В настоящата статия се разглежда резултатът от проведено иновативно изследване проверяващо дали играе роля игровият метод за повишаване на качеството на знания и умения в обучението по математика? С провеждането на това изследване се показват варианти за използването на съвременните интерактивни методи в часовете по математика и да се покаже ролята им за осмисляне дейността на учениците и повишаване качеството на преподаването и ученето.
Подготовката на учениците от VI клас да извършват действия с рационални числа е критерий за качеството на педагогическия труд на учителя. Учебният процес в следващите класове се опира върху знанията на учениците за рационални числа и десетични дроби. Невъзможно е по-нататъшна успешна работа без проверка на знанията и уменията на учениците върху този раздел. Всеки учител трябва да знае какво е нивото на учениците на даден етап от обучението, за да може да планира, организира и проведе методическа дейност с цел отстраняване или намаляване до минимум на пропуските на учениците.
Набраните от проверката данни се използват за управление на учебно– възпитателния процес. Учителят трябва да са в състояние да диагностицира получените резултати и на тази основа да набележи адекватни мерки както в индивидуален, така и в колективен план. Част от регулиращите въздействия се планират от учителя предварително, на базата на неговия опит, а другата част се съставя след получаването на информация от проведените тестове за установяване на знанията на учениците върху действия с десетични дроби. При това главната тежест трябва да пада върху проверката на тези основни знания, без които е невъзможно успешно усвояване на учебния материал в бъдеще.
Актуалност на проблема – научно-технически прогрес и по-точно навлизането към информационно общество налага множество изменения в сферите на човешката дейност. В сферата на образованието се налага актуализиране на съдържанието на обучението, формиране и развитие на нови компетенции, търсене на нови на методи на преподаване и съответно на диагностика и оценяване на постиженията на учениците.
Всички тези промени обръщат вниманието изцяло към ученика. Много важно значение придобиват средствата за оценяване, с които се диагностицират и прогнозират образователните постижения и потребности на учениците. Така познатите начини не дават възможност за ефективно оценяване на знанията и уменията, които трябва да отговарят на съвременните стандарти. Усъвършенстването на обучението по математика се нуждае от избор на правилни методи на обучение, средства и похвати за оценяване, а не само от оптималния избор и структуриране на учебното съдържание. Диагностиката, контролът и оценката са неделима част от учебния процес. Тези дейности са обратната връзка, която се осъществява между учениците и учителите.
Една от характеристиките на човека е стремежът към по-добро. От своя страна промяната създава нови изисквания и условия, на които трябва да отговори образованието.
Ролята на учителя в образователния процес се променя. Досега неговата роля на водещ постепенно се измества от тази на модератор, фасилитатор и консултант. Учителят променя своята водеща, активна позиция към тази на по-пасивна и се става подпомагащ консултант. Консултантът има за цел е да дава направления на обучаемия сам да достигне до нужните резултати в дадения момент.
В практиката си, свързана с преподаването по математика, информатика и информационни технологии 5-12 клас в средно училище, многократно съм променяла технологичните модели, които прилагам, за да постигна максимални резултати в процеса на обучение. Промените се изразяват в подходите, инструментариума, включването на различни методи, похвати и форми на работа. До голяма степен включването и отхвърлянето на някои от тях бяха предпоставени от все по-ясно очертаваща се тенденция на ниска мотивация за учене. Това наложи конструирането на система от модели на гъвкави урочни структури, чрез които да се постигнат крайните цели на обучението по предмета.
Интерактивните методи на обучение се определят като начин на съвместна дейност между учителя и учениците, чрез които се използват подредени взаимосвързани дейности на учителя и учениците.
В частност игровите методи, чиято основа е едновременното получаване на знания и умения, изграждане на нагласи чрез поставянето на участниците в ситуации, в които могат да взаимодействат и обсъждане на база на преживяното.
Игровите методи целят повече и по качествени взаимодействия между учениците в класа и между тях и учителя. Това дава възможност за личностно развитие на учениците на основата на диалог, съпреживяване, анализ, вземане на решения.
Метод на изследването
Предмет на изследването е влиянието на игровите методи за повишаване нивото на знания в обучението по математика в темата „Рационални числа“, 6. клас.
Обект на изследването е учебно-познавателната дейност на учениците при изучаване на рационални числа, 6. клас.
Целта на изследването е да се разработи и апробира в практиката методичен вариант на основата на игровите методи за повишаване нивото на знания и умения за рационалните числа в обучението по математика, 6. клас.
Хипотеза на изследването: Прилагането на игровите методи в обучението по математика ще доведе до повишаване качеството на знания при изучаването на рационалните числа.
Организацията на изследването преминава през три етапа:
- Предварителна подготовка:
– запознаване с проблема в литературата и педагогическата практика;
– запознаване с характерните особености и начините на ползване на методите и средствата за реализация на изследването;
– запознаване с методите и средствата за отчитане, анализ и обобщение на резултатите от изследването;
– разработване на методически вариант на уроци с приложение на някои от игровите методи.
- Основен етап – провеждане на изследването и диагностика.
- Заключителен етап – анализ на резултатите от експерименталното изследване и извод.
Контролният етап на педагогическото изследване се проведе през март 2022 година с учениците от 6А и 6Б клас в СУ „Иван Вазов“ – гр. Сопот. Чрез контролния етап ще се установи нивото на учениците от формиращия експеримент, усвоените знания и умения за рационални числа. За тази цел се проведе дидактически тест.
Резултатите от експерименталното изследване и извод.
След проверка на резултатите от дидактическия тест бе извършено оценяване на теста по предварително определени критерии и скала.
