В статията се представят възможностите на електронните ресурси за овладяване на частите на речта в обучението по български език във втори клас. Описани са отделните информационни и комуникационни средства и тяхното масово навлизане в образованието. Анализирани са възможностите на различни образователни технологии като електронни книги, въпросници и викторини, мисловна карта, електронните учебници и електронните игри за овладяване частите на речта. Очертани са възможностите за използването на електронните ресурси в учебният процес, които дават възможност на учителите да реализират един разнообразен педагогически дизайн на съдържанието на обучението в съответствие с посочените цели и възрастовите особености на учениците, съобразно спецификите на информационната учебна среда. Стига се до заключението, че в голяма част от уроците, учебното съдържание може да бъде проектирано по начин, че да има множество пътища за неговото разглеждане и възможност за ученика да прилага научените знания в решаването на различни учебни ситуации и решаването на проблеми, да придобие умения за работа в интерактивна образователна среда и сътрудничество.
Настоящите ученици са изключително завладени от съвременните смарт технологии. Чрез тях те все по-лесно достигат до необходимата им информация, което поставя до известна степен на заден план учебниците и учебните помагала. Все по-често се прибягва до ползването на електронни ресурси – електронни учебници, образователни платформи, видеоклипове, презентации, електронни книги, смарт тестове и др.
Различните видове електронни и цифрови помагала, използвани в обучението по български език и литература съдействат за:
- достъпното представяне на съдържанието по учебния предмет;
- учебният материали се поднася по атрактивен начин с визуализации и ефекти;
- предоставената информация се възприема по-лесно и разбираемо от учениците чрез визуализирането и аудио представянето;
- усъвършенстват се уменията на учениците за работа с информационните технологии.
Пандемичната обстановка наложи изграждането на множество образователни платформи и програми с електронни ресурси и интересни обучителни програмни продукти. Учителите имат възможност да подберат онези от тях, които биха били най-ефективни в обучението на учениците.
За оценка на цялостният ефект на възможностите за използване на онлайн платформи и отделни приложения и образователни ресурси върху овладяване частите на речта, следва да се направи анализ на качествата на използваните платформи, полезността на предлаганите функционалности, доколко подходящи и лесни за използване са за учениците в начална училищна възраст.
Различните компютърни програми, приложения за смартфони, както и различни уеб базирани средства могат да бъдат разделени на основни групи според мястото им в учебния процес:
- ИТ средство за учене, преговор, самоподготовка и получаване на обратна връзка;
- ИТ средства, улесняващи търсенето на информация, изследването и проучването;
- ИТ средства за индивидуално или съвместно създаване на образователни продукти;
- ИТ средства за представяне на резултатите от дейността.
Според формата на обучението, в което се прилагат, електронните ресурси могат да бъдат е-ресурси за присъствено или синхронно онлайн обучение (обучение, което се реализира по едно и също време за учителя и учениците, т.е. изисква „жива“ връзка и се провежда на живо или във виртуална класна стая) и е-ресурси за асинхронно обучение (обучение, което не се извършва по едно и също време за учителя и учениците и най-често включва изпълнение на различни дейности за самоподготовка и упражнения).
В първия случай е-ресурсите основно подпомагат преподаването (например различни мултимедийни ресурси за онагледяване на учебното съдържание от типа на презентации, видеа и др.), а във втория – самоподготовката и саморегулираното учене, като отново биха могли да включват мултимедийни ресурси, но и различни интерактивни материали за упражнения, самоконтрол и самопроверка (Алексиева, 2021).
Специално в обучението по български език във втори клас, използването на електронни ресурси при овладяването на частите на речта е от съществено значение.
1. Концептуална рамка на изследване възможностите на електронните ресурси за обучение в начална училищна възраст
Идеята е да се подберат образователни технологии, които да допринесат за повишаване усвояването и затвърдяването на знанията на учениците за частите на речта чрез използване на електронни ресурси, а именно:
- използване на електронни книги, създадени в образователна платформа;
- дискусия по викторини и въпросници (quiz game) за частите на речта със състезателен характер – в платформа https://wordwall.net/
- построяване на мисловна карта върху електронна „бяла дъска“;
- изготвяне на авторова електронна книга от учениците по зададена тема за частите на речта в платформа writereader.com;
- ползване не електронни учебници, подготовка на мултимедийни презентации и ползване на др.;
- приложение на електронни игри – „Бъди бърз“, „Отговори вярно“ или „Изчакай, за да играеш“.
