Преди всичко добрият мениджмънт в образованието трябва да бъде насочен към мотивацията за работа в екип на учителите. Като част от ръководния екип на детската градина се старая в работата си да включвам различни начини, чрез които да мотивирам колегите, за да се чувстват удовлетворени от работния процес. За успешната колективна работа от съществено значение е педагозите да имат добра мотивация за работа в екип. Това ме провокира да приложа ефективна управленска практика, за да постигна оптимална работа в екип между учителите. Детските учители трябва да бъдат включвани в много обучения и тренинги с цел развиване на уменията си за екипна дейност, а съвременните ръководители (лидери и мениджъри) трябва да полагат целенасочени усилия, за мотивирането на педагогическите специалисти за създаване на екипна организация на работата в детските градини.
Една от основните ми целие да следвам няколко основни принципа:
- Да осигурявам оптимално заплащане, което е обвързано с условията на труд и постигнатите резултати от работния екип
Осъзнавам, че конкурентното заплащане е фактор за престижа и привлекателността на професията. Преди месец отново имаше повишаване на заплатите на педагогическия персонал на национално ниво, но въпреки това увеличение от 12 %, инфлацията през последните месеци расте с ужасяващи темпове и ежедневно ставаме свидетели на увеличението на цените на всички стоки и продукти. Това е и причината да се старая да осигурявам възможността за допълнителни финансови стимули, които да са обвързани с постигнати успехи. Механизмите за диференцирано заплащане имат това предимство. За успешното прилагане на диференцираното заплащане полагам усилия всички критерии да са прозрачни, като винаги ги съгласувам с колектива и ги прилагам обективно, като междувременно се основават и на общоприетата дефиниция за това какво представлява успех и постигнат резултат в контекста на детската градина, в която ми е дадена възможност да съм част от ръководния екип.
- Да осигурявам здравна профилактика от лицензирана фирма
Изключително важно е за мен моите колеги да се чувстват спокойни от здравословното си състояние, поради това преди 5 години инициирах между детската градина и лицензирана фирма да се сключи договор за безплатна здравна профилактика на целия персонал. Сигурна съм, че здравето е пътят към спокойната работа в екип и добрия психоклимат в детската градина.
- Да давам възможности за професионално развитие, ясни очаквания за работата и признание на успехите
Един от приоритетите в работата ми е да повишавам мотивацията и ангажираността на колегите чрез възможности за професионално израстване, което се базира на увеличаващи се отговорности при постигнати резултати с децата, както и успешна работа в учителския колектив. В сферата на образованието педагозите успешно могат да повишават своята квалификация, като това се отразява и на месечното им възнаграждение. Преди да включа в работата си новата технология, забелязах липсата на интерес у колегите да повишат своята квалификационна степен. Уверена съм, че голяма част от учителите не са наясно, че освен финансовата придобивка, която е резултат от по-високата степен на квалификация, но това ще им даде възможност да заемат ръководни роли в колектива и да поемат отговорност според интересите си (включително и да бъдат наставници на млади учители). По този начин могат да допринесат за развитието на работния екип.
Също така е добре и младите учители да виждат условия за бързо професионално развитие при постигане на добри резултати в детската градина. Поради това винаги поставям ясни очаквания от работата на педагога и излагам стимулите, които ще има при постигането им.
На всеки педагогически съвет предвиждам допълнителна точка от дневния ред, в която учителите да се включват с предложения и да участват в дискусии за развитието на детската градина, като например как може да се увеличи приемът на деца, по какъв начин може да се организират различни мероприятия, в които да участват и родителите, за да могат да видят как протича обучението на децата им и други.
През последните шест месеца се стремя да насърчавам и участието в международни учителски групи за споделяне на добри практики, които са свързани с най-новите тенденции в обучението. След реализирания проект винаги се прави анализ на наученото и на това какво може да се приложи директно, както и на това, което може да се адаптира към съответния контекст.
- Да се стремя към автономия при работа с децата
Една от най-демотивиращите ситуации за учителите е, когато се чувстват притиснати от формални изисквания, които не отговарят на нивото на част или на всичките деца. Това ме провокира винаги да давам възможност на колегите да преподават съобразно възможностите и потенциала на децата.
- Да намаля административната тежест
Няма учител, който работи в сферата на образованието, който да не е наясно, че работата ни е свързана с огромен брой административни документи (изготвяне на отчети, лични дела, портфолиа и други). Всичко това отнема огромна част от времето на учителите. Също така сме допълнително ангажирани да планираме, подготвяме и реализираме, съобразно методиката, всяка една педагогическа ситуация. Това ни отдалечава от работата с децата и пречи на разгръщането на целия ни потенциал в тази насока. Спомагам за намаляването на административната тежест като:
– цялата документация е прехвърлена само на един носител и не се налага учителите да попълват или пишат по два пъти една и съща информация;
– от следващата учебна 2022/2023 г. предстои информацията за децата, техните постижения и отсъствия през годините да се въвеждат в електронния дневник, който е в платформата: www.shkolo.bg. Това ще спомогне всички видове справки да се извеждат и принтират и да не се налага всяка година учителите да ги преписват или проверяват многократно.
