Статията съдържа кратко описание на иновативен модел за интегрирано обучение по английски език и екология. Представят се мотивите за избор на модела. Прави се кратко описание на етапите на въвеждане на модела на интегрирано обучение. Дефинират се използваните интерактивни методи и тяхното приложение в разработения модел. Фокусира се вниманието върху ефективността на приложения модел върху обучаваните и техните резултати по време на обучителния период.
Обединяването на отделни дисциплини около общи теми и проблеми води до интеграция на знания и умения. Повече източници на информация означават по – задълбочени знания и по-голяма перспектива за успешна реализация. Прилагането на интегралния подход в образованието подпомага развитието на инициативността и комуникативните умения на учениците. Интеграцията е „ състояние на една система, в която отделните части са обединени в едно цяло“. Това е модерен подход, който осигурява пренос на знания и умения в нова ситуация и комбинира различни дейности от различни области. Ученикът натрупва опит, който формира научна картина за света и дава възможност за нова и оригинална оценка на света и хората.
Трите етапа на иновативния модел (констатиращ, обучаващ и контролен) са реализирани както следва:
1) В началото на нашия експеримент проверяваме чрез анкета нивото на екологично съзнание и култура на учениците. Вярваме, че високо ниво на екологично съзнание и култура е предпоставка за развитие на умения и натрупване на чужд език на знания за екологичните проблеми и за по-голяма готовност и активност при тяхното решаване. Това от своя страна ще доведе до по-ефективно изпълнение на дейностите по този модел и постигане на целите на експеримента.
Чрез анкетно проучване констатираме и нивото на положителна нагласа у учениците за усвояване на нови модели и техники на учене. Считаме, че при диагностициране на високо ниво на готовност за работа с нетрадиционни методи и техники би спомогнало осъществяването на нашия експеримент и постигането на предварително заложените цели.
Прави се и проверка на екологичните и лексикални знания на учениците чрез тест на чуждия език. Така получаваме пълна информираност в началото на нашия експеримент и планираме своите дейности.
2) Вторият етап се провежда в по-голям период от време. Задават се индивидуални задачи за разработване на презентации на проект за наболял екологичен проблем. Цели се активизиране на изучената лексика и обогатяване на лексикалните полета, свързани с темата Екология. След приключване на проектната работа учениците подготвят компютърна презентация, за да представят своя проект пред останалите ученици. После се обсъждат начини за разрешаване на екологичния проблем. Използват се различни методи като: дискусия, мозъчна атака, дизайн мислене, метода Дисни. По този начин се очаква учениците да боравят с вече изучената лексика и с новата лексика и така тя да се превърне в активна лексика.
Реализират се и няколко игри и теста в обучителна платформа Кахут от областта на Екологията. Чрез използване на ИКТ в часовете по чужд език се активизира речниковия запас на учениците и се усвояват нови понятия.
3) В края на експеримента учениците реализират изходящ дидактически тест и анкетното проучване за готовността им да се използват иновативни методи в часовете по чужд език. Тестът се провежда в обучителната платформа Кахут. Отчитаме резултатите от използвания инструментариум и проверяваме до каква степен резултатите са статистически значими.
Интерактивните методи, които могат да се използват са:
- Брейнсторминг
Брейнстормингът е вид интерактивен метод на обучение, който обикновено се изпълнява в групи. Процесът е подходящ за генериране на креативни мисли и идеи.
- Неформална дискусия
При този интерактивен метод на преподаване учениците са разделени на групи, като всяка група трябва да обсъди една-единствена тема. Във всяка група, всеки ученик трябва да допринесе със собствена мисъл или идея.
3. Анкета
Анкетата е свързана с определен проблем, който трябва да се реши, тя въвлича в колективно обсъждане, намаляване на разногласията, формулира се компромисна теза.
4.Беседа
При беседата обсъждането е по-открито, целта е по-скоро междуличностно разбиране, отколкото отговор на специфичен въпрос или проблем. Счита се за идеалния случай на педагогически комуникативни отношения. Учителят задава въпрос, ученикът отговаря, учителят коригира отговора.
