В настоящата статия се представя образователна технология за формиране модели на поведение чрез ролева игра, която се прилага при изучаване на континента Австралия в 6. клас. Моделът включва: разпределение на ролите, дейностите, които изпълнява всяка роля, както и работни листа за ролите. Ролевата игра като интерактивен метод допринася за развитие моделите на поведение, които са част от географската култура на учениците.
Актуалността на изследвания проблем се обуславя от съвременните изисквания на обществото от по-високо качество на образованието, от необходимостта да се намерят алтернативни начини за промяна на взаимодействието между учител от една страна, а от друга – ученик. Разработват се различни модели на структурата и съдържанието на интерактивни методи при изучаването на учебния предмет в средното училище. Изискванията на МОН въз основа на разработените ДОИ и учебни програми, отнасящи се до развиване и усъвършенстване на знанията и компетенциите на учениците, наложи разработването на образователната технология за формиране модели на поведение и интерактивни методи, в т. ч. ролева игра.
Моделът на представената образователна технология чрез ролева игра има няколко етапа: 1. предварителна подготовка, в която се определят дейностите на ролите (кмет, собственик на мина, еколози, животновъди, търговци). Всяка роля има за задача да потърси информация и предложи решение за възникналата ситуация. Кметът на селището организира среща с останалите роли и прави заключение с какво дейността на всяка роля е полезна за останалите. 2. работни листове при осъществяване на играта. Работните листове съдържат: дейността, изпълнявана от всеки екип, както и очаквания от тях резултат.
Основният изследователски инструментариум, използван за реализацията на образователната технология е: педагогическо наблюдение, анкетиране, SWOT анализ, рефлексия на учениците. Прилагането на образователната технология за формиране модели на поведение чрез: 1. интеракция – ролева игра 2. при работа в екип. Благодарение на интеракцията се постига нов тип обучение, при който учениците са водещи, те търсят, проучват, анализират, интерпретират и представят информация. Учителят ги консултира, помага, контролира, насърчава техния интерес и желание за активно участие. Изборът на образователна технология води до повишаване мотивацията за учене у учениците и активизиране на техния познавателен интерес.
В приложената ролева игра има две ситуации. Първата проблемна ситуация е: казус, интегриран в ролева игра: В западна Австралия се развива приоритетно овцевъдството. При геодезистки проучвания, направени в района на малко село, са установени големи златни залежи. Чуждестранна фирма изкупува част от пасищата и започва добива на злато. Собствениците набират работници от местното население, които досега са били заети в земеделието. Какво е вашето становище, като представители на: еколог, представител на местната власт, собственик на мината, животновъд, търговец за настъпващата промяна – начало на нов вид производство в населеното място. Класът се разделя на пет екипа и обсъждат възникналата ситуация.
Вторият проблем се реализира чрез инцидент, преплетен в ролева игра. Ветеринарни специалисти диагностицират заразно заболяване, характерно за овцете. Незабавно трябва да се отделят заболелите животни и да се положат грижи евентуално да оздравеят. Необходимо е да се пристъпи към ваксинация (чрез инжектиране) на всяка от здравите. Част от болните овце умират, следва загробване, за да не се разлагат труповете им. Разрешаването на инцидента се реализира чрез използването на ролева игра: Как ще постъпите, ако сте на мястото на кмет на селището, собственик на мината. животновъд, еколог. В приложенията са представени: работни листове за всеки екип, в които се представя дейността им и какъв резултат очакват да постигнат.
