Съвременната личност на ученика е изправена пред редица предизвикателства в обучението по човекът и обществото. Представеният учебен материал, свързан с историята, е далечен и трудно разбираем. Ползвайки електронните ресурси ние, учителите, успяваме да развием представите на децата, но не винаги можем да задържим вниманието им и да получим желания резултат при самоподготовката им. Затова предвидих екскурзии в близост до града ни, за да могат децата чрез наблюдение, беседа и игра да възприемат по-лесно учебния материал.
В основата на съвременната образователна класно-урочна система в училището основна форма на обучение е урокът. Често се изправяме пред въпроси: „Как да преподаваме разбираемо?“, „Дали учениците възприемат преподаваното?“, „Как да привлечем вниманието им?“ и др.
Учебният процес по човекът и обществото се осъществява чрез различните форми на урока – урок-лекция, урок-беседа, урок-екскурзия, практически урок и др., които са свързани и придават единство на този процес.
В забързаното ни ежедневие ние, учителите, сме хората, които ще направят урока по-достъпен и разбираем за децата. Затова избрах освен традиционната форма на преподаване в класната стая чрез теоретични уроци и нетрадиционна форма на преподаване-чрез уроци-екскурзии в родния край, за да може децата по-добре да усвоят знания за траките и византийците. В близост до родния ни град Свиленград се намират Тракийска гробница в с. Мезек, Византийска крепост в с. Мезек, Древният град Перперикон и скално-култовия комплекс Глухите камъни.
- Теоретична постановка на екскурзията за децата от Начален етап в часовете по „Човекът и обществото“
Екскурзията е форма на обучение, при която учениците непосредствено изучават предметите и явленията в тяхната естествена среда. Непосредственото изучаване на предметите и явленията правят екскурзията разнообразна, интересна и желана форма на урочна дейност. В обучението по човекът и обществото екскурзията има особено силно влияние върху учениците поради непосредствеността на усвояване на материята-забележителности, предмети и др.
Образователното значение на екскурзията се проявява в няколко направления:
- знанията се придобиват при естествени условия;
- добива се богат илюстративен материал чрез наблюдения;
- явленията се възприемат в тяхната цялост;
- събира се богат материал за по-нататъшна работа в клас;
- въздейства благоприятно чрез голямото разнообразие на впечатления.
Екскурзията има голямо значение за свързване на теорията с практиката. Съвременните методи на обучение толерират всички форми на обучение, които реално свързват информацията, получена по време на урок, и реалността, а именно тези качества се съдържат главно в екскурзията .
- Обучаваща функция на екскурзията
Обучаващата функция на екскурзията в часовете по човекът и обществото е предоставяне и усвояване на знания за заобикалящата среда – природни и исторически забележителности. Предлага възможност за усвояване на нови знания и свързването им с вече придобити такива, непосредствено и чисто практически онагледено. Създават се ценни връзки между знания, умения и навици, неосъществими в класната стая. По време на екскурзията се затвърждават и обогатяват вече придобити знания. Лесната усвоимост на материала по време на урок-екскурзия се обуславя главно от факта, че знанията са непосредствено свързани с нагледни примери, а усвояването е много по-лесно, когато в процеса участват всички сетива. Екскурзията, освен онагледяване на изучавания материал, дава възможност на учениците да усвоят умения за познаване на природата, необходими в ежедневието.
1.2 Възпитателна функция на екскурзията
По време на екскурзия се създават редица възможности за възпитаване на различни качества, умения и чувства у учениците. Например екскурзията до забележителни места из родния край доближават децата до историята и подвизите на нашите деди и възпитават обич и почит към отечеството. Както и всеки досег с природата улеснява екологичното възпитание на детето.
Възпитават се множество сетива – слух, обоняние, зрение. С помощта им децата разбират теоретичните познания, усвоени до този момент в класната стая. Задаване на задачи за откриване на различни белези и взаимовръзки между различните елементи развива логическото мислене у децата и създава среда за по-честата му употреба в учебния процес. Развива се познавателния интерес у децата.
- Приложение на екскурзията в часовете по човекът и обществото
За осъществяване на успешен урок-екскурзия трябва първо учениците да са добре запознати с целта на тази екскурзия. Необходимо е добре да се разясни, че в основата на урока-екскурзия стои познавателната цел – усвояване и затвърждаване на знания, а не разходка или почивка. Необходима е добра дисциплина и дори да се прилагат игри като спомагателно средство на учебния процес, трябва да се наблегне на познавателната функция на екскурзията.
