Достъпът до информационните и комуникационните технологии (ИКТ) за съвременните деца е неразделна и все по-важна част от достъпа до образование. Електронизацията на образователния процес е ключов елемент на модерната детска градина, а навлизането на иновации, базирани на ИКТ, в системата на образованието оптимизира процеса на обучение и повишава неговата ефективност.
През последните години технологиите за създаване на виртуална, добавена реалност се използват все по-масово. Тези технологии имат множество приложения в сферата на образованието, като практическо симулационно обучение на студенти, ученици, и на деца в детските градини. По този начин, традиционните методи на представяне и обучение се изместват или допълват с нови възможности за интерпретация и решаване на професионални предизвикателства, предимно в области, в които се изискват отлични специални или професионални умения. Общото за всички участници в образователния процес, чрез използване на необходимите устройства да бъдат приближени до по-непосредствени преживявания, действия и сценарии, за да бъдат подготвени за ситуации в реална среда. В процеса на преподаване и придобиване на знания с функционалността на добавена (AR), се обсъждат идеи, инструменти, примери за сценарии и възможности за виртуални обучителни ресурси за всички нива в образователната система.
Като елемент от образователната система, те стимулират и развитието на новите технологии, имплементирайки ги в полза на обучителния процес. Виртуалната реалност и базираните на тази технология прототипи и системи са представени в различни форми през последното десетилетие.
По този начин можем да заключим, че използването на AR технологиите в образователния процес ни позволява да го направим по качествен, нов и привлекателен за съвременните деца в условията на детската градина.
Използвайки допълнителните форми на педагогическо взаимодействие, които според чл.26 ал.2 от Наредба № 5 на МОН се организират от учителя, и чрез тях се разширяват и усъвършенстват отделни компетентности от посочените в чл. 28, ал. 2, които допринасят за личностното развитие и за разнообразяване на живота на детето. За целта разработих програма за формиращия етап на експерименталното изследване, която съдържа богат набор от форми, методи и техники на педагогическо взаимодействие с цел развиване на когнитивни компетентности и фина моторика при децата в предучилищна възраст.
Цел, задачи, предмет, обект и хипотеза на изследване
Цел: Да се разработи и апробира педагогическа технология за развитие на когнитивните компетентности, и фината моторика, чрез добавена реалност в образователния процес в условията на детската градина.
Задачи:
- Да се проучат и анализират специализирани източници по изследвания проблем.
- Да се приложат (разработят или модифицират) адекватни изследователски методи за развиване на когнитивните компетентности, и фината моторика, чрез добавена виртуална реалност в образователния процес.
- Да се установи нивото на компетентност на децата при констатиращия и при контролния етап на експерименталното изследване.
- Да се направи анализ на резултатите.
- Да се направят изводи и обобщения за ефективността на иновацията.
Предмет: Формите на педагогическото взаимодействие с децата в условията на детската градина, за развиване на когнитивните и познавателни компетентности, и фината моторика, чрез добавена виртуална реалност в образователния процес в условията на детската градина.
Обект: Процесът на обучение свързан със развиване на когнитивните и познавателни компетентности, и фината моторика, чрез добавена виртуална реалност в образователния процес в условията на детската градина.
Хипотеза: Ако приложим педагогическа технология за формиране на развиване на когнитивните и познавателни компетентности, и фината моторика, чрез добавена виртуална реалност в образователния процес в условията на детската градина, то равнището на знания, умения и компетентности на децата ще се повишат.
Програмата е с продължителност 6 месеца:
МЕСЕЦ | СЕДМИЦА | ТЕМА | ОБРАЗОВАТЕЛНИ ЗАДАЧИ | ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕЗУЛТАТИ |
О К Т О М В Р И |
1-ва седм.: | „Над и под“ | – Използва пространствени термини за посока, разстояние и местоположение.
– Представя графично пространствени отношения. |
– Развива първоначални представи величина.
– Ориентира се в пространството. |
2-ра седм.: | „Домашни животни“ | – Сравнява по форма обекти от околната среда.
– Пресъздава и дописва графични елементи на фигури. |
– Разширява представите си за обекти от околната действителност.
– Развива графични умения. |
|
3-та седм.: | „Въртележка“ | – Демонстрира умения за ориентиране в пространството.
– Възпроизвежда линии и форми по пунктир. |
– Развива графични умения.
