В тази статия ще бъде представено изпълнението на поставените задачи и дейности от етапа на иновационното изследване на урока за обобщение „Природата, хората и страните на Южна Америка. Урокът бе проведен в присъствена форма на обучение, въпреки бързото разпространение на Ковид 19 през октомври и началото на ноември, с ученици от шести клас на ЧОУ „Г. С. Уланова“. За целта на изследването часовете бяха организирани в блок за дадената седмица. Така се осигури достатъчно време, за да се проведе урокът и веднага след това да се попълнят анкетните карта, с което смятам че постигнах по-голяма достоверност на посочените от учениците отговори.
Подготовка на учителя
Основавайки се на нормативните документи и заложени в тях изисквания към обучението по география и икономика, моделът на образователна технология разработих така, че чрез съдържанието им да се постигат трите степени на географската култура, развитие на умения за четивна грамотност , научна грамотност и работа в екип.
Оценяването на учениците според новата учебна програма съдържа три компонента: текущи оценки, оценки от контролни работи и оценки от други участия (работа в час, работа по групи), в съотношение 40:30:30. .Подготовката и представянето на презентациите предполага участие на учениците в екипи, с което изпълнявам изискванията на учебната програма учениците да получават оценка и за други участия. При използване на образователна технология за развитие на умения се осъществяват редица междупредметни връзки: с български език, чужд език, математика, информационни технологии, история и цивилизация, човекът и природата.
Анализът на учебника за шести клас (издателство „Булвест 2000“) дава основание за следния извод: В учебника за шести клас има два урока за дейности, в които са проектирани задачи за развитие на умения – „Четене на профил на релефа“ и „Природата на Южна Америка. В урока за обобщение задачата е предложена като вариант за провеждане на обобщението, като групите представят устно своите обобщения. Взех решение за изработване и представяне на презентации от учениците в урок за обобщение при раздел Южна Америка , като съвкупност от разнородни по характер ситуации и задачи за развитие на уменията за четивна , научна грамотност и работа в екип. Личните ми впечатления от проведените уроци за обобщение по този модел в предходните години са, че те са подходяща форма за обучение при учениците в прогимназиална степен, защото на тази възраст те проявяват силен интерес към различните начини за и представяне на информация, но все още не могат да подбират основното от текстовете, работа с ИКТ и интернет . Мотив за включването на модела в обучението беше и търсенето на атрактивен и забавен метод за учене, особено след продължителната изолация по време на он-лайн обучението. Презентациите са представени по един и същи модел, което улеснява подготовката и провеждането им. Описанието им включва три стъпки за изпълнение на мултимедийната презентация.
Събиране на информация, изработване на презентацията, представяне на презентацията в края на раздела за Южна Америка – тематично обобщение.
Екипите се оценяват по следните показатели: – качество на представената географска информация, оптимален обем, атрактивност на представянето, използвани илюстрации и ефекти. След презентирането всеки екип трябва да отговори на 4 въпроса – или т.нар. „Стратегия 4-те К“ , която съдържа следните въпроси: Какво постигнахме? Какви трудности срещнахме? Какво научихме по пътя ?Какво бихме направили по различен начин?
В резултат на проведеното обсъждане класът се раздели на 3 екипа . Предварително определих броят на екипите и надписах номерата на съответнике екипи (1,2,3 екип). По време на часа при обявяването на екипната работа, всеки ученик изтегли номера на своя екип. В екип се групираха по трима ученика . Преди урокът Учениците попълниха анкетна “Моят мотив за работа в екип”, от която стана ясно, че 33% го правят заради родителите си, 100% заради оценката, 89%, защото им е интересно.
В процеса на провеждане на урока направих няколко учителски наблюдения, които съм представила в таблици и диаграми, в тях установих: Сравнително високи резултати за устойчивостта на вниманието при съставяне на задачата за изработване на презентациите и формирането на екипите обяснявам с мотивирането на учениците в началото на раздел Южна Америка във формата на неформален разговор, както и любопитството от попълването на анонимната анкета.
Още по-високите резултати за устойчивостта на вниманието при представянето на презентациите по екипи , обяснявам с посочената по-горе мотивация на учениците, както и интереса по принцип у учениците при по различен начин на работа в часовете по география и икономика , използването на различни източници на информация , желанието и мотива всеки екип да са представи отлично, още повече, че е предизвикан у тях интерес – как екипно ще бъдат оценени.
Методиката за оценяване, която използвах е точкова и оценъчна. Екипите се оценяват по следните показатели: качество на представената географска информация оптимален обем, точките са разпределени по следния начин:.атрактивност на представянето за четивна грамотност максимален брой 8 точки, за научна грамотност максимален брой 8 точки за работа в екип получава максимален брой 14 точки, като за този показател получават 2т.
