Комуникацията е водеща в нашето общество, затова и овладяването на езиковите компетентности е от изключителна важност. Учителят днес е изправен пред предизвикателството да привлече вниманието на учениците и да провокира у тях желание да научат нещо ново и различно, да овладеят знания и да ги прилагат в житейски ситуации. В статията се разглежда предизвикателството пред учителя, който трябва да подготви учениците за живота след класната стая.
Светът става все по-технологичен и дигитален, а учениците все по-малко „любопитни“ за новите знания и умения. Учителят трябва да бъде много гъвкав в професията си, да търси и предлага атрактивни, разнообразни и различни методи и подходи, за да осъществи целите си и да отговори на образователните стандарти.
Днес учениците са завладени от техниката и технологиите. Днес те са техният „прозорец към света“. Всичко може да бъде проверено или прочетено в рамките на няколко секунди, по всяко време на денонощието. Поради тази причина добрият учител трябва да преработи методиката си и да използва този необятен ресурс в своята практика. Успешният учител умее да провокира съвременния ученик да развива знания и умения правейки преподаването комфортно и привлекателно използвайки неговите собствени интереси.
Светът на днешния ученик е неговия телефон (лаптоп или таблет). Точно тези електронни ресурси трябва да бъдат използвани от учителите в час. Изключително важно е да се характеризира, какво се разбира под електронни ресурси. Според Любка Алексиева основен акцент трябва да се постави върху компетентностите на съвременния учител и неговите способности за работа с електронните ресурси (Алексиева, 2020). Учителят трябва да умее да прецизира кои електронни ресурси са качествени и полезни и кои не са достатъчно подходящи за образователния процес. Наред с електронните ресурси, учителят трябва да провокира и желанието на учениците да четат и извличат информация и от „традиционните“ ресурси, а имено художествени произведения.
Видове електронни ресурси
Електронните ресурси не са ново явление в българското образование, но не са и съвсем развити или по-точно ползите от тях не са овладени достатъчно. Презентациите и мултимедийните устройства се срещат доста често в класната стая, но те вече не предизвикват този интерес у учениците, както при появата си. Електронните учебници, които след пандемията COVID-19 станаха пръв помощник на учителя, също вече не са актуални сред учениците. Традиционните методи за преподаване и образование трябва да бъдат променени. За това учителите, особено по чужди езици, се обръщат към електронни ресурси които са създадени от колеги от други държави или създават сами и чрез които провокират интереса на учениците.
Съществуващите електронни ресурси могат да бъдат групирани по следния начин:
- Според образователните цели:
- електронни ресурси за заучаване и затвърждаване
- електронни ресурси за прилагане на знания
- електронни ресурси за анализиране и създаване на текстово съдържание
- електронни ресурси за оценяване
- Според използване на технологиите:
- електронни учебници
- образователни уебсайтове и приложения
- специализиран образователен софтуер
- софтуер за създаване на образователни ресурси
Изключително важно е да се подчертае, че всички тези електронни ресурси са подходящи и полезни само, когато учителят осъзнава, с каква цел ги използва в своята практика. Използването на електронните ресурси само като инструмент е не само безполезно, но може и да попречи на овладяването на основните компетентности от ученика.
Адаптирани художествени текстове и художествени текстове в оригинал
Наред с учебниците и учебните помагала, учителят може да се възползва и от необятното море от художествена литература. Четенето на английски език е истинско упражнение за ученика. Чрез четенето се откриват нови думи и идиоми, които може и да не се срещнат в учебниците. Четенето на художествени текстове е най-успешният и ефективен начин за набавяне на нова лексика и усъвършенстване на граматиката.
В помощ на учащия и учителя на българския пазар, наред с автентичните текстове, съществуват и т. н. адаптирани художествени произведения. Адаптираните книги се предлагат с различна степен на адаптация и са разделени на нива. Новите думи се въвеждат поетапно като улесняват запомнянето и следващото им използване в речевата комуникация. Адаптираната книга е по-лесна за четене и това дава смелост на ученика да преодолее страха си от непознатото и неизвестното в изучаването на чуждия език. Справяйки се с по-ниските нива, ученикът постепенно преминава към по-високите нива и към автентичните произведенията чужд език.
По този начин ученикът развива езикови, социални и ключови компетентности. Прилага на практика изучавания език чрез четене, разбира устна реч, може да общува, може да се изразява в писмена и устна форма. Не на последно място изгражда положително отношение към изучаването на английския език и култура.