В настоящия материал се представя едно изследване, проведено с родителите на ученици от ромски етнически произход, като за целта е използван Тест на Кристоф Андре. Получените резултати са обработени статистически и коментирани педагогически.
В настоящата дигитализация на живота все по-осезаемо се наблюдава дефицит на живо общуване. Училището все по-усилено търси подходи и методи за повишаване на емоционалните и социалните умения на учениците. От друга страна, все още малко се говори за емоционалната интелигентност на децата и учениците и нейното изграждане в предучилищна и училищна възраст.
Проблемът за взаимодействието с родителите на учениците от ромски произход подлежи на постоянна актуализация, защото всеки етност има своите характеристики, даващи отпечатък върху развитието на педагогическите явления. Днес е времето на нарастваща мобилност, на смяна на ценностите, на подчертан индивидуализъм, на професионално натоварване, на смяна на ролите в семейството. Всяка промяна в социума е основание за предполагаеми иновации и в сферата на възпитание. Трансформациите в съвременното семейство се характеризират с появилото се през последните години явление „кохабитация“, с намаляване институционалната сила на семейството, с много ранни или много късни бракове, с променени половоролеви брачни отношения, с нарастване относителния дял на еднородителските семейства и др.
В този контекст, съвременната визия за ролята и значението на семейството като възпитателен субект изразява посланието за мисията й на социален еталон в усвояването на ценности, норми и модели на поведение и посредник, филтър, коректив и медиатор между ученика и външния свят. Възприемайки непосредственото влияние на семейната среда, детето акумулира устойчив социален опит, който продължава да развива както самостоятелно, така и за дълъг период от време, чрез отношенията с родителите си (Пенев, Р., 2017:14). Тази специфична отразителност е особено актуална за периода на детството, защото развитието в този възрастов диапазон предполага разширяване на контактите със социалното обкръжение и съответно, на възможностите за пълноценно и разностранно общуване. Налице са нови модели, освен родителите, за подражание и идентификация, процесът на социално научаване се развива в план на опити за моделиране на социалните взаимоотношения. Емоционалните и когнитивните потребности, развитието на самосъзнанието и личността изискват адекватно и значимо присъствие на родителя в света на детето, защото именно в детството социалната ситуация на развитието изразява най-ярко ролята за семейството като основен възпитателен субект.
Чрез приложението на психологическите тестове, подбрани за настоящето изследване се измерват определени компетенции на родителите, разделени в четири групи: самосъзнание; самоуправление; социална ангажираност и управление на взаимоотношенията.
Целта на тестирането, което направих е да изследвам нивото на емоционална интелигентност на родителите на ученици от 103 ОУ „Васил Левски“, гр. София, с помощта на теста на Кристоф Андре.
За постигане на целта изпълних следните задачи:
- осъществих теоретично проучване на проблема за емоционалната интелигентност при родителите;
- подбрах целесъобразни методи за диагностика и подходящ инструментариум (тест на Кристоф Андре);
- направих количествен и качествен анализ на получените резултати от теста.
В изследването бяха включени 30 родители на ученици от 103 ОУ „Васил Левски“, гр. София. Изследването е проведено в периода март–април 2022 г.
В настоящето проучване се изследват както когнитивни способности, така и мотивация, невербална комуникация, характеристика на личния характер, умения за социална адаптация. Оценяването на резултатите от теста за емоционална интелигентност може да се раздели на три нива: високо, средно и ниско.
Целта на теста на Кристоф Андре, който използвах, е установяване нивото на емоционална интелигентност на родителите. В него няма верни и грешни отговори.
Тестът се състои от 42 въпроса от затворен тип, като всеки въпрос предоставя възможност на избор между предварително зададени отговори. Тестът предлага четири възможности на интерпретация: измерва нивото на емоционална интелигентност, установява какво е отношението към себе си, отношението към другите и отношението към живота.
Възможните отговори са четири: абсолютно вярно; по-скоро да; по-скоро не; нищо подобно.
Тестът се предоставя на всеки родител индивидуално, като разяснявам, че е напълно анонимен. Родителите имаха възможност да попълнят теста в удобно за тях време и място, като разполагаха с 10 работни дни.
Резултатът, който се получава на теста, е между 42 и 168 точки. Общият брой точки (EQ) показва как точно човек използва емоциите си в ежедневието (отношение към себе си и собственото си развитие; отношение към другите, способност за общуване; отношение към живота, търсене на хармонията).
След статистическата обработка на получените резултати от теста на Андре по отношение емоционалната интелигентност на родителите, като цяло се установи високо ниво на емоционална интелигентност. 16 души от тестираните (53%) получават общ бал между 121 и 168 точки и показват висок коефициент на емоционална интелигентност. 9-ма родители (30 %) от всички тестирани имат общ бал между 80 и 120 точки и показват средно ниво на емоционална интелигентност. С ниско ниво на емоционална интелигентност са 5-ма родители (17 %) от общата съвкупност. Те имат общ бал точки от 42 до 79.
По-нататъшният анализ на получените резултати включва изследването и установяването: какво е отношението на родителите към себе си (IEQ), отношението им към другите (SEQ) и отношението им към живота (EEQ):
- Отношение към себе си (интимна емоционална интелигентност (IEQ). Показва какво изпитва лицето към себе си или емоциите, чрез които по-добре разбира себе си;
- Отношение към другите(социална емоционална интелигентност (SEQ). Показва какво изпитва лицето към другите или емоциите, чрез които по-добре да ги разбира;
- Отношение към живота(екзистенциална емоционална интелигентност (ЕЕQ). Показва какво изпитва лицето към живота или емоциите, чрез които по-добре разбира света около себе си.
Резултатите на тестираните родители във връзка отношение към себе си, към другите и към света са приложени в таблица 1.
Таблица 1. Резултати на родителите относно отношението им към себе си, отношението им към другите и отношението им към живота
Отношение Точки |
Отношение към себе си |
% |
Отношение към другите |
% |
Отношение към света |
% |
36 – 56
Високо ниво |
21 | 70% | 12 | 40% | 17 | 57% |
14 – 35
Ниско ниво |
9 | 30% | 18 | 60% | 13 | 43% |
Според получените резултати, 70 % от родителите на учениците, проявяват висока емоционална интелигентност по отношение на себе си. Резултати между 14-35 точки имат 9 души (30%) от всички тестирани. В отношението към другите родителите проявяват сравнително по-ниска емоционална интелигентност – 14-35 точки имат 18 души (60%) от всички 30 родители. Останалите 12 родители (40%) имат по-висока емоционална интелигентност по отношение към другите хора. Висока емоционална интелигентност по отношение на родителите към света, като цяло, имат 57 % (17 души) от изследваните с теста на Кр. Андре, а останалите 43% (13 души) проявяват по-ниска емоционална интелигентност към света.
Децата са отражение на родителите си. Колкото по-висока емоционална интелигентност притежават родителите, толкова по-висока ще бъде тя и при децата. В напрегната ситуация родителят сам дава пример на детето си как да се справя, поради което е от изключителна важност да работим съвместно със семейството с цел развиване на личността на учениците.