Резултатите от представените презентации и очакваните резултати са обработени и представени обобщено в таблица 4 и диаграма 6 .Точките приравнени към оценка за Екип 1 – Отличен 5.51, за Екип 2 – Отличен – 5.73, за Екип 3 – Много добър 5.42. Всички екипи се справиха отлично с поставената задаче . Презентациите са изработени и представени , в съответствие с приетите показатели от изследователската програма. Учениците са изработили презентацията с високо качество на информацията, обемът е оптимален използвали са няколко източника на информация от различен вид / текст , карта , графика , таблица , снимки /членовете на всеки екип работят заедно/.Представянето на екипа беше в рамките на 10 минути, само при Екип 3 имаше просрочване на поставеното време с две минута. Изложението беше кратко, точно и ясно. Учениците бяха подбрали множество интересни илюстрации, с които да онагледят темата, по която са работили. Бяха изработили или намерили подходящи диаграми, свързани с темата. .В края на часа при обсъждането на представянето на всеки екип най – висока оценка получиха Екип 2 . Прави впечатление , че разликата в резултатите от разработването и представянето на презентациите на теми от раздел „Южна Америка” на фона на развитието на трите умения – четивна , научна грамотност и работа в екип е минимална и резултатите са високи . Това означава , че този тип образователна технология за формиране на умения на 21 – ви век води до постигане на по – високи резултати от учениците и дава възможност развитите умения (за презентиране) да се използват и в други сфери , както и за решаване на техните ежедневни проблеми (въз основа на анкетното проучване).
Резултати от дейността на трите екипа по отношение на трите умения – четивна , научна грамотност и работав екип представени в диаграми 8, 9, 10 са още едно доказателство на хипотезата, а именно: По- висока активност и повишаване на интереса към географията като учебен предмет. Възможно е при някои ученици да има нежелание да се включат, но в хода на учебния процес и при представяне на презентацията , те спонтанно да се включват реагирайки на емоцията, която носи обучението и техните съученици. В диаграмата са показани и сравнени резултатите от дейността на трите екипа.
В заключителния етап учениците попълника две анкити – първата е чрез бланки на анкетата „Стратегия 4-те К“ и резултатите са представени в таблицата:
№ | Въпрос | Отговори: |
1. | Какво постигнахме ? | Екипи :
1. Изпълнихме поставената задача . 2. Успешно представихме нашата презентация 3.Изработихме и представихме една добра презентация . |
2. | Какви трудности срещнахме? | Екипи :
1. При подбора на информацията и разпределение на слайдовете. 2.Затруднихме се при съставянето на диаграми . 3.При разпределението и изпълнението на задачите в екипа. |
3. | Какво научихме по пътя ? | Екипи :
1. Различни начини за извличане и представяне на информация. 2.Можем да разчитаме на помощ от всеки. 3.Да правим диаграми |
4. | Какво бихме направили по различен начин ?
|
Екипи :
1.Когато представяме презентациите си да бъдем по – убедителни и уверени . 2.Да включим по – малко информация. 3.Да дадем възможност за изява на всички в екипа .
|
Втората анкета е за установяване на удовлетвореността от проведената работа в екип и показа следните резултати:
№ | Въпрос | Отговор | Брой отговори |
1. | Можете ли да дадете определение за екипна дейност в час по география и икономика ? | да | 9 |
не | 0 | ||
не точно | 0 | ||
2. | Ясна ли ви е целта на екипната работа в час? | да | 9 |
не | 0 | ||
няма значение | 0 | ||
3. | Какво Ви хареса в часа? | екипът | 5 |
постигнатата цел | 4 | ||
не мога да отговоря | 0 | ||
4. | Какво не Ви хареса в часа? | екипът | 1 |
поставената задача | 8 | ||
не мога да отговоря | 0 | ||
5. | Научихте ли нещо ново за съекипниците си в този час? | да | 9 |
не | 0 | ||
6. | Каква е собствената Ви оценка за вашата активност, когато работите в екип? | отлична | 8 |
добра | 1 | ||
задоволителна | 0 | ||
7. | Искате ли отново да работите в екип в час по география и икономика? | да | 9 |
не | 0 | ||
зависи от екипа | 0 |
Както се вижда от представените резултати те изграждат самостоятелност , увереност у учениците. Знаят как да подходят , ако попаднат на въпрос, на който нямат отговор и нагласа, че всичко е обяснимо, стига да търсиш достатъчно задълбочено . Развитието на тези умения води до повишаване на ангажираността на учениците и тяхната мотивация да учат и постигат по – високи резултати, дори когато те са изисквани от техните родители.
От изложените емпирични данни и резултати и направения анализ може да се направят следните изводи: Използваният иновационен модел на образователна технология за развиване на умения за четивна грамотност , научна грамотност и работа в екип при изучаване на география на континентите в шести клас постигна целта на изследването. Формират се и трите степени на географската култура – географска, грамотност, компетентност, модели на поведение; изгражда се ценностна ориентация. ………
Поставянето на ученика в ролята на съавтор на урока, а учителя е негов партньор и съветник насърчава развитието на качества необходими за живота – комуникативност, способност за вземане на решения, отговорност, креативност. Екипната работа усъвършенства образователната практика и повишава нейната ефективност. Използването на мултимедия ИКТ в обучението подобрява постиженията на учениците, учат с желание дори някои не толкова инетерсни теми, усвояват по-бързо.
-
Ваня Максимова, 120 ОУ „Г. С. Раковски“, гр. София;
ЧОУ „Г. С. Уланова“, гр. София