В статията е описана проведена от автора експериментално дидактическа технология за развиване на изобразителните способности на 5–6-годишните деца чрез използване на Интерактивна бяла дъска (ИБД) в ситуациите по образователно направление «Изобразително изкуство». Целта на изследването е да се разработи и апробира експериментално дидактическа технология за развиване на изобразителните способности на 5–6-годишните деца чрез използване на Интерактивна бяла дъска ( ИБД ) в ситуациите по Изобразително изкуство и да се провери нейната ефективност в практиката. Подробно представени и анализирани са резултатите от апробирането на Дидактическата технология, които установяват нейната надеждност и ефективност.
Проведеното педагогическо изследване има за цел създаване и апробиране на Дидактическа технология за развиване на изобразителните способности на 5–6-годишните деца чрез използване на Интерактивна бяла дъска ( ИБД ) в ситуациите по Изобразително изкуство и да се провери нейната ефективност в практиката.
Разработената от автора иновационна програма за развиване на изобразителните способности на 5–6 годишните деца чрез ИБД, е реализирана в серия от ситуации като осигурява възможност на 5–6 годишните деца да извършват интересни и занимателни изобразителни дейности. Тя съдържа и дигитализирано4 съдържание за ИБД (виртуална галерия, дигитална музика и фотоси, фрагменти от филми, видео клипове, видео уроци, електронни карти,електронни пъзели, презентации ). Ситуациите са съобразени и описани в съответствие със структурата на проблемната ситуация с педагогически функции, която е основна форма на педагогическо взаимодействие в детската градина както и с ДОС по Изобразително изкуство за трета възрастова група. Освен това следват сезонния принцип и празничния цикъл и български традиции, съобразени са с възрастовите особености на децата и с нормативните документи за тяхната изобразително-практическа подготовка.
Изследователски методи и инструментариум:
- дидактически експеримент в естествени условия в три етапа – Констатиращ, Формиращ, Контролен – основен изследователски метод
Основен инструмент – тестове по Изобразително изкуство с диагностични и изобразителни здачи за установяване нивото на изобразителните способности на 5–6-годишните деца. Тестирането беше извършено на Констатирашия и на Контролния етап.
- анкета с учителите за проучване на техните дигитални компетенции; педагогическо интервю; анализ на научно-теоретични постановки в специализираната литература; събиране и обработване на емпирични данни – допълнителни изследователски методи.
Математико-статистически методи за обработка на резултатите:
- Критерии и показатели за оценка и изчисляване на индивидуален или на общ числов коефициент.
- Сравнителен анализ на получените резултати.
- Непараметричен тест – Т-критерий на Уилкоксън.
Получените данни от Проследяване на постиженията на децата сочат изводи за равнището на тяхната изобразителната подготовка, за усвоените знания и умения.
Изследователски критерии и показатели за оценка
Детското изобразително творчество притежава две основни характеристики: изобразителност и изразителност (Занков, 2005).. Затова при диагностициране на детските рисунки, апликации и пластики основен критерий за количествена оценка е проявената от децата изобразителна грамотност и ДОС. Изобразителната грамотност е свързана със:
- стремеж на децата сравнително обективно да възприемат и изобразяват характерните визуални особености на обектите от действителността – конструкция, части, тяхната форма и големина, взаимно разположение, пропорции, цвят и др.
- усвояването на достъпни за възрастта на децата изобразителни умения и техники на работа по рисуване, апликиране и моделиране, с определен обем от практически знания за еталонни форми, елементи, цветове и изразни средства – пространство, композиция, начин на изграждане на формата, цветовете като изразно средство, техника на изпълнение и др. (Савчева, 2004).
Не по-малко важен критерий за качествена оценка на изобразителните резултати на децата е художествената изразителност (художествено-естетически ктитерий ), която е свързана с индивидуалното виждане, начин на мислене, степен на развито въображение, емоционално, оценъчно и естетическо отношение на детето към изобразяваната от него действителност. Художествената изразителност е свързана с понятието „художествена“ деформация, която децата неосъзнато използват. Показателите са: съдържание; цветовете като изразно средство; ритъм (Савчева, 2004).
Описание на тестирането на децата:
Проследяването на постиженията на децата бе проведено във времето на основните форми. При измерването и оценяването е отчетено желанието на децата и стимулирането от страна на учителя, за да може детето да достигне до поставените цели. Диагностицирането бе извършено при следните условия:
– децата работеха самостоятелно по една и съща изобразителна задача с еднакви изобразителни материали;
– методи за оценка на усвоените знания и умения: анализ и оценка на изобразителните резултати по показатели изобразителна грамотност и художествена изразителност;
– резултатите от изпълнението на поставените задачи бе оценено с точкова система въз основа на конкретни показатели по четирибална скала:
Правилно изпълнени изисквания ( 3т. ) – А
Повече правилно, отколкото неправилно ( 2. ) – B
Повече неправилно, отколкото правилно ( 1т.) – C
Неправилно изпълнени изисквания ( 0т.) – D
Дава се възможност да се оформи обща комплексна оценка, която включва изобразителните резултати на всяко дете и да се прецени доколко те отговарят на изискванията.
При наличието на два критерия за оценка на изобразителните способности се работи по формулата:
К = (Киг+Кхи) / 2
В която Киг е коефициент на изобразителна грамотност, а Кхи е коефициент на художествена изразителност. Зависи дали използваме формулата за изчисляване на индивидуален или на общ числов коефициент.
