И днес основната задача на добрия учител е да научи учениците си да учат. Бурното развитие на икономиката, науката, обществото правят тази задача много трудна. Все по-често нови и добри учителски практики се оказват неадекватни още през следващата учебна година, защото учениците вече имат различни нужди, друга е и ролята на учителя в образователния процес. В тези нови условия е важно да се иновират и обогатят добри педагогичсески стратегии, каквато е образователното портфолио. То може да се обогати и да се използва не само за демонстрация на постижения, които са предмет на самооценяване и оценка, а да се превърне в индивидуална и собственоръчно изработена от ученика интерактивна система за учене. Така образователното портфолио по биология ще придобие характеристики на работеща („учеща“) система с дидактически материали, изработени от самия ученик, която ще му дава самочувствие на знаещ, можещ и креативен млад човек.
Ако дадеш на човека една риба, ще го нахраниш за един ден, но ако го научиш да лови риба, ще го нахраниш за цял живот.
Конфуциус
И днес основната задача на добрия учител е да научи учениците си да учат. Бурното развитие на икономиката, науката, обществото правят тази задача много трудна. Все по-често нови и добри учителски практики се оказват неадекватни още през следващата учебна година, защото учениците вече имат различни нужди, друга е и ролята на учителя в образователния процес.
Липсата на актуални и систематизирани дидактически материали, създадени по новите учебни програми за всички теми през учебната година, още повече затруднява учителите. Често се налага те сами да създават нови или да подобряват, да модифицират и да приспособяват съществуващите добри учителски практики и материали към новите условия и към новата учебна среда.
Именно промените в образователния процес, ускорени и от въвеждането на новите учебни програми в 9. клас, налагат преосмисляне и разширяване на използването на всяка успешна тактика, техника или метод на преподаване. Новите условия за преподаване са свързани с увеличаване на обема на биологичните знания. И въпреки че очакваните резултати в по-голямата си част са свързани с постигане на първите три познавателни равнища, все по-малко ученици харесват природните науки (в частност биологията) и имат желание да участват в състезания, олимпиади, дни на природните науки и т.н. В тези нови условия е важно да се иновират и обогатят добри педагогичсески стратегии, каквато е образователното портфолио по предмета биология и здравно образование на ученика в 9. клас. То може да се обогати и да се използва не само за демонстрация на постижения, които са предмет на самооценяване и оценка, а да се превърне в индивидуална и собственоръчно изработена от ученика интерактивна система за учене. Така образователното портфолио по биология ще придобие характеристики на работеща („учеща“) система с дидактически материали, изработени от самия ученик, която ще му дава самочувствие на знаещ, можещ и креативен млад човек.
Успешният образователен процес протича само когато учителят и ученикът заедно създават учебна среда с възможности за реализация на различни стратегии на учене. Само така всеки ученик може да изгради индивидуален стил на учене и комуникация, които са най-ползотворни за него. Затова и ролята на учителя при изработването на портфолиото по биология и здравно образование е да взаимодейства и общува така, че ученикът да се чувства и да бъде активен партньор в образователния процес. Небоходимо е учителят да постави правилно и ясно правилата за създаване на учебното портфолио, да се обсъжда всяка стъпка на изработване и използване на дидактическите материали от ученика, да се поставят ясни критерии за диагностика на знанията, качеството на изработените материали и тяхното използване в учебния процес.
По този начин образователното портфолио (Learning Portfolio) ще осмисли пълното значение на английския термин, защото ученикът може да използва своите материали за самостоятелно активно учене или да участва в образователни игри и изследователски дейности.
Организацията на един съвременен и успешен образователен процес, който е в съответствие с новите учебни програми, изисква работа, която позволява:
- индивидуализиране на обучението;
- повишаване на активността на учениците;
- подпомагане на творчеството и реализацията му от всеки ученик;
- повишаване на мотивацията на ученика;
- създаване на условия за самостоятелна работа;
- създаване на комфортна работеща среда.
Осигуряването на тези важни условия за работа и постигането на добри резултати изисква адекватна педагогическа технология. Образователното портфолиото по биология на ученика в 9. клас изпълнява ролята на нагледно пособие на образователния процес по предмета и демонстрира индивидуалния напредък на ученика, особено ако обхваща един учебен срок или цяла учебна година. То осигурява индивидуално отчитане на постигнатите знанията; на формираните компетентности, на проявената инициативност, творчеството, саморегулация. Портфолиото осигурява демонстрация на интелектуалното отношение на ученика към това, което се случва и разкрива личностни черти, като постоянство, организираност, чувство за красота.
