Статия разглежда организацията на технологията за усвояване и развитие на знания и умения за работа с геометрични фигури в първи клас чрез използване на иновативни методи. Представени са резултатите от проведеното изследване сред учениците от първи клас чрез тестиране, проведено в началото и в края на учебната година, и от анкетно проучване за отношението на учениците към иновативни методи в обучението по математика.
Изследването, което беше проведено показва, че прилагането на иновативни методи в обучението по математика води до повишаване на знанията и уменията и за гемеотрични фигури. При обучението чрез проекти се: повишава интереса сред учениците; разнообразява се урока; развива се креативното мислене и способността за общуване; укрепват се междуличностните отношения. Използването на електронните платформи в учебните часове по математика: мотивира учениците да бъдат по – активни в часовете; стимулира паметта и мисленето на първокласниците и подобрява концентрацията;
Въведение
Динамиката в съвременното ни обществото провокира нуждата от промени в технологията и методологията на образователно – възпитателния и социализиращ процес. От важно значение за развитие на образователните институции в 21 век е практическото осъществяване на новостите и нововъведенията, т. е. на иновациите. Иновацията не е просто една промяна – тя е промяна – нововъведение. Прилага се нов способ, нов метод, нови правила или ново техническо средство, за да може да се реализира иновацията.
Интересите на учениците от начален етап се формират чрез подражателност и близост до собствения им жизнен опит. Ситуативната същност на голяма част от иновативните методи ги отвежда до резултат, потвърждаващ нуждата от знания в живота. Иновативните методи превръщат образованието в нещо повече от обикновено учене, създават се и нови взаимоотношения. Получават се равни шансове за изява, създава се свободна, не заплашваща атмосфера и нагласи за взаимодействие.
- Методи и организация на изследването
Цел на изследването – да се създаде нова технология на обучение по математика чрез иновативни методи и да се провери нейната ефективност в практиката
Задачи:
- да се подберат дидактични материали по темата;
- да се създаде новата технология (модел) на обучение;
- да се приложи новата технология (модел) в практиката;
- да се определят критерии и показатели на изследването;
- да се съберат емпирични данни от контролния срез;
- да се направи анализ на резултатите, като се определи ефективността на технологията (модела);
- да се направят изводи и обобщения както и препоръки за мултиплициране на ефекта от новата технология.
Обект на изследването е процесът на обучение по математика в първи клас, свързан с изучаване на геометрични фигури.
Предмет на изследването е усвояването на геометрични знания и умения от учениците от първи клас чрез прилагането на иновативни методи на обучение по математика.
Методи на изследване:
- Моделиране – създаване на иновативен модел на обучение в задължителните форми на работа в първи клас;
- Тестиране и анализ на резултатите от тестовете на учениците – входно и изходно ниво;
- Анализ на резултатите от констатиращия дидактичен експеримент;
- Анкетно проучване;
- Математико-статистически метод на обработка на емпирични данни – за установяване на различие между входящо и изходно ниво на учениците.
Обхват на изследването – 24 ученици от първи клас.
- Анализ на резултатите от проведеното изследване
2.1 Резултати от тест № 1, входно ниво.
Графика 1. Оценки от тест № 1, входно ниво
Резултатите по отношение на критерий Знания показва, че 50% от учениците познават геометричните фигури, 42% са срещнали минимални трудности, а 8% са се справили само с част от разпознаването на изучавани геометрични фигури. 67% от учениците умеят да определят броя на обектите и да свързват количеството със съответната цифра. 33% от първокласниците са срещнали минимални трудности, за което са получили 3 точки.
По отношение на очертаването на геометричните фигури в мрежа получените точки показват, че 58% от учениците са се справили отлично, 21% имат минимални грешки и също 21% са се справили само с част от поставената им задача.
По отношение на прилагането на знанията и уменията за геометричните фигури резултатите показват, че в началото на учебната година 63% от учениците са показали отлични знания и умения за прилагането им по отношение на създаването на композиция от геометрични фигури. Само 29% са се затруднили с част от поставената задача , а 8% са показали добри умения.
Задачата свързана с пренасяне в мрежа на геометрични фигури е затруднила 25% от първокласниците, за което са получили 3 точки, 8% са се представили добре. При 25% са констатирани минимални грешки, а 42% са изпълнили отлично условието на задачата.
