В статията е представена технология за изучаване на идиоми на английски език чрез дигитални инструменти в 12. клас. Описани са стъпките при реализирането на иновативната технология и са направени изводи от прилагането на този алгоритъм в учителската практика. Моделът е представен схематично и са очертани положителните ефекти от неговото експериментално прилагане.
Разработването на иновативен модел за учене на английски идиоми чрез дигитални инструменти има за цел да реализира продуктивен процес на учене и съхраняване на трайни знания и умения при учениците от 12. клас. Експериментирането с подобен иновативен метод на обучение е ползотворно, понеже развива не само езиковите, но и дигиталните компетенции на учениците. Стимулира креативност и иновативност и създава условия учениците да разгърнат в максимална степен своя потенциал и да постигнат високи учебно-познавателни резултати.
Експериментът съдържа иновативна мултимедийна технология за ефективно обучение. Фокусът на експеримента е върху учене на английските идиоми чрез модерни дигитални инструменти: Microsoft Sway, Prezi, Kahoot!, Canva, YouTube, Classroom. Присъствието на такива електронни ресурси в учебния процес допринася за ефективното усвояване на учебния материал чрез създаване на високотехнологични образи и изображения, звуков материал и интерактивност.
Използване на дигитални инструменти за учене на идиоми на английски език включва: работа с модерен софтуер; работа с онлайн програми; работа с мултимедийни снимки и картини; работа с анимация; работа с видео материал; работа с мултимедийни канали; работа с презентационни програми; работа с видео игри; работа с викторини; работа с платформа за онлайн тестиране;
Тези инструменти и дейности са подбрани на базата на наблюдения, които съм направила през последните години – а именно, че мултимедийните инструкции са много по-ефективни от тектово-базираните такива. Също така може да се каже, че това не е феномен само в едно или две училища, а през последните години в световен мащаб се наблюдава тенденцията да се включват дигитални програми при обучението по чужди езици, заради тяхната ефективност.
Изброените иновативни дейности подпомагат когнитивния процес защото са гъвкави, удобни, интересни за използване и карат класната стая да оживее. Тe поставят ученето на по-високо стъпало, защото то става не само процес на обучение, а осигурява вълнуващо модерно преживяване за учениците.
План на действие:
- Преговор и актуализиране на теоретичните знания за идиомите, изучавани от 9. до 11. клас;
- Представяне на идиоми на английски език чрез Microsoft Sway;
- Представяне на идиоми на английски език чрез Prezi;
- Систематизиране на представените идиоми и обобщение чрез видеоклипове в YouTube, в които са дадени примери от филми и реклами и са представени под формата на игра;
- Собственоръчно съставяне на дигитален плакат от учениците с помощта на Canva;
- Осъществяване на игра викторина с помощта на Kahoot! с цел практикуване на вече изучените идиоми;
- Оценяване на работата по предварително зададени критерии от учителя в Google Classroom;
- Анализ на резултатите от учебната дейност, осъществена чрез рубрика за оценката на учениците.
Учебната дейност на учениците се свързва с предварителното планиране на дейностите във времето и разпределянето на индивидуалните задачи на всеки от участниците. Изисква се самостоятелно и общо анализиране на урочните единици и разбиране на новите дигитални инструменти; представяне на теоретичната информация в подходящ дигитален вид; използване на модерен софтуер при осъществяване на игри и викторини в учебната дейност.
Основните компоненти при осъществяването на технологията могат да се представят в следния схематичен вид (фигура 1):
Фигура 1. Етапи при ученето на английски идиоми с дигитални инструменти
Ето и как се организира експериментът по конкретни дейности (фигура 2)
Фигура 2. Дейности при ученето на английски идиоми с дигитални инструменти
Избира се експерименталната паралелка. Учителят съставя продукт с Microsoft Sway, с който представя група идиоми на английски език. Цели се ефектът на въздействие на Microsoft Sway да остави трайни следи в паметта на учениците, тъй като банката, която предоставя тази програма съхранява високотехнологични картини и снимки. Очаква се мултимедийните инструкции да активират различен тип модалности и да мотивират учащите да запомнят идиомите чрез анимирани картинки и представяне тип комикс. Втората част от идиомите се представят в друг час и с друга програма – а именно Prezi, като се цели в презентацията да се въведе разнообразие и да се поддържа интереса на учениците. След представяне на идиомите чрез тези две нови за учениците програми, следващия час учителят използва за систематизиране и обобщаване на представените идиоми като представя видеоклипове в YouTube, които са направени от нейтив спийкърс и са обогатени с примери от ежедневието, различни филми и реклами или са представени под формата на игра. Това систематизиране допринася за трайност в знанията, имайки предвид интереса, който проявяват съвременните тийнейджъри към YouTube. Четвъртият час се използва за съставяне на продукт с помощта на Canva, в който учениците добавят свои любими идиоми в общ дигитален плакат и в петия час учениците вземат участие във викторина, осъществена с Kahoot! Шестият час служи за тестване на учениците в Google Classroom, за да се измерят получените знания на учениците.
Срокът за изпълнението на иновацията е месец и половина.
Ученето на английските идиоми с дигиталните инструменти има своите положителни страни:
- Учащият се учи да възприема информация от нови дигитални програми, така необходими в съвременния живот;
- Учащият има възможност да използва ефективните за дигиталните програми картинки и звуци, които допринасят за установяване на по-трайни знания;
- Учащият се учи да открива и използва възможностите на съвременните технологии и да ги използва в бъдещи свои начинания;
- Учащият става отговорен към това доколко неговите учебни действия са ефективни по отношение на поставената цел, доколко е обмислил и подбрал най-подходящите действия;
- Учащият търси и намира сам информация по темата, като усъвършенства уменията си да събира, анализира, обобщава и използва съобразно целите специфична информация;
- Учащият става по-организиран и добива умения за работа в екип, съобразявайки се с другите и давайки своя принос към общия краен продукт;
- Развива умения за рефлексия;
- Развива креативност при представяне на собствения си труд.
-
Тони Василева Дюкева, старши учител по английски език
СУ „Пейо Крачолов Яворов“, гр. Пловдив