Чрез използването на електронните книги, създадени от учителя в платформа www.writereader.com, от една страна учениците възприемат учебния материал по лек и разнообразен начин, а от друга учителите проявяват иновативност и конструктивност в подхода на преподаване, постигайки активност, участие и по-голяма ангажираност от страна на учениците в процеса на обучение.
В платформа www.writereader.com учениците могат сами да изработват електронни книги (самостоятелно или по шаблони на интернет страницата), като това допринася за развиване на уменията им за извличане на информация, за систематизиране, презентиране и естетически усет при визуалното оформление.
Построяването на мисловната карта е особено ефективна образователна технология, приложима в уроците за обобщаване на знанията за частите на речта. Схематично могат да се изготвят правоъгълници, в които да се опишат наименованията на частите на речта (глагол, съществително име, прилагателно име, лично местоимение и числително име), след което да се заложат съответните определения във втори правоъгълни, а в трети да се посочат въпросите, с помощта на които ги откриваме в изреченията, а в последен правоъгълник да се опишат имат ли род, число и членуване.
На учениците може да бъде възложена задача за изработване на собствена електронна книга в платформа www.writereader.com, като целта на тази задача е да се развиват умения у учениците за търсене и систематизиране на подходяща информация по зададената тема; да развият усета си за естетика и старание при оформлението, визуалните ефекти и аудио- наслагването на подходящ текст или музика.
Електронните учебници и други подобни ресурси в образователните платформи се използват все по-често, като в условия на пандемия, те са единствения възможен начин за осъществяването на учебния процес. Ето защо, тяхното приложение е изпитано.
Важно е да се направи уточнението, че терминът „електронни ресурси“ се използва за „образователни материали, които могат да бъдат възпроизвеждани от електронни устройства“. В тази връзка, авторът Л. Алексиева отбелязва, че „различните технологии могат да осигурят разнообразно представяне на учебното съдържание“ и „ако учителят използва различни източници за представяне на учебното съдържание (като мултимедия и интерактивни ресурси), процесът на обучение може да бъде значително подобрен“ (Димитрова, Г., 2022).
Би могло да се каже, че електронните ресурси не се изчерпват с изготвянето и приложението на презентационни материали, те са свързани и със създаването на електронни работни листове, таблици, различни задачи за изпълнение в електронна среда. Едни от най-популярните платформи за тази цел са: Learning Аpps, Liveworksheets, Wordwall, Sway, Pear Deck и други. Чрез използването им могат да бъдат направени много интересни задания, които привличат вниманието на учениците. „Учебниците по български език и литература на различните издателства също са придружени от електронен вариант, който включва и полезни интерактивни материали. Те също са ценен помощник в работата на учителя.“ (Димитрова, 2022)
2. Иноватиувна технология за овладяване частите на речта във втори клас
Приложението на иновативната технология за овладяване на частите на речта в платформа wordwall.net изисква създаване на електронни книги по шаблон на платформата.
В електронна платформа www.wordwall.net могат да бъдат направени разнообразни занимания: мач (пускане на ключова дума по нейното определени); викторина (поредица от въпроси и избор на правилния отговор); случайно колело (завъртане на колелото и визуализиране на елемент, който представлява важно определение); отваряне на кутията (натискане на поле и изскачане прозорец с важна информация); група сортиране (влачене и пускане на елементи в правилна група); случайни карти (карти на случаен принцип от разбъркана колода с въпрос към учениците); намери съвпадението (натискане на съвпадение – отговор и отстраняване на повторения); съвпадение по двойки (разкриване на чифт плочки с група глаголи или съществителни имена); липсваща дума (влачене и пускане на дума в правилна позиция в рамките на изречението); Unjumble (влачене и пускане на думи при преподреждане на всяко изречение е неговата правилна последователност); анаграма (плъзване на букви или думи в правилната им позиция за разшифроване на изречение); Gameshow викторина (избор измежду множество думи за ограничено време с ползване на жокер и получаване на бонус кръг); етикетирани диаграми (влачене и пускане на изводи върху правилното изображение); преследване в лабиринт (тичане в посока на правилния отговор, като същевременно се избягват грешните отговори); фрасвам-а-мол (появяване на бенки и удряне на онези, които са с правилен отговор); кръстословица (използване на улики за решаване на кръстословица); балон поп (поп балон се пуска за всяка ключова дума при съвпадение на неговата дефиниция); самолет (използване на тъч дисплей или клавиатура, за да се лети над правилните отговори и да се избягват грешните).