5. Дискусия
Дискусията е процес на взаимодействие, контролирано от учителя, посредством което участниците усвояват информация и опит. Диалогичната форма се използва за затвърдяване на знания; за представяне на участниците на различни подходи и интерпретации; за увеличаване на вече добитите знания, за изясняване на вече познатия материал или изменяне на неговите перспективи; за развиване на способност да се разсъждава; за придобиване на опит в самостоятелно идентифициране и решаване на проблемите.
6. Обучение, базирано на проекти
Чрез този метод на обучение учениците имат възможността да разрешават различни проблеми и предлагат възможни подобрения и решения. Те проучват проблеми, събират идеи и намират решения. Обучението, базирано на проекти, дава възможност на учениците да развият различни умения. Те тренират критичното и аналитичното си мислене, креативността и уменията си за разрешаване на казуси. Чрез екипната работа и сътрудничеството с другите членове на нашата общност учениците развиват и своите социални умения. Така успяваме да разгърнем техния потенциал, като ги предизвикваме да търсят и да намират решения.
7. Дизайн мислене
Дизайн мисленето е бизнес методология, която успешно можем да приложим в обучителния процес. Чрез дизайн мисленето децата прилагат творчески подход при търсенето на идеи и разбиране на контекста на проблема, така че да могат да анализират и подберат възможно най-доброто решение. Дизайн мисленето е следващата стъпка след обучението, базирано на проекти, което надгражда и позволява на учениците да осмислят и оценят създаденото и наученото от тях. Включването на този тип оценяване по време на различни задачи им дава възможност да си отговорят на въпроси като “Как се справих? Какво бих подобрил следващия път? Какво бих променил? Как бих го развил?”
8. Метод Дисни
Това е техника за паралелно мислене, подходяща при Брейнсторминг. Методът е подходящ при вземане на групови или екипни решения по някакъв проблем. Методът дава възможност да се използва креативния потенциал на всеки член на групата. При този метод участниците подхождат към проблема от три различни гледни точки – Мечтател, Реалист, Критик.
При първата мисловна фаза Мечтател, всички в групата се фокусират върху свободен брейнсторминг на идеи. Всякакви идеи, плод на въображението, са добре дошли, дори най-странните. Всички се опитват да намерят идеалното решение на въпроса, без каквито и да е ограничения. Не се критикуват идеите, независимо дали са подходящи или не. Всички идеи, които се генерират се записват на хартия.
След това се подхожда към проблема от гледна точка на Реалиста. Сега трябва добре да се прецени кои идеи са разумни и подходящи и кои не са. Членовете на групата избират най-добрите и ефективни идеи.
Третият етап на метода е Критик. Критиците могат да отправят конструктивна критика, в случай, че открият, че някои от идеите не са приложими.
Най-добрият начин да се приложи този метод е като се обособят три различни групи в три отделни пространства и всяка група да работи, независимо една от друга.
Използването на интегрираното обучение ни изправя пред някои предизвикателства – добро познаване на учебните програми по различните предмети, умения за ползване на различни интерактивни методи и готовност за иновации от страна както на учителя, така и от страна на учениците. Ние, участниците в образователния процес, трябва да се адаптираме към новите необходимости и да се стремим към по-голяма продуктивност и прилагане на умения от различни области. Така ще станем част от съвременните тенденции за учене, ще проявим гъвкавост и ще постигнем крайната си цел – повишаване на компетентността на учениците чрез придобиване на нови знания и умения. Така ще можем да управляваме мотивацията на учениците и да развием уменията им да комуникират важна информация и да решават казуси.
По време на интегрираните уроци ученикът развива нов поглед и възприятие на учебния процес. Въздействието върху сетивата придобива нови измерения, което прави възприемането и обработването на информация по-лесно. Класната стая има нов облик с интерактивните презентации на учениците. Учениците виждат нови изображения, които фокусират вниманието им. Мотивацията се повишава и така се ражда ефективната връзка между действията и постигнатите резултати. Учениците са стимулирани да постигнат целите си и насочват своите усилия към това.
Работата на учениците в интегрираните уроци изисква осмисляне на информация от два учебни предмета. Едновременното изучаване на чужд език и екологично съдържание е възможно и ефективно. Интегративните тенденции позволяват разгръщане на процеса на познание, като стимулират изграждане на екологичното съзнание и култура и комуникативност на учениците, спомагат усвояването на лексика. Въвеждането на този нов подход ще допринесе за стимулиране на интерес към изучаването на екологично съдържание в часовете по чужд език.
