В статията се разглежда необходимостта от сътрудничество и комуникация между учителите по физическо възпитание и спорт, учениците и известни спортни личности за развиване на техниките при бягане на къси разстояния. Като акцент се поставя ролята на спортисти, техния опит и успехи за стимулиране на мотивацията у младото поколение. Насочва се внимание върху експериментално обучение чрез извънучилищна комуникация – учител-мениджър-ученик. Съвместната дейност въвлича и ангажира учениците, повишава спортния потенциал, критичното самопознание, допринася за работа в екип, осигурява непрекъсната обратна връзка, повишава нивото на компетентност, формира ценности и жизнени умения.
Обектът на изследването е развитието на подготовка на ученици от езиково училище на възраст от 15 до 16 г. в етап на подготовка – спортно усъвършенстване в спорт-лека атлетика-бягане на къси разстояния. Предметът на изследване е специализираната методика за подготовка (издръжливост), базирана на мениджърски подход при комуникациите – „учител–треньор“ – „ученик–спортист“ и ползване на инструкционна карта в качеството и на електронен самоучител.
Целта на изследването е усъвършенстване на методиката на подготовката в училища, чрез въвеждане на мениджърски подход в обучението и тренировката. Субект на изследване са 26 ученици от 9. клас.
Програма за извънучилищни занимания по дисциплината лека атлетика – бягане на къси разстояния: ЛИЧНОСТ И СЪСТЕЗАТЕЛНА РЕАЛИЗАЦИЯ
- Разговор беседа с Десислава Стойова – главен експерт отдел „Спорт“ в Община Перник
Десислава Стойова е дългогодишен спортист по лека атлетика, част от отбора по четирибой „Дружба“, спечелил рекорден брой точки в летните и зимните игри в Прага през 1984 г., шампионска титла. Минава дълъг професионален път след спортната си кариера. Работи като зам-директор на Спортно училище „Олимпиец“ в град Перник. Експерт в Министерството на младежта и спорта, главен експерт отдел „Спорт“. Един от хората, които имат дейно участие Перник да стане част от „Run Bulgaria“
За да провокираш и мотивираш един ученик най-добре влияе срещата с изявени спортисти и известни, доказали се професионалисти.
Основни знания:
- За ролята на личността в спорта и реализацията на спортните постижения;
- За личностната активност – потребности, мотивация, цели, ценностни ориентации, интереси;
- За управление на личностната активност в спортносъстезателната дейност;
- За регулацията и саморегулацията на личността;
- За методите за регулация и саморегулация;
- За развитие на личността в спорта и чрез спорта.
Проблемът за мотивацията на спортиста е един от водещите в психологията на спорта. Мотивацията предполага създаване на условия, стимулиращи отделния спортист или отбор да извършват определена дейност, насочена към изпълнение на целите.
От характера и особеностите на мотивацията на спортиста до голяма степен зависи както неговото активно участие в учебно-тренировъчния процес, така и ефективната му състезателна реализация. В този смисъл правилното управление на процеса на мотивация в хода на спортносъстезателната дейност е едно от основните изисквания към дейността на спортния педагог, което в много голяма степен определя нейната ефективност:
– Мотивацията е свързана с енергията, посоката, постоянството, волята – с всички елементи на активността;
– Мотивацията е това, което кара състезателя и отбора да са отдадени на работата си, дори когато тя е свързана с много усилия, трудности, напрежение;
– Мотивацията рефлектира и върху избора на начин на живот – начин на хранене, възстановяване, ежедневни навици.
Самосъзнание, самооценка, самоконтрол
Самосъзнанието, самооценката и самоконтролът на личността са в центъра на способността за саморегулация на спортиста. В тази връзка те имат изключително важно значение за активното участие на състезателите в процеса на спортната подготовка и тяхното успешно представяне по време на състезание.
