Развитието на умения за учене е ключово за образователния успех на учениците, както и за успеха им в живота като цяло. Образователната система трябва да гарантира придобиването на умения за учене, отговарящи за специфичните нужди на всеки ученик, като по този начин позволява на всички ученици да придобият необходимите им инструменти за самостоятелно и осъзнато развитие. Умението за учене е събирателно и включва осъзнатата употреба на ключовите умения за запомняне, класифициране и използване на информация и уменията, необходими за успех във формалното образование (училище или университет) и извън тях при професионалната реализация на младия човек. Съвременните рамки за образование определят уменията за учене (learning to learn) като една от ключовите компетенции, необходими за успех през 21 век
Под „умения за учене“ разбираме:
- овладяване и ефективно управление на инструментариума за учене
2) способността да се размишлява критично и да се прилагат тези инструменти в процеса на учене и при решаването на практически задачи в живота.
Уменията за учене са важни по няколко причини:
- Развитите умения за учене подобряват представянето на учениците по всеки един предмет и помагат за създаването на позитивна обучителна среда.
- Осигуряват на учениците инструменти за учене през целия живот, които подпомагат за успешното полагане на всякакъв вид изпити и тестове
- Тези умения са различни от общата интелигентност и дори могат да компенсират дефицит в общата грамотност и/или предварителни познания по дадена тема при решаване на проблеми
- Осъзнатост и висока степен на мотивация в процеса на учене.
С други думи, уменията за учене са насочени към развиване на мислене от по-висш порядък, което позволява да наблюдаваме и оценяваме процесите, чрез които учим.
Затова ключово при усвояването на умението за учене е активната роля на учителя, който чрез демонстрация на собствения си мисловен и учебен процес, може да насочва учениците, да насърчава и коригира усилията им.
- съвременните условия се налага да „излезем“ от традиционните дейности и подходи, използвани в класната стая и да „погледнем“ на случващото се в нея под нов ъгъл. Вместо да обучаваме (т.е. да предадем обем от знания, които да бъдат възпроизведени за конкретно изпитване или изпит/тест).е необходимо да включим учениците в един цялостен процес на активно учене. На практика това е смисълът на компетентностния подход, за които стана актуално да говорим напоследък. Как да сменим фокуса на обучението от преподаване на знания към овладяване на компетентности? Няма вълшебна рецепта, която превръща предметно ориентираното учене в компетентностно ориентирано? Всеки учител търси своя път и стил на вървене в тази посока.
В педагогическата си практика постоянно си задавам въпроса какво би мотивирало децата да се захванат с удоволствие с определена задача? Отговорът, разбира се е – като им предложа новото знание забавно и увлекателно. Естествено стигам до идеята за смесване на традиционните с дигиталните методи, така че часът да бъде интересен и полезен. Рафаел Костер – американски предприемач, дизайнер на игри и автор на „Теория на забавлението за дизайн на игри“ твърди, че „ забавно“ е другата дума за учене“ по отношение на децата на 21 век.
Опитът ни през последните две години в условията на пандемия ясно доказа, че електронните технологии са удобни за целите на съвременното образование. Те ни карат да преосмислим съдържанието на думите „урок“ и „игра“, като ни дават ценна възможност да ги обединим и да постигнем такова преподаване, което да е едновременно пълноценно и увлекателно. Те отварят нови възможности не само за работата в класната стая, но, което е особено важно, за самостоятелната подготовка на учениците. Обслужват успешно учебния процес при присъствено и при неприсъствено обучение.
Личната ми учителска практика показва, че традиционните методи за учене на нови думи – многократно писане и повтаряне в час и като домашна работа не работят при новото поколение. Наученото е нетрайно, приема се с отегчение от учениците. Реших да приложа експериментална технология в часовете по чужд език в пети клас, с цел да направя ученето на новите думи по-лесно и по-забавно. Експериментът да се научат петокласниците да учат новата лексика чрез правене на електронни мисловни карти е опит в тази посока. Основното предимство на предложената технология е, че тя мотивира учениците да участват по-активно в процеса на обучение.
Използването на мисловни карти не е новост, но те се използват досега предимно при по-големите ученици и при студентите, в семинари и конференции. Сега стремежът е да се включат в уроците на по-малките ученици и да се акцентира върху уменията за създаване на мисловни карти с електронно приложение. Този начин е по-интересен за учениците и прилича на електронните игри, с които те са свикнали. Целта е да се опитаме да си направим електронен речник, който чрез мисловни карти обхваща думите от различните тематични области, включени в учебната програма за пети клас. Те са богато илюстрирани, онагледени и озвучени чрез прикачени към тях видео, аудио файлове и линкове.
