Настоящата статия разглежда стъпките на монопредметен проект, чиято основна задача е издирване, подбиране и презентиране на информация свързана с ролата на българската възрожденска личност и изработване на път на дейността ѝ с My Maps. Проектната дейност и използваната иновация допринесе за по-доброто усвояване на знания, умения, компетенции и пространствени ориентири у учениците според учебната програма по история и цивилизации за 10. клас.
В съвременното училище ученикът трябва да развие такива умения и компетенции необходими за изграждането на съвременния гражданин на демократичното общество. Това са – нагласи за сътрудничество, за саморазвитие и самоконтрол; умения за критическо мислене; предприемчивост и инициативност; умения за вземане на решения, умения за работа в екип; комуникативни умения; умения за събиране на информация; умения за работа с ИКТ. Тези умения успешно се постигат с проектната работа.
Цели на проекта по история и цивилизации:
- Да се засили мотивацията към предмета История и цивилизации чрез проекта “Български възрожденски личности”;
- Да се оцени ролята на личността в епохата на Възраждането като се проследи дейността ѝ нагледно;
- Да се стимулира издирвателската работа, критичното отношение към наличната информация, обработването ѝ с ИКТ;
- Да се отработят уменията за пространствена ориентация и практическото им приложение върху My Maps;
- Възможност за междупредметни връзки с български език и литература, география и икономика, информационни технологии.
Дидактически аспекти:
Д Постигането на тези цели са част от учебната програма по История и цивилизации свързани със знанията, уменията и компетенциите в ядрото Човекът в историята и Източници на историята , която конкретизира ДОИ като очаквани резултати при завършване на съответния клас/етап.
Ученикът в 10. клас по история и цивилизации в ядрото Човекът в историята трябва да оценява идеи и действия на личности в историята; обяснява значими проблеми в историческото развитие и ролята на човека за тяхното решение; оценява дейността на Паисий Хилендарски и Софроний Врачански; представя идеите и дейността на Георги Стойков Раковски като основоположник на организираното национално – освободително движение; оценява делото на Васил Левски за освобождението на българите; познава и систематизира дейността на Любен Каравелов и Христо Ботев; оценява ролята на дейците на българската национална просвета и култура и самостоятелна българска църква.
В ядрото Източници на историята: Търси, подбира и обработва информация чрез ИКТ по зададени показатели за исторически личности от епохата; свързва възрожденски дейци с техните произведения: Добри Чинтулов, Христо Ботев, Любен Каравелов, Иван Вазов; оценява постиженията на българската възрожденска литература, живопис и архитектура.
Междупредметни връзки:
– Български език и литература – Умение за критическо четене и писане.
– География – представи за селищната система на Балканския полуостров.
– Информационни технологии – Умения да се използват инструменти за визуализация и представяне на информация. Критично отношение към наличната информация и отговорно ползване на интерактивните методи.
По предмет на изследваното съдържание проектът е монопредметен – изпълнява се върху материал по история ицивилизации, но тясно се интегрира с посочените дисциприни.
Диагностичен инструментариум и методи: Методи – проект, изследване, дискусия като интерактивни методи за учениците; тестиране, анкетиране, математико-статистическа обработка на данните за учителя.
Инструментариум – критерии за оценка на проекта и тестовото изпитване; тест – входящ и изходящ; анкети.
Проучването и практическото приложение като основна самостоятелна и творческа дейност са в основата при изпълнението на проекти както и при развиване умението за самостоятелно учене. Това са едни от целите на училищното образование- преминаване към самостоятелна учебна дейност, която е в основата на ключовите компетентности залегнали в Европейската рамка на ключови компетентвости. Прилагане инструментите на Google за самостоятелна работа в час, домашни задачи или проекти, води до постигане на този желан резултат.
Критерии и показатели на тестовете според учебната програма:
Разгледани са критериите знания, рецептивни умения и продуктивни умения. Основа на историческото знание са събитията, историческите личности, идеи, документи, които се проверяват със задачи от първо равнище. По втория критерий са разработени показателите: умения за пространствена локализация, анализ на документ, ориентация във факти, събития, понятия. Продуктивните умения се установяват чрез кратък писмен отговор за значението на историческа личност през епохата на Възраждането.
Реализация:
- Представяне на проекта “Личности на Българското възраждане”. Разделяне на класа на групи по 4–5 ученици, които трябва да проучат и представят една или две личности от възрожденската ни епоха.
- Поставяне на задачите на учениците:
– да проучат литература за съответната личност;
– да представят пътя на съответната личност с My Maps. Свикнали с презентациите, предпочетоха да направят презентации и да включат в слайд My Maps.
– включване на всички презентации в Google Sites.
- Определяне на времева рамка на проекта -1 месец като самостоятелна работа вкъщи.