- Да осигуря на всеки млад учител наставник
Несъмнено наставникът спомага младите кадри да се приобщят по-лесно към работния екип, да навлязат по-бързо в работния процес, да обменят опит като се учат от колегите си, както и да подобрят работата си. И досега срещам затруднение при мотивирането на колегите ми да приемат ролята на наставници, но при последния подбор на нови кадри успях да включа и по-опитните. Винаги следя за личната мотивация на учителя, който ще стане наставник, който трябва да иска не само да развива собствените си умения, но и да е готов да развива и тези на колегата си и да споделя своя опит с него. Участвах в създаването на система за поощрение на наставниците, която включва споделяне на резултатите от съвместната работа с новоназначения учител, финансови стимули, както и допълнителни стимули при постигане на очакваните резултати. Спомогнах за това колегите, които изпълняват наставническа роля, да са с намален брой часове в група, за да имат възможност да дадат приоритет на наставническите си функции.
Задължително се включвам и при обучението на наставниците. Винаги се прави анализ на работата им в края на месец май. В този анализ се включва и попълването на анкетна карта от наставника и от новия учител, а заедно с това се организира и обща среща, в която се обсъждат резултатите и се коментира как могат да се подобрят и надградят.
- Да направя методически обединения и професионални учебни общности
Всеки един от педагозите има право да участва и да организира регулярни срещи. По време на тях преподаващите на една възрастова група дискутират добри практики, споделят предизвикателства и търсят възможности за преодоляването им.
Друг начин за ефективно взаимодействие са взаимните наблюдения на педагогическите ситуации, като след тях има среща, в която се анализира представянето, набелязват се следващи стъпки, анализират се успешните методи и се дискутират възможности за подобрение.
Професионалните учебни общности (ПУО) представляват ефективен механизъм за засилване на чувството за общност, за повишаване на ефективността на целия колектив, за взаимопомощ и подкрепа, която не изисква сериозен допълнителен ресурс. Освен това те предоставят възможност за професионално израстване и изява на активните и търсещи учители, което от своя страна спомага и за тяхното задържане като част от екипа на детската градина.
- Да осигуря допълнителни обучения според индивидуалните нужди на учителя
В детската градина, в която работя, се сформира екип, който целенасочено работи за подкрепа и обучение на преподавателите. Ролята му е да моделира дискусия върху визията за развитие на детската градина и да създаде стратегия, която да е съгласувана с нея. Самата визия включва елементи като ключови знания, умения и нагласи, които е необходимо да притежават педагозите, за да отговарят на нуждите на децата и да могат да им помагат за развитието и реализирането на техния потенциал. Колегите, които се справят добре в определена област, обучават тези, които срещат затруднения.
Когато в детската градина постъпва нов учител на работа, обучителният екип провежда личен разговор с него за това кое най-много го притеснява от новото работно място, в каква насока иска да се развива, в какво е силен, как вижда себе си в професионален план през следващите 5 години. По време на първата година новият служител и наставникът му провеждат поне два лични разговора за напредъка – какво новопостъпилият смята за свой успех и в какво смята, че се е провалил, как е възможно ръководните кадри в детската градина да го подкрепят в трудните за него моменти.
- Да включа различни игри за сплотяване на работния екип
При осъществяването на присъствени педагогически съвети, работни срещи и вътрешноквалификационна дейност винаги отделям допълнително време, в което за няколко минути включвам различни игри, чиято цел е да сплотят работния екип. Това за мен е важна част от работния процес, тъй като хората, които работят заедно трябва да имат повече споделени моменти, да опознават нови страни у колегите си, за които не са подозирали, да се разтоварват от натоварените дни и да се почувстват като едно цяло.
След проведения ксперимент регистрирах положителни промени в работния процес, които могат да се обобщят като:
- много по-голяма мотивация за работа в екип от страна на учителите;
- по-голяма ангажираност към работния процес;
- записване на допълнителни курсове за повишаване на нивото на професионалните квалификационни степени на преподавателите;
- по-високи лични и професионални успехи на педагозите от работния екип;
- нескрито уважение и сътрудничество между колегите;
- силно изразена емпатия и работа в екип.
Когато екипната работа стана част от педагогическото ни ежедневие, тогава се повиши самочувствието, самооценката и социалните умения на колегите, което пък от своя страна създаде оптимални условия за формиране на детската личност.
- Мила Минчева Минчева, ДГ „ Детелина“, гр. Дупница