Информационните и комуникационни технологии навлязоха широко в сферата на образованието. Днес почти всяка класна стая е оборудвана с компютър, мултимедия и има осигурен достъп до интернет. Това наложи промяна на методите и средствата на преподаване. В статията се представя възможност за приложение на електронни ресурси в обучението по информатика за XI клас.
Ресурсът е запас от нещо, което може да се използва за посрещане на специфичните нужди на човек или общество. Ресурсите могат да се класифицират по различни признаци.
С „образователен ресурс“ се означават всички средства, които се използват в образованието.
С навлизане на компютърните технологии в ежедневието се появиха и електронни образователни ресурси. В педагогическата литература те се определят с различни термини и понятия като: компютърни учебни средства, педагогически програмни средства, учебно-компютърни програми, електронни средства за обучение, образователни електронни издания.
Електронните образователни ресурси са универсално средство за организация на технологичното обучение в новата информационна среда. Чрез тях може да се получи в разнообразна форма учебна и справочна информация, да се организира процесът на усвояване на знания, да се придобият умения и навици за самостоятелна учебна и практическа дейности, ефективно да се контролират резултатите от обучението.[4] Днес електронните образователни ресурси са важен елемент от педагогическата дейност на учителя.
В своята практика планирам, разработвам и провеждам уроците чрез използване на различни електронни ресурси съобразно целите на конкретната урочна единица (фиг.1).
Учебното съдържание на темите от учебната програма се представя чрез мултимедийна презентация. Теоретичният материал се затвърждава чрез електронни упражнения с различна степен на трудност, съобразно йерархията на мислителните умения на Блум.
Фиг. 1 Класификация на електронните ресурси, използвани при обучението по информатика
Могат да се разработят и използват електронни ресурси за самоподготовка и самооценка. Основна задача на тези упражнения е да се идентифицират и конкретизират затрудненията, които учениците срещат при усвояване на учебното съдържание. Други електронни ресурси, които могат да се използват, са упражнения с фокус върху проблемните моменти от разглежданите теми и имащи коригиращи и допълващи функции. В края на разглежданите теми се осъществява контрол, формата на който зависи от формата на обучение /присъствена или ОРЕС/, която се прилага към момента. На фиг.2 схематично е представена последователността на използване на електронните ресурси при разглеждане на определена тема от учебната програма.
Фиг. 2 Последователност при използване на електронни ресурси при обучението по информатика
Съществува голямо разнообразие от среди за разработка на електронни ресурси за образованието. С въвеждането на обучение от разстояние в електронна среда в училищата широка популярност придобиха уеббазираните образователни ресурси. Освен електронни библиотеки с готови учебни материали, има платформи, които позволяват както редактиране и персонализиране на съществуващите образователни ресурси, така и създаване на нови такива. В своята работа често използвам и препоръчвам следните платформи за създаване на образователни електронни ресурси:
- LearningApps
LearningApps е уеббазирана платформа за създаване на интерактивни образователни приложения. Разполага с богата библиотека. Най-голямото предимство е, че работите в платформа на български език. Имате достъп до вече разработени упражнения на български език, класифицирани по теми и класове. Лесно търсене по ключова дума. Много лесен и бърз начин за създаване на собствени упражнения, при използване на базови компютърни умения. Отличен начин за допълване на часовете и дори за изпитване с помощта на забавни методи.
Пример за работа с платформата:
Разработено е упражнение по информатика за профилирана подготовка в XI клас по задължителен модул 2 „Структури от данни и алгоритми“ във връзка с тема 6. „Линейни структури от данни“, подтема 6.4. „Опашка“. Целта на приложението е да се затвърдят теоретичните знания по темата. Ниво на сложност – най-ниските нива на когнитивно познание според таксономията на Блум – „Знание“ и „Разбиране“. За упражнението са съставени 7 въпроса с четири възможни отговора, като един е верен.
За реализиране на упражнението е избрано приложение тип „Стани богат“. Предимствата на този тип приложения са:
- Упражнението не приключва, докато не се отговори вярно на всички въпроси. Ако сгрешиш, започваш отначало. Така, ако учениците имат пропуски, прочитат многократно дефинициите и определенията на основните понятия за структурата.
- Упражнението е симулация на популярна и любима игра и учениците го изпълняват с удоволствие многократно.
- Постигането на педагогическите цели са гарантирани поради доказаната ефективност на прилагания метод – методът на играта.
