В статията се разглежда използването на игрови технологии, в частност – ролеви игри в обучението по английски език, което ще доведе до активизация на учебния процес, стимулиране на познавателната дейност и повишаване на мотивацията на учениците. Проблемът за използване на игровите технологии е осветен достатъчно, но често носи декларативен характер. В училищната практика не се използват достатъчно активно игровите технологии в обучението по английски език в начален курс. Акцентира се на теоретическата обосновка и на значимостта и възможностите за използване на игровите методи (в частност – ролевите игри) в усвояване на нова лексика по английски език и да се провери тяхната ефективност в практиката. Това определя, че ако обучението по английски език се построи на основата на последователното въвеждане в учебния процес на ролевите игри, то ще бъде по-ефективно формирането на познавателния интерес на учениците към изучаването на чужд език.
Проучването на научно-теоретичната база, залегнала в основата на обучението по английски език в начален етап, представяне на учебното съдържание на изучаваната учебна система и обективните резултати от обучението показват необходимостта от търсене на иновативни пътища за развиване на уменията за комуникация и творчество. Приемайки, че умението да се задават въпроси е в основата на общуването и източник на информация, то с разглежданата тема се актуализира постигането на академичните цели, ключовите компетентности, целящи общуване на чужд език, дигитални и презентационни умения на учениците от четвърти клас.
Нуждата от разгледаната тема за развиване на умения за комуникация и творчество чрез иновативни технологии в обучението по английски език в четвърти клас е продиктувана от затрудненията, които срещат учениците при съставяне и задаване на въпроси.
Подготвителният етап започна в началото на месец ноември с въвеждането на новата лексика по Модул 1 “School Days”. Тя включваше названията на учебните предмети (School subjects) и удобствата в училище (School facilities). Децата рисуваха “Spider grams” с новите думи, работиха по пъзел и подготвиха “Timetable” (разписание на учебните занятия по дни). Отговаряха на въпроса “what is your favourite subject?”. След въвеждането /припомнянето/ на граматичните правила за употребата на “have / has got” и “there is/are”, децата работиха по двойки, съставяйки микродиалози. На следващ етап от подготовката бе проведена играта “What is the question? What is the answer?”. Следваше рубриката “Reading Skills – First Day at High School”. Учениците разгледаха фотосите в учебника и описаха на български какво, според тях, изпитват момчетата и момичетата на снимките. След това децата трябваше да си представят как самите те биха се чувствали.
В началото активността беше слаба. Но след насочващите въпроси на учителя, тя се засили. Така постепенно на дъската бяха записани прилагателни, описващи емоционалното състояние на човека. След това на учениците бе обяснено, че всеки човек в даден момент попада на ново място при нови хора и това влияе на неговите емоции. Текстовете бяха прочетени и бе въведена лексиката, свързана с външния вид, след което на децата беше предложено на по-късен етап да бъдат участници в играта “Interview” в ролите на интервюиращ и интервюирани– ученици и учител, за да усетят, как се чувства човек в нова среда, сред нови хора, което предстои на тях самите.
В началото настъпи смут, но скоро след това се усети силното вълнение на децата и те пожелаха да научат повече подробности за предстоящата ролева игра. Учителят обяви, че подготовката за ролевата игра е започнала още с първия урок от Модул 1 и ще продължи още няколко часа. На децата бе поставена задача не само да научат добре новите думи, за да се справят с четенето на текстовете, но и да изберат тези моменти, които най-точно отговарят на представата им за техния първи ден в ново училище.
Следващият етап от подготовката включваше работа със синоними. На дадени прилагателни имена (изучени предните години) се търсиха синоними в текстовете, след което се проведе играта “My Echo – Synonyms”. След това няколко деца изявиха желание да прочетат избрани моменти от дневниците, покриващи се с тяхната представа. Следваше попълване на Portfolio по даден в учебника модел, в което всяко дете трябваше да си представи и да напише какво чувства през първия си ден в гимназията, как изглежда новото училище, какви са учителите, съучениците. Краят трябваше да бъде оптимистичен. Портфолиото беше на отделни листи, които учителят събра, за да ги използва при определяне на ролите.
В ролята на интервюиращи се получиха отлични знания по английски език, умеещи да импровизират и артистични.
Непосредствено преди започване на играта, децата работиха по двойки, съставяйки микродиалози. След това – играта “What am I feeling?”. По-нерешителните и плахи деца и тези, които срещат трудности по английски език изиграват като пантомима това, което чувстват. След това децата се прегрупират.