По време на интегриран урок, ученикът трябва да умее да презентира, да търси решения и да прави изводи. Класът трябва да чуе направените изводи и да ги осъзнае. Провокират се творческите нагласи и въображението на учениците. Раждат се нови идеи и понятия и се правят връзки между вече съществуващи, затвърдяват се вече изучени лексикални единици и се усвояват нови.
По време на проектната работа и подготовката за презентиране ученикът събира информация, анализира я и преценява какво да включи, за да се аргументира на чуждия език. Поднесената информация трябва да е разбираема, за да се осъществи ефективна комуникация и да се провокират останалите да представят своята позиция. По време на това общуване се съчетават комуникативните умения на учениците с техните познания и креативност и се постигат целите на интегративната дейност.
Интегрираните уроци по английски език и екология предлагат възможности за затвърдяване и усвояване на лексика, за развитие на комуникативните умения на учениците, за да се справят с предизвикателствата на съвременния свят с активното развитие на модерните технологии. Дейността на учениците приема различни форми и ги въвлича във вълнуващо преживяване, в което се опитваме да превърнем процеса на обучение. За да бъде успешно това ново приключение, всички участници трябва да се отворени за предизвикателството и да докажат, че могат да се справят.
В края на нашия експеримент се проведе тест с цел да установи нивото на лексикални и екологични знания по английски език на учениците в 11 клас, надградени в следствие на прилагане на метода на проекта, представяне на проекта с компютърни презентации и работа в обучителна платформа Кахут. Получените резултати се съпоставят с предварително зададените нива на успеваемост. Можем да определим работата на учениците като отлична. Средният брой точки е 18 от 20, което показва високо ниво на владеене на лексиката с екологична насоченост. По-голяма част от учениците са постигнали високо ниво и сравнително високо ниво на екологични познания на чужд език.
Това показва, че постигнатите резултати са категорично в полза на тезата за обогатено лексикално ниво с екологична насоченост и че подобен тип уроци имат голямо значение за учениците и тяхната комуникативна компетентност. Използваните методи и техники на преподаване дават възможност за натрупване на знания, усъвършенстване и практическо прилагане на придобитите знания. Отчитаме и факта, че учениците имат по-високи резултати, защото този път тестът е проведен онлайн в обучителна платформа, в която те често се забавляват. Те приемат този тест за игра, в която се състезават с останалите и се стремят да бъдат победители.
Нивото на констатираните лексикални знания отговаря на предварително заложените цели и очаквания, което доказва ефективността на предложения модел за интегрирано обучение в 11 клас. В резултат на описания модел се констатира промяна в езиковите компетентности на учениците въз основа на лексикален тест. Учениците са показали по-високо ниво на владеене на лексика на изходящия тест и са обогатили лексикалните си познания. Това показва ефективността от проведения експеримент. Получените резултати доказват хипотезата, че ако се създаде и приложи нов модел за интегрирано изучаване на английски език и екология със средствата на интерактивни методи и обучителна платформа ще се получат по-високи резултати свързани със затвърдяване и усвояване на екологични и лексикални знания при учениците в 11 клас.
Традиционните методи не са достатъчно ефективни при усвояване на лексика и експерименталната работа доказва, че са необходими иновативни методи за получаване на по-добри резултати. Използването на обучителна платформа помага на учениците да постигнат по-високо ниво на лексикални знания и с по-голяма лекота да се справят с предложения тест. Използването на ИКТ в часовете по чужд език прави учениците по-активни и мотивирани и води до по-високи резултати.
- Господинова, Ц. (2016). Видове интерактивни методи. Нов български университет. Годишник, том 2.
Дизайн мислене (2015). В: Иновейшън стартер.
Илиева, С. (2017). Интегралният подход в обучението за повишаване на ефективността на учебния процес. Издание на Русенски университет, том 56, книга 11, 113–116.
Райкова, Ж. (2019). Интегралният подход в обучението по физика и някои съвременни методи на обучение и оценяване, свързани с него. Софийски университет „Св. Климент Охридски”, 10–15.
- Лазарина Кинова Дудова, старши учител по английски език, ЕГ „Бертолт Брехт“, гр. Пазарджик
0896626633