– Развива координация ръка – око. |
|
4-та седм.: | „Вълшебство 1“
|
– Наблюдава изобразени „живи“ предмети, възприема слухови стимули чрез AR технологии.
– Участва в практически експеримент. |
– Формиране на първоначални представи за изследователска дейност.
– Стимулиране на когнитивна и творческа дейност. |
|
Н
О
Е
М
В
Р
И |
1-ва седм.: | „Рисувам и пиша“ | – Развива представа за елементи на графични знаци;
– Графична работа по посока на развитие на фината моторика; |
– Има представа за елементи на графични знаци.
– Работи по посока на развитие за точност и развива фината моторика. |
2-ра седм.: | „Вътре или вън?“ | – Разширява умения за определяне на мястото на предмети в пространството.
– Държи правилно молива, възпроизвежда форми и модели. |
– Определя пространствените отношения (вътре, вън, между, затворено, отворено, ляво, дясно).
– Моделира местоположението на обектите. |
|
3-та седм.: | „Оцвети и довърши“ | – Възпроизвежда последователност от елементи, като довършва редовете по посочения пунктир.
– Ориентира се в пространството, като довършва самостоятелно редовете от фигури. |
– Детето овладява възпроизвеждането на фигури и развива усещане за ритмичност и прецизност.
– Рисува различни съчетания на графични елементи /знаци/ – геометрични фигури. |
|
4-та седм.: | „Вълшебство 2“ | – Развива любопитството, чрез включване в различни AR технологии – пиктограми.
– Развива творческо въображение. |
– Провокиране на познавателен интерес.
– Разширява възприятието, чрез AR технологията. |
|
Д
Е
К
Е
М
В
Р
И |
1-ва седм.: | „Открий различното“ | – Развива на зрителното възприятие, внимание, мислене и реч.
– Ориентира се в ограничено пространство. |
– Ориентира се в двумерно пространство.
– Открива приликите и разликите между изобразените предмети. |
2-ра седм.: | „Украси елхата“ | – Демонстрира начални графични умения;
– Показва графични умения за ориентиране в ред за писане. |
– Контролира координацията на ръката и окото, и развива фината моторика.
– Възпроизвежда линии, знаци и форми, като държи правилно молив. |
|
3-та седм.: | „Бяла приказка“ | – Развива слухова памет, развива обема на запомняне.
– Оцветява картината в съответствие с описанието в текста. |
– Слуша текст и запомня какъв цвят са декорирани пейзажите (цветовете в текста).
– Развива фина моторика. |
|
4-та седм.: | „Вълшебство 3“ | – Развива познавателен интерес и лична мотивация за включване в дадената дейност.
– Развива на мисловните процеси. |
– Ориентира се в двумерно и тримерно пространство, и прави разлика между тях.
– Развитие на творческо въображение и фината моторика. |
|
Я
Н
У
А
Р
И |
1-ва седм.: | „Топли ръкавички“ | – Възпроизвежда линии, знаци и форми, като държи правилно молив, химикалка;
– Разпознава и назовава графични знаци на букви. |
– Развива фината моторика, чрез възпроизвеждане на линии, форми и знаци.
– Повтаря по пунктир и открива скрита картина.
|
2-ра седм.: | „Зимна картина“ | – Проследява ходове за достигане до обект в двумерното пространство по план.
– Демонстрира начални графични умения. |
– Умее да изписва елементи по пунктир по предварително приети правила и указания.
– Ориентира се в двумерно пространство. |
|
3-та седм.: | „Бъркотия“ | – Владее начини за рисуване в квадратна мрежа.
– Пренася симетрично геометрични фигури и изображения в квадратна мрежа. |
– Ориентира се в двумерното пространство в квадратна мрежа.
– Възпроизвежда геометрични фигури и изображение в мрежа от квадрати. |
|
4-та седм.: | „Вълшебство 4“ | – Развива когнитивна изследователска дейност, чрез AR технологии.
– Стимулиране на образно мислене и въображение.
|
– Взаимодействие между реалния свят и дигиталното съдържание /обектите които могат да бъдат видени в реалния свят/.
– Използва пространствени термини за посоки и местоположение- надясно, наляво, близо и далече и др. |
|
Ф
Е
В
Р
У
А
Р
И
|
1-ва седм.: | „Огледало“ | – Развива умения за визуално проследяване но обекти.
