Етапът на развитие на познавателните способности на малките ученици чрез ориентиране в пространството и елементите на геометрията в първи клас е изключително отговорен, защото това е периодът, когато се формират геометричните представи на нагледно–практическа основа. Изучаването им съдейства за развитие у учениците на познавателна активност, наблюдателност, логическо и пространствено мислене, творческо въображение. За модернизиране на обучението, за ефективността на учебно–възпитателния процес, е необходимо използването на образователни електронни ресурси, отговарящи на съвременните изисквания.
Обучението по математика в първи клас е насочено към овладяване на базисни знания, умения и отношения в областта на аритметиката и геометрията, изграждащи началната математическа грамотност и значими за формиране на съвременни ключови компетентности. Едновременно с изучаването на математическите знания и умения у учениците се формират умения за учене, за боравене с информация, за общуване и за развитие на интелектуалните им качества. Целенасочено се работи за овладяване на умения за общуване с използване на математически език при решаване на практически ситуации.
Правилният подбор на задачи от учителя е изключително важно методическо условие, което спомага за усвояването на геометричното съдържание. Овладяването на пространственото ориентиране оказва влияние за успешна учебна дейност на първокласниците не само по математика, а и останалите учебни области. Този процес може да бъде успешно подпомогнат чрез използване на различни съвременни електронни образователни ресурси и средствата на мултимедията с цел повишаване на интереса у малките ученици, използване на нагледно–образното им мислене, играта като дейност и подход при възприемане на света и не на последно място активното ученето. По своята същност педагогическата технология е проектирането на образователни дейности, което се основава на използването на набор от техники, методи и форми на обучение, позволяващи повишаване на ефективността на обучението, за постигане на определен резултат. Това са и мотивите за разработването на иновационна технология за пространствено ориентиране и овладяване на елементи от геометрията в първи клас чрез ИКТ при обучението по математика. В технологията е разработена система от планирани иновативни дейности, включени в методика за обучение и овладяване на пространственото ориентиране и знания за геометричните фигури в първи клас като се използват богатите възможности на образователните електронни ресурси и възможностите на мултимедийната презентация. Съчетанието на звук, анимация, словесна обосновка, атрактивно онагледяване, включването на всяко представяне на ново знание в определена конкретна емоционално–житейска ситуация правят използването на електронните ресурси много искани и предпочитани от малките ученици, бързо възприемане и трайно усвояване на съответните знания, показване на по–висока резултатност. При изучаване на всяка от геометричните фигури, включени в учебното съдържание в първи клас , са разработени авторски мултимедийни презентации, в които са включени анимации и звук, хипервръзки. В представената технологията се използват електронният учебник на издателство Просвета, образователната платформа IZZI на издателство Клет, на Уча.се., образователни канали като academico You–Tube, в които са включени видеоуроци, тестове, интерактивни упражнения. Чрез електронните приложенията с образователна насоченост Canva, Book Creator, Everyday Jigsaw са представени анимирани геометрични фигури, електронни пъзели, електронни книжки , които са включени в отделните дейностите в представената технология.
В условията на пандемична обстановка и наложилото се онлайн обучение, търсенето и използването на нови атрактивни начини за представяне на учебното съдържание пред малките ученици, прилагането на по–ефективни средства при обучението, създават все повече предизвикателства пред образователния процес. При онлайн обучението и при синхронното обучение през учебната година е използвана образователната платформа MS Teams.
Целта на представената технология е да установя в каква степен резултатите от обучението по математика в първи клас при усвояване на пространственото ориентиране и геометричните фигури се променят и зависят от разширеното използване на сетивни опори за онагледяване и създаване на условия за активно учене в процеса на образователните дейности, като се използват богатите възможностите на мултимедията и електронните образователни ресурси. Задачите, които произтичат от поставената цел са учениците:
- да формира положително отношение към учебния процес и ученето;
- да се развиват знанията и прилагат придобитите уменията и компетентности при решаване на поставените задачи в практически условия;
- да се повиши познавателната способност у първокласниците;
- да се развива вниманието, паметта, речта, творческото мислене и въображение;
- да се развият умения за самостоятелна работа и работа в екип;
- да се формира увереност в собствените възможности.
