При преподаването на идиоми съвременният учител по английски език се сблъсква с редица трудности. Oсновният проблем, пред който се изправя той е, че знанията на учениците за английските идиоми от предходните години се оказват нетрайни. Множество ученици са съхранили само теоретични знания, а не практико-приложими. За преодоляването на този проблем учителят търси начини за създаване на действащ алгоритъм на обучение, който да бъде ефективен от гледна точка на трайност на знанията и продуктивност на уменията. Въвеждането на дигитални инструменти в класната стая дава възможност за повишаване на степента на овладяване и възпроизвеждане на английските идиоми. В статията е представена хипотезата и задачите на проведеното в педагогическата практика експериментално изследване за учене на английските идиоми чрез дигитални инструменти. Разгледани са основните принципи и възможности на различни дигитални инструменти, които способстват за доказване на хипотезата.
В модерното съвремие изучаването на чужд език представлява интерес с извънмерен и необятен размер. През последните години се обособява като необходимост за много професии, а все по-често се превръща и в част от ежедневието ни.
Мостът, по който ученикът минава за да достигне познанието по английски език е обучението, а инструментът, който работи с ума на младия човек, за да постигне усвояването на нормите на английски език, е учителят. Целта на учителя е непрестанно да мотивира своите ученици, да събужда амбиции в тях и да постига резултати. Това е и причината поради която, учителят по английски език безспирно се стреми да намери нови начини да привлече интереса на учениците, постоянно да търси нови методи, с които да въздейства на своите ученици, да изследва нови инструменти, с които да провокира и предизвиква своите ученици.
Английският език като всеки друг език има своите особености. Една интересна и въздействаща част от него са идиомите. Това са структури, които в английския език придават драматичност, експресивност и орнаментика на изказа, правят го по-вълнуващ и увлекателен. Речта става изразителна и ярка. Изучаването на сложна конструкция като идиома дава възможност на учениците да се запознаят с по-експресивен начин да изразяват мислите си, да открият препратка към разговорния език и да разберат колко голяма е палитрата с възможности на английския език.
Чрез изучаването на идиоми, учениците усвояват не само нови знания по английски език, но чрез подобни комплицирани фрагменти от езика, те придобиват увереност в себе си и в своите способности за употреба на езика, по-успешно взимат решения и пред тях се откриват нови възможности. Но преподаването на идиоми не е лесна задача. Въпреки систематичното представяне на идиоми в учебниците по английски език, много български ученици се затрудняват да разбират, запомнят и възпроизвеждат английските идиоми – поради различни причини: разсеяност, апатия, липса на концентрация. Може да се каже, че преподаването на идиоми представлява предизвикателство за учителите, които възприемат традиционния начин на преподаване, предвид бързо развиващия се темп на живот и дигитализацията на обществото. Затова много учители вече търсят иновативни подходи и методи за преподаване на идиоми.
Традиционните похвати демонстрират неспособност да постигат ефективни резултати и пълноценно усвояване и трайно запаметяване на идиоматичните изрази. Такъв тип традиционни методи и усилия са описани като пасивно разпространение на работа (Dearing & Kreuter, 2010). Напредъкът в съвременните технологии може да предложи подобрени възможности за усвояване на лингвистичен материал и начини за преодоляване на препятствията, с които традиционните методи не успяват да се справят. След като създаде нови пътища за разпространение на информация и въздействие върху човека, новата технология има потенциала не само да увеличи достъпност и полезност на последните открития, но също така да даде възможност на практикуващите да ситуират по-добре информация в конкретни примери от реалния свят. Интернет предоставя множество платформи и онлайн ресурси, които могат да се превърнат в често срещано средство в подготовката на учители и обучители. Преподаването на идиоми чрез нови софтуерни инструменти, платформи и приложения генерира преподавателски прогрес, изгражда интерес и мотивира учениците да учат, съчетава лингвистични и дигитални умения и промотира учебен успех. Този нов начин за преподаване на идиоми води до възход на процеса на обучение, развиване на езиковите компетентности и трайност на знанията и уменията за английските идиоми на учениците.
Учителят трябва да разработи и апробира нов модел за учене на английските идиоми; да създаде технология за овладяване на знания и умения за употреба на идиоми на английски език чрез употребата на съвременни дигитални инструменти, както и да провери ефективността на иновативната технология в училищната практика. Основните изследователски задачи, които излизат на преден план са:
- Да се анализира теоретична литература по проблема;
- Да се съберат дидактически материали, свързани с иновативното изследване.
- Да се разработи новата технология;
- Да се осъществи експериментално обучение;
- Да се извърши педагогически експеримент;
- Да се съберат емпирични данни от контролната и експерименталната група;
- Да се анализират резултатите от обучението и да се обработят статистически;
- Да се определи статистическа значимост и да се докаже ефективността на технологията;
- Да се направят изводи и обобщения;
- Да се потърси мултиплициращ ефект.