Интерактивни методи на обучение
Интерактивните методи за обучение се основават на принципите за активно и целенасочено въздействие и взаимодействие между учители и ученици, между самите ученици и работа в екип. Съвместната дейност въвлича и ангажира учениците, повишава спортния потенциал, критичното самопознание, допринася за работа в екип, осигурява непрекъсната обратна връзка, повишава нивото на компетентност, формира ценности и жизнени умения. Интерактивните методи за обучение са:
- Диалогът, който често се нарича „беседа,” или „въпросно-отговорен“ метод е един от широко използваните в спортното обучение за откриване и усвояване на нови знания, тяхното осмисляне, затвърдяване, систематизиране, контрол и оценка. Методът е с богати възможностите за утвърждаване на хуманистичната парадигма в спортното обучение и усъвършенстване, изискваща повече толерантност, уважение, взискателност и отговорност. Има мотивационни функции относно активността в учебния и тренировъчния процеси, както по време на състезанията. Централен момент при метода са въпросите, което налага тяхната ясна и точна формулировка, логическа връзка и последователност при задаването им. Могат да се формулират от учителя, треньора, а така също и от ученика. Диалогът може да бъде „евристичен” и „проверочен”. Евристичният е свързан с откриване и усвояване на нови знания, истини, доказателства, разкриване на причинно-следствени връзки за ефективно изпълнение на определени действия или движения, определящи спортните резултати на базата на познания от различни науки. Проверочният е свързан с проверката и оценката на учебните и спортни резултати и постижения на обучаваните или трениращите.
- Дискусията като метод на обучение често се отъждествява с процедурите на обсъждане и полемика. Безспорно, те са интерактивни методи за обучение, но е необходимо да се прави разграничение между тях. Дискусията е свободен обмен на мнения, идеи, позиции, схващания по определена тема или проблем, без да се налага вземане на решения. Тя съчетава елементи на „взаимно информиране”, своеобразно „атакуване” на спорни тези или концепции. В областта на спортната дейност дискусията следва да бъде конкретно насочена, тъй като най-често е предназначена за „утилизиране” на конкретно групово мнение, формирано на основата на твърде разнообразни, понякога противоречиви лични мнения по третирани проблеми. В повечето случаи дискусията има обединяваща емоционална функция и познавателен ефект относно сложността на отделните елементи на учебната и спортната дейност.
- Обсъждането е дискусия, разискване по дадена тема, нерешени актуални и значими въпроси, както и вземане на необходими решения. То е предназначено за формиране на базови позиции и опознаване на първоначални мнения, впечатления, отношения, препоръки в конкретните логически параметри на обсъжданите проблеми.
- Полемиката се свързва най-често с противопоставяне, конфронтация, с подчертано емоционално и „пристрастно” отстояване на вече изградени позиции. Този метод е полезен с по-богатите възможности за опознаване на „чужди”, различни мнения, становища и намерения в микро социалната спортна среда.
Дебатите са разновидност на дискусията. Те са свързани с обмен на идеи, представени на позиции, аргументи „за” или „против” определен проблем, мнение, решение. Специално внимание заслужават и педагогическите процедури – анализ и моделиране на конкретни практически ситуации; делови, ролеви и имитационни игри; тренинги, напр. „казуси”, при които се използват методи и техники.
СПОРТНАТА ТРЕНИРОВКА, КАТО ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРОЦЕС
Тренировъчен процес с Милка Михайлова – легендарна лекоатлетка, активен състезател е и треньор по лека атлетика на деца.
Родена на 23.05.1972 г в гр. Перник. Започва да тренира лека атлетика през 1982 г. Открива я първият ѝ треньор Велко Драганов по време на междуучилищен крос, където изненадващо заема първо място, без да е тренирала.
Още от първите ѝ стъпки в бяганията се забелязва, че най-добрите постижения постига в средните и дълги бягания. На 15 години постига национален рекорд за девойки младша възраст на 800 м = 2:10.62
След това постига и други национални рекорди за девойки младша и старша възраст, едни от които са все още валидни:
Зала: девойки младша възраст
– 800 м. = 2:12.57
– 1500 м. = 4:31.12
– 3000 м. = 9:42.55
Девойки старша възраст
– 3000 м. = 9:23.56
Призови класирания на балкански кросове и балкански игри при девойките. Големият успех е на Европейското за девойки през 1991 г. гр. Солун, където на 3000 м. завоюва бронзов медал.