Според действащата учебната програма на МОН от 2016/2017 учебна година елементите от геометрията се изучава в първи клас заедно с аритметичните знания. Аритметичните и геометричните знания във всяка от темите на учебната програма са представени в единство, като водещи са знанията от областта на аритметиката Основното учебно съдържание по математика, в което са включени геометричните знания, съдържа най– обща представа за пространственото ориентиране на малките ученици (горе–долу, ляво–дясно, пред–зад, под–над); обща представа за геометричните форми – кръг, триъгълник, квадрат, правоъгълник, връх; геометрична точка, отсечка, измерване и чертане на отсечка, мерна единица сантиметър.
Те са свързани с нагледно–практическата дейност и обучението е пропедевтично. За разработване на технологията през учебната 2021/2022 година е използван учебния комплект на изд. Просвета Плюс – Голямото приключение, учебник по математика за 1. клас и учебни тетрадки, с автори Владимира Ангелова и Радка Топалска, Книга за учителя. Броят на темите, в които се включват геометричните знания в учебното съдържание са 10 от общия брой 128. Това е 7,81 % от съдържанието на всички урочни единици.
Фигура 1. Относителният дял на темите с геометрично съдържание в учебника по математика за 1. клас, Голямото приключение, изд. Просвета Плюс
Недостатъци в това отношение са липсата на ясна система, в която да има аналитико–синтетична структура. Затова смятам , че е необходимо създаването на настоящата технология и да се апробира в обучението по математика, за да се докаже по–голямата ефективност в учебната дейност при първокласниците.
Технологията за пространствено ориентиране и усвояване на елементи от геометрията в първи клас чрез образователни електронни ресурси съдържа 14 теми (вж. Таблица 1).
Таблица 1. Теми
№ | Теми |
1. | Входяща диагностика |
2. | Пространствено ориентиране |
3. | Триъгълник |
4. | Квадрат |
5. | Кръг |
6. | Отсечка |
7. | Измерване на отсечка. Сантиметър |
8. | Измерване и чертане на отсечка. Дължина на отсечка |
9. | Триъгълник, квадрат, отсечка, кръг |
10. | Правоъгълник |
11. | Правоъгълник |
12. | Чертане на квадрат и правоъгълник в квадратна мрежа |
13. | Какво знам за геометричните фигури – триъгълник, квадрат, правоъгълник, отсечка, кръг |
14. | Изходяща диагностика |
В технологията са включени различни по вид и трудност дейности, задачи за пространствено ориентиране и геометрични задачи, съобразени с изискванията на учебната програма. В две от темите, се предвижда и използването на инструментариум за диагностика на постиженията на първокласниците за установяване равнището на знания, умения и компетентности преди прилагането на технологията и установяване на същите, след прилагане на педагогическия експеримент.
Учебното съдържание е структурирано за два етапа – въвеждащ и затвърдяващ.
С въвеждащия етап се цели получаване на знания и умения за решаване на геометрични задачи – знанията за геометричните фигури и уменията за чертане на изучени геометрични фигури. Изяснява се начинът за решаване на дадена задача:
- чрез сравнение – откриване прилики и разлики между геометрични фигури;
- чрез класификация на геометрични фигури според броя на страните, броя на страните и върховете, дължините на страните;
- чрез чертане или дочертаване на геометрични фигури в квадратна мрежа;
- чрез разделяне на дадена геометрична фигура на части или групирането на части от нея в едно цяло.
В този етап се използват повече мултимедийните презентации с анимация, звук и електронните ресурси, предвидени в технологията за онагледяване и за натрупване на необходимите знания за конкретна тема.