Полученият коефициент К може да се трансформира във вербална оценка по интервалната скала на Ю. Венделер (Занков, 2005)
Индивидуалните числови коефициенти за двете изследвани величини се нанасят в протоколи, след което се изчислява средният коефициент Кх за изобразителните способности на децата по време на изследването по формулата:
Кх = ( К1+К2+…………………Кn ) / N
където К е индивидуалният коефициент на всяко дете, а N е общият брой изследвани деца.
Изобразителни дейности и сравнителен анализ на резултатите
Детските рисунки се оценяват по критериите и показателите на изобразителна грамотност и художествена изразителност еднакво на входно и на изходно ниво.
Проследяване на постиженията на децата – входно ниво ( 2 ситуации )
- Тема: „На разходка с мама“ – рисуване; фигурална композиция
Образователно ядро: Изобразителни материали и техники
Цел: Да се установи входното ниво на изобразителните способности на 5–6-годишните деца чрез изграждане на фигурална композиция.
Задачи:
- Да се нарисува фигурална композиция с най-малко две човешки фигури, както и допълнителни елементи. Фигурите да бъдат в движение – изразено чрез ръце, крака, цялото тяло. Да се подчертае композиционният център.
- Да се структурират показателите за оценка.
- Да се оценят рисунките на децата.
Материали и техники: картон, цветни моливи, флумастери;
Ключови понятия: смемена техника, тема, сюжет, поза, движение, основни и допълнителни фигури, планове на изграждане на композицията, композиционен център.
Процедура: всяко дете работи самостоятелно като спазва дадените изисквания.
- Тема: „Есен в парка“– пейзаж; рисуване с темперни бои
Образователно ядро: Изобразителни материали и техники
Цел: Да се установи входното ниво на изобразителните способности на 5–6 годишните деца чрез изграждане на пейзаж през даден сезон и използване на цветовете като изразно средство за предаване на определено настроение.
Задачи:
- Да се нарисува композиция – пейзаж през есента, чрез разпръснато разполагане на изображенията и предаване на обстановката с характерни цветове.
- Да се проверят образните представи на децата за природата през есента и да се стимулира емоционално отношение към природната среда.
- Да се развивие репродуктивното въображение.
- Да се структурират показателите за оценка и да се оценят рисунките на децата.
Материали: картон, темперни бои
Ключови понятия: тема, пейзаж, природа, дървета, плодове, гъби, храсти, цветя, небе, слънце, облаци, животни, деца, къщи, планове на изграждане на композицията, композиционен център.
Процедура: всяко дете работи самостоятелно като спазва дадените изисквания.
Проследяване на постиженията на децата – изходно ниво ( 2 ситуации )
- Тема: „На екскурзия“– рисуване; фигурална композиция
Образователно ядро: Изобразителни материали и техники
Цел: Да се установи изходното ниво на изобразителните способности на 5–6-годишните деца чрез изграждане на фигурална композиция.
Задачи:
- Да се нарисува фигурална композиция с най-малко 2 човешки фигури, както и допълнителни елементи.
- Пейзажът е в цвят, дрехите на героите – също. Фигурите да бъдат в движение – изразено чрез ръце, крака, цялото тяло.
- Да се потърси оригинално, нестандартно хрумване относно мястото.
- Да се подчертае композиционният център.
- Да се структурират показателите за оценка.
- Да се оценят рисунките на децата.
Материали и техники: картон, цветни моливи, флумастери;
Ключови понятия: тема, сюжет, поза, движение, герои, основни и допълнителни фигури, планове на изграждане на композицията, композиционен център.
Процедура: всяко дете работи самостоятелно като спазва дадените указания.
- Тема: „В парка през пролетта“ – пейзаж; рисуване с темперни бои.
Образователно ядро: Изобразителни материали и техники
Цел: Да се установи изходното ниво на изобразителните способности на 5–6- годишните деца чрез изграждане на пейзаж през даден сезон и използване на цветовете като изразно средство за предаване на определено настроение.
Задачи:
- Да се нарисува композиция – пейзаж през пролетта. Разпръснато да се разположат изображенията и да се предаде обстановката с характерни за пролетта цветове.
- Да се проверят образните представи на децата за природата през пролетта; да се стимулира емоционално отношение към природната среда.
- Да се развивие репродуктивното въображение.
- Да се структурират показателите за оценка.
- Да се оценят рисунките на децата.
Материали и техники: картон, темперни бои
Ключови понятия: тема, пейзаж, природа, дървета, храсти, цветя, небе, слънце, облаци, животни, деца, къщи, планове на изграждане на композицията, композиционен център.
Процедура: всяко дете работи самостоятелно като спазва дадените изисквания
Сравнителен анализ на постиженията на децата в началото на експерименталното изследване и в края на експерименталното изследване
Фигура 1.
Представените резултати от проведеното педагогическо изследване потвърждават ефективността на предложената иновационна Дидактическа технология за развиване на изобразителните способности на 5–6 годишните деца чрез ИБД. При изпълнение и на двата типа задачи – фигурална композиция и пейзаж, децата показват определено по-високо равнище на изобразителна грамотност и художествена изразителност на изходно ниво в сравнение с тези на входно ниво.
-
Занков, О. (2005). Развитие и диагностика на изобразителните способности на децата в предучилищна и начална училищна дейност, ВТ.
Просвета, (2012 ). Интерактивната бяла дъска в класната стая, София.
Савчева, М. (2004). Прилагане на ДОИ по изобразително изкуство в подготвителна група в детската градина и в училище. – В: Образование и изкуство. Т. 3. Шумен, ШУ „Еп. Константин Преславски“.
-
Мариета Николаева Павлова, ДГ № 4 „Чуден свят“, гр. Перник