Провежданата в България образователна реформа поражда необходимостта от нови стандарти и методически постановки на преподаване за усвояване на нови знания и умения чрез използването на информационни и компютърни технологии, които да осигурят подходящо интерактивно съдържание. Авторските образователни сайтове са универсално средство за организация на технологичното обучение в новата информационна среда. Чрез тях може да се получи в разнообразна форма учебна и справочна информация, да се организира процесът на усвояване на знания, да се придобият умения и навици за самостоятелна учебна и практическа дейности, ефективно да се контролират резултатите от обучението. В статията са разгледани предимствата и недостатъците на авторските образователни сайтове и е описано на кратко съдържанието на авторския образувателен сайт за раздела „Електронни таблици“ в 9 клас.
Живеем в изключително динамично развиваща се среда. В новата обществена реалност са необходими личности, които в проблемни ситуации да намират решения за себедоказване и успех. Общата култура и грамотност на подрастващите включва познаване на информационните технологии и прилагане на възможностите им, т.е. всеки ученик да има дигитална компетентност.
Съвременните ученици са родени и израснали с развитието на съвременните технологии. Информацията е навсякъде около тях и достъпът до нея се променя и улеснява ежедневно.
Днес “мисията на образованието се преориентира не толкова към натрупването на знания, колкото към формиране и развитие на творческото мислене, към намиране на нестандартни решения в живота, към промяна на съществуващата действителност и т.н.” (Павлов 2001).
Способността за учене е особено важна в съвременния свят поради факта, че във всички сфери на професионалната дейност промените настъпват достатъчно бързо и човек, за да бъде търсен в своята област на дейност, трябва да се учи, да се подобрява непрекъснато през целия си живот.
В момента основната задача на учителя е да развива интереса на учениците към учене чрез съвременните информационни технологии, за да се повиши образователният процес и неговото качество. Един от инструментите за осъществяване на такова обучение са авторските образователни сайтове.
Авторските образователни сайтове подпомагат учителя по време на неговата преподавателска кариера и са базирани на електронното обучение, в частност уеб базираното обучение. Преподавателят обаче остава водещата фигура, която структурира и подготвя учебното съдържание. Идеята на електронното обучение е не да измести живия контакт, а да бъде комбинирано с други методи за преподаване, за да се повиши ефективността от образователния процес.
Електронното обучение е част от глобалното информационно общество, което отговаря на нуждите на съвременния ученик от гъвкаво обучение, достъпно по всяко време и на всяко място. За този вид обучение е необходима подготовка, провеждане и използване на съвременни информационни и комуникационни технологии и Интернет. Може да бъде осъществявано в присъствена или дистанционна форма. Те предлагат учене не само в училище, но и вкъщи или през свободното време.
Бързото развитие на информационните и комуникационните технологии създават множество предпоставки за използването на образователни сайтове:
- Достъпът до компютри е много по-голям и по-лесен, отколкото преди няколко десетилетия;
- Развитието на компютърните системи и технологии дава възможност знанията да бъдат предствени в електронен вид и съкращава времето за обработка на информацията;
- Характеристиките на потребителския интерфейс непрекъснато се подобряват.
Предимствата на образователните сайтове позволяват на учениците:
- Да получат необходимите фундаментални знания в различни области, да се осмислят и да се използват за решаване на конкретен познавателен или практически проблем по лесен и забавен начин;
- Да работят с допълнителни източници на информация, необходими за решаване на поставени задачи;
- Да се оценяват собствените познавателни умения, достигнатите успехи, да корегират своята дейност;
- Да търсят, подбират и извличат информация от различните източници чрез средствата на Интернет;
- Да сравняват и оценяват различни средства и методи за комуникация;
- Да демострират готовност да споделят знанията и опита си в използването на ИКТ.
