В съвременното общество непрекъснато настъпват промени, които са следствие от развитието на технологиите. В същото време използването на информационните и комуникационни технологии (ИКТ) в обучението, е един от приоритетите на съвременното образование. Мотивирането на ученици изисква обучението им да бъде иновативно и насочено към активното им включване в разнообразни дейности. Съвременните начини на преподаване съчетават използването както на традиционни, така и на новаторски, изисквани от дигиталната епоха в която живеем, методи. Във връзка с тази тенденция учителите са изправени пред нови предизвикателства, тъй като възниква необходимост от непрекъснато търсене и прилагане на нови методи на обучение, които да насърчават активното участие на учениците в учебния процес и да ги мотивират за постигането на високи резултати. Един от тези методи е обърната класна стая. Това е иновативен педагогически модел, при който типичните елементи на урочната единица – преподаване и домашна работа са обърнати. Необходимите учебни ресурси се създават с помощта на ИКТ.
В съвременното общество непрекъснато настъпват промени, които са следствие от развитието на технологиите. В резултат на тази динамика хората се превръщат в дигитални личности, поради характерната им цифрова свързаност, мобилност и съществуване, като част от по-голяма дигитална общност. Настоящото поколение ученици е т. нар. Z-поколение, което е израснало с използването на информационни технологии, превърнали се в част от ежедневието му. В същото време използването на информационните и комуникационни технологии (ИКТ) в обучението, е един от приоритетите на съвременното образование, като компютърната грамотност дори и на най-малките ученици е наложителна, поради практическата Ѝ полза в обучението по останалите учебни предмети, отговаряща на желанието им за използване на съвременни технологии и създаваща нагласа за по-активно включване в образователния процес.
Мотивирането на съвременните ученици изисква обучението да бъде насочено към новата образователна среда на подрастващите, в която да се развиват умения за прилагането на усвоените знания на практика. В учебния процес учителят има основополагаща роля за създаване и поддържане на желание у учениците за учене. Използването на ИКТ средствата в образователния процес включва прилагане на дидактични модели, които да бъдат основани на иновационни технологии. Това позволява развитието на познавателни интереси у учениците и положителна мотивация към учебната дейност. Веднъж създадени, положителните мотиви се превръщат във фактори за повишаване на ефективността от учебния процес, въздействащи върху индивидуалното развитие и успеха на учениците.
Основната цел на училището като образователна институция, не е единствено предоставяне на знания на учениците, но и изграждането им като мислещи и творчески личности, които самостоятелно да вземат решения и да търсят начини за справяне с поставените им задачи. Това поражда необходимост учителите да търсят и прилагат нови методи на обучение, за да насърчат активното участие на учениците в учебния процес и да повишат мотивацията им, защото именно липсата на интерес и мотивация са сред основните проблеми в съвременното образование.
Съвременните методи на преподаване включват използването както на традиционни, така и на новаторски, изисквани от дигиталната епоха в която живеем, методи чрез широкото използване на информационни и комуникационни технологии в ежедневието. Развитието на технологиите и навлизането им в обучението довежда до създаване на нови методи на преподаване. Един от тези методи е обърната класна стая. Той дава възможност за фокусиране върху активното учене и повишаване на интереса и ангажираността на учениците в учебния процес. Това е иновативен педагогически модел, при който типичните елементи на урочната единица – преподаване и домашна работа са обърнати. Новият учебен материал е представен в кратки видеоуроци, които се предоставят на учениците преди учебния час в училище, за работа с тях вкъщи, а времето в класната стая се използва за упражнения, дискусии и проекти свързани с темата на видеоурока. Методът предоставя възможности за работа в класове с различно ниво на знания и умения на учениците, за справяне с разнообразни затруднения по време на обучението и възможност за учене според индивидуалните темпове и стилове на всеки ученик.
Методът на обърнатата класна стая е смесен модел на обучение, свързан с активното учене. Основната концепция е, че традиционното преподаване под формата на лекции не е подходящо за съвременните ученици. При прилагането на метода учениците самостоятелно усвояват нови знания, а в учебните часове те се дискутират наученото и го прилагат в поставените им практически задачи. Този вариант на обучение предоставя възможност на учениците да усвояват учебния материал със собствено темпо и да придобият умения да прилагат наученото в конкретни ситуации. Основна цел на метода е осигуряване на възможност за извършване на практически дейности в класната стая. Основните фактори, поради които се развива методът на обърната класна стая са:
- недостатъчно добри резултати при традиционното преподаване;
- класове от ученици с различно ниво на знания и умения;
- наличие на множество видове учебно съдържание, които могат да се използват (като видеа, учебни материали, информация в интернет и т.н.).
Обърната класна стая е активен метод, основан на конструктивисткия модел, който позволява на учениците да използват собствения си опит, за да усвояват нови знания. Прилагането на метода позволява на учениците осъществяване на по-голям контрол върху процеса на обучение и повишава мотивацията им (Учебно ръководство, 2018).
Основната ползва от прилагането на обърната класна стая в обучението е възможността учениците да усвояват различни знания и умения, чрез активно учене. Използването на обърнатата класна стая може да бъде съчетано с традиционното преподаване. Чрез метода се постига индивидуализация в обучението, като всеки ученик според собственото си темпо, може да определи начина на усвояване на нови знания и да гледа видеоуроците колкото пъти му е необходимо. Използват се и тестове, които предоставят обратна връзка както на учителя, така и на учениците относно пропуските в усвояването на учебното съдържание.
Обърната класна стая предоставя възможност за по-задълбочено изследване на различни теми от учениците.
-
Антонова, А. Митева, Д. Стефанова, Е. Николова, Н. (2019). По стъпките на динозаврите с изследователския подход в образованието. Математика и математическо образование с. 133-142.
Антонова-Стоянова, Р. (2019). Как обърната класна стая активира учебния процес. Наука и образование Vol. 2, с. 98-102.
Гаров, С. Асьов, Й. (2021). Съвременни възгледи относно ролята на екологичното образование. Интердисциплинарната идея в действие София, Темпо, с. 15.
Гърмидолова, М. (2014). Съвременни стратегии за обучението на ученици в средната училищна възраст. Педагогически алманах Том 22, бр. 2, с. 220
Карчева, М. Моделът „Обърната класна стая“. Продължаващо образование https://diuu.bg/emag/9108/.
Тупарова, Д. Касева, М. (2016). Информационните технологии в началните класове – състояние и перспективи. Педагогика Volume 88, Number 8.
Цанев, Н. Витанов, Л. (2007). Информационните технологии в началните класове. Начално образование бр. 2.
Цанев, Н. Делинешева, Д. (2018). Обучението по предприемачество в начален етап като част от технологичното обучение в условията на съвременна електронна среда. KNOWLEDGE – International Journal Vol. 35.1 С.
Учебно ръководство за метода на обърната класна стая в обучението на възрастни, (2018). Еразъм, с. 10. http://projectiflip.eu/wp-content/uploads/2018/05/iFlip_IO7_Learning-Guide-on-FTC-in-Adult-Education_BG.pdf
-
Стелиана Иванова Кисьова-Иванова, старши учител в начален етап, 6 ОУ „Свети Никола“, Стара Загора