Завършва НСА София. Развитието на спортната си кариера получава при Мануш Димитров, където достига отлични постижения на 3000, 5000 и 10000 м, като валидни са още националните рекорди на 3000 м. в зала за кадетки, на открито за кадетки. Поради контузии и две операции пропуска участие в Олимпиадите през 2000 и 2004 г.
Есента на 2000 г. печели маратон „Тойота“ в гр. София. В началото на 2006 г. създава клуб по лека атлетика в град Перник и така съвместно със своята подготовка е и треньор на младите надежди в града.
Победи и призови класирания в много международни турнири от 5000 до Маратон. От 2018 г. е част от националния отбор по планинско бягане и всяка година участва в Балкански, Европейски и Световни първенства.
Изключителен пример за младото поколение, който предава своя опит и знания на учениците.
ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА СЪВМЕСТЯВАНЕ НА МЕНИДЖЪРСКАТА И ТРЕНЬОРСКА РАБОТА НА УЧИТЕЛЯ– ТРЕНЬОР
Съвместяването на мениджърската и треньорска работа в тренировъчната практика не е разглеждано от спортните специалисти, въпреки че отдавна се говори за наличието му. Поради това не е възможно да се установи мнението по проблема на по-широк кръг автори. Би могло да се направи изводът, че съвместяването на треньорската и мениджърската дейности в спортове е напълно приложимо.
Научен проблем: Има разминаване между фактическото състояние на самостоятелната подготовка на учениците-спортисти и желаното, при което мениджърският подход да е съчетан с алгоритмично предоставяне на информацията и делегиране на пълномощия за самоконтрол.
Хипотеза: Предположихме, че мениджмънта на методиката ще увеличи възможностите за достигане на по-високи резултати. Смятахме също, че ще се стимулират самодисциплината и самоконтролът, които са в основата на всеки успех в спортната подготовка. Предположихме, че приложеният модел за подготовката при къси разстояния ще бъде принос към модернизиране и оптимизиране на ролята на учителя-треньор от гледна точка на комуникирането и мениджмънта на работата му.
Педагогически методи:
Наблюдение. Наблюдавано е поведението на учениците–спортисти от експерименталните групи по време на тренировъчни занимания. Целта е да се наблюдава проявата на самооценка, самоконтрол и вземане на самостоятелни решения по време на тренировка. Наблюдавани са 20 тренировъчни занимания.
Експеримент. Педагогическият експеримент се осъществява в два основни етапа: констатиращ и формиращ.
ЕКСПЕРИМЕНТАЛНА МЕТОДИКА ЗА ПОДГОТОВКА ЗА ИЗДРЪЖЛИВОСТ
Целта на експерименталната методика е оптимизиране на подготовката на учениците-спортисти, чрез съвместяване на тренировъчна и мениджърска работа на учителя-треньор чрез делегиране на пълномощия. В различните групи – експерименталните и контролните по всеки вид спорт се осъществява различна методика на подготовка. Във всеки вариант от експерименталната програма има основни тренировъчни задачи и подзадачи към тях, които в крайна сметка осигуряват достигането на крайната цел, независимо от моментните възможности на трениращите, но за различно времетраене. Представено образно, методиката осигурява придвижване по „главен път” – „стълба за изкачване”. За успешното преодоляване на всяко „стъпало” от нея е предвидена спомагателна „стълбичка”, по която отначало се „слиза” (при неуспех на „стъпалото” от главното „стълбище”), а после – при успех на стъпалото от спомагателната стълбичка, трениращият се „изкачва” обратно към него, за да продължи нагоре по главния път.
Много важен момент от философията на този тип самообучение е този, че за разлика от класическите педагогически постулати, които разграничават обучителните технологии според възрастта, пола и подготовката на обучаваните, в центъра на вниманието се поставя моментния резултат, който е интегративна функция на моженето при определена възраст и пол. От друга страна подходът от „трудното към лесното” превръща двигателната задача в контролен тест. В случай, че трениращия не се справи (не изпълни критерия за успешност на изпълнението), на него му се предлагат поредица от облекчени, откъм дозировка варианти. Работейки по тяхното изпълнение той „трупа” тренираност, която в крайна сметка му позволява да постигне крайната задача, но в различен интервал от време. Показател за отчитане на критерия на успеваемостта е броят на подходите и броят на повторенията във всеки от тях. При затруднение – не постигане на означената дозировка за дадена основна задача, се предприема ползване на помощните подзадачи към нея. На всяко едно ниво може да се прави проверка на възможностите, тъй като има ясно измерими показатели – брой подходи и брой повторения. Изборът за брой подходи и брой повторения по време на организирана тренировка или извън нея, е личен, като се спазва задължителна почивка от 2 до 3 минути. Почивката може да бъде коригирана, според самочувствието и предпочитанията, но не над посочения интервал.
