Статията разглежда интерактивните методи и тяхното приложение при формиране на знания и умения за овладяване на техники и поведенчески модели при природни бедствия при 6–7-годишни деца. Представени са резултатите от изследването в началото на учебната година. А също така и резултатите от проведения тест в края на учебната година след реализирането на дейностите от работна програма за формиране на знания и умения за овладяване на техники и поведенчески модели при природни бедствия.
ВЪВЕДЕНИЕ
Най-важните аспекти на практическите интереси на човечеството от древни времена до нашите дни са личната безопасност и поддържането на личното здраве. Ежеминутно медиите съобщават за авария, катастрофа, спонтанно бедствие, които водят до загуба на живот и до безумни имуществени щети. Милиони хора са засегнати от наводнения, земетресения, пожари и други стихии бедствия ежегодно.
Педагозите са в пряко взаимодействие със семейството, с общността и имат уникалната възможност за разпространение, за разширяване и за изпълнение на образователната програмата за намаляване на риска от бедствията.
Детската градина е ключовото звено във формирането на елементарни умения за безопасни действия в деца в извънредни ситуации и развитие на личност, способна да осигури и двете собствена безопасност и да осигури помощ за другите.
МЕТОДИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА ИЗСЛЕДВАНЕТО
Цел на изследването е да се разработи и провери експериментално модел на формиране на знания и умения за овладяване на техники и поведенчески модели при природни бедствия при 6–7-годишни деца чрез интерактивни методи и средства.
Задачи:
- Да се извърши теоретично проучване на проблема;
- Да се представи добрата педагогическа практика;
- Да се подберат адекватни изследователски методи и да се използва инструментариум, с който да се докаже добрата практика;
- Обработка на резултатите и техния педагогически анализ.
Хипотезата на настоящото изследване е, че ако се използват интерактивни методи и средства при провеждането на педагогически ситуации при природни бедствия, то ще се формират по-високи знания и умения при 6–7-годишни деца.
Предмет на изследването е степента на усвоеност на знанията и уменията у 6–7-годишни деца за овладяване на техники и поведенчески модели при природни бедствия.
Обект на изследването е процесът овладяване на техниките и поведенчески модели при природни бедствия при 6–7-годишни деца чрез интерактивни методи и средства.
Обхват
Изследването е проведено с 28 деца /20 момичета и 8 момчета/ от детска градина № 6 „Българче“, гр. Перник.
Методи на изследване, които бяха използвани:
Тест – входно и изходно ниво
Тест № 1 – входно ниво
Име ………………………………… Група ……………………….
- Нарисувай вълните със син цвят на молива, като следваш внимателно линиите им, показани от художника. Разкажи какво е изобразено на картинката.
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
- Открий къде може да възникне пожар. Огради с крива затворена линия предметите, които могат да го запалят.
……………………………………………………………………………………
- Изрежи с ножица пъзела и го подреди. Какво природно бедствие е изобразено?
…………………………………………………………………………………
- Открий безопасното място за защита при земетресение. Установи последователността на действията за защита. Опитай се да повториш същите действия, като използваш маса.
……………………………………………………………………………………
- Създай пожарна кола, като следваш начина на изработка, показан на рисунката.
……………………………………………………………………………………
Тест № 2 – изходно ниво
Име ……………………………… Група ……………………….
- Избухнал е пожар в къщата. Помогни на детето да намери безопасен път за излизане от дома и очертай с непрекъсната линия маршрута му за безопасното му извеждане.
…………………………………………………………………………………………
- Определи професията на нарисуваните хора. Открий предметите, с които те се трудят. Използвай шест цвята моливи, за да ги свържеш, като за всяка професия използваш различен цвят.
…………………………………………………………………………………………
- Свържи чрез линия всяко бедствие с начина за защита от него.
…………………………………………………………………………………………
- На коя от двете картинки е изобразено безопасно поведение на героите. Нарисувай усмихнато личице в кръгчето само на тази картинка, в която децата познават източниците за възникване на бедствие и не ги докосват, както и знаят как да се защитят по време на дадено бедствие.
…………………………………………………………………………………………
- Открий за кого е превозното средство. Съедини ги с различни на цвят пътечки.