Хипотеза
Ако в учебно-възпитателния процес по английски език в 12. клас приложим технология за усвояване на идиоми на чрез актуални дигитални инструменти, то ще получим по-високи резултати в обучението по английски език.
Методи на изследване, използвани в процеса на работа са теоретичен анализ на проучената литература, анализ на училищната документация, анализ на писмените работи на учениците, педагогически експеримент, педагогическо наблюдение, тестиране, метод на експериментални оценки, статистически методи. Методите за събиране на емпиричен материал за нуждите на експеримента, са свързани с подготовката на самата проектна задача, с подготовката на тест по критерии и показатели, с проверката на писмени тестове. Работата преминава през три етапа: констатиращ – за установяване на нивото на знания и умения на учениците преди задаването на проекта; формиращ – прилагане на технологията; контролен – работа върху тест.
Дигиталните инструменти, които, способстват за изготвяне на иновативна технология за доказване на хипотезата са Microsoft Sway, Canva, Prezi, YouTube, Kahoot!, Google Classroom.
Това, с което Microsoft Sway впечатлява учениците е вариацията на презентиране. Microsoft Sway позволява на потребителите, които имат акаунт в Microsoft, да комбинират текст и медия, за да създадат представителен уебсайт. Потребителите могат да изтеглят съдържание локално от използваното устройство или от интернет източници като Bing, Facebook, OneDrive и YouTube. (https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Sway)
Prezi е унгарска софтуерна компания за видео и визуални комуникации, която през 2019 г. пусна Prezi Video. Това беше първият широко достъпен инструмент на пазара, който позволява виртуални презентации във видео екран на видео на живо или записано видео. (https://en.wikipedia.org/wiki/Prezi)
YouTube е видео хостинг услуга, която е притежание на Google Inc. На своя уебсайт тя предоставя услуги за споделяне и гледане на видеа на различни потребители. Наскоро беше направена актуализация, с която е предоставена възможността за споделяне на снимки, както и „истории“, видими за 24-часов период. Това е най-популярният сайт за видео споделяне в света, като в България е и третият най-посещаван сайт (преди него са Facebook и Google). (https://en.wikipedia.org/wiki/YouTube)
Canva е австралийска платформа за графичен дизайн, използвана за създаване на графики за социални медии, презентации, плакати, документи и друго визуално съдържание. Приложението включва шаблони, които потребителите да използват. Платформата е безплатна за използване и предлага платени абонаменти като Canva Pro и Canva for Enterprise за допълнителна функционалност.(https://en.wikipedia.org/wiki/Canva)
Kahoot! е платформа за обучение, базирана на игри, използвана като образователна технология в училища и други образователни институции. Неговите учебни игри, „kahoots“, са генерирани от потребители викторини с множество възможности за избор, които могат да бъдат достъпни чрез уеб браузър или приложението Kahoot. Kahoot! може да се използва за преглед на знанията на учениците, за формиращо оценяване или като почивка от традиционните дейности в класната стая. Kahoot! също така включва викторини с любопитни факти. (https://en.wikipedia.org/wiki/Kahoot!)
Google Classroom е безплатна платформа за смесено обучение, разработена от Google за образователни институции, която има за цел да опрости създаването, разпространението и оценяването на задачи. Основната цел на Google Classroom е да рационализира процеса на споделяне на файлове между учители и ученици. Към 2021 г. приблизително 150 милиона потребители използват Google Classroom. (https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Classroom)
Тези електронни платформи са използвани в експерименталното изследване за преподаване за набор от шестдесет идиома в рамките на месец и половина. С тяхна помощ се изгражда иновативен модел за учене на идиоми на английски език. Целта на използването на тези дигитални инструменти като по-ефективни инструкционни материали и практически приложения е да се постигнат по-трайни знания и по-ефективни умения за употреба на английските идиоми. С тяхна помощ е изготвен иновативен алгоритъм, който активира различни модалности на ученето и мотивира учащите да прилагат наученото. Насоката към дигиталното пространство е съобразена с предпочитанията на младото поколение и съвременните когнитивни умения. Ефективността на технологията изхожда от предимствата на дигиталното пространство и разнообразието на мултимедийните методи и цифровите техники.
-
Dearing, J. W. & Kreuter, M. W. (2010). Designing for diffusion.
https://en.wikipedia.org/wiki/YouTube
https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Sway
https://en.wikipedia.org/wiki/Prezi
https://en.wikipedia.org/wiki/Canva
-
Тони Василева Дюкева, старши учител по английски език
СУ „Пейо Крачолов Яворов“, гр. Пловдив