Резултатите от проведената ролева игра дават основание да се направят следните изводи: 1. методът дава възможност за задълбочаване знанията на учениците; 2. развиват се различни умения: за комуникация, междуличностно взаимодействие, работа в екип; 3. повишаване активността на учениците и формиране на положителни емоции у тях; 4. формиране на различни модели на поведение; 5. активизиране познавателната дейност на учениците; 6. повишаване мотивацията за учене; 7. увеличаване интереса на учащите се към предмета
Доказаните предимства на ролевата игра и ползите от прилагането им се потвърждават от проведеното педагогическо изследване. Създадената в процеса на обучението технология на ролева игра допринася за изграждане модели на поведение у учащите. Интерактивните методи, в т. ч. ролевите игри подпомагат образователния процес и са в основата за развитие на ключовите компетентности, заложени в държавните образователни стандарти и учебните програми.
ПРИЛОЖЕНИЯ:
При предварителната подготовка се използват и работните листа за всяка роля, където са описани дейностите и какъв резултат от дейността се очаква.
РАБОТЕН ЛИСТ ЗА ЕКОЛОЗИ
ДЕЙНОСТ | КАК ЩЕ ИЗПЪЛНЯТ ДЕЙНОСТТА / КАКЪВ РЕЗУЛТАТ ОТ ДЕЙНОСТТА ОЧАКВАТ |
1.1. проверяват (наблюдават и измерват) постоянно степента на замърсеност на почвата, водите и въздуха. | Да се запознаят с показателите за чистота на въздух, вода и почва около мини за добив на злато (наличие на тежки метали, въглероден диоксид и др.). |
1.2.Следят показателите за чистота в различни места с голям диаметър на мината. | Измервания се извършват в различни места около мината, отстоящи на достатъчно голям диаметър от нея. |
1.3.Запознават се с технологичния процес за начина на опазване – къде се монтират пречиствателни станции, хвостохранилища, място за депониране на земните отпадъци. | Проверяват къде се монтират пречиствателните станции, хвостохранилище за замърсената вода, хвостохранилище за твърди отпадъци, място за депониране на отпадъците. |
РАБОТЕН ЛИСТ ЗА ЖИВОТНОВЪДИ
ДЕЙНОСТ | КАК ЩЕ ИЗПЪЛНЯТ ДЕЙНОСТТА / КАКЪВ РЕЗУЛТАТ ОТ ДЕЙНОСТТА ОЧАКВАТ |
На среща с КМЕТА:
ЖИВОТНОВЪДИТЕ СПОДЕЛЯТ:
4.1.ТРАДИЦИЯТА: Овцевъдството е основен поминък и доход за местното население. За задоволяване нуждите от мляко, млечни продукти, месо, вълна се обмислят различни алтернативи при настъпващата промяна.
|
Овцевъдите недоволстват от отнемане на част от пасищата.
Търсят начини да продължи традицията – овцевъдството основен поминък. Ще се консултират със зооинженери, за да бъдат отглеждани нови породи овце с по-висок млеконадой, по-качествена вълна. Така няма да има недостиг на млечни продукти и промишлени стоки от овцевъдството. |
4.2.КАКВИ ПРОМЕНИ ЩЕ НАСТЪПЯТ 4.2.1.намаляват се пасищата – какви са останалите пасища (Запознава се, информация за останалите пасище), след изкупуването на част от тях от собствениците на мината.
4.2.2.Необходимо е да се намали броя на овцете. 4.2.3.Обмисля се закупуване и отглеждане на нови породи животни, с увеличен млеконадой и по-качествена вълна.
|
Интересуват се за останалите като количество пасища и от тяхното състояние.
Проверяват дали останалите пасища са замърсени от добива на злато в мината. Коментират необходимостта от намаляване броя на овцете. В разговори със специалисти, животновъдите разсъждават за бъдещи по-продуктивни породи овце. |
-
Гайтанджиева, Р. (2000). Стратегия на географското образование в средното общообразователно училище при новите реалности. С., ИК Анубис.
Костова, З. (1999). Как да учим успешно.Иновации в обучението, Педагог.
Cohen, L., L. Manion, K. Morrison(2007). Research methods in education. New York: Routledge.
-
Eлена Търгова, 26. СУ „Йордан Йовков”, гр. София
eli_turg2@abv.bg