Ролята на ученика при изработване на портфолиото е свързана с изясняване и осмисяне на целите и структурата на портфолиото; с изработването на учебни материали при спазване на определен алгоритъм; с подреждане и подбор на материалите тематично и/или хронологично; с изработване на портфолиото; със съхраняване на портфолиото; с актуализиране на портфолиото.
Основната функция на учителя в процеса на подготовка на ученическото портфолио е свързана с ролята на организатор, консултант и помощник, който определя целите, обсъжда ги с учениците, дава насоки при съставянето на портфолио; дава алгоритми за работа; организира образователни игри с използване на материали, създадени от ученика; следи индивидуалното развитие на ученика; насочва вниманието върху силните умения, качества и способности на ученика.
Разработването на портфолио дава възможност на учителя да преосмисли случващото се в процеса на обучение, да се връща към добри практики, да използва опита си като източник на знания и добри решения.
В приложението е представен модел на портфолио на ученика по биология и здравно образование в 9. клас, чието изработване изисква използването на разнообразни техники и методи.
Цели и задачи на използваното портфолио:
- Формиране в учениците на качества, характерни за природонаучното мислене, необходимо за пълноценен живот в обществото.
- Стимулиране на интересите на учениците към биологията.
- Развиване на творческите способности на учениците.
- Разширяване на биологичните знания и мироглед на учениците.
- Изработване на дидактически материали от учениците.
- Формиране на навици и умения за търсене, подреждане, анализ на информация.
- Създаване на атмосфера на успех и готовност за участия в олимпиади, научни конференции, интелектуални игри.
Очаквани резултати:
- Повишаване на качеството на знанията.
- Ръст на личностните достижения.
- Участие в биологични състезания.
- Задълбочаване на уменията за организиране на работното пространство.
- Следвне на алгоритъм и изработване на карти на понятия
- Озъзнаване, че има различни начини за учене
- Откриване на индивидуални характеристики и развиване на умения за учене.
В хода на изработването на портфолиото учениците овладяват умения от общоучебен характер, използват разнообразни техники, придобиват опит:
- да работят с научна литература
- да провеждат експерименти
- да правят обобщения
- да използват биологчини термини
- да се изразяват ясно, точно, грамотно в устна и писмена реч
- да използват аргументи в защита на мнение;
- да работят с научни изображения
- да издирват, систематизират, анализират, класифицират, използват разнообразни информационни източници, включително учебна и справочна литература, както и съвременни информационни техноолгии.
Портфолиото по биология е подходяща форма да провеждане на писмена рефлексия.
Съществуват различни търкувания на технологията на портфолиото. Обобщавайки ги, може да се направи извода, че при всичките разнообразни мнения и подходи, портфолиото е технология на създаване, събиране и анализ на формираните знания, умения, отношения в процеса на обучение и на резултатите от учебните дейности. За ученика портфолиото е организатор на учебните му дейности, а за учителя то е средство за обратна връзка и инструмент за оценчна дейност.
Да се приучи един ученик към създаване и използване на портфолио е достатъчно трудна за учителя задача. Съставянето на портфолио е доброволна дейност на ученика.
В заключение може да се каже, че портфолиото по биология и здравно образование на деветокласника изпълнява ролята на онагледяващо пособие да обучението му по този предмет. Термините и понятията, връзките между тях – представени чрез схеми, протоколи на лабораторни задачи, конспекти, творчески задачи, материали от проекти подредени по определен начин (всичко това е направено от ученика!) е отлична педагогическа основа за постигане на очакваните резултати и формирането на ключови компетентности у ученика.
Използването на създадените от ученика материали за образователни игри със състезателен характер, превръща образователното портфолио по предмета от папка с изписани листове хартия в динамична, работеща и творчески форма на изразяване и общуване на ученика с учителя.
Приложение
Модел с указания за изработване на образователно портфолио по биология на ученик/чка в 9. клас
ПОРТФОЛИО ПО БИОЛОГИЯ И ЗДРАВНО ОБРАЗОВАНИЕ НА УЧЕНИКА/ЧКАТА – 9. клас
Какво трябва да знаете?
Образователното портфолио на ученика е набор от материали, които той изработва, подрежда и представя като доказателство за своите знания, умения и качества.