– Развива фитата си моторика и вниманието, ориентира се в ограничено пространството. |
– Ориентира се в мрежа, графично възпроизвежда обекти и форми, чрез броене.
– Развива координация ръка – око, представя графично пространствени отношения. |
2-ра седм.: | „Лабиринт“ | – Движи се по лабиринт и мрежа от квадрати по предварително зададен план (кодиране на пространствени отношения).
– Ориентира се в двумерното пространство и правилно използва термини за посоки, направления и местоположения. |
– Ориентира се в двумерното пространство: в лабиринти; по план в квадратна мрежа.
– Демонстрира начални графични умения в квадратна мрежа. |
|
3-та седм.: | „Маниста“ | – Очертава различни фигури по дадени модели.
– Упражнява графични умения в квадратна мрежа. |
– Умее да рисува и оцветява различни декоративни елементи.
– Ориентира се в пространството, като добавя липсващи елементи. |
|
4-та седм.: | „Вълшебство 5“ | – Развива креативно мислене и въображение, чрез добавена реалност в детската градина.
– Усъвършенства фината си моторика, чрез техника „щудиране“. |
– Пресъздава и дописва графични елементи на фигури.
– Представя графична пространствени отношения. |
|
М
А
Р
Т
|
1-ва седм.: | „Приятелство“ | – Затвърждава умения за ориентиране и изписване на линии по словесно указание в мрежа.
– Развиване на зрителна памет и волево внимание. |
– Усъвършенства фината си моторика – рисува фигури и изписва графични елементи на чрез копирен метод – повтаряне по пунктирана линия.
– Развива способности за проследяване. |
2-ра седм.: | „Вече съм голям/а/, всичко мога сам/а/“
|
– Класифицира познати геометрични фигури по три признака: цвят, форма и големина в таблици.
– Пренася симетрично геометрични фигури и изображения в квадратна мрежа. |
– Определя място на обект в квадратна мрежа по зададени код, колона и редица.
– Владее начини за рисуване в квадратна мрежа. |
|
3-та седм.: | „Знам и мога“ | – Демонстрира начални графични умения в квадратна мрежа.
– Затвърдяване на писането (рисуването) на графични елементи на буквите (права линия, наклонена линия, дъга – лява и дясна). |
– Затвърждава начини за рисуване по опорни точки в квадратна мрежа.
– Пренася фигури и геометрична композиция от една квадратна мрежа в друга, чрез броене на квадратчета. Ориентира се в определено пространство. |
|
4-та седм.: | „Вълшебство 6“ | – Формиране на цялостна картина на света, чрез AR технологии.
– Ориентира се в тримерни и „3D“ пространство. |
– Усъвършенстване знанията на децата за цялостната картина на света жива и нежива природа.
– „Потапяне“ на децата в процеса на опознаване на света, чрез AR технологии. |
-
Велева, А. (2011). Педагогика и технология на играта–предмет и перспективи, Лекции по дисциплината Педагогика и технология на играта.
Гюрова, В. и др. (2006). Интерактивността в учебния процес (или за рибаря, рибките и риболова). София.
Иванов, И. (2005). Интерактивни методи за обучение. ЮНС с международно участие „50 години ДИПКУ – Варна“.
НАРЕДБА № 5 от 03.06.2016 г. за предучилищното образование Обн. – ДВ, бр. 46 от 17.06.2016 г., в сила от 01.08.2016 г.
Baird, Derek (2017). Augmented Reality Apps for Education,
https://virtualrealitypop.com/aredu-educational-augmented-reality-apps-5e6599529807Boyles, Brian (2017). Virtual Reality and Augmented Reality in Education,
https://www.usma.edu/cfe/Literature/Boyles_17.pdfFuchs, Jan Vilém. Zwischen Innovationsdruck und Ressourcenknappheit: Die Veränderungen studentischer Lehre am Zentrum für Kinderheilkunde Bonn von 2009 bis 2013 (Dissert.),
http://hss.ulb.uni-bonn.de/2016/4519/4519.pdfMerel, Tim. Merel. The reality of VR/AR growth. 2017,
https://techcrunch.com/2017/01/11/the-reality-of-vrar-growth -
Емилия Станоева, старши учител, ДГ 7 „Детелина“, гр. София
emilia.stanoeva@abv.bg