……………………………………………………………………………………………
Скала за оценка:
1 точка – задоволително 2 точка – добро 3 точки – отлично |
задоволително 0 точки – 5т добро 6т – 10т отлично 11т – 15т |
В периода септември 2021 -април 2022 година децата преминаха 5 модулно обучение:
Модул „Земетресение“ |
Тема „Какво знаем за земетресението?“ – септември 2021 г. |
Тема „Правила на безопасност при земетресение“ – октомври 2021 г. |
Тема „Какво правим след земетресението?“ – октомври 2021 г. |
Модул „Пожар“ |
Тема „Какво представляват пожарите и с какво са опасни?“ – ноември 2021 г. |
Тема „Как да се държим по време на пожар?“ – ноември 2021 г. |
Тема „Нашата сигурност по време на огън“ – декември 2021 г. |
Модул „Наводнение“ |
Тема „Какво сме длъжни да знаем за наводненията?“ – декември 2021 г. |
Тема „Опасни и безопасни зони в време на наводнение“ – януари 2022 г. |
Тема „Нашата сигурност след наводнение“ – януари 2022 г. |
Модул „Зимни бедствия“ |
Тема „Какви са опасностите от слана, виелици, сняг, снежни преспи и лед?“ – февруари 2022 г. |
Тема „Как е правилно да се обличаме през зимата ?“ – февруари 2022 г. |
Тема „Правила за безопасност през зимния период“ – февруари 2022 г. |
Модул „Професия – спасител“ |
Тема „Кой ще ни помогне при природни бедствия?“ – март 2022 г. |
Тема „Кой и как оказва първа помощ на пострадалите?“ – март 2022 г. |
Тема „За да няма проблеми!“ – април 2022 г. |
Преди стартирането на модулите бяха оценени знанията и уменията на децата чрез провеждане на тест входно ниво и спазени следните показатели за оценка:
Критерии | Показатели |
За знания | Знае основните правила на поведение след наводнението. |
Познава местата, при които може да възникне пожар | |
За умения | Съставя кратък текст по картинка. |
Определя предметите, които могат да се запалят | |
За продуктивни умения | Умее да реди пъзел, свързан с природно бедствие. Определя вида на бедствието |
Открива безопасните места при земетресение. Умее да установява последователността на действията за защита.
Умее да прилага в последователността на действията за защита при земетресение. |
|
Изработва пожарна кола като следва показаната инструкция |
След приключването на последния модул през месец април беше проведен тест – изходно ниво за оценка на знания и умения за овладяване на техники и поведенчески модели при природни бедствия, като бяха спазени следните критерии и показатели :
Критерии | Показатели |
За знания | Усвоени знания за ролята на знаците за визуална информация. Има изградени представи за знака «Авариен изход» |
Съпоставя функциите на предметите и средствата на труда с професиите на възрастните. | |
Познава поведенческите техники за защита здравето и живота на дете, попаднало в бедствие. | |
За умения | Усвоени умения за самостоятелно ктирване на маршрута на безопасен път за напускане на жилище при пожар |
Умее да класифицира предмети според предназначението им. | |
Разпознава правилата за безопасност преди и по време на бедствие | |
Умее да групира хора и различни предмети. | |
За продуктивни умения | Сравнява и открива приликите и разликите в картинно зададени обекти при бедствие.. |
Сравнява и открива приликите и разликите в картинно зададени обекти при бедствие. | |
Умее да реагира в ситуации преди и по време на бедствие, прави избор на начина за изразяване на отношение. | |
Умее да осмисля образните представи за превозни средства и предназначението им за труда на специалистите , които помагат на хора в беда. |
АНАЛИЗ НА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ПРОВЕДЕНОТО ИЗСЛЕДВАНЕ
- Анализ на резултатите по критерии и показатели тест входно ниво и тест изходно ниво
Резултати от входно ниво
Графика№ 1. Резултати от тест входно ниво
43% от децата участвали в изследването са покрили средното равнище на постиженията /получили са между 6 и 10 точки/. При тях има добра основа за работа при овладяването на техниките и поведенческите модели при природни бедствия.
50% от децата са покрили високото равнище на постиженията / получили са между 10 и 15 точки/. Отчетените при тях резултат показват, че овладени нужните техники и модели при природни бедствия по време на педагогически ситуации през предходната учебна година.
7% от децата са със задоволителни резултати /получили са между 0 и 5 точки/. При тях са констатирани значителни пропуски свързани с овладяването на техниките и поведенческите модели при природни бедствия
Графика 2. Критерии знания и умения – задача 1
Резултатите показват, че 56% от децата притежават отлични знания свързани с основните правила на поведение след наводнението. Минимални пропуски се констатирани при 43%, Значителни пропуски има при 4%, като тези деца срещат трудности при определяне правилата на поведение след настъпване на наводнение.
53% от децата умеят да съставят кратък текст по картинка. Нужда от допълнителна индивидуална работа, за да се развие умението за съставяне на кратък текст се нуждаят 4% от децата.
Графика 3. Критерии знания и умения – задача 2
47% от децата в началото на учебната година показват, че познават местата, при които може да възникне пожар и могат да определят предметите, които могат да бъдат запалени.
При 53% са открити минимални пропуски свързани предимно с определянето на предметите, които могат бързо да бъдат запалени.
Графика 4. Критерий продуктивни умения – задача 3
При изпълнението на задача 3 47% от децата показват отлични умения при подреждането на пъзел, свързан с природно бедствие. Умеят да определят вида на бедствието.
4% от децата са се затруднили при определянето на бедствието, като също така са подредили част от пъзела, за което са получили 1 точка.
7% от децата не са се справили с поставената задача.
Графика 5. Критерий продуктивни умения – задача 4
36% от децата при изпълнението на задача 4 са получили 3 точки, те притежават нужните знания за откриване на безопасните места при земетресение, а също така умеят да установяват последователността на действията за защита. Отлично прилагат знанията си при демонстриране на последователните действия.
