Статия разглежда особеностите на компетентностия подход, което се определя като съвкупност от компетентности (знания, умения и отношения), необходими за успешното преминаване на ученика в следващ клас, етап и/или степен на образование и свързани с постигане на целите на училищното образование. Проектно-базираното обучение насърчава учениците да идентифицират през изследване истински проблеми, да разработят решение и да го представят по интересен и интерактивен начин. А чрез електронните платформи се развиват когнитивните процеси и мотивацията на първокласниците. Чрез използването на съвременни иновативни методи в учебния процес се формират условия за развиване на знанията и уменията за работа с геометрични фигури от учениците в първи клас. В статия е представена технология, в която са включени иновативни методи за усвояване и развитие на знанията и уменията за геометрични фигури от първокласници.
Въведение
Динамиката в съвременното ни обществото провокира нуждата от промени в технологията и методологията на образователно – възпитателния и социализиращ процес. От важно значение за развитие на образователните институции в 21 век е практическото осъществяване на новостите и нововъведенията, т. е. на иновациите. Иновацията не е просто една промяна – тя е промяна – нововъведение. Прилага се нов способ, нов метод, нови правила или ново техническо средство, за да може да се реализира иновацията.
Интересите на учениците от начален етап се формират чрез подражателност и близост до собствения им жизнен опит. Ситуативната същност на голяма част от иновативните методи ги отвежда до резултат, потвърждаващ нуждата от знания в живота. Иновативните методи превръщат образованието в нещо повече от обикновено учене, създават се и нови взаимоотношения. Получават се равни шансове за изява, създава се свободна, не заплашваща атмосфера и нагласи за взаимодействие.
Груповата работа ангажира през цялото време учениците. Групата моделира бъдещите условия на живот и създава възможност за социализиране. В нея учениците се учат да общуват, да си сътрудничат, да подпомагат, да изразяват мнение и да поемат отговорност за решенията и действията си.
- Компетентностния подход – особености
Според Речника на чуждите думи в българския език понятието компетентност произлиза от латински език (лат. competens, -entis – „способен”. (Речник на чуждите думи в българския език 1993). От английски език думата компетентност се превежда като „способност, дарба” (Английско-български речник 1990: 172).
Понятието езикова компетентност се появява в средата на 60-те години на 20. век, а по-късно за означаване на ситуационната уместност на езика се въвежда и терминът комуникативна компетентност.
Няма единна класификация на компетентностите. Някои класифицират компетентностите на индивидуални (социална, емоционална, когнитивна, гражданска и професионална компетентност) и организационни. А М. Армстронг разделя компетентностите на следните два вида:
- „поведенчески или “меки” (емоционална интелигентност, комуникативност, резистентност към промяна, проактивност, екипност, умения за вземане на решения, ориентираност към постижения, умения за мотивиране, лидерство и др.) ;
- технически или “твърди”, които определят специфичните професионални умения и способности.“ (Компетентности и образование книжка 1, МОН: 4)
Хуторскийц подрежда компетентностите йерархично в три нива като се основава на тезата за деленето на съдържанието на образованието на „метапредметно” (за всички предмети), „междупредметно” (за цикъл предмети и образователни области) и „предметно” (за всеки учебен предмет).
Съгласно Закона за предучилищното и училищното образование общообразователната подготовка обхваща следните групи ключови компетентности:
- компетентности в областта на българския език;
- умения за общуване на чужди езици;
- математическа компетентност и основни компетентности в областта на природните науки и на технологиите;
- дигитална компетентност;
- умения за учене;
- социални и граждански компетентности;
- инициативност и предприемчивост;
- културна компетентност и умения за изразяване чрез творчество;
- умения за подкрепа на устойчивото развитие и за здравословен начин на живот и спорт.“ ( чл. 77 ЗПУО)
- Проектно- базираното обучение
Проектно-базираното обучение е:
- Тясно свързано с реалния свят – позволява на учениците активно да развиват и прилагат своите умения и знания по сложен начин.Интересът на учениците е толкова по-голям, колкото по-богати са знанията им по предмета, свързан с предстоящите житейски проблеми.
- Предизвикателно – учениците решават сложни реални проблеми. Провеждат изследвания, формират мнението си, обясняват го и синтезират информация по много начини.
- Мотивиращо – повишава естественото желание на учениците да учат и нуждата им да бъдат оценени. Когато учениците имат възможност да контролират своето обучение, мотивацията им се повишава.
- Насърчаващо сътрудничеството между ученици и между ученици и учители; Това е начин за обогатяване и разширяване на разбирането на учениците за това, което учат.
- Весело – учениците се наслаждават на обучение, базирано на проекти. (Трубанева 2001: 68-76).
Проектно-базираното обучение може да бъде:
- „индивидуално, т.е. когато всеки ученик самостоятелно подготвя проекта от неговото начало до края, всички събрани материали се представят на класа и ученикът защитава своя проект пред класа;
- екипно, т.е. когато класът е разделен на групи (екипи) за подготовка на проекта.