Портфолиото е Вашето работно пространство, в което ще онагледите, подредите и представите работата си по предмета Биология и здравно образование за втория учебен срок.
Портфолиото може да бъде подредено в папка с поставени „подпапки“ – отделни раздели, които ще се използват за самооценяване и оценяване на Вашите знания и компетентности. Материалите може да са написани и изработени на компютър, но след това задължително да са принтирани и подредени, като следвате дадените инструкции.
При подреждането на портфолиото е необходимо да следвате следното съдържание:
Подпапка А
- Кратка информация за ученика/чката
- ……………………………………….……………………………………………………..
(двете или трите имена на ученика/ученичката)
ученик/чка ……………………………………………………………………………..………..
(клас, № в класа, училище, населено място)
- Харесвате ли предмета биология и здравно образование? Оценете от 1 до 10 точки и напишете какво най-много Ви харесва и кое най-много Ви затруднява от изучените теми по биология.
- Оценка по предмета в 7. клас……….
- Каква оценка бих искал/а да имам по биология?
- Планиране
- Време за изработване на портфолиото: Втори учебен срок
- Периодично самооценяване и оценяване: 30.04.2019; 28.05.2019;06.2019 г.
Подпапка Б. (Компоненти на портфолиото)
- МОЯТ БИОЛОГИЧЕН РЕЧНИК
В този раздел е мястото на картите на биологични понятия, които вие ще изработвате паралелно с взимането на урока в часа по биология.
Внимание! Необходимо е да следите и да изработвате системно и редовно съответната карта на взетото в час ново понятие.
Указание за изработване на картите от темите
„Химичен състав на клетката“ и „Надмолекулни комплекси“ На всяка карта: • от едната (горната) страна: напишете термина (името на понятието) на български език (по желание и на английски език) и направете схематична рисунка, която го представя най-добре • на долната страна (гърба): напишете определение, което представлява кратко описание-отговор на въпроса „Какво е това ?“
|
Понятия за изработване на карти: органични съединения, мономер, полимер, хомополимер, хетерополимер, въглехидрат, монозахарид, олигозахарид, полизахарид, кондензация, хидролиза, глюкоза, рибоза, дезоксирибоза, скорбяла, целулоза, гликоген, хитин, липид, фосфолипид, мазнина, растителна мазнина, животинска мазнина, хидрофобен, хидрофилен, каротиноид, стероид, холестерол, витамин А, витамин Д, аминокиселина, пептидна връзка, полипептидна верига, първична структура на белтък, вторична структура на белтък, третична структура на белтък, четвъртична структура на белтък, активен център, регулаторен център, ензим, денатурация, нуклеинова киселина, нуклеотид, ДНК, РНК, иРНК, тРНК, рРНК, аденозинтрифосфат, правило за комплементарност (допълнителност) на азотните бази, ген, геном, вирус, вирион.
Указание за изработване на картите от темите
„Структура на клетката“ и „Процеси в клетката“ На всяка карта: • от едната (горната) страна: напишете термина (името на понятието) на български език (по желание и на английски език) и направете рисунка и/или схема, която го представя най-добре • на долната страна (гърба): напишете определението, което представлява кратко описание-отговор на въпроса „Какво е това ?“
|
Понятия за изработване на карти: клетъчна мембрана, цитоплазма, ядро, нуклеоид, клетъчна стена, митохондрий, хлоропласт, ендоплазмена мрежа, лизозома, растителна вакуола, комплекс на Голджи, хромозома, хромозомен набор, диплоиден хромозомен набор, хаплоиден набор, полови хромозоми, автозоми, камшиче, осмоза, дифузия, хипотонична среда, хипертонична следа, изотонична среда, цитоза, ендоцитоза, фагоцитоза, пиноцитоза, екзоцитоза, секреция, вътреклетъчно смилане, метаболизъм, анаболитен процес, катаболитен процес, метаболит, автотроф, хетеротроф, аероб, анаероб, метаболитно стъпало, метаболитна верига, фотосинтеза, гликолиза, цикъл на Кребс, фотофосфорилиране, окислително фосфорилиране, репликация, транскрипция, транслация, клетъчно делене, митоза, мейоза
- МОИТЕ ПРАКТИЧЕСКИ ДЕЙНОСТИ ПО БИОЛОГИЯ
-да разчитам графики (Приложете работата си върху практическа задача за работа с графика върху денатуриращи агенти, която ще се извърши в часа по биология през втората седмица на месец май.)