Разделяне на въпросите от теста според броя на вярно отговорилите ученици:
Диаграма 1. Вярно отговорили ученици по задачи
Диаграма 2. Вярно отговорили ученици по задачи в проценти
След проверка на резултатите от дидактическия тест бе извършено оценяване на теста по предварително определени критерии и скала.
От показаните резултати на теста могат да се направят следните обобщения:
Показаните резултати на знанията за задача 1, събиране и изваждане на рационални числа, са равни. Методът на обучение не оказва съществено значение.
При задачи 2 и 3, умножение и деление на рационалните числа, разликата е 14% в полза на използваните игрови методи.
При задача 4. за пресмятане на числов израз, съдържащ до четири действия VI a клас води с 18 %.
За задача 5., с по-голяма трудност, прилагат се свойствата на действията и се пресмята числов израз, разликата е 18% в полза на използваните игрови методи.
Задачи 6 и 8, намиране на неизвестен множител и неизвестно събираемо, се получава разлика от 27 % в полза на използваните игрови методи.
Задачи 7 и 8, при които трябва да се пресметне числов израз съдържащ модули и намиране на неизвестно събираемо, разликата от 14 % е при класа с използваните игрови методи.
Задача 9, учениците разбират смисъла на използваните знаци в записа: +а, – (+а), – (-а), + (-а) и пресмятат изрази с тях, преимущество от 23% е при прилаганите игрови методи.
Задача 10, при които учениците трябва да разчитат и интерпретират реални модели на декартова координатна система, разликата от 9 % е при класа с използваните игрови методи.
Анализ на резултатите от анкетата
Диаграма 3.
Диаграма 4.
В отговорите на учениците върху поставената анкета се вижда, че: игровите методи са много харесван начин на обучение.
85% от учениците са отговорили положително на 1. въпрос – „Харесва ли ви представянето на учебния материал с нестандартни методи?“
На 2. въпрос – „Какво най-много ви допада в тези часове?“ почти по равен брой отговори има и за трите възможности – активно участие на учениците, възможността за обсъждане на решенията, участие в различните игри и формати.
Това показва, че на емоционално ниво различните елементи в интерактивното обучение се разпределят почти равномерно във въздействието на различните ученици, което е показател, че във всеки един момент има активно ангажирана група, която да действа като катализатор на другите.
Липсата на отговор “не“ във въпрос 3. – “По лесно ли се усвоява учебния материал с тези методи?“ показва, че всички ученици са освободени от психическото напрежение и това води до по задълбочени знания.
Въпрос 4. – „Как се чувствате като играете и учите?“ е критерия, който показва постижението при съвременните етапи на преподаване – учение чрез забавление и показва, че игровите методи са на високо ниво в това отношение. Отговорите на 5. въпрос – „Желаете ли да участвате в разработката на такива уроци?“ показват, че учениците имат нагласата да бъдат активна страна в обучението и ролята на учителя е да намери ефективния и обективен подход в съотношението на цялостния процес в учебния урок.
Обобщения и изводи
Въз основа на показаните резултати от конкретизираният тест върху рационалните числа, и направеното анкетно проучване може да се систематизират следните изводи и заключения:
- Учениците участвали в разработките с игровите методи на уроците, показаха по-голяма мотивираност. Проявиха повече интерес и активност по време на учебните часове, с което се потвърждава изказаната хипотеза на настоящата писмена разработка.
- Разработените уроци с игровите методи, предразполагат по-лесно усвояване на знанията и уменията. Предлагат добри възможности за стимулиране на познавателната активност и интереса на учениците. Опознавателната състезателна игра стимулира учениците за самостоятелно и гъвкаво мислене.
- Игрите дават възможност на учениците, не само да покажат знания, но и стратегия в мисленето, което е подготовка за тяхното евентуално реализиране в някакъв бъдещ процес.
- Дискусионната форма на обучение повишава интереса на учениците към учебния предмет, защото като участници в него ги кара да се чувстват по важни и значими, водейки един равностоен диалог с учителя.
- Груповата работа дава възможност на учениците сами да изградят собствена колективна система за прилагане на своите знания с цел постигане на краен резултат – победа, т.е. готов продукт.
- Уроците построени върху провокативните игри катализира емоционално интелектуалната активност на учениците, а работата в екип дава възможност за анализиране и бързина на действията им.
В заключение може да се потвърди хипотезата, че ако се използват игровите методи за преподаване в часовете по математика, това ще доведе до повишаване интереса на учениците, подобряване на психологически емоционалната среда, в резултат на което е подобрени знания и съпричастност на децата към учебния процес. Съвременните интерактивни методи мотивират дейността, стимулират познавателната активност на учениците, правят таенето по-привлекателно и водят до по-висока резултатност на урочната работа. Този начин на учене позволява в по-висока степен интегриране на знанията и уменията и по-ефективно разпределяне на времето, и в по-голяма степен съответства на интереса на съвременния ученик.
-
Андреев, М. (1986). Интегративни тенденции в обучението, София: Народна просвета.
Витанов, Т. (2020). Математика 6. клac, Книга за учителя, София: Клет България.
Вълканова, В. (2017). Тестове по математика за 6. клас ранна подготовка за НВО, София: Просвета.
Димитрова, Н. (2015). Изследователската дейностна учителя по физика, София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Държавни образователни изисквания за учебно съдържание, https://www.mon.bg/
Електронен продукт IZZI. https://klett.bg/izzi
Иванов. И. Интерактивни методи на обучение,https://www.ivanpivanov.com/research/
Приложение LearrungApps.org е Web 2.0, https://learningapps.org/
-
Гергана Стоенчева-Иванова, СУ ”Иван Вазов”, гр. Сопот