Екологичното образование е едно от основните направления на образователната система в училище и е продължителен процес, който цели осъзнаване на екологичните проблеми; усвояване на знания; формиране на ценности, нагласи, чувство на отговорност за рационално използване на природните ресурси, както и насърчаване на действия по посока опазване на природата. Любовта към природата, уважението към нея не идва веднага. Това е резултат от целенасочена дългогодишна работа по изучаване на природата в класната стая, в извънкласна работа и в извънкласни дейности, ангажиране на учениците в тяхното осъществимо участие в опазването на природата (размножаване и отглеждане на стайни растения в училище и у дома; работа в училищния опитен участък; отглеждане на био продукти (любими зеленчуци); грижи за животните, настанени в приюти; изработване на хранилки за птиците и др.).
Поради факта, че екологичното образование предполага непрекъснат систематичен процес на преподаване на възпитание и личностно развитие, насочен към формиране на система научни и практически знания и умения, както и ценностни ориентации, поведение и дейности, и следователно броят часове, разпределени от програмата за изучаване не е достатъчен за максимизиране на тези изисквания. Следователно, въвеждането на извънкласни дейности в процеса на обучение и възпитание на учениците дава възможност да се увеличи времето, така че учениците да имат възможност да участват пряко в експериментални дейности: да поставят експеримент, да го наблюдават, да го опишат, правят заключения, формализират резултатите от дейностите под формата на диаграми. В същото време е необходимо да се обмислят по-задълбочено възможностите за педагогическо въздействие върху естетическите възприятия, чувства и преценки на учениците чрез онези видове дейности, които са най-свързани с познанието (бране на плодове, гъби, грижи за птици и животни, плевене и поливане на цветя, производство на биопродукти.) и др..
Предмет на педагогическия експеримент са закономерностите в процеса на прилагане на метода на проектите в обучението по Околен свят във 2 клас в извънкласни дейности за производство на биопродукти.
Обект на педагогическия експеримент е обучението по Околен свят в извънкласни форми чрез производство на биопродукти.
Обхват: Учениците от 2а и 2б клас при 6 СУ „Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Перник.
Хипотеза на педагогическия експеримент: Ако създадем и приложим в практиката нова технология на обучение за развиване на екологичната култура у децата от 2 клас чрез извънкласни занимания за отглеждане на биопродукти в часовете по „Околен свят“:
- ще се повишат компетентностите на учениците в областта на природознанието и екологията; екологосъобразния начин на живот; съпричастност и активност при опазване на природата, както и тяхната самооценка и мотивация;
- ще се формират нагласи, ценности и чувство на отговорност за рационалното използване на природните ресурси;
- ще се повиши необходимостта от здравословно хранене чрез използване на здравословни хранителни био продукти;
- придобиване на компетентности, необходими за успешна личностна и професионална реализация и активен граждански живот в съвременното общество.
Цел на педагогическия експеримент е да се създаде и апробира нова технология за развиване на екологичната култура у децата от 2 клас чрез извънкласни занимания за отглеждане на биопродукти, което от своя страна да доведе до: формиране на екологична култура у учениците; обогатяване и затвърдяване на екологичните знания на децата; разгръщане на потенциала на всяко дете, чрез провокиране на творческо мислене и партньорство, чрез пряко участие в процеси като: прекопаване, засяване, поливане, наторяване, окопаване, пресаждане, колтучене, компостиране, рециклиране и др.; промяна на мисленето у потребителските поколения, чрез утвърждаване на разбирането, че пасивността и застоят са продукт от желанието за притежание, а активността и креативността – от желанието да бъдеш.
Задачи на педагогическия експеримент:
- Да се анализира теоретичната литература по проблема;
- Да се анализира учебната практика, свързана с този проблем;
- Да се създаде нова технология за обучение;
- Да се апробира ефективността на новата технология на обучение във 2 клас;
- Да се съберат емпирични данни;
- Да се обработят статистически получените резултати;
- Да се направи качествен и количествен анализ на резултатите, за да се определи ефективността на новата система на работа;
- Да се направят изводи и обобщения, като се откроят възможностите за мултиплициране на новата технология.
Методи на педагогическия експеримент:
- Анализ на научна, методическа, педагогическа, учебна и нормативна литература, свързана с темата на експеримента;
- Педагогическо наблюдение на учебно – възпитателния процес;
- Беседи и дискусии с учениците;
- Провеждане на тестове и анкети;
- Анализ и обобщение на получените резултати;
- Статистически методи.
Организация и провеждане на експеримента. Алгоритмичен подход при планиране, изпълнение и реализация на дейностите
При провеждане на експеримента е използван подход, близък до алгоритмичния подход при планиране, изпълнение и реализация на дейностите, чрез поетапното изпълнение на дейностите:
Стъпка 1: Определяне на обща концептуална рамка и визия на експеримента;
Стъпка 2: Определяне на цели, задачи и подбор на учебно съдържание;
Стъпка 3: Избор на организационни форми, специфични методи и подходящи средства ;
Стъпка 4: Определяне на участниците, разпределение на екипите, участниците, материалните ресурси и времетраене;
Стъпка 5: Планиране, подготовка и организация на дейностите и задачите;
Стъпка 6: Разработване на етапите на самия процес при провеждането на експеримента;
Стъпка 7: Изпълнение на предвидените дейности;
Стъпка 8: Представяне, анализиране и популяризиране на резултатите по изпълнението на педагогическия експеримент.