Ако се прилага екипният метод, то трябва да се следват следните правила и принципи:
- в екипа няма лидери – всички членове на екипа са равни;
- екипите не се състезават;
- трябва да има добри приятелски отношения между всички членове на екипа, те трябва да се радват да общуват помежду си по време на изпълнението на проектната задача;
- всеки член на екипа е уверен;
- всички членове на екипа трябва да бъдат активни и да допринасят за общата кауза;
- отговорността за крайния резултат се поема от всички членове на екипа, които изпълняват проектната задача. (Георгиев, В., Тимева, Е. 2006)
- Електронни платформи
Платформите за електронно обучение са софтуерни приложения, чиято цел е да подобрят процесите на преподаване и учене чрез прилагане предимствата на информационните и комуникационни технологии.
При процеса на електронното обучение се акцентира върху самостоятелни задачи, разработки, изследвания, кооперативна и колаборативна работа на обучаемите за създаване и споделяне на учебно съдържание, а не върху пасивното възпроизвеждане на знания.
Електронни платформи, подходящи за обучението по математика в 1 клас:
Методът „Живи листи“ (Liveworksheets) позволява на педагога да трансформира традиционните си работни листове за печат (doc, pdf, jpg …) в интерактивни онлайн упражнения със самокорекция, които се наричат „интерактивни работни листове“.
Софтуерът mozaBook отваря mozaBook електронни учебници, които, освен съдържанието на печатните версии, съдържат допълнително интерактивно съдържание, тематични инструменти и игри за превръщане на обучението вкъщи по-интересно и прави материалът по-разбираем. Вградени опции за презентации и илюстрации допълнително подпомагат работата на учителя в класната стая.
Безплатни гейм-базирани платформи за обучение, които правят ученето много вълнуващо. Подходящи са за игра в час, като могат да се използват в уроците за преговор или обобщение. Играта се излъчва с помощта на проектор на екрана, а участниците се състезават с помощта на смарт-телефони или таблети. Има състезателен характер и създава приятни емоции у децата.
Чрез това приложение могат да се създадат флаш карти, които да бъдат използвани за преговор. С флаш картите се правят атрактивни игри, които могат да се играят през телефон или таблет.
Това е сайт, който предлага много възможности. Има ясно подредена визия и за потребителите е изключително лесно да се ориентират какво могат да намерят във всяка една секция.
Основните ресурси, които предлага платформата, са тестове по Математика. Материалите са внимателно разделени по класове и раздели. Изключително добре съобразени. Платформата предлага много богато меню със задачи от 1 до 12 клас, кандидатстудентски изпити и Висша математика. Изключително мотивиращо и приятно за децата при успешнорешаване на задачите.
„MathType е чудесен инструмент за учители по математика, ученици и други, на които се налага да периодично внасят математически уравнения в различни програми. Програмата включва голямо разнообразие от възможности и опции, като разнообразни цветове и шрифтове, което прави лесно персонализирането на документи и презентации според нуждите ви. Независимо дали създавате уравнения за лично ползване или събирате на едно място презентации, MathType ускори и улесни работата ви значително.“ (https://mathtype.bg.downloadastro.com)
Съдържа богат ресурс от задачи, игри и идеи във Виртуалният училищен кабинет по математика, разработван в Института по математика и информатика – БАН.
LearningApps.org поддържа учебния процес с отделни интерактивни онлайн модули, които може да бъдат интегрирани в учебното съдържание. Те биха могли да бъдат използвани във вида, в който са създадени, а също така да се променят лесно и бързо в оперативен режим. Целта е събраните интерактивни блокове да бъдат обществено достъпни. Тези блокове (така наречените приложения или упражнения) не са завършени учебни единици, но може да бъдат използвани като част от сценарий на урок. Те са ценни най-вече със своята интерактивност
- JUMP Мath
Иновативна система за обучение по математика, създадена от екип математици и когнитивисти по идея на канадския математик и драматург Джон Майтън. В България JUMP Мath се разпространява от 2013 г. от Института за прогресивно образование и се използва от учители в предучилищен, начален и прогимназиален етап във всички форми на преподаване на математика.
Системата позволява да се развият математически умения у всяко дете, придава динамика на учебния час, гарантира разбиране на материала от всяко дете, а децата получават подкрепа във всеки един момент, не се страхуват да опитват, да грешат и имат повишена мотивация да учат (https://www.globalgiving.org/pfil/47147/projdoc.pdf).
- Технология за овладяване знания и умения за работа с геометрични фигури по математика в първи клас
За усвояване на геометричните знания са разработени в определена система упражнения за:
- разпознаване на изучаваните геометричните фигури;
- откриване и определяне на броя им по илюстрация;
- разпознаване на елементите страна и връх на триъгълник, правоъгълник и квадрат;
- чертане на отсечки по дадена дължина, изразена в сантиметри;
- чертане на изучените геометрични фигури (без кръг) върху квадратна мрежа;
- оцветяване и конструиране на геометрични фигури.
