Промените, които настъпиха в българското общество през последните години поставят нови изисквания към образованието. Начинът на осъществяване на обучението е актуален проблем, който се поставя все по-често в българската образователна политика. В Националната програма за развитие на България до 2020 г. като основната задача се поставя повишаването на качеството на образованието посредством превръщането на училището в привлекателно място за развитие на личността. Това е възможно чрез прилагането на съвременни образователни политики, насочени към образователните потребности на обучаваните и насърчаване прилагането на разнообразни форми и методи на обучение. Ролята на учителите винаги е била да работят с бъдещето и дори най-краткосрочното планиране е с мисъл за десет години напред. В настоящата статия съм описала приложената от мен образователна технология за развитие на съвременни умения у учениците в VI клас, обобщителен урок за Южна Америка.
Теоретични основания
Умения на 21 век. Светът се променя все по-бързо във всички сфери на живота. Постоянно се говори, че образованието трябва да се променя за да отговори на нуждите на 21 век. В този смисъл съвсем ясен е въпросът: „какво е нужно за живот в 21 век?” Говорейки за основните цели на всеки индивид в 21 век Европейската комисия превръща в приоритет нуждата от:
– развитие на екологични съзнания (опазване на околната среда);
– мултикултурен толеранс и разбиране;
– знания за ползване на интернет;
– интерес за „учене през целия живот” life long learning.
Умението като научна способност за лесно и прецизно провеждане на операции се придобива със знание и тренировки. Стъпка в развитието на умения в 21 век е развитие на способностите, които ще се основават на придобитите знания. Мирасчиева (Мирасчиева 2010) говори за модел на способност за 21 век който се отнася на:
– когнитивни (рационални, интелектуални) способности;
– емоционални способности: емоционално съзнание, самодоверие, самоконтрол, емпатия, алтруизъм, гъвкавост, откритост към промени;
– социални способности: разбиране на другите, работа в екип, мениджмент на екипа, ненасилствена и отворена комуникация, приемане на разликите;
– работно-акционни способности: инициативност, индивидуална включеност в екипа, постоянство, отговорност, оптимизъм, съвестност, информационно- комуникационна грамотност, професионалност, чужд език.
Развоят на способностите е стъпка до развитието на ключовите умения на 21 век които се отнасят на:
– умения за учене и иновации (комуникация, сътрудничество, критическо мислене, решаване на проблеми, креативност, иновативност);
-животни и професионални умения (гъвкавост, адаптивност, инициативност, самонасочване, продуктивност, отговорност, лидерство, социални и интеркултурни умения);
-информационни, технологически и медийски умения.
В настоящата разработка съм разгледала и оценила трите вида грамотност: Четивна грамотност, научна грамотност и работа в екип.
Концепция на изследването
Едно от най – големите предизвикателства пред съвременния учител е как да направи урока интересен и полезен за ученика. Традиционните уроци днес все по- често се класифицират от учениците като скучни. В учебния час често липсва участие, отговорност, ангажираност и доминира демотивацията, лоша дисциплина, отчуждение. В опит да повишим качеството и ефективността на образованието, търсим атрактивни методи за обучение, говорим за интерактивност, за формиране на дигитални компетентности, за иновации в преподаването. Все повече се говори за ориентиране на образователния процес към развитие на индивидуалния потенциал на ученика, за инициативност, креативност, умение за вземане на решение и работа в екип, за изграждане на ключови компетентности. Нарастващата мобилност и развитие на ИКТ неизбежно водят до промяна във философията на училищното образование. Мултимедийното обучение съответства на начина на възприемане на учениците, израснали с телевизия, компютри, мобилни телефони. То привлича вниманието, увеличава активността, дава богати възможности за визуализация. Но трябва да се замислим къде остава живото общуване, споделеното преживяване и емоция. Виртуалният свят, в който сме вкарани след разпространилата се пандемия от Кодив 19 измества живия контакт, действителния, многообразен свят. Прави учениците „невидими“ за учителя, едни квадрадчета на монитора. Може ли да поставим ученика в активна позиция, да го мотивираме, да направим запомнящ се час, очакван с нетърпение, да осъществим процес на комуникация и взаимодействие, на сътрудничество и обмен на идеи в реалния свят, а не във виртуалния? Смятам, че можем да го постигнем чрез непосредствено общуване, в реална среда, при използване на различни типове задачи формиращи умения за четивна , научна грамотност и работа в екип . Върху тези основни моменти се базира изследването, което искам да представя.
