Настоящата статия представя технология за развиване на умения за работа с нетрадиционни техники и материали от учениците в първи клас, като се акцентира върху целите, принципите, методите и техниките на обучение, както и на ефективността от прилагането на тази технология.
Учебното съдържание по изобразително изкуство в първи клас осигурява възможности за:
- изразяване на идеи и преживявания с помощта на изобразителни средства;
- изграждане на естетически критерии при възприемане на обекти и явления от действителността и творби на изобразителното изкуство;
- развиване на практически опит за работа с изобразителни материали и пособия.
Целите на обучението по изобразително изкуство в първи клас са насочени към: изграждане на художествена и естетическа култура на учениците и развиване на творческите им способности (Иванова, Немцов, Кралева, 2016).
Необходимостта от използване на нетрадиционни техники в обучението по изобразително изкуство в първи клас не подлежи на съмнение. Използването на разнообразни нетрадиционни материали, като алтернатива на традиционните, познати такива води до създаване на нови творчески решения и допринася за развитието на творчество, активност и въображението на малките ученици. Първокласниците обичат новостите, интересуват се от различни материали в резултат, на което се получават креативни продукти от изобразителната дейност.
Идеята за използване на нетрадиционни техники се основава на идеята за учене без принуда, основано на постигане на успех, на изживяване на радостта от света, на искрения интерес на учениците да изпълняват творчески задачи с помощта на нетрадиционни техники. Подобни задачи поставят обучаемите в позицията на „творци“, активират и насочват раждането на собствените им художествени идеи. Истинската стойност на нетрадиционните техники се крие не в качеството на работата, а във факта, че учениците получават удоволствие от самия процес.
Днес има много методи за нетрадиционно рисуване, насочени към развиване на изобразителната дейност (рисуване, моделиране, апликиране, художествено конструиране): сюжетна и пейзажна монотипия, рисуване със сол, рисуване със смачкана хартия, попиване с тръба, рисуване с памучна вата върху кадифена хартия, техника на излишък, рисуване върху мокра хартия, пластилинография. Използвайки изброените видове рисунки, учениците бързо усвояват нови умения, веднага са готови да създават свои собствени произведения на изкуството според модела. Интересът на децата към самите технологии допринася за възникването и развитието на интереса към предмета, към съвместната творческа дейност (Канащенкова, 2011). По този начин, след като овладеят различни нетрадиционни методи за рисуване, учениците могат да проявят творчество и креативност.
В часовете по изобразително изкуство е необходимо да се предостави на учениците свободата за избор на материали. Успехът в развитието на интереса към нетрадиционните техники до голяма степен зависи от това какви методи и техники използва учителят, за да предаде определено съдържание на децата, да формира техните знания, умения и способности за художествена дейност. Резултатът ще зависи от правилно избрания материал и наличието на обяснение на последователността на действията.
Защо приложихме нови техники и материали в обучението по изобразително изкуство?
- Чрез тях се дава възможност за осъзнаване на свойствата на материалите и техните качества;
- осмислят се различните възможности на техниките;
- експериментирането дава увереност на ученика, че може да постигне неща, за които не подозира;
- съдейства за развиване на мисленето и въображението;
- създава удоволствие от работата и от получения резултат.
Цели на обучението, които реализирахме чрез въвеждането на нетрадиционни техники и материали:
- Стимулиране емоционалната приобщеност към изкуството и развитие на художествено творческите способности на всеки ученик;
- Развиване на наблюдателност и устойчивост на вниманието;
- Разкриване изразните възможности на материалите и умението на учениците да ги използват при решаване на конкретни изобразителни задачи;
- Развиване на сензомоторни умения и формиране на усет за пространство;
- Запознаване с различни техники за изграждане на образи на различни обекти;
- Развиване на визуално – познавателните способности на учениците- острота и точност на възприятието, наблюдателност, устойчивост на вниманието;
- Развиване на фината моторика и сензомоторни умения при работа с нестандартни материали;
- Стимулиране и развиване на творческото мислене и въображението на децат при търсене на многовариантност в решаването на конкретно поставените изобразителни задачи;
- Усъвършенстване на изобразителн-практическите умения, свързани с приложение на овладените сръчности за рисуване, моделиране и апликиране;
- Активизиране на асоциативното мислене при решаване на визуално – познавателни задачи.
Анализирахме и подбрахме за работа с учениците на онези нетрадиционни техники, които са най-интересни и достъпни за тази възраст.
Уроците са изградени на базата на дидактически принципи: достъпност, систематичност, последователност, целесъобразност, нагледност, повторяемост. Структурата на урока е гъвкава и може да варира в зависимост от целите на задачите, включва 3 части: уводна, основна и заключителна. Уводна част – всеки урок започваше с организационен момент. Именно тук създадохме емоционално настроение и обяснихме новия материал. В основната (практическа) част учениците изпълниха задачата. Много важна беше финалната част, в която беше обобщен урокът и се анализира работата на първокласниците.
Използвани бяха следните методи: словесни (гатанки, разкази, разговори); визуални (мостра, разглеждане на илюстрации на художници, произведения на народното изкуство); практически (рисуване); игри (дидактически игри, игри за развитие на художественото въображение). Използвахме и физически упражнения.
При работа с учениците от първи клас бяха използвани следните нетрадиционни техники за рисуване: свещ + акварел, монотип, ръчно рисуване, печат на шаблони, издухване, боцкане с твърда полусуха четка, рисуване с грис, рисуване с пръсти, акварел + восъчни пастели, комбинация от техники на издухване и набиване, блотография, надраскване, мокро боядисване, пръскане, щамповане с дунапрен тампони, изонизване, боядисване на свещи.
Като цяло се опитахме да подготвим красиви и разнообразни материали за часовете, давайки на децата възможност да избират средствата за изображение. Необичайно начало на работа, използването на игрови техники – всичко това помага да се предотврати монотонността и скуката във визуалната дейност на учениците, осигурява жизнеността и непосредствеността на ученическото възприятие и дейност.
В процеса на творчество децата се научиха да създават неща със собствените си ръце, научиха мистериите, радостите и разочарованията от творението – всичко това са важни компоненти на процеса на обучение и развитие. Творческият процес е научил учениците да изследват, откриват и умело да се справят със своя свят, нещо, за което повечето възрастни отдавна са забравили.
Ефективността на приложените уроци чрез нетрадиционни техники за рисуване беше доказана с подходящ инструментариум и статистическа обработка на събраните данни. Резултатите показаха, че високо ниво е установено при 40% от учениците от експерименталния клас; този резултат се е увеличил с 30%. Средното ниво е показано от 60% от учениците и в двата класа. Ниско ниво при учениците от експерименталният клас не е установено, на етапа на установяване е 40%, в контролната група е установено при 10% от децата. Този факт показва, че на базата на разработената система от уроци, интересът на учениците към нетрадиционните техники за рисуване се е увеличил. Учениците започнаха да гледат творчески на света около тях, да намират различни нюанси и да натрупаха опит в естетическото възприятие. Създадените рисунки станаха по-интересни и смислени. Учениците добиха самочувствие, плахите преодоляха страха от празен лист хартия и започнаха да се чувстват като малки художници.