Достъп до електронния ресурс: https://learningapps.org/watch?v=p7dk5z6q322
- Liveworksheets
Liveworksheets e облачна технология, която позволява трансформирането на традиционните работни листове за печат в интерактивни онлайн упражнения. Учениците могат да работят по тях онлайн и да изпращат своите отговори на учителя. Предимство на тези електронни ресурси е, че могат да се включват звуци, видеоклипове, упражнения с плъзгане и пускане, свързване със стрелки, множествен избор и други. Платформата разполага с богата колекция от хиляди интерактивни работни листове, които обхващат много езици и предмети. Създаването на интерактивни листове е лесно и не отнема много време на учителя. Качва се текстов документ (doc, pdf, jpg…), който се преобразува в изображение. След това се рисуват квадратчета и се въвеждат правилните отговори. Има няколко лесни команди, чрез които се разширява функционалността на работния лист с плъзгане и пускане, присъединяване със стрелки, говорни упражнения и т.н. Отделните листове могат да се обединят тематично в интерактивни работни книги. В нея могат да се включат и листове, споделени от други учители. Платформата предоставя и готов код за вграждане на работните листове в училищни или учителски сайтове и блогове.
Пример за работа с платформата:
Интерактивният лист е част от упражненията за разгледаната тема и обхваща най-високите нива на когнитивно познание според таксономията на Блум – „Синтез“ и „Оценка“. За създаването му е подготвен текстов документ с условие на задачата, непълен код на решението и множество предложения за допълване на кода.
Статична реализация на опашка
Задача . Реализирайте абстрактен тип „Опашка“. Попълнете верните оператори
Достъп до електронния ресурс: https://www.liveworksheets.com/cf3043893dy
- DotNETFiddle
DotNETFiddle е онлайн среда за програмиране. Позволява да се пише, да се компилира и да се изпълнява код, без да се налага инсталиране на програма на локален компютър.
Dot NET Fiddle предлага някои уникални функции като: шаблон за база данни, четене/запис на файл, MVC проекти, NuGet пакет, библиотека, помощник. Поддържа езиците С#, VB.NET и F#.
Платформата разполага с инструменти за съвместна работа, обмен на съобщения и разговор в реално време, много удобни при групови работи и разработване на съвместни проекти. Fiddle ресурсът може да се вгради в образователен сайт или да се сподели директно чрез изпращане на връзка.
Пример за работа с платформата:
За да се демонстрира обработката на символни низове по информатика, са разработени няколко примера и са съхранени като отделни файлове в платформата. Те са вградени последователно в страница на учебен сайт.
Например за изучаване на метода Substring() се използва следният код:
string str1 = „алабаланица“;
string str2 = str1.Substring(3, 3);
Console.WriteLine(str2);
Задачи:
- Съставете оператор, който от str1 извлича дадена дума /ала, ани, лани, бала, аба, ница/ и я съхранява в променливата str2.
- Съставете оператор, който от str1 конкатенира низ „баница“ /банан/ и др.
Предимства на използване на електронния ресурс:
- Вниманието на учениците се насочва към действието на конкретните методи за работа със символни низове. С незначителни промени в кода може лесно да се демонстрира изучаваният материал.
- За един учебен час могат да се обяснят и упражнят повече методи за работа със символни низове. Учениците не губят време за набиране на цялостен програмен фрагмент, а само коригират предоставения им код.
- С този електронен ресурс могат да се изпълнят упражнения с различна сложност.
Достъп до електронния ресурс: https://pmgvt.weebly.com/uprniz.html
Това е един от най-добрите електронни ресурси, които могат да се използват за обучение по информатика.
Разгледаните упражнения са част от проведено педагогическо изследване за създаване и експериментиране на технология за обучение по информатика с електронни ресурси. Нейната ефективност е доказана със статистически методи. Тя може да бъде успешно прилагана при обучението и по друти учебни предмети.
-
Манев К., Манева Н., Христова В. (2017). Информатика за 8. клас, Изкуства, София.
Манев К., Андонов Ф., Манева Н., Христова В. (2020). Информатика за 11. клас – профилирана подготовка, Модул 1: Обектно-ориентирано проектиране и програмиране , Изкуства, София.
Манев К., Манева Н., Христова В. (2021). Информатика за 11. клас – профилирана подготовка, Модул 2: Структури от данни и алгоритми, Изкуства, София.
-
инж. Димитринка Атанасова, ПМГ „Васил Друмев“, Велико Търново