В статията е представен опитът ми като преподавател във внедряването на дигиталните технологии в образованието. Чрез тях уроците стават по-интересни и разбираеми за новото поколение. Дигиталните технологии стимулират креативното и иновативно мислене у учениците, спомагат за повишаване интереса към часовете и преподавания материал. Дадени са и примери за използването на различни видове дигитални технологии.
Живеем във време, в което дигиталните технологии заемат все по-голямо място в живота на хората. Те са навсякъде – у дома, на работното място, в магазина, в училище. Днешните млади хора са едно ново поколение, израснало със смартфон в ръка или пред монитора на лаптопа. Те знаят как да използват дигиталните технологии и не се притесняват да го правят. Развитието на дигиталните технологии показва напредъка на човечеството и демонстрира, че то е по пътя към прогреса. Ако се използват правилно и са общодостъпни, те могат да променят света към по-добро и да направят живота ни много по-лесен. Няма спор, че дигиталните технологии заемат все по-бързо и настоятелно полагащото им се място и в образованието.
Преподаването на черната дъска с тебешир отдавна е отживелица, непозната за младото поколение. Много скоро в минало ще се превърнат и техните наследници – бялата дъска и маркерите. В последните години масово учебните заведения се насочиха към използването на интерактивните дъски със сензорен екран, мултимедийните проектори и др. С тяхна помощ ние учителите имаме възможност да създаваме ново образователно съдържание, спомагащо развитието на учениците и същевременно подготвящо ги за реалния свят и бъдещата им кариера, в която новите технологии неминуемо ще заемат огромно място. При положение, че днес почти всеки разполага със смартфон или компютър, благодарение на които Google е най-голямата библиотека, а Wikipedia – най-добрата енциклопедия, беше неизбежно и аз като учител да се обърна към използването на дигиталните технологии в работата си с учениците.
Първоначалният ми опит в тази насока беше доста плах, но с течение на времето добих по-голяма увереност и разширих кръга на използването им в уроците си. Мултимедийни презентации, които подготвях за различните часове, ставаха все по-често използвани от мен и все по-търсени от моите ученици. Много скоро видях положителния ефект от използването им – младите хора станаха по-активни, по-мислещи и по-креативни. Това, че успях да задържа вниманието на ученици, които преди това не са имали никакъв интерес към изучавания материал, ме накара да продължа да залагам все по-често в работата си на този начин на преподаване.
С течение на времето мултимедийните презентации се разрастнаха и се превърнаха в образователни клипове и дори филми. Често привличах и учениците в създаването на тези нови образователни ресурси, тъй като виждах интереса им към използването на дигиталните технологии и исках той да се прехвърли и към изучавания материал. Разбрах, че това може да стане чрез внедряването на тези технологии в часовете ми и не се излъгах. Младите хора сами идваха при мен и искаха да им поставям такива задачи. Създадохме много и различни клипове, свързани с живота и творчеството на български и чужди автори, изучавани в часовете по литература, както и с различни уроци от часовете по български език. Няколко са и филмите, които излязоха изпод сръчните ръце на учениците ми – филм за Паисий Хилендарски, за Иван Вазов, за Христо Ботев.
Изключително интересно за учениците се оказа внедряването на кръстословици в електронен вариант в часовете по преподавания от мен предмет. Създаването им става много лесно чрез използването на онлайн генератори на кръстословици. Тези образователни ресурси са напълно безплатни, но се оказват изключително полезни, тъй като активират креативното мислене у учениците.
След опита, който натрупах в работата си с различни дигитални технологии, достигнах до извода, че те спокойно могат да бъдат използвани и при оценяването на знанията и уменията на младите хора, на които преподавам. Така се зароди идеята за използване на компютърно-базирани тестове в работата ми. Първоначалните опити в тази посока не винаги бяха успешни, но с течение на времето и с натрупването на опит в тази посока – тестването се превърна в нещо изключително лесно за използване както от мен, така и от учениците. Компютърно.базираните тестове са изключително полезни в работата на един учител, тъй като веднъж създадени, те могат да бъдат използвани многократно и по всяко време на годината. Това улеснява изключително много дейността на преподавателя, облекчава работата му и му помага за по-лесното постигане на набелязаните цели. С използваенто на този тип тестове субективността при оценяване на учениците се свежда до минимум. При тях поставената оценка е максимално точна и обективна. И най-важното – учителят има възможност бързо, лесно, обективно и безпристрастно да установи достигнатото ниво на знания и умения за всеки един ученик.
Няма спор, че иновативните уроци повишават креативността, предоставяйки на учителя възможността да обогати учебния материал като интегрира в него нов образователен ресурс с различни симулации и игри в дигитална среда, чрез които учениците практически да тестват придобитите с времето знания и умения. Отделно, иновативните методи – като използването на видео материали или изображения, изискващи 3D очила, или интерактивните платформи за изпитване, помагат на учениците да останат ангажирани с образованието и да надграждат своите знания и умения, за да се изградят като пълноценни млади хора, напълно готови да се реализират в живота.
- Цветелина Иванова Миланова, старши учител по БЕЛ, 6 СУ „Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Перник
tzveti.mil@abv.bg
0897 550 472