Снимка 1. Визуализация на възможните шаблони в платформа www.wordwall.net
Иновацията – електронна книга под формата на викторина в платформа www.wordwall.net, която ще бъде представена на учениците е на тема „Части на речта“.
Викторината включва поредица от много въпроси, от които трябва да се подбере правилния. Учениците посочват правилния отговор, за да продължат напред. Отваря се въпрос – „Каква част от речта е думата дете?“, представени са възможно отговори: А. Съществително име; В. Глагол и С. Прилагателно име. Учениците избират правилния отговор и преминават към следващ въпрос: „В коя от думите е допусната правописна грешка?“. Възможните отговори са: А. вежливост; В. косам и С. снежен. Учениците избират правилния отговор и преминават към следващия въпрос: „В коя от думите НЕ Е допусната правописна грешка?“. Възможните отговори са: А. листта; В. хващъм; С. корен. При верен отговор се отваря следващия въпрос „Какво назоваваме с глаголите?“. Възможните отговори са: А. предмети; В. действия; С. признак на предмета. При правилен отговор се преминава към следващия въпрос: „Какво назоваваме със съществителните имена?“. Предоставените отговори за избор са: А. действие; В. признак на предмета и С. предмета. При правилен отговор се преминава към следващия въпрос: „В кое изречение имаме прилагателно име?“. Учениците избират измежду следните отговори: А. Детето погледна през прозореца; В. Детето погледна през отворения прозорец; В. Детето отвори прозореца. При правилен отговор се преминава към следващия въпрос.
Шести въпрос е: „На кой ред има само съществителни имена“, а предоставените отговори са: А. маса, стол, лале; В. стол, лале, тича; С. маса, играя, червен.
Седми въпрос е: „Кога съществителното име е от единствено число?“, а възможните отговори са: А. самолет; В. тетрадка; С. куче.
Осми въпрос е: „На кой ред да съгласувани правилно прилагателното име и съществителното?“, а отговорите са: А. малка дете; В. малък дете; С. малко дете.
Девети въпрос е: „Кога съществителното име е от единствено число?“, а възможните отговори са: А. Когато назовава много предмети; В. Когато назовава един предмет; С. Когато назовава два предмета.
Десети въпрос е озаглавен: „В кое число е глагола „играят“?“. Възможните отговори съответно са: А. единствено число. В. множествено число.
Следващата задача е: Открий глагола в изречението „С мама обичаме да отиваме на разходка“. Възможните отговори са: А. мама; В. обичаме; С. отиваме.
Следващата задача е: Открий съществителното име в изречението „Моето куче е много добро“. Възможните отговори са: А. куче; В. добро; С. моето.
Следва въпроса: „Какво означава като част на речта думата „добър“?. Възможните отговори са: А. прилагателно име; В. съществително име; С. глагол.
Последният въпрос от викторината е: „Какво означава като част на речта думата „скачам“?. Предложените отговори са: А. съществително име; В. прилагателно име; С. глагол.
Викторината може да се играе групово или индивидуално, като се поставя висока оценка на учениците, взели активно участие и отговорили правилно на всички поставени въпроси.
Следващата иновативна технология за овладяване на частите на речта е построяването на мисловна карта върху бялата дъска. В лявата част на екрана се позиционира правоъгълник, в който записваме „Части на речта“. Учениците чертаят мисловната схема в тетрадките си. С едно докосване на екрана се появяват три линии, насочени към дясната страна на екрана, а с още едно докосване се появяват три правоъгълника. Тъй като урокът е за обобщаване на знанията, учителят отправя въпроси към учениците, а те отговарят. Например: „Кой ще каже определението за глагол?“. Учениците отговарят правилно, а учителя с докосване на бялата дъска позиционира думата глагол в първия правоъгълник. Следва втори правоъгълник, в който се записва определението за глагол, а именно: „означава действие или състояния“. Учителят задача въпросът: „А с кои въпроси откриваме глаголите в изречението?“. Учениците отговарят правилно и в следващ правоъгълник се появяват въпросите: „Какво прави? Какво правя?“. На последния правоъгълник се отбелязва „лице, число и време“. По същия начин се дават определянията и за другите изучени част на речта: съществително и прилагателно име, като винаги в първия правоъгълник се записва вида на частта на изречението, във втория правоъгълник се отбелязва определението за съответната част на речта, в третия правоъгълник се отбелязват въпросите, с помощта на които откриваме конкретната част от речта в изречението, а в последния правоъгълник се обозначава дали дадената част на речта има род, число, членуване, степенуване и др.