АНАЛИЗ НА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ИЗСЛЕДВАНЕ МНЕНИЕТО НА УЧЕНИЦИТЕ СПОРТИСТИ ЗА ЕКСПЕРИМЕНТАЛНАТА МЕТОДИКА
Отношението на учениците-спортисти към експериментирания модел за менажиране на подготовката им е положително. Могат да се откроят следните предимства формирали одобрението: Желанието за ползване на методиката се предизвиква от емоционалния начин на работа, постигнатия резултат и самия процес на самоподготовка. Удовлетвореността на трениращите по експерименталната методика се дължи по-скоро на съдържанието и характера на работата, отколкото на постигнатия резултат, което на пръв поглед е парадоксално, но пък подчертава предимството на процеса за постигането му. Разработените модели илюстрират реалните възможности за съвместяване на мениджърския и треньорския труд. Те разкриват възможностите за двустранна творческа активност между учителя-треньор и ученика- спортист.
АНАЛИЗ НА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ МОДЕЛИРАНЕ НА ВЗАИМОДЕЙСТВИЯТА
Функциите на ученика спортист са резултативно следствие от информацията от учителя-треньор достигнала по права връзка до състезателя чрез инструкционната карта. Следват самоорганизация на подготовката, самоконтрол, самооценка, анализ на резултатите, които достигат като обратна връзка до спортния педагог в резултат на комуникацията. В етапа на анализ на резултатите, се обсъдиха положителните страни и недостатъците на моделите и се направиха последни корекции, което репрезентира този комуникационен модел, като напълно ефективен.
Разработената специализирана методика за подготовка за издръжливост, включваща пакет от програми, осигурява съвместяване на учебно-тренировъчната с мениджърската работа на учителя–треньор в няколко основни направления:
– Осигурява получаването на по-високи постижения, доказано чрез получените резултати от осъществения експеримент. Това се дължи на точното дозиране и своевременно коригиране на натоварването, постигано чрез стъпаловидно разположени тренировъчни „стъпки”. Новата методика, в която се разчита на самообучението и самоконтрола на учениците със спортни заложби, е доказан фактор за реализиране на високи постижения.
- Витанова, Н. (1983). Психолого–педагогически характеристики на модела за оптимизация на квалификационния процес. София, МНП.
Дюркем, Е. (2006). Да мислим възпитанието. София: Изд. „Сонм”.
Димитрова, Й. (2015). Процесът на обучение по физическо възпитание и спорт и формирането на ценности у учениците – резултати от експериментално изследване. В: Годишник на СУ „Св. Климент Охридски”.
Димитрова, Й. (2014 г.), Нормативна обусловеност на процес на обучение по физическо възпитание и спорт, насочен към формирането на ценности у учениците. В: Педагогически форум.
Димитрова, Й. (2015). Равнище на физическата култура на учениците от прогимназиален етап в съвременното училище като резултат от физическото възпитание. – Спорт и наука.
Димитрова Й. (2015). Физическото възпитание като фактор, обуславящ формирането на ценности у учениците. – Спорт и наука.
Жекова, Ст. и кол. (1981). Професиограма на българския учител, С.
Закон за физическото възпитание и спорта
Коев, Н. (1990). Учебни планове и програми за квалификация на учители по физическа култура. София, „Св. Климент Охридски” – ЦИУУРК.
Меморандум на Четвърта международна конференция „Съвременни тенденции на физическото възпитание и спорта”, Департамент по спорт на СУ „Св. Климент Охридски”, 9–10 ноември.
- Румяна Богомилова Георгиева, старши учител по физическо възпитание и спорт, ГПЧЕ „Симеон Радев“, гр. Перник