В затвърдяващ етап първокласниците имат възможност да решават повече варианти на по–горе посочените видове геометрични задачи, като работят електронни тестове, самостоятелно в работни листи или се използват дидактични игри. Използват се и видео уроци за затвърдяване на наученото. Учениците могат да покажат, развият и затвърдят натрупаните знания, умения и компетентности като използват разнообразни дейности, съобразени с възрастовите им възможности – апликиране, рисуване, конструиране и др.
За усвояване от първокласниците на математическите знания, умения придобиване на съответни компетентности се използват както часовете по общообразователна подготовка, така и уроците по избираема подготовка, където получените знания се затвърдяват и надграждат.
В предложената технология са използвани разнообразни методи, съчетание на традиционни с интерактивни. Заедно с разказа, с инструктажа е включена беседата, дискусията. Наблюдението е съчетано с демонстрацията, за онагледяване и самостоятелни упражнения са включени различните електронни ресурси.
Чрез интерактивните методи се преодолява структурният стереотип на урока, измества се еднообразието в училищната работа. Те осигуряват занимателност и привлекателност на учебните задачи, поощряващи детската любознателност и най-вече – създава желание за учене, за активно участие в учебния процес . Така по–плавно се осъществява смяната на основния тип дейност – от игра към учене. Стимулират се децата за действено отношение към откриването на новите знания. Интерактивните методи превръщат образованието в нещо повече от обикновено учене, защото се трупат знания в нетрадиционна среда, създават се нови взаимоотношения. Всички получават равни шансове за изява, създава се свободна, незаплашваща атмосфера, нагласи за взаимодействие в група (Вълчев 2004). Освен интерактивните методи като разказ, беседа, упражнение, демонстрация, индивидуална самостоятелна работа , работа в малки групи, мозъчна атака, интерактивна мултимедийна презентация и електронни ресурси, дидактични и ролеви игри, първокласниците се впечатляваха и от такива форми на работа като:
„Въртележка“ – образуват се два кръга: вътрешен и външен. Вътрешния кръг е от стоящи неподвижно ученици, а външния – от ученици, които в рамките на 30 секунди си разменят местата. По такъв начин те успяват да поговорят за няколко минути по някаква тема и се стараят да убедят в своята правота събеседника си.
„Аквариум“ – няколко ученика разиграват определена ситуация в кръг, а останалите наблюдават и анализират.
„Дърво с решения“ – класът се дели на 3 или 4 групи с равен брой участници. Всяка група обсъжда даден въпрос и създава запис на свое „дърво”, след това групите си разменят местата и дописват на дървото на съседите си своите идеи.
Работата по проекта „Моята улица” включи първокласниците в активна практическа дейност, създава у тях интерес и главната цел е учениците да дадат „завършен вид“ на своите идеи. Те трябва с помощта на познатите им геометрични фигури да апликират своята улица и да представят проекта си. Работата бе организирана в малки групи.
Основно предимство на предложената технология е, че повишава мотивацията на малките ученици, дава възможност за активно учене в образователния процес и така повишава ефективността и резултатността му.
-
Ангелова, Вл., Топалска, Р. (2016). Учебен комплект по математика за 1. клас, (учебник, учебни тетрадки); Книга за учителя по математика, С., изд. Просвета Плюс.
Витанов, Л, (2021) , Методи и техники в обучението на часа на класа Софийски университет „Св. Климент Охридски“ , Факултет по науки за образованието и изкуствата, Катедра „Начална училищна педагогика“, Годишник на СУ „Св. Климент Охридски“ , Педагогически науки, Том 114.
Вълчев, Р. (2004), Интерактивни методи и групова работа в междукултурното образование, Център Отворено общество.
МОН, (2016/2017) Учебна програма по математика за I клас, общообразователна подготовка.
Наредба за изменение (2016). Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 от 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование (ДВ, бр. 73 от 2016 г.) Издадена от министъра на образованието и науката.
-
Диана Димитрова Великова, старши учител в начален етап, ОУ „Св. Патриарх Евтимий”, гр. Велико Търново,
drondin@abv.bg