В статията е представена иновативна технология за развиване на образното мислене на учениците от втори клас чрез илюстриране на приказки от Ран Босилек. Водещите идеи в педагогическата технология са създаване на съвременна образователна среда (парка, библиотеката като образователна среда); рисуване върху различна основа (асфалт, бялата дъска); изпълнение на илюстрации с различни материали и техники; развиване на инициативност, креативност и новаторство чрез участие в специфични форми за групова творческа изява (рисуване върху асфалт, илюстриране върху бяла дъска, илюстриране в група за участие в конкурс, проектна работа за изработване проекти на маски за драматизация); ефективно използване на електронните ресурси; създаване на подкрепяща среда от учители, професионални художници и учители като гост лектори, родители; представянето на резултатите от изобразителната дейност пред класа, училището и общността (участие в национален конкурс, откриване на художествена изложба в училище, изготвяне на презентации с готовите продукти на ученическото творчество, споделени с родителите в социалните мрежи), интерактивни форми и методи на работа.
Цел на изследването:
Създаване и апробиране на иновационна технология чрез използване на илюстрирането по приказки от Ран Босилек като средство за развиване на образното мислене на учениците от втори клас.
Задачи на изследването:
- Да се установи степента на развитие на образното мислене в началото и в края на изследването по определени критерии и показатели;
- Да се създадат педагогически условия за развиване на образното мислене на учениците – съвременна образователна среда, материална база, изобразителни умения за илюстриране на художествен текст в часовете по изобразително изкуство;
- Да се представят и анализират резултатите от изследването.
Предмет на изследването: Дейността на учениците от втори клас за развиване на образното мислене при илюстриране на приказките на Ран Босилек.
Обект на изследване: Степента на развитие на образното мислене у учениците от втори клас.
Обхват на изследването: Изследването е проведено през учебната 2020/2021 година, февруари – юни, с експериментална група, състояща се от 24 ученици на възраст 8–9 години. Контролната група също се състои от 24 ученици със сходни изобразителни способности. Учениците и от двата класа се отличават с много добри изобразителни възможности, голямо желание за творческа дейност и мотивация за работа в часовете по изобразително изкуство.
Водещите идеи в иновативната педагогическата технология са:
– стимулиране интереса на учениците чрез смяна на обичайната учебна обстановка в училище с алтернативна такава – Борисовата градина, Столичната библиотека, (съвременна образователна среда);
– рисуване върху различна основа (асфалт, бялата дъска), изпълнение на илюстрации с различни материали и техники;
– развиване на инициативност, креативност и новаторство чрез участие в специфични форми за групова творческа изява: колективно участие в рисуване върху асфалт, илюстриране върху бяла дъска, илюстриране в група за участие в конкурс, проектна работа в група за изработване проекти на маски за драматизация;
– обогатяване на образните представи на учениците чрез ефективно използване на електронни ресурси: видеотур, презентации на илюстрации, видеоуроци, видеоклипове в youtube, слайдове;
– поощряване на творческата дейност на учениците чрез подкрепяща среда: учители, професионални художници и учители като гост лектори, родители;
– представянето на резултатите от изобразителната дейност пред класа, училището и общността: участие в национален конкурс, откриване на художествена изложба в училище, изготвяне на презентации с готовите продукти на ученическото творчество, споделени с родителите в социалните мрежи.
Изследователска хипотеза
Предполагам, че приложеното обучение за илюстриране на приказките на Ран Босилек ще доведе до развитие на образното мислене на учениците от втори клас.
Проведеният експеримент с учениците от втори клас включва три етапа:
- Констатиращ етап (входно ниво);
- Обучаващ етап;
- Контролен етап (изходно ниво);
Модел на иновационния продукт
За изследване на нивото на образно мислене на второкласниците бе проведен тест (входно и изходно ниво).
Констатиращ етап – тест за изследване на образното мислене (входно ниво)
Цел: Да се изследва образното мислене на учениците от 2 клас преди провеждане на експерименталното обучение – кръгът от образни представи на учениците в сферата на животинския свят, графичните им умения и репродуктивно въображение.
Материали: На вниманието на учениците се поднася блоков лист, разграфен на три. Във всяка част са нарисувани линеарно по три сходни или еднакви изходни форми и конструкции, графичен материал за изобразяване.
Инструкции към учениците: На второкласниците се обяснява, че от предложените сходни кръгли и овални форми и конструкции трябва да създадат различни образи на животни чрез дорисуване на характерни белези, части, подробности и др. с графичен материал.
Процедура: Всяко дете решава самостоятелно какъв образ ще създаде от всяка форма и конструкция чрез дорисуване на характерните им части, детайли и специфични белези с графичен материал; начина на изграждане на тяхната форма и цветовото решение.
Контролен етап – тест за изследване на образното мислене (изходно ниво)
Цел: Да се изследва степента на образното мислене на учениците от 2 клас след провеждане на експерименталното обучение – кръгът от образни представи на учениците и уменията им да разкриват характерни особености на обектите с графични изразни средства; да ги декорират, детайлизират, репродуктивното им въображение.