Учителят раздава материали, съобразени доколкото е възможно с мненията на учениците от Portfolio. Учителят отново описва ролевата ситуация и даде 5 минути за подготовка. В две от групите интервюиращите (лидерите) даваха указания на децата, които имат трудности.
След пет минути е дадено начало на ролевата игра. И в четирите групи се допускаха грешки, които учителят дискретно си записваше. Но почти всички деца изглеждаха вдъхновени и проявяваха артистичност. В една от групите възникна напрежение между две деца, заради груба грешка, допусната от едното.
Съветът на учителя беше да се прояви търпение и да се помогне на партньора.
След приключване на играта учениците изглеждаха доволни и попитаха кога ще е следващата. Казаха, че не искат часът по английски език да свършва. Следваха аплодисменти за положения труд и показания ентусиазъм.
Лидер на една от групите предложи да бъде поставена отлична оценка на М. (момиче със среден успех по английски език) за това, че се е представила отлично по време на играта и е оказвала помощ и на останалите. М. получи отлична оценка.
След това децата попълниха анкета.
Следващият учебен час започна с анализ на допуснатите грешки по време на ролевата игра.
Подготвителният етап започна в края на м. ноември с темата “Preposition of Place” (Предлози за място). Урокът целеше да бъдат припомнени английските предлози за място и да бъдат включени в активна употреба. Децата наблюдаваха илюстрация на стая и определяха местоположението на предметите в нея. След това бе използвана състезателната игра “Memory Game”. Класът беше разделен на два отбора. Децата трябваше да изберат предмет от илюстрацията, мислено да го преместят на друго място и да предложат своя вариант на другия отбор. Другият отбор, от своя страна, трябваше да поправи грешката и да “върне” предмета на правилното място. Всеки верен отговор носеше точка. Следващият урок започна с преговор на тези предлози, като се определяше местоположението на обекти в класната стая. След това бяха въведени “Prepositions of Movement” (Предлози за движение). Бяха използвани илюстрации в учебника, които нагледно обясняваха значението на предлозите. След това бе отделено време за правилното им произнасяне и записване в тетрадката-речник със съответния превод. Останалите минути от часа бяха посветени на практическото приложение на тези предлози. Няколко деца изпълняваха командите на учителя. Повечето деца изпитваха затруднение, но съучениците им помагаха. Към края на учебния час броят на желаещите да се изявят се беше увеличил. Грешките бяха сведени до минимум. Децата ставаха все по-решителни и се забавляваха.
Следващият учебен час започна с “Warming-up activities”. Бяха проверени уменията на учениците да дават и да изпълняват команди с предлози за движение. Активността беше голяма. След това на децата бе обяснено, че предлозите за място и движение помагат за добрата ориентация на човек. Учениците бяха попитани дали са изпадали в ситуация да търсят помощ, за да се ориентират на непознато място или те самите да упътват някого. Много деца отговориха утвърдително. Учителят информира учениците, че тези уроци ще им помогнат да питат за посока и място, ако са в чужбина или те самите да упътват чуждестранни туристи в Бургас. След това бе поискано мнението на децата дали биха се включили в разиграването на следната ситуация: турист в непознат град иска да посети различни обекти (магазини, банки, музеи …) и се нуждае от съответните указания, които ще получи от минувачите. Децата бяха заинтригувани и изразиха съгласие. Едно дете предложи да подготви с помощта на баща си учебни карти на централната улица в Бургас и съответните обекти на нея. Идеята беше приета с одобрение.
След това на учениците бе обяснено, че вече са направили първите крачки. Предстоят им редица препятствия, които трябва да преодолеят, за да изпълнят отлично ролите си.
Подготовката за ролевата игра продължи с работа по “Street Map” – карта на улица – за въвеждане на новата лексика. Децата отговаряха на въпроса: “Where can you go to buy/see …?” Упражни се произношението на новата лексика. Следваше упражнение за определяне местоположението на съответните обекти, с което се целеше употребата на новите думи и използването на вече изучените предлози за място. Учениците по двойки (“Work in Pairs”) създаваха микродиалози. След това вниманието им бе насочено към няколко израза, които те трябваше внимателно да прочетат и да решат с кои от тях се дава посока (giving directions). Учениците се справиха успешно със задачата. Следващият момент от работата включваше запознаване с три диалога в учебника, които даваха първоначална информация за това как се пита и как се дава посока (asking for /giving directions). За домашна работа учениците трябваше да съставят подобни диалози.