Иновацията като термин, означава новост, нововъведение, промяна, подобрение, които се представят като резултат от творчески процес във вид на нова технология, метод и др. Тя е продължителен процес, с цел по- добър краен резултат.
Определението за иновация на Европейската комисия е следната: „Иновацията е въвеждането на нов или значително усъвършенстван продукт, или процес, нов маркетингов метод, или нов организационен метод…”(Oslo 2005). Guidelines for collecting and interpreting innovation data).
Образователна технология
Понятието „образователна технология” е сравнително ново в педагогическата теория. При това изследване се приема следната дефиниция за понятието: „Образователната технология е последователно изпълнение на взаимно обусловени процедури, които водят до постигане на целите. Всяка процедура е своеобразно съчетание на учебната задача и съответстващите на целта учебно съдържание, форми, методи и средства на обучението в конкретна учебна ситуация. Технологията на образователния процес обединява цел – процес – резултат.“
Умения
Уменията са основен компонент в състава на учебното съдържание по география и икономика. Те са „овладени от учениците умствени или практически действия , насочени към решаване на конкретни учебни задачи. Уменията, като начин за извършване на учебно познавателна дей-ност се състоят от по – малки единици – действия и операции. Съобразно с характера на дейността на учениците уменията могат да се класифицират в четири групи: за получаване на информация, за представяне на инфор-мация, за генериране на информация, за извършване на комбинирана дейност, която съчетава изброените умения. Тези групи умения могат да се съотнесат към три основни източника на информация. Прилагането им се обезпечава чрез конкретни педагогически / дидактически / технологии. В образователния контекст са възприемани като процедури взаимосвързани и последователни техники с ясно предвидими резултати . Те са една от най- динамичните категории , отличаващи се с непрекъснато експериментиране, за да се достигне до отговор на променените потреб-ности на образователната среда. Умението е продукт изключително на самостоятелната дейност на обучаемия. Формирането им е продукт на обучението на всички учебни предмети, а качеството на изграждането е база за усвояване на специфични умения. Взаимообвързаността между знания и умения се изследва в общодидактически и частнодидактически аспект. Уменията се възприемат като втори важен компонент на учебното съдържание и производни на нивото на усвоеност на знанията. Наричат ги „действени, функциониращи знания“. Концепцията за пълноценно съвременно географско образование предполага „усвояване на умения , познания и фундаментална база учениците да разбират себе си във взаимовръзка с природата и другите хора по света“.
Може да се формулират 9 основни учебни цели за постигане на четивна грамотност, подредени по сложност според типовете текст:
- Извлича информация от непрекъснат текст (непрекъснат наричаме текст, организиран в свързани помежду си изречения и параграфи. Той може да бъде описание, повествование, разсъждение, аргументативен текст или инструкция.);
- Извлича информация от прекъснат текст (Прекъснат е този текст, който представя информацията чрез графика, диаграма, рисунка, таблица, карта и др.)
- Извлича информация от непрекъснат и прекъснат текст;
- Обобщава, тълкува информация от..непрекъснат..текст;
- Обобщава, тълкува информация от прекъснат текст;
- Обобщава, тълкува информация от непрекъснат и прекъснат текст;
- Осмисля, оценява информация от непрекъснат текст;
- Осмисля, оценява информация от прекъснат текст;
- Осмисля, оценява информация от непрекъснат и прекъснат текст.
