Получаването на базови знания по информационни технологии е начинание, което е от съществено значение за бъдещия прогрес на обществото. В днешно време е необходимо учителя да въвежда и поддържа различни нови методи, иновации с които не само да задържа вниманието на учениците, но и да прави материята приятна, достъпна и разбираема. В статията е разгледан модел на проектно обучение, приложим за специалност „Брокер“, както и разбивка за изисквания за проект.
Традиционният метод на обучение остарява и всички можем да се убедим в това. Все по-често се случва да чуем гласа на недоволните ученици, недоволните учители, недоволните родители. Видно е, че конвенционалното образование вече не може да осигури оптимално знание за съвременното общество. Въвеждането на нови методи води до разнообразяване на стандартната класно-урочна система, създаване на умения за презентиране на резултати от екипна работа, развиване на умения за самоконтрол и самооценка.
Изследванията в практиката на обучение доказват, че учителите и учениците имат много близки представи за ефективното учене. И двете страни смятат, че успешното учене е свързано с прилагането на комплексни и сложни умения, придобити в един продължителен период от време.
Проектно-базираното обучение (ПБО) е цялостна стратегия за активиране на познавателния потенциал на учениците. Това се постига като учителят насърчава учениците да идентифицират през изследване истински световен проблем (на местно или глобално ниво), да разработят решение, прилагайки доказателства за подкрепа и да представят решението по интересен и интерактивен начин, като използват набор от съвременни средства за визуализация.
Проектно-ориентираното обучение е забавен начин учителя да направи ученето достъпно, а учениците активни и отговорни към процеса на собственото си обучение. Проектно-ориентираното обучение стимулира учителите и учениците да бъдат креативни и иновативни, като мислят за усвояването и прилагането на знания в дългосрочен план, да покажат своите възможности от различен ъгъл, който понякога е много индивидуален.
Основен акцент е интегрирането на съвременни технологии в учебния процес и нуждата от ползване на нови методи на преподаване и учене, съчетани с нови форми за организация на учебния процес. Обосновава се нуждата от използване на интерактивни методи, поставящи ученика в активна позиция.
За постигане на ефективно образование е необходимо да се провежда целенасочена работа, наученото по отделните предмети да се интегрира в едно цяло, за да се реализира пренос на знания, да се формира критично мислене, да се провокира интерес към нови знания.
Един от основните лостове за реализиране на интерактивно обучение е решаването на проблеми и проектно-базираният подход в учебния процес. Работата по проекти поставя ученика в центъра. Учителят има ролята на съветник, наставник и координатор.
Учениците работят по учебни проекти, създавайки крайни продукти. Тези продукти се представят пред публика. Основната форма на работа е групова – работи се в екипи. Ключовата дума е сътрудничество, а не конкуренция. Формират се комуникативни умения. Развиват се т. нар. меки умения (soft skills) у учениците – толерантност, търпимост, съпричастност, както и уменията на 21-ви век – критично, логическо, аналитично, алгоритмично мислене, дигитални компетенции, умения за работа в екип, умения за презентиране и др.
Важно място заема и връзката между общообразователните и специалните предмети в обучението в училище, това е заложено и в конкретната писмена разработка.
Фиг.1. Процес на създаване на проектите
Практиката ми свързана с формирането на знания и умения по предмета информационни технологии 8 – 10 клас е професионално ориентирана към строителство, геодезия и брокер, многократно съм променяла технологичните модели, похвати и форми на работа. Промените се изразяват в подходите, инструментариума, включването на различни методи, похвати и форми на работа. До голяма степен включването и отхвърлянето на някои от тях бяха предпоставка за очертаваща се тенденция на ниска мотивация за учене. Това наложи конструирането на система от модели на гъвкави урочни структури, чрез които да се постигат крайните цели на обучението по предмета.
Фиг.2. Цялостно развитие на проектите
В таблица 1 са показани различните видове уроци, използвани в дейностите по провеждането на дидактическия експеримент, методите на обучение, залегнали в уроците, както и средствата използвани за дадения проект.
Таблица 1. Видове уроци
Вид урок | Обучение и проект | |
Методи | Средства | |
нови знания | метод за работа с Word, демонстрация, обяснение, наблюдение | модул Шаблони модул Теми |
усъвършенстване на знания, умения и навици | методи за практическа дейност, упражнение, инструктаж | модул Задание (обяви) модул Оценяване |
контрол (проверка) | практическа работа, наблюдение | модул Задание (обяви) модул Оценяване |
Експерименталното обучение по информационни технологии ми е организирано по следния начин:
- Задаване на теми (по две) за разработване на индивидуални проекти(създаване на обява за публикуване), свързани със специалността им „Брокер“;
- Демонстриране на пример (образец);
- Задаване на теми. На всеки ученик се задава една тема за продава и една под наем на различни обекти. Ученика събира и анализира информацията, преди да премине към практическото изпълнение на проектните задачи;
- Напътствия от учителя за всяка поставена задача;
- Определяне на срок на изпълнение на всяка задача;
- Представяне и защита на индивидуалните проекти.
За целите на това проектно-базирано обучение са създадени практически задачи, включени в изпълнението на тематичните проекти.
-
Гергана Любомирова Дукова, старши учител в Професионална гимназия по архитектура, строителство и геодезия „Арх. Камен Петков“, гр. Пловдив