Третата заложена иновативна технология е изготвяне на авторова електронна книга от учениците по зададена тема за частите на речта в платформа www.writereader.com Тук учениците работят самостоятелно, проявявайки творчество и иновативно мислене. Използват се шаблоните, предложени в сайта, като допълнително се внедрява снимков материал и по желание на ученика се озвучава електронната книга.
В раздел „Настройки на класа“ учителят може да зададе критериите за заданието по темата „Части на речта“, както и да запише допълнителните дейности по имейл. Осъществява се „настройка на книгата“ и „настройка на ученика“, а след това се извършва преглед и оценяване на индивидуалните работи.
Друга иновативна технология е създаването на quiz show в платформа wordwall.net/bg (Вж. Приложение № 4). Въпросите от quiz show са малко, но са за време, като учениците, отговорили правилно на всички въпроси получават бонус въпроси, които им носят допълнителен брой точки. Печели ученик с най-много получени точки. Местата за награждаване са четири, като ученикът, класиран на първо място получава отлична оценка за часа.
Иновативната технология за овладяване на частите на речта включва стартиране на quiz-а, след което се появява Въпрос 1 – Подготви се! Следва пауза от 5 секунди и на екрана се появява въпрос: „Коя дума е написана правилно?“. Възможните отговори са: Стойо, маьор, фризйор, Петия, пешт и срешта. Най-долу са поставени три ярко розови бутона – при натискане на първи бутон, резултатът се удвоява по две, т. е. при вечен отговор ученикът получава 200 точки; вторият бутон е 50:50, т. е. изтриват се половината от възможните отговори, а третият бутон е за допълнително време (с натискането на този бутон се удължава времето за отговор). След приключването на първи въпрос на екрана се появява броя на точките, които ученикът е спечелил.
Следва втори въпрос – „Коя дума е сгрешена?“ и възможните отговори: Жельо, фенерджия, баща, лютеница, штъркел и бульон. Тук ярките бутони са два – удвояване на резултата и 50:50. След кликване върху отговор, се появява и получения резултат.
Третият поставен въпрос в quiz show е: „Правилно ли са написани думите?“. Възможните отговори са: манджа, Зайо Байо и паяк. Аналогично, както при преходните два въпроса – появява се резултат и се преминава към следващ „Бонус рунд“. На екрана се появяват пет цветни карти. Всеки ученик избира карта, като при нейното отваряне се появява въпрос. Например: „Кои думи са написани вярно?“, „Отбележи сгрешените думи.“ и др. След изиграване на бонус кръга на екрана се появява общия брой спечелени точки от ученика, а след автоматично изчисляване на резултатите на екрана се генерират местата – от 4-ти (бронзов медалист) до първенецът, спечелил най-много точни и получил най-голямата награда – отлична оценка за часа.
Иновативни технологии за овладяване на частите на речта, които ще бъдат приложение са: електронни учебници, презентации, „живи листчета“ и електронни работни листове.
Приложението на електронните игри „Бъди бърз“, „Отговори вярно“ или „Изчакай, за да играеш“ има за цел да се повиши качеството и ефективността на обучението при овладяване на частите на речта, както и да се подкрепи разнообразието от потребности на всички деца, тяхното безпроблемно и ефективно включване в учебния процес и развиване на умение за самоконтрол при овладяване на знания и прилагане на умения за частите на речта.
Играта се изиграва от двама ученици. На интерактивната бяла дъска изскачат въпроси за частите на речта, Първият ученик, който успее да натисне бутона има право да отговори. Ученикът, чийто бутон свети в зелено има възможността да даде правилен отговор в рамките на 30 секунди, а ако не успее за това време да се справи или даде грешен отговор, тогава вторият ученик има същото време на разположение.
Снимка 2. Електронна игра „Бъди бърз, стани отличник!“
Играта е със състезателен характер и освен, че подпомага учебния процес, развива логическо и реактивно мислене у учениците, провокира мисловната им дейност. При провеждането на играта учениците играят по двойки, като се редуват, докато не участват всички.