Като цяло геометричният материал е разработен така, че да съдейства за развитието на пространствените представи, въображение и мислене на учениците. (Ангелова 2016: 36-37)
Онагледяване на геометрични фигури:
- конкретни обекти с триъгълна, правоъгълна или триъгълна форма;
- модели от различен материал;
- чертежи.
Основни методи на обучение в първи клас са наблюдение, разказ, беседа, обяснение, работа с учебника, демонстрация, дидактическа игра, упражнение. Формите и методите на проверка и оценка знанията и уменията на учениците са формиращо оценяване, устна и писмена проверка, самостоятелна работа, домашна работа, дейности върху групи обекти или чрез участие в дидактически игри.
Урок на тема „ПРАВОЪГЪЛНИК“
Вид на урока: упражнение
Цели на урока: Затвърждаване на знанията и уменията на учениците за геометрична фигура правоъгълник.
Задачи:
- Да се задълбочат представите за изучените геометричните фигури;
- Да се формира умение за разпознаване на елементите на триъгълник, правоъгълник и квадрат;
- Да се затвърдят уменията за чертане на отсечка и правоъгълник.
Очаквани резултати:
- моделира правоъгълници, триъгълници и др.;
- разпознава елементите на триъгълника, правоъгълника и квадрата – точката като връх, отсечката като страна;
- чертае отсечка; чертае правоъгълник в квадратна мрежа.
Форми на обучение: индивидуална, групова
Методи и похвати: беседа; работа по проект, работа в малки групи, презентация, индивидуална работа, дидактични игри от електронни платформи.
Ход на урока
Дейност на учителя | Дейност на ученика | |
Въвеждаща част | Поздрав към учениците!
Проверка на знанията на учениците чрез игра. Игра: “Геометрични фигури“ https://wordwall.net/bg/resource/2232962/геометрични-фигури Задача: Да се пусне всеки елемент чрез влачене в правилната група. |
Учениците участва в играта.
|
Основна част | Работа по групи
Учениците се разделят на групи по 4-ма чрез броене. Всяка група получава цветни картони , като имат за задача да извършат практическата дейност рязане и подреждане на геометрични фигури по показания модел:
Игра: „Геометрични фигури“ Задача: Да се свържат геометричните фигури с техните имена, като се поставят едно върху друго. При съвпадане двойката изчезва. https://learningapps.org/7413889 Индивидуална задача „Открий правоъгълниците“ Задача: Да се открият и оградят правоъгълниците Всеки ученик работи самостоятелно на таблет. Игра: „Геометрични фигури“ – мемори карти Игра за развиване на мислене, паметта и вниманието https://wordwall.net/bg/resource/8025855/геометрични-фигури Работа по проект: „Да изработим правоъгълник“ Учениците се разделят на групи по 4ма чрез теглене на номера от 1 до 6. Всяка група има за задача да изработи правоъгълник, в който обаче са разположени други цветни правоъгълници. Материали: цветна хартия, ножици, лепило, линия, моливи и бял картон във формата на правоъгълник. Време за работа 10 минути. |
Учениците работят в група. Спазват правилата за работа в екип.
Избират говорител. Представят пред останалите групи своята работа.
Учениците участват в играта.
Открива и огражда правоъгълниците
Учениците участват в играта.
Учениците работят по поставената им проектна задача. Спазват правилата за работа в екип. Разпределят си задачи. Избират говорител. Представят резултата от работата си. |
Заключителна част
|
Урока завършва чрез игра, с която се затвърдяват знанията за правоъгълник.
На екрана се представя: Задача: Всеки ученик преброява фигурите и записва техния брой в тетрадката си. Излизат ученици да запишат в полето броя им. Прави се проверка. |
Учениците участват в играта. |
Заключение
Учениците по време на работата по проект се научат да съчетават своята дейност с тази на другите деца, да търсят – индивидуално или с екип, нужната информация, необходима за изпълнението на един или друг проект. По този начин те изграждат позитивни отношения помежду си, опознават се, получават необходимите знания, учат да разбират това, което ги заобикаля, чрез личния опит в реална житейска среда.
-
Ангелова В. (2016). Книга за учителя по математика 1 клас, Просвета ПЛЮС.
Английско-български речник (1990). Английско-български речник. С., Наука и изкуство.
Георгиев, В., Тимева, Е. (2006). Управление на проекти. София: Военно издателство.
Закона за предучилищното и училищното образование
За прехода от знания към умения книжка 2 , МОН
Компетентности и образование книжка 1 , МОН
Речник на чуждите думи в българския език (1993). Речник на чуждите думи в българския език. С. Изд. на БАН.
Трубанева, Н. Н. (2001). Использование метода проектов, Обучение английскому языку в российских школах: Материалы IV Всероссийского семинара / Доклады и выступления. – Обнинск: Титул.
https://www.liveworksheets.com/aboutthis_en.asp
https://www.mozaweb.com/bg/shop.php?cmd=software_list
https://mathtype.bg.downloadastro.com/
-
Даниела Ангелова Околска, ОУ“ Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Самоков
daniokolska@abv.bg