Първият и най-верен приятел на детето е играта. Чрез игровата дейност децата откриват един нов път към учебната дейност. Прекрасна възможност за съчетаване на ученето и играта предоставят информационните комуникационни технологии (ИКТ). От една страна, използването на ИКТ може да ускори процеса на учене, развие и да заинтригува децата, от друга – изправя детския учител пред ново предизвикателства – повишаване на професионална компетентност, непрекъснато развитие и самоусъвършенстване. Ефективното прилагане на дигиталните технологии в процеса на преподаване и учене не се определя само от умението да се използват технологии, необходими са такива и за създаване на собствени ресурси. В търсене на ефективен способ за прилагане на ИКТ в обучението по математика на 6–7-годишните деца приложих в педагогическата си практика серия от игрови интерактивни упражнения чрез платформа LearningApps и презентации с помощта на програмата PowerPoint.ю
Играта е дело на детето.
Мария Монтесори
Дейностите, с които „човекът на съвременното общество“ се занимава са различни. Те се определят от потребностите, свързани с неговото индивидуално развитие. Основните дейности са игра, учене и труд. Децата от предучилищна възраст се включват основно в игрова и учебна дейности. Без да се пренебрегват и останалите: възпитателна, практическа, трудова, художественолитературна, изобразителна, музикална. Всички те, ситуирани в една педагогическа система със сложни взаимодействия, взаимно се допълват и водят до по – ефективно педагогическо взаимодействие. Цялостното развитие на детето, както и възможностите за опазване на физическото и психическото му здраве се осъществяват чрез предучилищното образование при осигурена среда за учене чрез игра, съобразена с възрастовите му особености. (Наредба № 5: чл. 3). През целия предучилищен период играта е доминираща.
Играта е особено привлекателна, спонтанна и желана, чрез нея те се сблъскват с редица проблеми. За разрешаването на които е необходимо много мислене, устойчивост, дисциплинираност, необходимо е и сътрудничество и координиране на усилията с другите участници. Умственото развитие в тази възраст се определя предимно от игрите. Използвайки различни предмети те имат възможност да добият различни впечатления, да възприемат и осъзнаят различни признаци и свойства на предметите. Развиват своето въображение, памет, представи, мислене, търпение, умения да печели и да губи и т.н.
Играта дава свобода, но в същото време учи и на дисциплина и постоянство. Вече посочени, правила на играта трябва с да се спазват. Така детето се подготвя за спазване на всички обществени норми и правила на поведение, с които ще се сблъска в бъдеще. Загубата или неуспехът не са непоправими и не бива да отказват детето от това да опитва. И точно чрез играта децата откриват силните и слабите си страни. Научават се на упоритост и труд. Поемат отговорност и желание да опитват нови неща.
Ученето като дейност става еднообразно и трудоемко постепенно за децата, отегчава ги и ги изморява, изчерпва до краен предел сили и търпение. Това се отнася и за математическите знания, които по своя характер са абстрактни и трудни за осмисляне от децата. Процесът по формирането на елементарни математически представи в предучилищна възраст е дълъг и отнема много време. Детското мислене и опит са доста ограничени и математиката се превръща в сложна и трудно достъпна за тях наука. Практиката е наситена с факти за това, че по време на занятия по математика децата трябва да стоят тихо и стриктно да изпълняват указанията на учителя. Така обучението по математика се превръща в учебна единица и очертава рязка граница между играта и обучението. Но това не означава, че учене и игра взаимно се изключват. Играта като подход, метод, похват, средство и форма на педагогическо взаимодействие се използва в обучението по математика. Тя има голямо значение за развитие на познавателната, социалната и емоционалната сфера на детето. Освен това в тази възраст тя е така желана и необходима. В хода на реформиращата се образователна система и във връзка с въвеждането на държавният образователен стандарт за предучилищното образование (Наредбата № 5) пред екипа на детската градина и в частност детския учител стоят редица предизвикателства. В предучилищната педагогика взаимодействието се осъществява предимно в игрови ситуации.
Прекрасна възможност за съчетаване на ученето и играта предоставят информационните комуникационни технологии. Това са компютърни и мултимедийни системи, интерактивни дъски, мултимедийни проектори, интерактивни устройства, таблети, телевизия, видео, DVD, CD, мултимедийно, аудиовизуално оборудване и други.
Иновативни методи и подходи, в които се използват ИКТ допълват традиционните методи на обучение. Така учебното съдържание ще бъде представено по начин – заинтригуващ, динамичен и достъпен, предвид интерактивната среда, в която се раждат и растат деца. Понятията „иновация“ и „интерактивност“ са основните белези на съвременния образователен процес. Интерактивността е начин за провокиране на детското любопитство, като търсят и проверяват хипотези, експериментират и правят изводи. При активните методи взаимодействието протича между педагога и учениците, а при интерактивните методи и между самите деца, „те се учат един от друг – от знанията и опита, който всеки притежава“ (Гюрова 2006: 20). Затова те са използвани все по – често, активно и успешно в процеса на обучение на деца в предучилищна възраст.
От една страна, на ИКТ може да ускори процеса на учене, развие и да заинтригува децата, от друга – изправя детския учител пред ново предизвикателство. Поставя се условието за висока професионална компетентност на учителя и непрекъснато развитие и самоусъвършенстване. Той трябва да подбира подходящи образователни ресурси, методи и педагогически технологии според възрастта и възможностите на учениците и да организира творческа учебна среда. Ефективното прилагане на дигиталните технологии в процеса на преподаване и учене не се определя само от умението да се използват технологии, необходими са такива и за създаване на собствени ресурси. Превръща педагога от източник на информация в активен участник и помощник.