- Критерии за оценка на проекта
Участие на групата в разработване на учебния проекти
Критерий (проявление) | Начинаещ 0т. |
Напреднал 1т. |
Експерт 2т. |
Ученикът изразява мнение по поставената задача в групата | Не се включва в груповата работа, не изказва мнение или изказва мнение само по един въпрос | Половината от учениците изказват мнение по поставените групови задачи. Изказват мнение по някои въпросите, които се разглеждат. | Всички ученици участват и изказват мнение по всички поставени въпроси в задачата, по която работят. |
Излизат с общо решение, което удовлетворява цялата група | Не могат да излязат с общо решение. Възникват конфликти, заради различия в мненията или заради липса на изказано мнение. | Половината от групата се обединява около общо решение, но другата половина не е съгласна и не приема общото решение. Не могат да направят компромис в името на общото решение. | Цялата група излиза с общо решение, което удовлетворява разбиранията и гледните точки на всички в групата. Правят компромиси в името на общото решение. |
Разпределят самостоятелно задачтите в екипа | Не могат да разпределят ролите в групата. Не знаят какви задачи имат да свършат в групата и не могат да ги разпределят самостоятелно. | Знаят какви задачи има да изпълни екипа, могат да разпределят част от задачите, които имат да свършат, но се затрудняват да определят каква роля да получи всеки от екипа. | Самостоятелно определят какви задачи има да изпълни екипа. Разпределят ролите помежду си без затруднения, като се съобразяват със силните и слабите страни на всеки в екипа. |
Проучване и прилагане на информацията
Критерий | Начинаещ 0т. | Напреднал 1т. | Експерт 2т. |
Ученикът е проучил необходимата литература по проблема | Няма достатъчно проучена информация по въпроса | Проучена е непълна информация по проблема | Проучена е цялата информация |
Направил е необходимия подбор на информация | Няма достатъчно подбрана информация | Частичен подбор | Пълен подбор |
Използва подбраната информация за осъществяване на проекта | Задоволително използва подбраната информация | Добре използва подбраната информация | Отлично използва подбраната информация |
По стъпките на български възрожденци с My Maps
Критерий | Начинаещ 0т. | Напреднал 1т. | Експерт 2т. |
Местата свързани с дейността на съответните възрожденски личности | Включени са само някои възлови селища с дейността на възрожденските личности | Включени са повечето селища посещавани от личностите | Проследен е целият път на изследваната възрожденска личност |
Представяне на необходимата информация в текстови вариант, снимки/видеа/ при пребиваването на възрожденската лимност в съответното селище | Накратко е представена дейността на личността | Разглежданите места съдържат непълна информация за дейността на възрожденската личност | Подробно е дадена информация и снимков материал от посетените селища на България |
Създадена е атрактивна презентация с включен сайт с линк към Май Мапс. | Презентацията е скучна и не съдържа My Maps | Презентацията е добра, но My Maps не е пълноценно използван
|
Създадена е пълна, атрактивна презентация с включена връзка или линк към My Maps |
Етапи на проекта за учениците:
Изследване на литературата и интернет източниците за посочените личности. Разпределение на работата в групата; събиране на информация; обсъждане и подбор на информацията и нагледния материал, който се отнася до поставената задача.
Изпълнение.
Дизайнерски умения за представяне на подбраната информация и снимков материал при подготовката на крайния продукт. Добри пространствени ориентири при реализиране на продукта с My Maps и включването му в Гугъл Сайтс.
Взаимодействие между учениците и учителя в хода на подготовка на проекта.
Представяне пред гостите и класа на реализираните проекти по групи.
Изводи за ролята на историческата личност в епохата на Българското възраждане
Оценка на проекта
Анализ на проектите от учителя по зададените критерии.
Учениците се справиха отлично с поставената задача. Налице беше активното сътрудничество във всички групи по проучването, подбора и презентирането на готовия продукт. Трябвя да се отбележи, че бяха използвани предимно интернет източници. При обобщението в края всеки сподели най – важното, което ще остане в неговата памет за съответната личност и селища, които е посещавал. В два от проектите не присъстваше изработен път чрез My Maps поради късното започване на неговото изпълнение.
Проучването като самостоятелна работа и практическото приложение чрез Google My Maps в обучението по история, допринасят за по-доброто усвояване на знания, умения и компетенции у учениците за ролята на историческата личност; свързва нагледно дейност и пространство; засилва мотивацията към предмета.Учениците одобряват такъв вид работа в часовете, голяма част от тях предпочитат използването на електронни ресурси, а като краен продукт – създаването на презентации.
-
МОН-Наредба № 5 от 30.11.2015 г. за общообразователната подготовка и Приложение 8 към чл.6, ал.1 Изисквания за резултатите от обучението по учебния предмет „История и цивилизации“.
Учебна програма по история и цивилизация за 10 кл. (общообразователна подготовка Приложение 4).
Модел на оценяване при проектно-базирано обучение, Център за творческо обучение, гр. Пловдив.
-
Антоанета Христозова, преподавател, ЕГ „Проф.д-р Асен Златаров”, гр. Хасково