Най-общо може да се каже, че ползите от играта са: повишаване мотивацията за обучение; подобряване взаимоотношенията между учениците в класа; развиват се положително социални преживявания; повишават се знанията и уменията на учениците за частите на речта; усъвършенстват се компетенциите; развива се креативното мислене; повишава се успеха; учебният процес е ефективен; усвояват се умения и се изграждат качества за самоконтрол; спазват се правила; полагат се усилия за постигане на най-добър резултат и постигане на крайната цел.
3. ИКТ инструменти за учене
Средствата на обучение, необходими за приложение на иновационните технологии за овладяване частите на речта са следните: смарт телефон, таблет, лаптоп, настолен компютър или интерактивна бяла дъска.
Проучванията в световен мащаб показват, че информационните и компютърни технологии могат да доведат до по-добро обучение на учениците, чрез прилагане на по-ефективни методи на преподаване.
Училищата използват разнообразен набор от ИКТ инструменти за общуване, създаване, разпространение, съхранение и управление на информацията. В някои контексти ИКТ се превръщат в неразделна част от взаимодействието между учене и учебно занятие чрез подходи като замяна на чартовете с интерактивни цифрови бели дъски, използване на собствени смартфони на ученици или други устройства за учене по време на часовете, включително и модел „обърнати класове“, където учениците гледат лекции у дома на компютъра и използват времето в класната стая за повече интерактивни упражнения.
Някои общи образователни приложения на ИКТ включват:
- Един лаптоп за всяко дете: По-малко скъпите лаптопи са проектирани за използване в училище на база на характеристики, като по-ниска консумация на енергия, ниска цена на операционна система и специални препрограмиращи и мрежови функции. Намаляване на разходите, но предоставянето на един лаптоп за всяко дете може да е твърде скъпо за някои училища.
- Таблети: Най-ефективните приложения развиват умения за мислене от по-висши порядъци и предоставят творчески и индивидуализирани възможности на учениците да изразят своите разбирания.
- Интерактивни бели дъски или интелигентни табла: Интерактивните бели дъски позволяват прожектираните компютърни изображения да се показват, манипулират, влачат, натискат или копират. Те се свързват с цялостно обучение, а не с дейности, фокусирани върху учениците.
- Електронни четци: Електронните четци са електронни устройства, които могат да съдържат стотици книги в цифрова форма и те се използват все по-често за доставка на четящи материали. Характеристиките на електронните четци, които могат да допринесат за положителна употреба, включват тяхната преносимост и дълъг живот на батерията, отговор на текста и способността да се определят неизвестни думи. Освен това много класически книги са на разположение безплатно в електронна форма.
Днес, когато училищата се превръщат в интелигентни училища, където ролята на ИКТ се разраства, наблюдавайки критичната част от ИКТ в образованието, заетите в сферата на образованието и администраторите трябва да са достатъчно проницателни в актуализирането на методологиите, които позволяват ИКТ в подкрепа на образованието и учебния процес в училището. ИКТ са в основата на образователните дейности, както и ще бъдат втората алтернатива за усъвършенстване на мощните и важни образователни системи.
По отношение на методите на обучение, би могло да се каже още, че:
Платформа www.liveworksheets.com/ се използва и за създаване на интерактивни листове или т. нар. „живи листчета“ с поставени групови или индивидуални въпроси към учениците.
„Живите листчета“ могат да се попълват от различни устройства (телефон, таблет, лаптоп, настолен компютър или интерактивна бяла дъска)
Работните „живи“ листове могат да се отпечатат директно или да бъдат изтеглени като PDF файл. Те могат да се използват и като спътник за интерактивни или като самостоятелни дейности.
За да се направи нова дейност, е необходимо да се започне от избран шаблон и след това да се въведе съдържание. По този начин се създава една напълно нова интерактивна дейност за кратко време.
Всяка дейност може да бъде редактирана, като не е необходимо да се разширява за предварително изготвени дейности. Материалите се персонализират съобразно стила на преподаване, като запленяващо могат да бъдат представени разнообразни теми. Всяка тема може да променя външния си вид с различни графики, шрифтове и звуци.
Платформата предлага и допълнителни опции: създаване на таймер или промяна на геймплея.
Всяка дейност, която се създава от учителя, може да се споделя и оповестява публично – по електронна поща, чрез социални медии или други средства. По този начин учителите могат да надградят започнатото и да направят нещо съвсем ново и различно.
