Електронните тестове навлизат широко в образованието. Освен че спестяват време и хартия, те дават възможност за бързо преглеждане, оценяване и получаване на обобщени резултати. В статията е описано приложението на електронните тестове в оценяването по математика в 7. клас.
Електронните тестове имат за цел :
- да подпомогнат оценяването на овладяването на конкретни знания, за да се определи ефективността на методите на преподаване;
- да предскажат до известна степен темповете на напредък на учениците, да покажат нивото на овладяване на знанията в момента на проверката, което дава възможност своевременно да се създадат условия за положително повлияване на по-нататъшния процес на обучение.
В настоящата статия се доказва, че компютърни тестове могат да улеснят значително преподавателя по математика, а поставената оценка да е максимално точна и обективна.
В нея се разглеждат основните аспекти от приложението на компютърните тестове в часовете по математика, разглеждат се предимствата и недостатъците им и начините за ефективното им съчетаване с обикновения урок за упражнение, обобщение и оценка.
Акцентира се върху бързото, обективно и безпристрастно установяване на достигнатото от учениците ниво на знания и умения чрез компютърния тест като един от съвременните методи за диагностика и оценка. Чрез електронните тестове се постига не само диагностичен ефект. Чрез тях се реализират всички функции на оценяването.
Стимулират и активизират учебната и трудовата дейност на учениците. Подпомагат ученика да осъзнае значимостта на учебния материал, да ориентира поведението си към овладяване на учебното съдържание и към повишаване на постигнатите резултати.
Координират дейността на учителите в процеса на организиране на учебния материал.
Електронните тестове имат и обучаваща функция. Важен аспект е възпитаващата им роля. Те възпитават у ученика редица качества, като мотивация за учене, стремеж към постигане на по-високи резултати и удовлетвореност от успеха, което допринася за повишаване на постиженията на учениците като цяло, в частност и в обучението по математика.
Електронният тест има редица предимства: гарантира обективността на оценката; спестява време на учителя, предоставяйки възможност за бързо оценяване на голям брой ученици; учениците получават чрез автоматична обратна връзка информация (брой точки и оценка) за реализирането на инвестираните от тях усилия и време чрез оценката на техните знания; позволява многократно използване в рамките на следващите учебни години; по-атрактивен е като среда за работа. Електронните тестове за проверка на знанията на учениците могат да повишат не само емоционалната, но и познавателната активност на учещите. Като недостатъци на електронния тест може да бъдат посочени тези, които са типични за тестовото изпитване изобщо, например: случайното избиране на верен отговор и ограничената свобода на изразяване. От гледна точка на преподавателя, изготвянето на теста изисква влагане на много усилия и лично време за създаване на базата от данни дори при подходящо избрана вече съществуваща платформа.
В моята практика най-често използвам възможностите, които предоставят онлайн платформите Microsoft Forms и Google Forms.
Настоящата статия е посветена на електронни тестове – създадени от мен, съобразени с действащия учебен план и държавните образователни стандарти по математика, както и с нивото на знания и умения на учениците и техните специфични особености.
Вариант на методическа разработка:
Тема: Тест върху темата „Уравнения“
Вид на урока: Контрол и оценка
Цели на урока:
- Проверка на знанията за решаване на линейни уравнения.
- Да се затвърдят и систематизират знанията и уменията, свързани с решаване на уравнения.
- Съсредоточаване на вниманието, самоконтрол, развитие на логическото мислене;
- Разширяване на кръгозора и положително отношение към математиката;
- Активизиране на вниманието на учениците чрез използване на мултимедийни средства;
- Повишаване на мотивацията за учене на учениците чрез електронен тест – динамичен обучаващ тест;
- Създаване на състезателен дух и колективизъм.
Очаквани резултати:
Ученикът:
Умее да решава линейни уравнения и уравнения, свеждащи се до тях.
Възможности за междупредметни връзки:
Информационни технологии – електронен тест
Методи на обучение: презентация с електронен тест (ДОТ), обяснение, наблюдение.
Форми на работа: индивидуална.
Средства за обучение: презентация с Power Point, електронен тест – динамичен обучаващ тест, електронен учебник.
Използвани педагогически технологии: обучение с ИКТ, игрови технологии, елементи на проблемно обучение.
В заключение може да се каже, че използването на компютърен, а не друг вид тест определено допада на учениците, като повиши интереса им към изучавания учебен материал по математика, стимулира ги за по-пълно и задълбочено усвояване на теоретичните знания, спомогна за преодоляване на страха им от неуспех при представяне на наученото и получаване на несправедлива и субективна оценка, показва един от начините за приложението на компютъра в обучението, кара ги да се чувстват технически грамотни, доближавайки ги до съвременните ИКТ. Компютърните тестове, проектирани за утвърждаване, проверка и оценка на знанията, са отлично допълнение към традиционния обобщителен урок и могат да се използват с голям успех в обучението. Те повишават ефективността от това обучение, спомагайки за по-пълното и трайно усвояване на учебния материал, като стимулират активната творческа работа на учениците, поставяйки им точна и обективна оценка. Компютърните тестове помагат и на преподавателите в установяването на достигнатото ниво на знания от техните ученици, без да изместват самите тях от ролята им на ръководители и организатори на учебния процес, като спомагат за усъвършенстване на тяхната работа.
- Асен Маринов Дибеков, ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, Кърджали