–да представям схематично (Приложете схемите си за частите на клетката, видовете клетъчни органели, видовете транспорт през мембраната, видовете метаболизъм.)
-да описвам и представям резултати от лабораторен опит и да правя извод (Приложете протокол от лабораторното занятие за денатуриращи агенти, протокол от домашна лабораторна задача, протокол от наблюдение на клетки.)
–да сравнявам (Таблица или схема за сравнение на вируси и живи организми, типове и видове клетки, видове метаболизъм, митоза и мейоза.)
- МОЯТА КРЕАТИВНОСТ (творчество)
Критерии за оценяване на модел
1. Научност -70% 2. Нагледност и креативност– 20% 3. Защита – 10% |
–модел (Изберете едно понятие или процес от тези,
които изучаваме, което/който да моделирате.)
–проект за ……………………………………………
(Включете онези материали, които сте изработили като представяне на работата си с информация от различни източници.)
–моят текст за ……………………………………………………………………………………
(Подредете Ваш авторски текст за биологичен проблем, понятие, процес, приложение.)
- МОЕТО МНЕНИЕ И ОТНОШЕНИЕ
(Подредете колкото и каквито материали прецените, като избирате от: най-трудната задача/най-лесната задача/най-интересната задача; текст за моята работа в група/най-впечатляващото от наученото/най-трудното от наученото/часът, който най-много ми хареса или най-много ме разочарова.)
- МОЯТА САМООЦЕНКА ЗА:
–представянето ми в игрите-състезания „Най-добрият биологичен речник“, Кое какво е в клетката? Кое как работи в клетката?)
-моят модел, презентация, текст
- МОЯТА ОЦЕНКА ПО БИОЛОГИЯ
– тук направете таблица, в която да опишете оценките си от устно изпитване, от практическо изпитване, от домашна работа (включително и портфолиото), тестови контрол, срочна и годишна оценка.
-
Волохонская, А. А. (2013). Подготовка будущего учителя к еффекнивному использованию учебника географии на уроке, Калуга. https://www.dissercat.com/content/podgotovka-budushchego-uchitelya-k-effektivnomu-ispolzovaniyu-uchebnika-geografii-na-uroke/read
Демидова, С.И. и др. (1985). Самостоятельная деятельность учащихся, Просвещение.
Денев, Д. (2009). Педагогически подходи при използването на аудиовизуалните и информационните технологии в образованието, https://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=125544
Единая коллекция цифровых образовательных ресурсов, Цифровых образовательных ресурсов, Формы и методы оценивания результатов обучения и аттестации учащихся http://files.school-collection.edu.ru/dlrstore/3b0249f9-5dfe-4557-9e08-213d30ba8e18/Evaluation.html
МОН (2015-1019). Закон за предучилищното и училищното образование, Обн. – ДВ, бр. 79 от 13.10.2015 г., в сила от 01.08.2016 г.; … изм., бр. 108 от 29.12.2018 г., в сила от 01.01.2019
МОН (2015). Наредба № 6 от 30 ноември 2015 г. за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала, в сила от 14.12.2015
МОН (2017). Учебни програми за IX клас в сила от учебната 2018/2019 година, утвърдени със Заповед № РД09-1092/25.01.2017г., Учебна програма по биология и здравно образование за IX клас, общообразователна подготовка по учебни планове по чл. 12, ал. 2, т. 2, 3, 4, 22 от наредба № 4 от 30 ноември 2015 г. за учебния план
Москалева, Г. Б. (2012). Организация исследовательской деятельности учащихся – как форма внеурочной работы, способствующая повышению качества образования Просвещение.
Тенева, М. (2016). Дидактическа ефективност – фактори и предпоставки за нейното реализиране, http://uni-sz.bg/truni4/wp-content/uploads/pf/file/PEDAGOGICHESKI_FAKULTET/YEARBOOK_2016/1_MariaTeneva.pdf
Хуторской, А. В. (2017). Дидактика. Учебник для вузов. Стандарт третьего поколения. – Спб.: Питер, 2017.
Хуторской, А. В. (2012). 55 методов творческого обучения : Методическое пособие. — М.: Издательство Эйдос; Издательство Института образования человека.
-
Незабравка Симеонова Пенкова, 134 СУ „Димчо Дебелянов“, гр. София