Дейностите, създадени в Wordwall могат да бъдат поставени на друг сайт, с помощта на фрагмент от HTML код, който работи по същия начин като функцията за вграждане видео камерите на Младост или Vimeo, а по този начин учителят може да изработи и собствен интернет сайт, блог или виртуална среда за обучение (VLE).
В методическата литература мисловното картиране е често използвана технология при овладяване на свързаната реч, при изучаване на частите на речта, при затвърдяване и обобщаване на знанията.
Съществуват множество предложения и методически стъпки, подпомагащи за овладяването на частите на речта. Например, мисловната карта може да бъде изготвена в два варианта: да се посочат прилагателни имена към дадено съществително или при дадено прилагателно да се добави съществително.
При първи вариант на учениците се казва съществително име, а когато назовава предмети се задават въпросите: Какъв е той? Каква е тя? Какво е то? И се очаква подбор на подходящите прилагателни имена към съществителното име.
При втория тип задачи: към конкретно прилагателно може да се добави съществително име. Този вариант е по-подходящ за обогатяване, уточняване и активизиране на речника на учениците. За постигането на тази цел е добре да се използва мисловната карта, като в нейния център е предметът, а ключовите думи ще са неговите признаци: цвят, големина, форма, вкус, материал. По този начин мисловната карта е подходяща за работа и в начална училищна възраст при овладяване на частите на речта.
В учебната програма е заложено използването на книги от електронни библиотеки и на други електронно базирани информационни източници (речници, енциклопедии, бази данни), както и използването на мултимедия за представяне на продукти от изпълнение на конкретна комуникативна задача. Тоест чрез обучението с помощта на различни електронни ресурси се развива и дигиталната компетентност на учениците. Използването на електронни материали в обучението по български език при овладяване на частите на речта, несъмнено ще допринесе и за тази важна за учениците компетентност, като те ще се научат да търсят и обработват информацията критично и коректно чрез работа с разнообразни източници и оценка на тяхната достоверност. С възлагането на задачи за изготвяне на електронни образователни материали ще се насърчат да работят и в екип, да си помагат и да си разпределят задачите при групови проекти, да планират работата си за създаване на общ продукт.
Използването на електронни ресурси и изработването на такива от самите ученици, както и провеждането на разнообразни упражнения в електронна среда, привличат вниманието на учещите и спомагат да се затвърдят и надградят придобитите компетентности.
Като основно средство на обучение, електронните учебници и електронните образователни ресурси оказва влияние върху усвояването на система от знания и изграждането на умения и навици у учениците и върху резултатите от учебно – възпитателната работа.
Използването на електронните ресурси в учебният процес дава възможност на учителите да реализират един разнообразен педагогически дизайн на съдържанието на обучението в съответствие с посочените цели и възрастовите особености на учениците, съобразно спецификите на информационната учебна среда. В голяма част от уроците, учебното съдържание може да бъде проектирано по начин, че да има множество пътища за неговото разглеждане и възможност за ученика да прилага научените знания в решаването на различни учебни ситуации и решаването на проблеми, да придобие умения за работа в интерактивна образователна среда и сътрудничество.
Електронните образователни ресурси са желан и въздействащ елемент в обучението по Български език, които провокират интереса на учениците за учебна дейност посредством възможностите на съвременните технологични средства. Чрез тях учениците имат възможност да изследват, творят, реализират различни проекти, както и да активизират работата в екип.
-
Алексиева, Л. (2019). Електронни ресурси в обучението в началните класове. София: ИК Рива.
Георгиева, M., Здравкова, Ст. & Йовева, Р. (2011). Обучението по български език и литература в началното училище. Университетско издателство „Епископ Константин Преславски“, Шумен.
Георгиева, М. (2019). Системи и инструменти за е-обучение, Eastern Academic Journal, Issue 4, pp. 8-20, December.
Димчев, К. (2016). Основи на методиката на обучението по български език. УИ „Св. Климент Охридски“, София.
Димитрова, Г. (2022). Електронните образователни ресурси при изучаването на сложно съставно изречение в 8. Клас, Методически аспект, сп. Образование, том 17.
-
Босилия Лазарова Караилиева, старши учител в начален етап, ОбУ „Св. Паисий Хилендарски“, с. Корница
bosilia@abv.bg