В търсене на ефективен способ за прилагане на ИКТ в обучението по математика на 6–7-годишните деца през учебната 2021/2022 разработих и приложих в педагогическата си практика модел на иновативната практика – серия от игрови интерактивни упражнения чрез платформа LearningApps и презентации с помощта на програмата PowerPoint. Те не са представени в програмните системи, а са създадени специално и са съобразени с учебното съдържание на конкретното направление. Целта е да се установи в каква степен използването на ИКТ и включването на децата в иновативни, интерактивни форми на педагогическо взаимодействие по образователно направление “Математика”, ще повлияе положително върху усвояването на математическите знания и умения на 6–7-годишното дете, съобразено с ДОС.
Много интересна и вълнуваща е работа и създаването на мултимедийни презентации. Използването им повишава значително ефективност на психолого -педагогическите дейности и води до оптимизиране на педагогическия процес, индивидуализиране на обучението на деца. Презентациите са удобен и ефективен начин за представяне на информация с помощта на компютърни програми. PowerPointе e най – популярната програма, достъпен и лесен за работа софтуер за направата на презентации. Те работят като слайдшоута. Слайдът представлява едно празно“ платно“, на което поставяме картините и думите, за да разкажем историята си. PowerPoint има голям брой инструменти за редактиране, фонове, шаблони и шрифтове, възможността за работа в екип в мрежата, вмъкване на видео, аудио, таблици и графики, т.е. притежава всички функции, които могат да бъдат полезни за създаване на стилни интерактивни презентации.
LearningApps е един от сайтовете, които могат да се използват за подкрепа на обучителния процес. Има много пълна колекция от инструменти подпомагащи създаването на интерактивни обучаващи материали. Основно предимство е, че в платформата има интерфейс на български език. Също така има достъп до вече разработени упражнения, подредени по теми, клас, възможност за търсене по една дума и без регистрация. Естествено не на последно място е възможността за създаване на собствени упражнения, без нуждата от специално обучение на педагога , т.е. само с базови компютърни знания, умения и регистрация в платформата, т.е създаване на индивидуален акаунт платформата.
Има следните менюта:
- Всички упражнения – тук са всички вече създадени упражнения;
- Създайте упражнения – може сами да създавате упражнения, според индивидуалните си нужди. Има различни форми за упражнения;
- Моите класове – папка на класа;
- Моите приложения – съхраняват се разработените вече приложения;
- В левият ъгъл има търсачка, с помощта на която може по ключова дума да се извършва търсене.
Редакцията е възможна във всеки един момент.
Възпитанието, социализирането и обучението на децата от подготвителния клас в училище се осъществява по авторската програмна система „Ръка за ръка” на издателство „Просвета“. Използвайки познавателните книжки по математика „Искам да смятам“ и въз основа на образователното съдържание бяха разработени интерактивни електронни материали с помощта на приложенията LearningApps и PowerPoint и приложени в педагогически ситуации. Основните цели бяха усъвършенстването на математическите и дигитални компетентности на децата, проследяване на резултатите от иновативния подход и формиране на изводи и насоки за интегриране на приложно- игровия модел в практиката.
В практиката използвах мултимедиен проектор, който позволява да се разширят възможностите на урока чрез презентацията и интерактивна дъска, която позволява ефективно взаимодействие между ученици и учители.
Голям интерес и вълнение предизвиква включването на интерактивни технологии в дейността на децата. Обучението става по-атрактивно, учебния материал по-достъпен. Използването на различни компютърни инструменти развиват теоретичното мислене, въображение, дизайнерски качества на мислене и т.н. които водят до увеличаване творческите способности на децата. Информацията се предоставя на екран по игров начин, което предизвиква голям интерес. Възможностите за движение, звук, анимации и т.н. задържат вниманието за по-дълго време. Познавателната дейност се повишава поради възможността за самостоятелност и възможност за личностна изява. Детето само диктува скоростта и темпа на игра. Подобряване на видимостта и улесняване на процеса на визуално възприемане и запаметяване на информацията са едни от основните предимства. Също така използването на този вид инструменти води до: възприемането на информацията не само слухово, но и визуално; темата се разглежда последователно; използваните изображения са достъпни и позволяват детайлно разглеждане.
В края на учебната година бъдещите първокласници демонстрираха заинтересованост и мотивираност към учебния процес. Достигнати са отлични резултати в овладяването учебното съдържание по направление „ Математика“, съобразени с ДОС.
Можем да кажем с увереност, че използването на ИКТ и включването на децата в иновативни, интерактивни форми на педагогическо взаимодействие по образователно направление “Математика”, влияе положително върху усвояването на математическите знания и умения на 6–7-годишното дете и ефективно средство, с което значително се разнообразява и подобрява методическата работа в предучилищна образователна институция.
-
Наредба № 5 от 03.06.2016 г. за предучилищното образование, обн. ДВ, бр. 46 от 17.06.2016 г., в сила от 01.08.2016 г.
Гюрова В. (2011). Играта като феномен на детството, Предучилищно образование, кн. 6.
Василева Ем. (2004). Съвременното начално училище – реалност и предизвикателства, УИ „Св. Климент Охридски”.
Колева, Ир. и др. (2018). Книга за учителя за четвърта подготвителна група, „Просвета Азбуки“.
Гарчева, Ю. (2018). Познавателна книжка по направление Математика – “Искам да смятам!“, „Просвета Азбуки“.
-
Цветелина Богданова Цветанова – Темелкова
старши учител, 176 ОбУ „Св. св. Кирил и Методий“, с. Негован
ts_veti@abv.bg