В предложената статия са представени игрови техники в обучението по музика за трети клас, чрез които се усвояват нови знания в образователния процес и се активизират познавателните и артистични възможности у учениците. Необходимостта от налагането на съвременен подход в музикално – естетическото образование е свързана с изискванията на новото време за присъствие на интересни и увлекателни нововъведения. Нужно е по – различно творческо мислене от страна на учителя, чрез което малките ученици биха могли да усвоят както заложеното в учебната програма за трети клас учебно съдържание, така и да се развият в музикално-художествено отношение.
Играта е един от съществените фактори в обучението по музика в начален етап на образование, защото е свързващо звено между знания, умения и компетентности като очаквани резултати. Разнообразните игрови техники биха могли да се наблюдават във всички глобални планирани теми, но най – често се реализират в следните: „ Музика и движение“, „ Музикални жанрове“, „ Авторова и народна музика“ и „ Музиката днес“. Освен учебната програма играта „ следва“ предварително поставени задачи, които от своя страна я правят дидактическа игра, тъй като е съобразена с основните методически изисквания:
- за възприемане на музика;
- за осъзнаване на музикално – изразните елементи;
- за развитие на музикалните способности;
- за активизиране на творческото въображение при осъществяване на видовете музикални дейности;
- за интегративно взаимодействие с предмети от художествения цикъл.
Най-често използваните игрови техники са представени таблицата:
Тема | Понятия | Игрови техники | Метод | Дейност/способност | Развиващи цели |
Елементи на нотописа
|
тонови имена,
ноти,
нотни височини, пауза, петолиние, ключ сол, размер, знак за повторение
нотни височини
паузи
|
Игра „ Пиано“ – Пред дъската се подреждат по височина седем ученика, всеки от които държи в ръцете си картон, наподобяващ клавиш на пианото. Друг ученик застава пред тях и докосва последователно всеки участник в „ пианото“, който изпява височината на съответния тон и прикляква. По предложена мелодия – „Хоро“ – Д. Христов „ клавишите“ изпълняват своите тонове.
„Подреди нотите вярно“ – пред всеки ученик е разположено петолиние/А3 формат, гланцирано/ и предварително изрязани нотни стойности – половини, четвъртини, осмини, четвъртина пауза, знак за повторение, ключ сол, тактови черти, размери 2/4 и ¾. При диктуване на нотна височина и стойност учениците поставят нотите върху петолинието, както и подходящите знаци. След подреждането им в тактове сами преценяват какъв размер да изберат. Опитват се по групи със състезателен характер да изпеят мелодията.
Електронна музикална игра от издателство клет / иззи/ – 1. Откриване на нотна височина от седем предложени и получаване на пъзел. 2.Откриване мястото на нотна височина и допълването й като сричка в дума и получаване на изречение.
Игра „ Открий паузата!“ – Свързване на цифри и откриване на знака. – Оцветяване на скрити полета с определени нотни стойности. – Подреждане на пъзели по групи.
|
Анализ – осмисля се мястото на всеки тон в звуковисочин-но отношение
Интерактивност – активно участие на учениците
Съвременни технологии
Работа с учебна тетрадка или подготвени материали |
Възпроизвеждане на песен
Възпроизвеждане на мелодия със състезателен характер
Височинно отношение на тоновете
Дейност, свързана с математика и изобразително изкуство
|
Развитие на ладов усет и мелодичен слух
Развитие на способност за музикално – слухово представяне
Мелодичен слух
Умение за работа в екип |
Музика и движение
|
Затвърдяване | „Празник на нотите“ – заключителен етап от усвояването на нотите. Класът се разделя по групи, които подготвят информация за всяка нотна височина и песен.