За да се постигне научна грамотност е необходимо класната стая да се превърне в място за изследвания на учениците:
- за стимулиране на учениците да си задават въпроси; …………
- при всяка възможност да им се помага сами да откриват това, което трябва да научат;
- да търсят възможни отговори;
- да правят експерименти и изследвания;
- да споделят откритията си със съучениците си;
- никога да не даваме отговори наготово.
Екип и екипна работа
Екипът е относително постоянна група, съставена за регулярно изпълнение на определен кръг задачи и предполагаща съчетаване на дейностите на членуващите в нея. Екипната работа е съвкупност от действия, които се извършват от няколко души, или група, чрез които всеки ученик допринася със своите уникални умения, способности, мнение и индивидуалност за единството и ефективността на екипа, с оглед постигането на общи цели. Умението за работа в екип се състои от четири елемента: организация на процеса; ефективна работа и управление на времето; представяне и защита; рефлексия, която позволява на учениците да осмислят процеса и своето участие в него
Цел на изследването. Конструиране и апробиране на образователната технология за развитие на трите вида умения за XXI век: за четивна грамотност, за научна грамотност и за работа в екип при обучението по география на континента Южна Америка шести клас.
Основни изследователски задачи. Да се изведат научно – теоретичните основания за изследването; да се изработи модела на технологията и програма за неговото осъществяване в обучението в шести клас; да се проведе изследване за ефективността на модела; да се представят и анализират резултатите.
Хипотеза. В настоящото изследване допускам, че с използването на иновационен модел на образователната технология за развитие на трите вида умения: за четивна грамотност, за научна грамотност и за работа в екип при изучаване на география на континентите в шести клас ще постигна следното: По- висока активност и повишаване на интереса към географията като учебен предмет. Възможно е някои ученици да не желаят да се включат, но в хода на учебния процес, те спонтанно ще се включват реагирайки на емоцията, която носи обучението; Включването в обучението едновременно на голямата част от класа развива умението за работа в екип; Изграждане на ценности – сътрудничество, уважение, отговорност, взаимопомощ. Осъществяването на обучението чрез предлагания иновативен модел се постига единство на обучение, възпитание и социализация.
Обектно-предметна област на изследването. Участници в изследването са девет ученика /шест момичета и три момчета/ от шести клас на Частно основно училище ”Галина Сергеевна Уланова” в гр. София, където преподавам като хоноруван преподавател . Решението ми е продиктувано от продължаващата Ковид-19 пандемия, по-малкият брой ученици в паралелката и по-голямата вероятност за осъществяване на присъствени учебни часове. Изследването е проведено през октомври-ноември 2021 година. Учениците изучават учебният предмет в задължителна подготовка с 51 часа годишно (последен випуск с този годишен хорариум). Входното ниво на паралелката за учебната 2021 – 2022 година по предмета е Добър 4.30. В паралелката има един ученик с руски произход, който разбира и говори български на задоволитевно ниво, често се налага допълнителни разяснения за някои от термините на български език. Успеваемостта е много добра, любопитни са към новото, непознатото. Предпочитат обучение чрез действие, чрез преживяване, изпълняват поставените самостоятелни задачи и проекти.
Обект на изследване е обучението по география и икономика в задължително подготовка в шести клас, география на континента Южна Америка.
Предмет на изследването е образователната технология за развитие на трите вида умения: за четивна грамотност, за научна грамотност и за работа в екип в обучението по география на континента Южна Америка в шести клас.