Следващият етап от подготовката включваше четене на диалозите, които децата трябваше сами да съставят (домашна работа). Седем деца споделиха, че са изпитали затруднение. След това вниманието бе насочено към таблиците в учебника с изрази за питане и даване на посока. Тези изрази бяха прочетени няколко пъти, като беше съблюдавана и съответната интонация. На учениците бе обяснено, че тези таблици ще им помогнат да изпълнят успешно ролите на турист, екскурзовод и минувач в предстоящата ролева игра. В рубриката “Слушане с разбиране” децата прослушаха диалог по темата и изпълниха съответните задачи към него. Следваше работа по двойки (“Work in Paris”) с учебната карта. Децата трябваше да съставят диалози (по-сложни) между минувач и турист. Повечето от тях си помагаха с текстовете в учебника и таблиците.
На следващ етап от подготовката децата се запознаха с нова учебна карта и две двойки доброволци разиграха ситуацията: турист – екскурзовод без да имат пред себе си опорни думи и изрази.
След това избраните лидери съобщиха членовете на групите си и ги призоваха да се подготвят добре за предстоящата следващия час ролева игра.
Следва работа в Workbook – текстове с липсващи предлози за място и движение, а също така диалози с липсващи изрази за питане и даване на посока. След това играта “Guess” (Where I want to go? What I want to buy / see / visit?).
След това бе обявено, че е настъпил моментът за провеждане на играта “Tour Guide Tourist – Pedestrian”. Учениците бяха запознати с ролевата ситуация. Лидерите на групите раздадоха ролевите карти (предварително подготвени от учителя).
Лидерите сами определяха на кой член от групата си коя роля да възложат. Всяка група получи учебна карта. Учениците имаха пет минути за подготовка. След това бе обявено началото на ролевата игра.
Във всяка от групите имаше дете, което среща трудности по английски език. В този момент, обаче, те изглеждаха уверени. Единствено А. Л. беше напрегнат, със зачервено лице и пристъпващ от крак на крак. Но той съставяше изречения (макар и с грешки), което преди ролевите игри не се беше случвало. Д., която обикновено е плаха и срамежлива, беше много артистична, което предизвика одобрението на останалите от групата. М., в ролята на минувача, за първи път се справи без грешка и смело заяви, че може да изпълни и другите роли. Това бе прието добре от останалите в групата и след приключване на играта си размениха ролевите карти и отново разиграха ролевата ситуация. След намесата на учителя ситуацията бе отново разиграна, при това успешно. В друга група едно от децата (tour guide) умишлено бе дало грешна посока. Другото дете (pedestrian) успешно се справи с предизвикателството и прояви завидна гъвкавост. Това не обърка и не притесни третото дете (tourist). Ситуацията бе разиграна блестящо.
След приключване на играта децата изглеждаха весели и доволни.
Следват аплодисменти за положения труд и показания ентусиазъм.
Следващият урок започна с анализ на езиковите грешки, допуснати по време на ролевата игра.
За решаване на поставените задачи беше използван комплекс от теоретически и емпирически методи на изследване:
- теоретически – анализ и синтез, обобщение и интерпретация на педагогическа, психологическа, философска литература; социално-педагогически анализ (анализ на програми, учебници, учебно-методически пособия);
- емпирически – беседи, анкетиране, интервюиране на учениците; метод на самооценка, педагогически експеримент, включен в учебно-възпитателния процес.
Целесъобразният подбор на методите и похватите присъства в работата и е в компетенцията на началния учител по английски език, и зависи до голяма степен от множеството конкретни педагогически задачи в практиката му.
- Берн, Э. (1988). Игры, в которые играют люди – М. Прогрес.
Бурдина, М. И. (1996). Игры на уроках английского языка на начальной и средней ступенях обучения – Иностранный язык в школе № 3, (с. 50 – 55).
Ливингстоун, К. (1988). Ролевые игры в обучении иностранным языком. Высшая школа 31.
Олейник, Т. И. (1989). Ролевая игра в обучении диалогической речи шестикласников. – Иностранный язык в школе, № 1, (с. 24-27).
Пассов, Е. И. (1988). Урок иностранного языка в средней школе. Игра – дело серьёзно. – М.: Просвещение.
- Петранка Желязкова