В статията е представен модел за специализирана методика за обучение по баскетбол в групи по интереси. Самият модел е целеположен и аргументиран по посока на целите, задачите и дейностите за обучение по баскетбол в училище.
С предложения от мен модел за специализирана методика за провеждане на обучение по баскетбол в групите за извънкласни дейности по интереси се създават предпоставки и реално постигане и оптимизиране на спортната подготовка на учениците. Разкриват се възможности за подобряване както на кондиционните показатели, така и на технико–тактическата подготовка по баскетбол. Отчита се и влиянието на различни фактори като: мотивация на участниците, целите които са поставени, методите и подходите, обезпечаването на материално–техническата база, съобразяване с конкретните условия, възрастовите особености на учениците и тн.
Основна цел на модела:
Разкриване същностните характеристики и установяване на ефективността и въздействието на модела за специализирана методика относно процеса на овладяването на основите на баскетболната игра от дванайсет годишни ученици в тренировъчната дейност по баскетбол, извършваща се в заниманията за извънкласни дейности по интереси.
Основни задачи на модела:
- Изработване на модел на специализирана методика на обучение по баскетбол на дванайсет годишни ученици в учебно тренировъчната дейност на основата на теоретико-методологически анализ на научно-методическа литература и конкретен методически опит;
- Изследването на ефективността и въздействието на приложения модел на методика за кондиционалното развитие на учениците и тяхната технико–тактическа подготовка по време на тренировъчната дейност по баскетбол в заниманията по интереси;
- Анализиране и обобщаване на резултатите от изследването на постиженията и успеваемостта на учениците, постигнати в процеса на прилагане на модела.
Съществуващите спортни традиции, наличната материално–техническа база и големият брой паралелки в училище позволяват извършването на такъв вид дейност възможна. Затова спортът баскетбол има своето място в учебно–тренировъчната и спортно–състезателната дейност в заниманията по интереси и всяка година баскетболните отбори доказват своята подготовка, участвайки в различни състезания от спортния календар и контролни срещи.
Мотивацията на учениците се осъществява благодарение на:
- спецификата на спорта баскетбол;
- здравословният и укрепващ ефект на баскетбола;
- социалният статус.
Предизвикателствата на състезателната дейност, работата в екип, колективният характер на играта, емоцията която се изживява, потребността от себеизява, от доказване на високи резултати, удовлетворението от постигнатата цел, влияят положително на мотивацията на учениците за участие в тренировъчната дейност.
Учебният процес по баскетбол трябва да бъде организиран така, че изграждането на специфичните за баскетбола основни двигателни и технически умения и навици да се осъществява на основата на пълноценна вътрешна мотивираност на подрастващите.
За да постигнем резултати на предложения модел на специализирана методика в тренировъчния процес по баскетбол, заедно с мотивираността на обучаващите, трябва да се съобразим и с адаптацията на учениците към тренировките. Адаптацията е сложен процес, който е съвкупност от физиологични и психически процеси. Те допринасят за приспособяването на организма към изменящите се условия на околната среда. Насочени са към поддържането на относително постоянство на вътрешната среда на организма (хомеостаза). Устойчивостта на хомеостазата се определя от сигурността на системите на организма, способни за адаптация (Добрев, 1978).
Адаптацията в обучението по баскетбол настъпва, когато се постигне баланс между физическото натоварване и нивото на здравословното и функционално състояние на организма. Естествено натоварването в тренировъчните занимания е по голяма отколкото натоварването в редовните часове по физическо възпитание и спорт. За да постигнем качество в тренировъчния процес се наложи усвояването на определен обем от учебното съдържание, по висок по натовареност и включващ овладяването на допълнителни умения. А съчетаването на различни методи и организация, направи възможно прилагането на модела, за да повишим функционалните способности и технико-тактическите възможности на учениците включени в заниманията по баскетбол.
Всяко едно тренировъчно занимание от модела има подготвителна, основна и заключителна част. Какво включва тя се определя от преподавателя и от целите, които са поставени. Това представлява макроструктурата на едно занимание. В нея се комбинират различни по вид физически упражнения, подходящи за обучаващите се. При създаването на модела за постигането на необходимата ефективност в подготовката на учениците:
- Определих учебното съдържание в зависимост от началното ниво на баскетболните умения на участниците;
- Изградих на стабилна представа за всяко едно баскетболно действие и практическото му прилагане;
- Комбинирах на различни елементи от баскетболната игра;
- Направих съвкупност от различни подходящи методи на организация, за физически натоварвания, за контрол и оценка;
- Създадох възможности за специализирана подготовка за развитие на специфичните кондиционни качества като комбинация от умения.
Прилагането на този модел на специализирана методика на обучение по баскетбол е основата за формирането на основните баскетболни умения, знания и навици, тъй като самата спортна игра предлага многообразие от технико-тактически похвати и взаимодействия както в нападение, така и в защита.
Постигнатите резултати от апробирането на модела за методика на провеждане на тренировъчно занимание по баскетбол, показват тенденции във формирането и усъвършенстването на двигателни способности и технически умения, само по избрани от нас начини. От показаните резултати в развитието на кондиционалната и технико-тактическа подготовка, можем да направим извода, че учебният процес в тренировъчната дейност по приложения от нас модел, работи,
Овладяни бяха основните баскетболни умения и похвати, следвайки предложения модел на специализирана подготовка по баскетбол. Това дава право да обобщя:
- Отчитам прираст на кондиционалните показатели;
- Овладяване на техническите елементи на баскетболната игра;
- Подобряваме тактическата подготовка по вида спорт.
Използвайки предложения модел на специализирана подготовка по баскетбол в групите по интереси, се подобрява физическата дееспособност на подрастващите и се формират технически и тактически умения на учениците. Това става възможно само когато се свържат поставените цели на обучението с най подходящите форми, методи и средства за постигането им. Всичко това се случваше бавно и постепенно, с много положени усилия, а резултатите започнаха да проличават в края на тренировъчния процес. Разбира се има още много какво да се желае. Но важното е, че учениците надградиха своите постижения, придобиха повече опит, усъвършенстваха техниката си и с желание посещават заниманията по баскетбол в групите по интереси към училище. И най-важното изградиха навици за системно занимание със спорт и пълноценен начин на живот.