Използването на технологиият за обучение чрез авторски образователни сайтове е:
- Ново средство на преподавателя при представяне на учебната информация, с което по-добре се разкрива същността на изучаваните процеси и явления;
- Възможност за промяна в организацията на обучението, с което да се модернизира традиционната система на преподаване, като се въведат алтернативни подходи за обучение, работа по предметни групи за решаване на различни проблеми, работа по проекти, индивидуално обучение;
- Възможност за компютърна диагностика, контрол и оценка на знанията и уменията чрез използване на системи от тестове или специализиран софтуер за проверка, което осигурява и незабавна обратна връзка;
- Предпоставка за развитие на логическото, творческото и конструктивното мислене у обучаемите;
- Възможност за учениците, които имат затруднения да участват в един традиционен процес на обучение – например ученици, които са в самостоятелна или дистанционна форма на обучение;
- ИКТ позволяват непрекъснато обучение през целия живот без значение къде и как живеят обучаемите;
- Персонализирано обучение – средствата за самообучение позволяват на обучаемите да напредват според своите възможности, да избират вида и начина на доставяне на учебните материали на базата на своите предпочитания, потребности и интереси.
Като проблеми на електронните средства и форми на обучение могат да се посочат:
- Необходимостта от техническо оборудване, с конкретни характеристики и параметри;
- Нуждата от постоянен и високоскорестен Интернет;
- Липсата на постоянен пряк контакт между обучаем и обучаващ;
- Защита на авторските права и възможностите за злоупотреба с авторски труд при електронното публикуване;
- Натовареността на преподавателите е много пъти по-голяма в сравнение с преподавателите, които използват традиционната форма на обучение.
Софтуерните средстава за създаване и провеждане на Web – базирано обучение се разделят на две категории:
- Web – сайтове с учебно съдържание;
- Софтуерни платформи за разработавне и управление на учебното съдържание.
Тези средства за създаване включват редица възможности, улесняващи процеса на обучение: машини за търсене, хипервръзки към други информационни ресурси в Web пространството, сихронна и асинхронна комуникация, управление на информацията и други.
Наборът от инструменти за създаване на web страници е изключително разнообразен – от текстообработващи системи, през html редактори до възможностите, предоставяни от различни сайтове и програми предназначени за създаване на образователни сайтове. Разнообразните възможности, които предлагат средствата за създаване на web страници, са предпоставка за проявяване на творчество от страна на преподателите.
Използването на съвременни технически и софтуерни средства, както и различни платформи предоставя възможности за оптимизиране на учебния процес и постигане на по-висока ефективност на обучението.
Уроците, при които се използват образователни софтуерни продукти, са по-динамични, онагледени и интерактивни, всеобхватни, дават по-добра възможност за осъществяване на междупредметни връзки. Чрез ИКТ се оптимизира образователния процес, като:
- мотивацията на учениците за учене нараства;
- провокира се по-голяма активност от страна на учениците в учебния процес;
- привлича се вниманието на учениците с динамична информация, снимков материал и схеми;
- разнообразяват се методите на работа;
- информацията се възприема чрез повече сетива, което е предпоставка ученикът да бъде в активна позиция за учене;
- часовете стават по-атрактивни и по този начин се привлича и задържа вниманието на учениците;
- мотивира се творчеството и креативността на учениците, вкл. чрез включването им в роля на „съ-автори“ на такива уроци;
- впечатленията от такъв урок са по-трайни;
- такъв вид уроци превръщат класната стая в привлекателно за ученика място.
Днес в Интернет могат да се открият множество образователни сайтове, предоставящи безплатно образователно пространство за преподаватели и ученици. Предимствата които имат електронните технологии, ги правят удобни за целите на съвременното образование.
Именно това ме накара да създам авторски образователен сайт „dragomirova9excel.weebly.com”, с който да разчупя рамките на обучение на учениците в 9. клас по информационни технологии. Той съдържа учебния материал, практически задачи и електронни тестове за сортиране, филтриране и валидиране на даннии за 9. клас, който може да се използва в училище, вкъщи и повреме на обучение от разстояние в електронна среда от учениците, без да е необходима допълнителна инсталация на софтуер и е напълно безплатен. С помощта на този сайт се стремя да повиша учебните постижения (рецептивни и продуктивни умения) и умението за учене на учениците по информационни технологии.
- Павлов, Д. (2001). Образователни информационни технологии. Университетски курс. Модул първи (М–1), изд. къща „Д. Узунова“, С.
Димов, П. (2004). Електронно обучение чрез интернет. изд. Сиела.
Тотков, Г. (2006). Педагогически модели и е-обучение, Национален семинар по е-обучение, С.
www.bvu-bg.eu/sem/sem3/Totkov.pps
- Албена Драгомирова, старши учител по информационни технологии, ТПГ „Н. Й. Вапцаров“, гр. Радомир