Дигиталните технологии заемат водещо място сред факторите, влияещи в най-голяма степен върху живота и образованието на 21 век. В статията е представена ползата от внедряването на компютърно-базираните тестове в обучението по литература. Чрез този тип тестове учениците заемат активна и централна роля в учебния процес.
Дигиталните технологии заемат водещо място сред факторите, влияещи в най-голяма степен върху живота и образованието на 21 век. Благодарение на технологичните иновации се променя не само моделът на образование на всичките му равнища, но и характеристиките на учениците, нагласите им за учене, образователната среда и самият процес на обучение.
В съвременното българско училище основните цели на обучението по литература са няколко: да формира ученика като свободна, морална и инициативна личност, с широка обща култура, уважаващ законите, историята, правата на другите, техния език, религия, култура, познаващ и зачитащ националните и общочовешките ценности; да формира национално самосъзнание, да възпитава в родолюбие и съпричастност; да развива интелектуалните възможности и комуникативните способности на личността, нейната индивидуалност и самостоятелност; да изгражда физически и морално здрави личности, готови да поемат граждански отговорности и т. н.
От дългогодишната си практика като учител разбрах едно – познатият инструментариум, с който всеки учител по БЕЛ работи, успешно може да бъде обогатен и надграден с внедряването на компютърно-базираните тестове в обучението по литература. С използването им лесно можем да постигнем набелязаните образователни цели, а и да отговорим на предизвикателствата на новото време, в което живеем – време на технологичните иновации и дигиталните технологии.
Използването на компютърно-базираните в обучението по литература е не само лесно, но и изключително ефективно. С тяхна помощ учениците овладяват знания, свързани с живота и творчеството на различни автори много по-бързо и ефективно. Младите хора проявяват много по-голям интерес към преподавания материал, стават по-концентрирани, по-креативни и проявяват иновативно мислене.
От особена важност е компютърно-базираните тестове да бъдат съобразени с действащия учебен план и държавните образователни изисквания за съответния предмет, както и с нивото на знания и умения на учениците и техните специфични особености. Спазвайки тези правила, всеки един учител може да създаде такива тестове или да използва вече създадени, за да работи със своите ученици. Тези тестове тестове при оценяване знанията и уменията на учениците има много предимства:
- веднъж създаден, един такъв тест може да бъде използван неограничен брой пъти от учителя;
- отличават се с обективност и бързина при оценяване на ученика;
- лесни са за създаване и редактиране,
- лесни са за използване от учениците и за оценяване от учителите;
- провокират интерес у учениците – представят информацията в интересна и привлекателна за тях форма;
- спомагат за повишаване на интереса към съответния предмет;
- спомагат за постигане на по-високи резултати в обучението;
- създават възможност за бързо и лесно събиране, анализ и публикуване на неограничено количество данни;
- достъпни са по всяко време и от всяко място, както за учителя, така и за ученика;
- спомагат за това учениците да участват активно в процеса на обучение, без да бъдат пренебрегвани или подценявани;
- допринасят за повишаване дигиталната грамотност у учениците;
- гъвкави са и са с ниска цена – икономия на мастило,хартия, време и т.н.
Оценяването на знанията на ученика по традиционния начин крие доста недостатъци – не дава достатъчно вярна и пълна картина на слабостите и постиженията и отнема много време на съответния преподавател. Несъмнено поставената от него оценката не винаги е максимално точна и не винаги отразява действителния обем знания и умения на ученика.
Чрез прилагането на компютърно-базирани тестове тази субективнот при оценяването се свежда до минимум. При голяма част от тези тестове ученикът може на момента да разбере каква е оценката му и къде е допуснал грешки, ако има такива. С помощта на компютърно-базираните тестове се осъществява бърз и масов контрол на знанията и уменията на учениците.
Макар и те да не могат изцяло да заместят традиционните методи и форми за проверка и оценка на знанията, правилно съчетани с тях, тези тестове несъмнено допринасят за повишаване ефективността на обучението.
- Цветелина Иванова Миланова, старши учител по БЕЛ, 6 СУ „Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Перник