Организацията на дейностите преминава през три последователни етапа на тяхното провеждане:
- Подготвителен – запознаване на учениците от 2б клас, техните учители и родители с целта и задачите на настоящия педагогическия експеримент, свързан с формирането на екологична култура у учениците и здравословен начин на хранене и живот; определяне на периода, в който ще се провеждат заниманията и осигуряване на необходимите за експеримента материали, семена и инструменти.
- Същински етап – провеждането на самия експеримент в периода 25.02 – 10.06.2022г., всеки петък по 2 часа седмично с учениците от 2б клас. Темите, застъпени в учебното съдържание са разнообразни и включват: дискусии за проблемите на екологичното образование; за замърсяването на природата, за ползата от здравословни храни; био продуктите и ползата от тях; пластмасовите и найлонови изделия и вредата от тях за хората и природата; практически занятия, свързани с рециклиране на материали, създаване на компост; създаване на зеленчукова градина; засяване на семена на зеленчукови растения и грижи за тяхното израстване в оранжерията; засаждане на готовия разсад в училищната леха /нашата биоградина/ и полагане на грижи за зеленчуците; Попълване на анкети: Анкета № 01 за екологичния свят на учениците, Анкета № 02 за тяхната отговорност към природата и Анкета №03 за производството на биопродукти.
- Краен етап – Отчитане на резултатите от експеримента. /Сравняване на резултатите от теста входяща диагностика и теста изходяща диагностика на двете групи – контролна и експериментална/; установяване доколко тази технология е ефективна и приложима в училище.
В началото на педагогическия експеримент на учениците от експерименталната и контролната група беше предложен Тест за входяща диагностика. Резултатите от констатиращия етап показват сходни нива на знания и умения в двете паралелки. Това ниво е и изходното за провеждането на педагогическия експеримент, в който 2б клас е избран за експерименталната паралелка, а 2а – за контролна.
В крайния етап на експеримента на учениците от експерименталната ш контролната група беше предложен Тест за изходяща диагностика, чиято цел е за получаване на информация за обема от знания, умения и компетентности на учениците по Околен свят и в допълнителните извънкласни дейности по производство на био продукти. Средният успех на експерименталната паралелка е Отличен 5,53, а на контролната – Добър 4,41. От получените резултати може да се твърди, че учениците от експерименталната паралелка са постигнали на ниво знание за отглеждането на био продукти 76,47%; на равнище разбиране са отчетени 88,23%; на равнище приложение са отчетени 70,58% и на ниво анализ и синтез – също 70,58%.
От анализа на резултатите става ясно, че учениците от контролната група са постигнали на ниво знание за отглеждането на био продукти 52,94%; на равнище разбиране са отчетени 82,35%; на равнище приложение са отчетени 23,53% и на ниво анализ и синтез – също 23,53%.
През периода на провеждане на педагогическия експеримент на учениците от експерименталната група бяха предоставени за попълване 3 анкети. Тяхната цел е да се установи нивото на екологично образование на учениците, какви познания имат за здравословните храни и здравословното хранене, начина на живот и на хранене на учениците и др.
Педагогическият експеримент „Технология за развиване на екологичната култура у децата от II клас, чрез извънкласните занимания за производство на биопродукти“ е иновативна технология, която може да се приложи успешно за развиване на екологична култура в обучението по Околен свят не само във 2 клас, но и по други предмети и в останалите класове. Тя поставя ученика в центъра на овладяването на практико-приложно знание, а учителят остава в периферията, без да налага авторитарни и понякога скучни теоретични знания. Реализирани са целите и задачите на експеримента. Доказана е хипотезата, според която ефективността при формиране на екологичната култура може да бъде повишена при приложение, развитие и конкретизация на модела на провеждане на занятията в часовете по Околен свят, чрез провеждане на извънкласни занимания, при които се акцентира върху приложения на модела.
- Андреев, М. (1996). Процесът на обучение. Дидактика, С., УИ „Св. Климент Охридски“.
Бижков, Г. (1995). Методология и методи на педагогическите изследвания, С., Аскони – издателство.
Бижков, Г. (1999). Педагогическа диагностика, С., УИ „Св. Климент Охридски“.
Бижков, Г. (1996). Теория и методика на дидактическите тестове, С., изд. Просвета.
Иванов, И. (2006). Педагогическа диагностика. Шумен, УИ „Епископ Константин Преславски“.
Гатев, К. (1995). Въведение в статистиката, С., Лиа.
Николов, Г. (2010). „Статистика“, С., ВУЗФ.
Богданова О.С., Петрова, В.И. (1980). Методика на учебно – възпитателната работа в началните класове“, Образование.
Вълчев, З. (2006). Интерактивни методи и групова работа в съвременното образование.
Иванова, Т.С. (2003). Екологично образование и възпитание в началното училище“.
Иванова,Д., Елена Василева, Стефан Стефанов, Н. Типов (2012). Биологичните продукти в България. Издателски комплекс – УНСС. София.
Zakhlebny A.N. (1984). Suravegina I.T. Екологично образование на учениците в извънкласни дейности. – М .: Образование.
Митова, Д. (2011). Биологичните продукти в контекста на тяхната конкурентоспособност. Институт по аграрна икономика – София;
- Любка Методиева Златкова, директор, ЦПЛР – Ученическо общежитие, гр. Перник
uo_pernik@abv.bg
0897316540