Материали: На учениците се предлага блоков лист, разграфен на три, като във всяка част са начертани по три геометрични фигури – триъгълник, правоъгълник, равнобедрен трапец, линия, графичен материал за изобразяване.
Инструкции към учениците: На второкласниците се обяснява, че от всяка геометрична форма трябва да създадат различни образи чрез дорисуване на части, белези, детайли чрез графичен материал.
Процедура: Всяко дете решава самостоятелно какъв образ ще създаде от всяка геометрична форма чрез дорисуване на характерни части, детайли и специфични белези с графичен материал; самостоятелен избор от каква предметна сфера да са образите, начина на изграждане на тяхната форма и цветовото решение.
Обучаващ етап
Теми
- Приказките на Ран Босилек
Запознаване с приказките на Ран Босилек – четене на приказки от учителя и учениците. Разглеждане на илюстрации. Беседа. Презентация.
- Приказката „Косе Босе”
Слушане на аудио приказката „Косе Босе” с незабравимия глас на Татяна Лолова и проследяване на придружаващата я презентация на илюстрации.
Илюстриране на епизод от „Косе Босе”. Художествена практика в онлайн среда.
- Художествената галерия
Виртуална разходка из Ермитажа. Обучение в онлайн среда.
- Как се рисува лисица
Урок с гост лектор
Рисуване по стъпки на лисица, седнала на камък в брезова гора. Художествена практика.
- Участваме в конкурса „Светът е цветен за всички детски очи”
Участие в национален конкурс за детска рисунка
Илюстриране на приказка от Ран Босилек по избор – художествена практика
- Драматизация на приказка
Изработване на маски за драматизация на приказката „Дядо и ряпа”
Илюстриране на приказката като декор за драматизацията върху бялата дъска
- Илюстриране на приказките „Зайова неволя”, „Лисица и щъркел”
Художествена практика върху асфалт
- Библиотеката като образователна среда
Столична библиотека, „Детски отдел” – разглеждане на сборници с приказки от Ран Босилек от различни издателства; щафетно четене на „Задави се Меца” и „Клан, клан, недоклан”
- Библиотеката като образователна среда
Столична библиотека, „Руски отдел” – гледане в youtube на рисуваните приказки на бате Ицо върху стъкло – „Задави се Меца” и „Момче и вятър”;
„Момче и вятър” – линеарно рисуване на герои (художествена практика)
- Библиотеката като образователна среда
Столична библиотека, „Детски отдел: Илюстриране на „Задави се Меца” – арт ателие с професионалната подкрепа на художник илюстратор. Художествена практика
Графично представяне на резултатите от теста за изследване на образните представи – експериментална група: входно/изходно ниво (сравнителен план)
От емпиричните данни се забелязва, че в съпоставителен план на входно ниво ЕГ/входно ниво КГ резултатите са почти идентични по отношение на средноаритметични точки, което говори за близки нива на образни представи и изобразителни умения.
Сравнявайки обаче изходно ниво ЕГ/изходно ниво КГ се забелязва чувствителна разлика в постиженията на двете групи: средноаритметично точките на ЕГ са 25.54, а на контролната група 23.33. Относителният темп на развитие на ЕГ е 15.83%, а на КГ е 2.75 %. Средният абсолютният прираст на ЕГ е 3,09 т., а на КГ – 0,25т.
Съпоставката на емпиричните данни води до констатацията, че при експерименталната група се наблюдава повишаване на резултатите след проведеното експериментално обучение, а при контролната група се запазват сходни резултати както при входното ниво или незначително повишаване.
Изследователската хипотеза е доказана чрез инструменти за статистически анализ: t–критерий на Стюдънт
Извод: От направените изчисления става ясно, че има статистически достоверна разлика в сравняваните показатели. Наблюдаваните разлики в постиженията не са случайни, а се дължат на въздействието на технологията за развитие на образните представи на учениците чрез илюстриране на приказките на Ран Босилек, и могат да бъдат обобщени за цялата извадка.
Проведеното изследване потвърди позитивното влияние на илюстрирането на приказките на Ран Босилек за развитие на образното мислене на учениците от 2. клас. Поставените цели и задачи на изследването бяха осъществени. Потвърди се поставената в началото на педагогическото изследване изследователска хипотеза, че илюстрирането на приказките на Ран Босилек в обучението по изобразително изкуство води до повишаване нивото на развитие на образните представи при учениците от 2. клас.
- Димчев (1993). Изобразително изкуство. Методика, Изд. „Просвета”.
Занков, О. (2005). Развитие и диагностика на изобразителните способности на децата от предучилищна и начална училищна възраст, изд. „Слово”, Велико Търново.
Савчева, М. (2012). Изобразително изкуство и целодневно обучение – 1 част, сп. Целодневно обучение, бр. 3, РААБЕ, София.
Савчева, М. (2012). Изобразително изкуство и целодневно обучение – 2 част, сп. Целодневно обучение, бр. 4, РААБЕ, София.
Чимева, Н., Т. Попкочев (1982). Как се прави педагогическо изследване, ЮЗУ.
- Елеонора Ваньова Петрова, 133 СУ „А. С. Пушкин”, гр. София
noration@abv.bg