2.2 Резултати от тест № 2, изходно ниво
Графика 2. Оценки от тест № 2, изходно ниво
Резултатите показват, че всички ученици разпознават геометричните фигури. 75% от първокласниците разпознават елементите страна и връх на триъгълник, правоъгълник и квадрат и определят броя им. Минимални пропуски има при 25% от учениците.
76% от учениците са показали отлични умения за чертаене на геометрични фигури в мрежа. 21% са се затруднили само при една от фигурите, а 4% при изобразяването на геометрични фигури са получили 3 точки.
Задачата свързана с откриването на излишна фигура не е затруднили 79% от първокласниците. Това показва, че имат добре развито мислене и внимание. 21% са получили 3 точки, което показва, че не са се справили само с една от групите, в която има излишна фигура.
Със задачата свързана с пренасяне в мрежа на геометрична фигура, която представлява композиция от фигури е затруднила 17% от учениците, които не са успели да пренесат в мрежа очертаните преди това фигури. Те е нуждаят от допълнителни упражнения, за да усвоят това умение. 13% са пренесли само 1 от фигурите. 25% са се затруднили само с една от фигурите, а 45% са се справили отлично с пренасянето на всички фигури.
75% от първокласниците са се справили отлично с откриването на геометричните фигури. При 22% от учениците са забелязани минимални пропуски, а 13% са се затруднили и са открили само част от фигурите.
2.3 Резултати от анкетно проучване
Графика 3. Въпрос № 1 Харесва ли ви използването на игри в електронни платформи при обучението по математика?
Всички първокласници споделят, че използването на игри в образователни електронни платформи са интересен начин за усвояване на учебния материал по математика.
Графика 4. Въпрос № 2 Харесва ли ти в часовете по математика да работиш в групи или по проекти?
Съвременните методи на обучение по математика за усвояване на материала за геометрични фигури чрез работа в групи и работа по проекти са харесвани от учениците е харесван от учениците.
Графика 5. Въпрос № 3 Какво ти харесва при провеждането на игри с образователна цел в часовете по математика?
На третия въпрос първокласниците участвали в анкетата са посочили повече от един отговор. 83% споделят, че харесват в часовете по математика да се включват игри тъй като по този начин лесно научават учебния материал, 66% имат възможност да покажат знанията си по предмета, а 50% да участват в игри със състезателен характер.
Графика 6. Въпрос № 4 Какво ти харесва при работата в група или работата по проект в часовете по математика?
Учениците споделят, че водещо за това дали харесват работа в група или работата по проект е възможността да обсъждат задачите. 83% са посочили възможността да разпределят изпълнението на задачите съобразно индивидуалните възможности на всеки един от учениците.
83% усвояват учебния материал по – лесно при този иновативен начин на обучение.
А 92% споделят, че работейки в група имат възможност активно да общуват по между си, като това дава възможност да се опознаят и в последствие да работят още по – успешно.
Графика 7. Въпрос № 5 Били желал учебните часове по математика да се провеждат чрез работа в групи, работа по проект и/или чрез използването на електронни платформи?
Всички ученици са избрали отговор „да“ по отношение на това дали да се провеждат учебните часове чрез използването на иновативни методи – електронни платформи, работа в група, работа по проект.
Заключение
Във време, в което технологиите се менят динамично, е необходимо учебният процес да е организиран като процес на „генериране на знания и умения“ с обединените усилия на учителя и учениците. Проектно-ориентираното обучение е метод на преподаване и учене, при който учениците конструират нови знания и умения в контекста на дейности за създаване на определен образователен продукт.
Учениците по време на работата по проект се научат да съчетават своята дейност с тази на другите деца, да търсят – индивидуално или с екип, нужната информация, необходима за изпълнението на един или друг проект. По този начин те изграждат позитивни отношения помежду си, опознават се, получават необходимите знания, учат да разбират това, което ги заобикаля, чрез личния опит в реална житейска среда.
При обучението чрез проекти се:
- предизвиква голям интерес сред учениците;
- разнообразява урока;
- развива способността за общуване;
- развива креативното мислене;
- укрепва междуличностните отношения.
Използването на електронните платформи в учебните часове по математика:
- мотивира учениците да бъдат по – активни в часовете;
- стимулира паметта и мисленето на първокласниците;
- подобрява концентрацията.
-
Иванов, И. (2006). Педагогическа диагностика, УИ Еп. Константин Преславски, Шумен.
-
Даниела Ангелова Околска, ОУ“ Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Самоков
daniokolska@abv.bg