Подреждат се в редица и пеят песни за нотите и танцуват. Всяка група държи в ръцете си нота с написано наименование.
|
Обобщение | Сценично възпроизвеждане | Музикално – слухово представяне и метро – ритмичен усет |
Метрум и размер
Музикални жанрове
|
Метрум 2/4, ¾, 4/4, 5/8, 7/8
и графични модели |
Игра „ Намери бързо!“ – участват девет деца като три от тях държат листи с написани размери, три – с модели и три – с танци. Всяко дете си търси подходящите размер, модел, танц на фона на музика. Подреждат се в три групи в последователност, при която прозвучава съответния музикален жанр. | Групов метод | Възприемане | Развитие на ритмичен усет |
Музика и движение
|
Марш, валс, право хоро, ръченица | Игра „ Смени танца!“ – импровизиране на танцови движения според прозвучаването на отделни жанрови произведения. След спирането на музиката се обобщават характерните особености на танците като се групират – равно и неравноделни. Подреждат се подходящи картинки с изображения на танцьори в двете групи. | Интерактивен метод, който е свързан с активност и знания в жанрово отношение. | Двигателно възпроизвеждане | Метро – ритмичен усет |
Слушане на музика
|
Кларинет, орган, кийборд | Игра „ Открий инструмента!“ – класът се разделя на три екипа. Пред всеки екип са предоставени по три неподредени пъзели на музикални инструменти. За всяка група се пуска да звучи музикален инструмент, който трябва да подредят като пъзел и залепят на картон. Всяка група излиза пред класа и представя музикалния инструмент като дава информация за произведението за слушане и неговия композитор. | Работа в екип | Възприемане на музика | Развитие на тембров слух |
Елементи на музикалната изразност
|
темпо, динамика, настроение, танц
|
Игра „ Бъди готов!“ – пред всеки ученик са подредени палки, изработени от учениците, с изобразени символи за изразните средства. При прозвучаване на мелодия вдигат тези от тях, които са подходящи.
|
Упражнение | Възприемане | Развитие на мелодичен слух |
Елементи на музикалната изразност
|
мелодия | Игра „ Гатанка“ – от няколко предложени графични изображения да открият правилното за определена песен. | Анализ | Възприемане, разпяване | Ладов усет |
Авторска и народна музика
|
Коледуване, Сурваки, Лазаруване | Игра „ Познай обичаите!“ – състезателен характер. Класът се разделя в три групи, които подреждат в редици картинки от трите обичая. Всяка картинка е символ на облекло, дарове, особености, свързани с празника. Съчиняват мелодии по дадени стихове за обичаите. Оцветяват шевица от нотни стойности.
|
Синтез | Възпроизвеждане на мелодия | Детско музикално творчество |
Музиката днес
|
Знания от 1 до 3 клас | Музикална викторина, проведена в градска библиотека в следните 6 кръга: 1 – Преговор на понятия.
2 – Откриване на произведения и композитори. 3 – Познаване тембри на муз инструменти. 4 – Подреждане на пъзел. 5 – Импровизиране на движения. 6 – Математика с ноти. |
Състезание по групи | Всички дейности и способности | Стимулиране на интереса към музикалното изкуство |
Музикалните игри са важно средство за активизиране познавателната дейност на учениците и способ за развитие на творческото им въображение. Ето защо подбора на музикалната игра изисква:
- да отговаря на образователните и възпитателните цели в урока;
- да се усложняват постепенно, за да се създаде система, която да стимулира музикалното развитие;
- да се изразят точно отношенията между децата чрез създадените правила;
- да се оценят резултатите, за да активизират интересите на учениците и да се чувстват удовлетворени;
- да са интересни и осигуряват психическа нагласа за участие;
- да се изясни предварително игровото съдържание и се обяснят правилата.
Тези изисквания осигуряват на третокласниците умения за организирана игра, възможност за инициатива и не на последно място – богат запас от знания за музиката.
- Учебна програма по музика за трети клас (общообразователна подготовка), приложение № 12 към т. 12.
Рачева, М.,( 1995). В помощ на учителя по музика. Шумен.
- Невелина Иванова Илиева, учител по музика в начален етап, СУ „ Николай Катранов“, гр. Свищов