Моделиране. Моделиране – моделът като формализован “аналог на обективната реалност” (Лакюрски 1999: 57) отразява обекта така, че изучаването му да дава нова информация за този обект. В изследването се конструира модел на образователна технология. Методът моделиране се прилага при създаване на образователната технология и на мултимедийния проект Power Point
МОДЕЛ НА ОБРАЗОВАТЕЛНА ТЕХНОЛОГИЯ
Тема | Очаквани резултати | Макро и Мезоструктура | Образователен процес /урокът /Микроструктура |
Раздел Южна
Америка Обобщителен урок „Природата, населението и страните на Ю. Америка |
Изготвя не на
мултиме дийна презента ция |
Ва
Вб. СЪДЪРЖАТЕЛНО мотивиране на ОБУЧАВАЩ ЕТАП
Вв. ТЕХНОЛОГИЧНО мотивиране на ОБУЧАВАЩ ЕТАП |
Стъпки за изпълнение на мултимедийната презентация:
1.Събиране на информация – учениците трябва да използват минимум 5 източника на информация от различен вид / текст , карта , графика , таблица , снимки /членовете на всеки екип работят заедно . Изработват сами план за действие , като правят списък от дейностите , които трябва да изпълнят във времето . 2.Изработване на презентацията – трябва да съдържа текст , графика и карта . 3. Представяне на презентацията в края на раздела Южнаа Америка – тематично обобщение . Екипите се оценяват по следните показатели:качество на представената географска информация,оптимален обем – атрактивност на представянето В ЗАКЛЮЧИТЕЛНИЯ ЕТАП при презентирането всеки екип трябва да отговори на 4 въпроса – или т. нар. „Стратегия 4-те К“ , която съдържа следните въпроси : Какво постигнахме ? Какви трудности срещнахме? Какво научихме по пътя ? Какво бихме направили по различен начин ?
|
Тема
Очаквани резултати |
Макро и мезоструктура | Образователен процес( урокът) микроструктура |
ЗАКЛЮЧИТЕЛЕН ЕТАП
Южна Америка тематично обобщение
Представя презентация
|
А. Въведение
В. Обявяване на темата и мотивиране на учебната дейност Ва В тематичен план Вб В съдържателен план Вв В технологичен план
|
Предварителна подготовка – провежда се в края на предходния час
Чете се въведението в учебника и се прави общокласен коментар – Защо се прави обобщение ? Учителя поставя въпроса – Как се обобщава ? Обръща се внимание на начина , по който ще се работи ;Учителят обяснява как ще протече учебната дейнос -какви средства ще се използват /подготвени от екипите мултимедийни презентации / -време за представяне на всеки екип 10 минути -как ще се оценяват и обсъждат резултатите Екипите се оценяват по следните показатели: -качество на представената географска информация – оптимален обем -атрактивност на представянето ЗАКЛЮЧИТЕЛЕН ЕТАП При презентирането всеки екип трябва да отговори на 4 въпроса – или т. нар. „Стратегия 4-те К“ , която съдържа следните въпроси: Какво постигнахме ? Какви трудности срещнахме? Какво научихме по пътя ? Какво бихме направили по различен начин ? |
Г. Работа в клас Обсъждане на предварителната подготовка
Д. Затвърдяване и приложение Д.а. Аспектно Д.б. Обобщаващо Е. Поставяне на домашна работа Е.а. Поставяне на задачите . Указания |
По задачите от предварителната подготовка разпределени по екипи в началото на раздел Южна Америка
Общокласен коментар Представяне на мултимедийна презентация на следните теми : Екип 1.Географско положение , големина , брегове и опознаване на континента Природа на континента Южна АмерикаЕкип 2 Население и политическа карта и стопанство на Южна Америка . Екип 3 Страни в Южна Америка /Бразилия и Аржентина/ Всеки екип отговоря на 4 въпроса – или т. нар. „Стратегия 4-те К“, която съдържа следните въпроси : Какво постигнахме ? Какви трудности срещнахме? Какво научихме по пътя ? Какво бихме направили по различен начин ? Коментар и оценяване -по критериите посочени при мотивирането на темата Обявява се предварителна подготовка за тематичен контрол на раздел Южна Америка – учебна тетрадка |
-
Мирасчиева , С. (2010). Педагогически факултет,Университет”Гоце
Делчев” Щип, Македония.
Oslo Manual, 3rd Edition. (2005). Guidelines for collecting and interpreting innovation data)
Лакюрски, Ал. (1999). Държавните общообразователни изисквания за учебно съдържание по информационни технологии и въпросите, които пораждат
Национална програма за развитие на България 2020.
-
Ваня Максимова, 120 ОУ „Г. С. Раковски“, гр. София;
ЧОУ „Г. С. Уланова“гр. София