64% от децата са получили по 2 точки на тази задача, затрудненията при тях са при демонстрирането на знанията си при действията за защита при земетресение.
Графика 6. Критерий продуктивни умения – задача 5
При изпълнението на задача № 5 прави впечатление, че само 21% от децата са се справили отлично с изработването на пожарната кола като следват показаната инструкция. При 53% се забелязва неспазване на точната инструкция и изпълнението е неточно.
14% от децата са се отказали от изработването на колата.
Резултати изходно ниво:
На следващите графики са представени резултатите от тест изходно ниво.
Графика 7. Резултати от тест изходно ниво
25% от децата участвали в изследването са покрили средното равнище на постиженията /получили са между 6 и 10 точки/. При тях има добра основа за работа при овладяването на техники и поведенчески модели при природни бедствия
75% от децата са покрили високото равнище на постиженията / получили са между 11 и 15 точки/. Отчетените при тях резултат показват, че е овладян отлично предвидения материал свързан с природните бедствия.
Няма деца с ниско равнище на постижения.
Графика 8. Критерии знания и умения – задача 1
50% от децата притежават нужните знания за ролята на знаците за визуална информация и имат изградени представи за знака «Авариен изход». Усвоили са умението за самостоятелно откриване на маршрута на безопасен път за напускане на жилище при пожар.
При 50% от децата има минимални пропуски – срещат трудности при бързото откриване на маршрута.
Графика 9. Критерии знания и умения – задача 2
61% от децата в края на годината могат да съпоставят функциите на предметите и средствата на труда с професиите на възрастните, а също така умеят да класифицират предмети според предназначението им.
39% от децата са получили 2 точки на задача 2. Част от тях не са свързали всички средства на труда със съответната професия, а други са се затруднили при класифицирането на предметите.
Графика 10. Критерии знания и продуктивни умения – задача 3
68% от децата познават поведенческите техники за защита здравето и живота, когато попаднат в бедствие. Умеят да сравняват и откриват приликите и разликите в картинно зададени обекти при бедствие.
25% от децата са получили 2 точки, при тях са констатирани минимани пропуски свързани с поведенческите техники за защита, и при откриването на приликите и разликите в картинни обекти.
Графика 11. Критерии знания и умения – задача 4
75% от децата в края на годината са усвоили правилата за безопасност преди и по време на бедствие и умеят да сравняват и откриват приликите и разликите в картинно зададени обекти при бедствие. Умеят да реагират в ситуации преди и по време на бедствие, прави избор на начина за изразяване на отношение.
При 21% от децата са констатирани минимални пропуски свързани с откриването на приликите и разликите в картинно зададени обекти.
4% от децата все още не притежават нужните умения за реагиране в ситуации преди и по време на бедствие, прави избор на начина за изразяване на отношение.
Графика 12. Критерии умения и продуктивни умения – задача 5
64% от децата са показали отлични умения при задача 5, свързана умението да групират хора и различни предмети. Умеят да осмислят образните представи за превозни средства и предназначението им за труда на специалистите , които помагат на хора в беда.
4% от децата срещат трудности при прилагането на знанията и уменията си свързани с превозните средства и предназначението им за трудна на на специалистите , които помагат на хора в беда.
ИЗВОДИ И ЗАКЛЮЧЕНИЕ
След проведеното модулно обучение на децата от четвърта възрастова група по теми свързани с формиране на знания и умения за овладяване на техники и поведенчески модели при природни бедствия при 6–7-годишни деца чрез интерактивни методи могат да бъдат направени следните изводи:
- 50% от децата са овладели отлично техниките и поведенческите модели при природни бедствия;
- 50% от децата притежават нужните знания за ролята на знаците за визуална информация и имат изградени представи за знака «Авариен изход». Усвоили са умението за самостоятелно откриване на маршрута на безопасен път за напускане на жилище при пожар;
- Над 60% от децата в края на годината могат да съпоставят функциите на предметите и средствата на труда с професиите на възрастните, а също така умеят да класифицират предмети според предназначението им;
- децата са усвоили правилата за безопасност преди и по време на бедствие и умеят да сравняват и откриват приликите и разликите в картинно зададени обекти при бедствие. Умеят да реагират в ситуации преди и по време на бедствие, прави избор на начина за изразяване на отношение;
- 64% от децата умеят да осмислят образните представи за превозни средства и предназначението им за труда на специалистите , които помагат на хора в беда.
Включването на модулно обучение в допълните форми за работа с децата реализирано чрез интерактивни методи позволява у децата в предучилищна възраст да се формират съзнателно разбиране на опасността от бедствия, пожар, земетресение. Изгражда се още в най- ранно възраст отговорно отношение към личните и обществената безопасност, да се развива култура и адекватност на поведение чрез извънредни ситуации.
-
Хайдар Г. Неспокойната среда и детето, Диамант
Хайдар Г. Въртележка от беди, Златното ключе за детето на 5-6 година
Хайдар Г. Въртележка от беди, Златното ключе за детето на 6-7 година
-
Диана Петрова, главен учител, ДГ № 6 „Българче“, гр. Перник
d_deanova@abv.bg