Аз съм начален учител в средно училище. През последните години в образованието са застъпени извънкласните дейности като форма на допълнително обучение. Възползвайки се от това, в някои от извънкласните часове предвидих екскурзии с учебна цел, съобразявайки се с изучавания материал за траките в часовете по “Човекът и обществото“ в 3 клас. Екскурзиите бяха в близост до града.
Първата екскурзия се проведе в с. Мезек, с посещение на Тракийската куполна гробница през м. юни 2021 г. Учениците бяха завършили 3 клас. Участваха 20 деца. Организацията започна с предварително посещение на гробницата, разговор с екскурзовод, за да уеднаквим знанията, които децата са получили в училище и това, което им е приготвено при посещението.
В предварителната подготовка с учениците разговаряхме отново за траките, техния начин на живот и вярвания. Обобщихме знанията си от уроците през учебната година и презентирахме интересни факти за този древен народ.
При посещението бяхме посрещнати от екскурзовод. Пътят към Тракийската куполна гробница е изрисуван чрез изкуството Street art. Върху асфалтирания път са създадени изображения на антични сцени от епохата на траките. Децата се впечатлиха от тази нова и непозната за тях техника. Пред изображенията има определени места, от където се вижда най-добре какво е нарисувано. Така те обогатиха знанията си и по изобразително изкуство.
Пред гробницата има малка експозиция на открити предмети. Там беше първата беседа. Разказа се история как е била открита, кой е човекът, който пръв е попаднал на находката и къде е сега най-важният предмет открит в гробницата-бронзов глиган. Наблюдавайки предметите и слушайки информацията децата осъзнаха важността на съоръжението. В самата гробница има холограми на предмети от тракийската епоха. Това помогна на децата да си представят какъв е бил бита на траките. Запознавайки се с частите на гробницата и къде е бил положен тракийския цар учениците сякаш се пренесоха в тази епоха. Направи им впечатление колко ниски са коридорите и залите и по това прецениха, че и траките не са били високи.
Предвид селскостопанската дейност, развиваща се в региона и сега, учениците предположиха какво се е отглеждало и по онова време. Бяха наблюдателни и внимателни и се запитаха защо точно това място са избрали траките за построяване на гробницата и дали наистина положения човек в нея е бил тракийски цар.
В беседата с екскурзовода и учителя участваха всички ученици, все нещо им беше още неразбрано и неясно. Получи се диалог, в който се разясниха доста неясноти в представите на децата за живота и вярванията на траките.
Предимства на проведената екскурзия:
- Преди екскурзията учениците си припомниха уроците, свързани с траките, което води до по-трайни знания;
- Учениците усвоиха допълнителни знания за траките чрез беседа, наблюдение, и диалог;
- Слушайки информация от друг човек-екскурзовода, те разбраха важността на тези знания;
- Наблюдаваха природата, като вниманието им се насочваше към конкретни обекти, характеристики на сезона или животни;
- Правейки снимки, спомените им ще останат по-трайно в съзнанието им.
Недостатъци на проведената екскурзия:
- Учениците са свикнали да получават информация чрез електронни ресурси и отначало им беше странно някой да говори за неща, които те са наблюдавали в интернет;
- Не винаги екскурзоводът предлага информацията по подходящ начин, съобразявайки се с възрастта и интересите на децата. Затова първо се срещнах с него и уточнихме какво е разбираемо и какво не за децата.
Като извод от проведената екскурзия считам, че беше ползотворна и полезна за децата. В началото на 4 клас това посещение се отрази положително на входните нива. Децата повишиха знанията си и бяха по-уверени при решаване на теста. Предлагам екскурзиите да се заложат смело в плана на училището и да се провеждат, независимо от понякога спиращи обстоятелства.
Втората екскурзия се проведе през м. октомври 2021 г. до Перперикон, когато децата бяха в началото на 4 клас. Възползвахме се от почивния ден за Празника на града. Събуждайки веднъж интереса на децата към миналото и по-конкретно траките, реших, че тази дестинация ще предизвика още по-голяма заинтересованост. Отново предварително си припомнихме знания за траките, бяхме отчасти запознати с древния град Перперикон, гледайки презентации и филми. Учениците бяха предизвикани сами да намерят информация за изследователя на древния град Николай Овчаров.
Беседата на екскурзовода на Перперикон беше от учител по история, който доста подходящо и интересно разказа исторически и любопитни факти за града. Изкачвайки се към Перперикон пред нас се откриваха все по-зашеметяващи природни гледки. Стигайки до първата врата на Перперикон учениците осъзнаха колко величествено ще е самото съоръжение. Наблюдаваха отводнителното съоръжение, построено, за да предпазва града от наводнение, зарази и др. Стигайки до защитната порта на града те прецениха, че не напразно този град е бил практически непревземаем. Минавайки през градската част, гробищата, църквата и водоизточника, учениците си представиха ясно как са живели хората в миналото, какви народи са живели на Перперикон и какво са ни оставили в наследство.
Тъй като вече бяхме посетили Тракийска куполна гробница, у учениците се възбуди интереса какво е мавзолей и кой се полага в него, тъй като това е едно от най-новите открития в древния град. От най-високата точка на Перперикон наблюдавахме р. Перперек, откъдето в настоящето града носи името си.
В часовете по технологии и предприемачество се опитахме да направим съоръжение за събиране на вода и отвеждането и до града. Започнахме първо с план и изчисления по математика, а след това и рисунки на съоръжението. Така се осъществиха междупредметни връзки. При самото изпълнение учениците осъзнаха, че тази задача не е никак лека.
Предимства на проведената екскурзия:
- Децата се докоснаха още по-близо до света на траките;
- Лекцията на екскурзовода беше изключително подходяща и интересна за децата;
- Отивайки на по-далечно място учениците осъзнават, че трябва да опознават родния край;
- Работа в екип при построяване на водохранилище;
- Осъществиха се междупредметни връзки.
Недостатъци на проведената екскурзия:
- Пътят до Перперикон е тежък и някои деца трудно пътуват, което малко ни забави;
- Не всички деца успяха да натрупат допълнителни знания за живота на траките, тъй като интереса бързо се губи, когато човек е изморен.
Посещението на тези обекти доведе до по-високи резултати при въпросите, свързани с живота на траките на входните нива в началото на 4 клас, сравнявайки ги с изходните нива на 3 клас, макар въпросите да бяха доста сходни.
Търсейки новото в обучението по “Човекът и обществото“ си правя изводи, че екскурзиите са неделима част от образователния процес. Поднесени по интересен и разбираем начин те провокират мисленето, наблюдението и любознателността у децата. Доста от децата продължиха да търсят материали за живота и вярванията на траките в интернет, в библиотеката и по разкази на свои близки. Някои от тях отново посетиха Тракийската куполна гробница в с. Мезек и Перперикон заедно със семействата си и са разказвали интересни факти.
В училище разполагаме със Стем кабинети, където наблюдавахме холограми и 3D предмети от бита на траките. Направихме презентация с най-интересните моменти от разказите на екскурзоводите на двата обекта, която остана на разположение за ползване от всички деца от класа.
След провеждане на екскурзиите децата свикнаха да изслушват чуждото мнение, да се съобразяват с интересите на другите, да работят в екип, да си помагат и да са по-отговорни към културното и историческо наследство на родния край.
- Живка Радева, старши учител Начален етап, СУ „Д-р Петър Берон“, гр. Свиленград