Реализирането на образователните цели изисква да се използват такива форми на обучение, които да мотивират ученика за учене и да стимулират мисловната му дейност, което ще гарантира трайно усвояване на учебното съдържание. Използването на мултимедийни презентации в обучението по математика е нов метод за активна творческа работа на учениците. Мултимедийната презентация прави урока по–интересен, тъй като позволява представянето на учебния материал като система от образи, фигури, диаграми и факти, представени точно в определен ред.
В настоящата статия е извършен анализ на възможностите за ефективно използване на информационните технологии при създаването на работещ модел за обучение по математика.
През последните години традиционното обучение претърпя съществени промени, защото днешните ученици не са по-малко интелигентни от тези в миналото, те просто са различни. Преподаването трябва да се промени, защото отношението на децата и родителите към училището се е променило. Това не значи, че и училищата не трябва да се приспособят, а че не бива да избират „лесния“ път – чрез непрекъснато занижаване на стандартите. Промяната не означава непременно промяна на използваните понятия, в частност математически. Тя означава промяна на начина на преподаване. Обучението зависи от професионализма и мотивацията на самите преподаватели, неговото качество се подобрява или влошава в зависимост от личността на преподавателя.
Новите виждания за образователно-възпитателния процес и актуалните очаквания към него са за иновативност и висока адаптивност към житейските ситуации, което изисква превръщането му в активна творческа дейност, спомагаща да се повиши самостоятелността на децата като личности в реалния живот. Това означава, че новото поколение трябва да усвои умения от нов тип, да бъде адаптивно и гъвкаво в условията на непрекъснато променящата се действителност.
Развитието на информационните технологии поставя непрекъснато все нови и нови предизвикателства и изпитания пред образованието на младите хора.
Информационните технологии играят и ще играят все по-нарастваща роля и ще бъдат неразделна част в системата на обучение.
Считаме, че използването на правилно подбран набор от средства на информационните технологии ще се превърне в предизвикателство както за преподавателя, така и за обучавания ученик, при провеждане на урок по математика. В същото време, за много от преподавателите, все още съществува технологична бариера, която ги възпира от навлизане в света на информационните технологии.
Прилагането на информационните технологии в обучението по математика позволява да се разкрие обучението не като процес на пасивно консумиране на съдържание, а като процес, базиран на дейности, провеждащ се в интерактивна среда и работни ситуации. Така учениците и преподавателите са активно въвлечени при съвместното решаване на конкретни задачи и влияят на поведението си посредством двупосочна комуникация. По този начин много по-лесно би се реализирала концепцията за обучение, основано на компетентности, което според нас следва да бъде акцента в бъдещата работа на преподавателите, без това да игнорира съдържателния аспект на училищното преподаване.
Използването на обучаваща мултимедия прави уроците по математика по– забавни и интересни и учебното съдържание се разбира по–добре от учениците.
Интерактивността в процеса на обучение влияе позитивно на учениците и на тях им харесва да получават обратна информация за постиженията си. Мултимедийното обучение следва да се осъществява чрез интегрирането на ИКТ и в частност на обучаваща мултимедия, съобразена с изискванията и условията за педагогически дизайн, за да бъде ефективно за усъвършенстване на процеса на обучение.
Обучаващите мултимедийни презентации се явяват Образователна софтуерна среда, която е ефективно приложима в обучението по математика; същевременно е достъпна и във висока степен притежава предимствата на свободния софтуер.
Интегрирането на обучаващите мултимедийни презентации в обучението по математика създава предпоставки за по–добро разбиране на математическите процеси, като подпомага визуализацията и отговаря в най–висока степен на начина на възприемане на информация от човешкия мозък. Ефективността на обучението по математика е пряко свързана с мотивацията на учениците. Интегрирането на обучаващите мултимедийни презентации прави обучението по – интересно и атрактивно, като по този начин стимулира учениците и тяхното активно участие по време на уроците по математика. Обучаващите презентации са в помощ предимно при усвояването на новите знания, но могат да се използват и при уроците за упражнение, за преговор или за проверка на знанията. За да бъде ефективно обучението по математика, то трябва да отговаря на начина, по който учениците възприемат информацията, т.е. трябва да се търси нейното мултимедийно пресъздаване.
Вариант на методическа разработка:
Тема: Линейни уравнения
Вид на урока: Нови знания
Цели на урока:
- Да се научат учениците да решават уравнението ах + b = 0 при a ¹ 0 и a = 0;
- Да се систематизират знанията и уменията, свързани с решаване на уравнението
ах + b = 0 при a ¹ 0 и a = 0;
- Съсредоточаване на вниманието, самоконтрол, развитие на логическото мислене;
- Разширяване на кръгозора и положително отношение към математиката;
- Активизиране на вниманието на учениците чрез използване на мултимедийни средства;
- Повишаване на мотивацията за учене на учениците, чрез решаване на електронен тест – динамичен обучаващ тест;
- Създаване на интерес и мотивация у учениците за придобиване на математически знания и умения, чрез показване на приложенията им.
Очаквани резултати:
Ученикът:
Знае да решава уравнението ах + b = 0 при a ¹ 0 и a = 0
Възможности за междупредметни връзки:
Информационни технологии – електронен тест
Методи на обучение: презентация с електронен тест(ДОТ), обяснение, анализ, индукция, обобщение, аналогия, работа в група, мозъчна атака, синтез, наблюдение.
Форми на работа: фронтална, групова, индивидуална.
Средства за обучение: презентация с Microsoft PowerPoint , електронен тест – динамичен обучаващ тест, електронен учебник.
Използвани педагогически технологии: обучение с ИКТ, игрови технологии, елементи на проблемно обучение.
В заключение може да се каже, че мултимедийните технологии предоставят много възможности да направят сложния образователен материал по-достъпен за разбиране и запомняне. Чрез мултимедийния урок се избягва еднообразното повторение; прилагат се разнообразни методи, форми и подходи; дава се възможност за решаването на повече практически задачи; увеличава се възможността за повече самостоятелна работа и за творческа изява на учениците; проверката и оценката на знанията са бързи, динамични и обективни и позволяват пряк анализ за всеки ученик във всяко ядро на учебното съдържание; дават се много по-големи възможности за прилагането на знанията в практиката. Интерактивното обучение е антипод на процесите на забравяне и ефективен инструмент за преодоляване на задръжките при учене. Продължителността на приемането на информация играе голяма роля в процесите на запомняне и забравяне. За продуктивността на запомнянето оказва влияние и осмислянето на математическия материал. Чрез акцентиране върху същественото при онагледяването с помощта на мултимедийните ефектите – звук, анимация, хипервръзки и т.н., се стимулират мотивацията на запомнянето, положителните емоции, свързани със запаметения материал и самоконтролът.
Всичко това допринася за развитието на интелектуалния, творческия потенциал на личността на ученика, стимулира развитието на критично, аналитично мислене, приучава да работи с различни източници на информация, формира умения за самостоятелно усвояване на знания.
-
Асен Маринов Дибеков, ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, Кърджали