В 3 и 4 клас започва активно обучение по човекът и обществото с география и история на България. Тези предмети стават неустоимо интересни за учениците посредством екскурзия, поради непосредствеността на поднасяне на информация – заставане пред исторически обект оставя трайни спомени у детето. Географските екскурзии спомагат за изграждане на представи за географската организираност на света около нас – град, село, район, гора, поле и т.н. Също така децата се запознават с трудовата дейност на човекът и как тя влияе на природата около нас.
Материалът по човекът и обществото предоставя възможност за провеждане на многобройни уроци – екскурзии, които да подпомогнат процеса на обучение. Добре е преподавателят да има план на екскурзията, посредством който да може да разпредели правилно учебният материал и да се съобрази с климатичните условия за провеждането на всяка екскурзия. Планът се съобразява с годишният учебен план за съответния клас. Преподавателят подготвя учебния материал, който трябва да поднесе и въпросите, с които ще провокира учениците да разсъждават.
Макар организирането на екскурзия да е трудоемко и свързано със средства, мероприятие и огромна документация, то се оказва най-забавно и достъпно средство за развиване на детското мислене и интерес към обучението.
В забързаното ежедневие и ангажираността на родителите, много от децата не са чували и не са посещавали културни и исторически обекти в близост до родното място. Това ми помогна да избера един по-различен начин на преподаване-чрез учебни екскурзии. Подхода към избора на обекти за посещение беше съобразен с учебния материал в 3 клас за траките и интереса на децата за овладяване на знания за миналото и по-конкретно за живота и бита на траките и византийците. Въпреки епидемиологичната обстановка успяхме да организираме и проведем екскурзиите в подходящо за децата време. Знанията за траките, византийците и другите древни народи, населявали родния ни край не остават само в трети или четвърти клас, те са за цял живот.
Екскурзиите се използват от много училищни екипи като инструмент за постигане на различни цели и са мощно средство за преодоляването на някои проблеми, включително липса на мотивация или агресия у учениците.
- Методи на работа, свързани с приложението на екскурзията в Начален етап
- Наблюдение
Най-старият приложим метод е наблюдението. То е съзнателно и целенасочено възприятие на околната действителност. То е планувана дейност с конкретна цел и очаквани резултати. Методът помага на учениците да развият паметта и любознателността си.
-
- Беседа
Най-често използваният метод в обучението по Човекът и обществото е беседата. Диалоговият характер на този метод въздейства интелектуално и емоционално върху учениците. Въпросите трябва да бъдат добре обмислени, ясно и точно формулирани, в добра логическа последователност и да са съобразени с възрастта и жизнения опит на учениците.
2.3 Експеримент
Експериментът е метод, при който детето е поставено в активна позиция. В обучението по човекът и обществото се използва за възпроизвеждане в лабораторни условия на определено историческо събитие. Развива някои организационни умения у децата и творческата им дейност.
В училище разполагаме със Стем лаборатория, където анализирахме какви предмети са открити в посетените обекти. Наблюдавахме ги в 3D измерения и експериментирахме за какво са използвани в миналото.
-
- Игра
Успешен метод за повишаване на културата е игровият. Играта, като форма и метод на възпитание позволява, освен овладяване на знания за обществото в миналото, упражняване в модели на позитивно поведение. Чрез подходящи дидактични игри се развива чувство на отговорност към всички исторически обекти и хора.
2.5 Самостоятелна работа
За учениците от начална училищна възраст широко се използва и самостоятелната работа. Чрез рисуване, съчиняване на кратък текст, съставяне и решаване на кръстословици и др., учениците се научават да сравняват, да откриват зависимости, да достигат до определени изводи и обобщения.
2.6 Дейности на открито
Други начини за формиране грижливо отношение към миналото са дейностите на открито, разказването на приказки, легенди и обичаи. В различните форми на групова и индивидуална работа учениците извършват опростени наблюдения и опити.
2.7 Педагогически експеримент
В настоящето изследване основна роля за формиране на култура у учениците се отделя на педагогическия експеримент като метод на обучение. Чрез този метод се проучва непознатото, ученикът е не само наблюдател, но и активно участва в предизвикването на промени и опазването на неизвестни страни в действителността. Експериментът има значение за активно свързване на теорията с практиката.
Единството на всяка тема от учебното съдържание е основата за формиране на култура, съзнание и поведение у учениците.
- Здравкова, Ст., А. Маджаров. Методи на обучение в началните класове, Народна просвета.
Екатерина Михайлова, Марияна Султанова. Книга на учителя изд. „Просвета плюс“.
https://pedagogy-bg.blogspot.com/2018/04/nabludenie.htmlhttps://pedagogy-bg.blogspot.com/2019/06/urok.html - Живка Радева, старши учител Начален етап, СУ „Д-р Петър Берон“, гр. Свиленград