Мисловната карта е най-добрият графичен метод за визуализация на понятия и идеи. Това е мощен графичен метод, който дава универсален ключ към пълноценното използване на мозъка. Мисловните карти могат да се използват във всички области на живота, помагат за по-ефективното учене и по-ясното мислене, увеличават успеваемостта, т.е. те са чудесно средство „да се научим да учим“. Колкото повече сетива са включени в процеса на учене, толкова по-лесно мозъкът обработва и запомня новата информация.
Първа стъпка е да се определят основните структуриращи идеи – ключовите понятия, в които могат да се организират всички други понятия. Това са онези думи или изображения, които са най-простите и логични инструменти за подреждане. От своя страна ключовите думи или изображения могат да бъдат поставени в центъра на други мисловни карти, които отново ще се разраснат дървовидно. Всяка мисловна карта е потенциално безкрайна, което разкрива неограничената асоциативна и творческа природа на всеки нормално развит човешки мозък.
Обяснява се на учениците в поредица от уроци, че всеки елемент от картата е важен и се оценява при работата. Критериите за добре направена мисловна карта са – вярно изписани и подбрани ключови думи; наличие на достатъчен брой разклонения, подходящи илюстрации, цветово оформление, прикачени допълнителни ресурси (звуков файл, картинка, видео, линк за упражнение).
Пълните възможности на мисловните карти се проявяват чрез комбинирането на двете умения – за възприемане на думи и на образи – числа, логика, ритъм, цветове и пространствена ориентация. Мисловната карта работи ефективно, особено когато учениците създават собствени рисунки или вмъкват изображения , хипервръзки или линкове. Тази практика успешно работи в часовете по чужд език и по-конкретно за усвояване на новата лексика и надграждане на речниковия запас на ученика.
В уроците за съставяне на мисловната карта се въвежда работа с таблет и създаване на електронна мисловна карта с приложението Mind Maple Class. Съществуват много приложения, но това е избрано, защото е напълно безплатно и лесно за използване. На учениците се раздават таблети, на които е инсталирано приложението. Обясняват се основните функции и инструменти. Демонстрират се основните бутони. Те са лесни и до голяма степен познати от работата с Word, Power Point и Paint. Използват се интуитивно, защото са характерни и лесно разпознаваеми от всички. Преминава се през отделните менюта, като се демонстрира на интерактивна дъска. После учениците работят самостоятелно и в група. Методът се прилага в урок за нови знания, за упражнения и особено ефективно за преговор и обобщение. Електронната мисловна карта може да бъде запаметена от приложението в различни формати (jpeg.; PDF; Word; Power Point и др.) По–късно това може да се използва за различни задания за самостоятелна работа, за домашна работа , за проект или тестово изпитване. Ето тук обучението по чужд език се интегрира с обучението по информационни технологии. Двете се допълват. Реализира се на практика основната идея на компетентностния подход:
- образователните цели са практически насочени, развиват личността и уменията на ученика да прави пряка връзка с дейностите в уроците;
- изучаваното учебно съдържание е изцяло подчинено на придобиването на умения и прилагането им на практика;
- учебните дейности предполагат и създават възможности за самостоятелно решаване на проблеми чрез изследване;
- Учителят и учебниците не са единственият източник на информация;
- Оценяването не е моментна снимка, а комплексен процес, при който резултатът се измерва с готовността и уменията на ученика да разрешава различни по сложност проблеми.
Нова е ролята на учителя от информатор в инструктор. Той разполага със значителна свобода, която му позволява:
- да организира учебната среда;
- да планира учебните дейности;
- да подбира методите, подходите и образователните ресурси;
- да обогатява образователния процес със ситуации, близки на реалните;
- да изгражда „развиваща среда“, съобразена със спецификата на конкретните ученици, спрямо нивото на възможностите им;
- да включва в максимална степен съвременни средства за обучение;
- да прилага иновативни практики, за да направи урока си творчески, така че основният резултат от обучението да бъде не полученото от ученика знание, а опитът, придобит от прилагането на системни дейности.
Смятам, че предложеният и апробиран от мен метод на използване на електронни мисловни карти в усвояването на новата лексика по чужд език е една добра практика, която може да бъде използвана и усъвършенствана. Тя е правилна стъпка в постигането на голямата цел – да създадем не само езикови умения, но и умения за учене и критично мислене.
- Атанасова, Н. (2013). Мисловната карта като иновация в обучението на студенти, придобиващи образователно-квалификационни степени „бакалавър“ и „магистър“. Образование и технологии, 4.
Бюзан, Т. (2010). Как да уча бързо и да запомням лесно. София: СофтПрес.
https://mon.bg/bg/100770
Hunter, D.A. (2009). A practical guide to critical thinking: deciding what to do and believe.
Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc. ISBN 978-0-470-16757-1
- Ели Манова, главен учител прогимназиален етап, СУ „Св.св. Кирил и Методий“, гр. Земен
eli.manova@abv.bg