Времето в което живеем изисква ново образование. За да отговори на предизвикателствата на света, училището трябва да се променя. То се изправя пред нови предизвикателства и очаквания за качествено и модерно образование. Всяка образователна институция се стреми да изгражда свой облик и уникалност, да търси път към реализиране на собствен модел на образователна политика, така че да се превърне в училище, предоставящо качествено образование. Тази осъзната необходимост от промяна представлява отговор на реалностите и актуалните тенденции през последните години в нашето общество, които дават пряко и косвено отражение върху българското образование от една страна и желанието на училищните общности да осигурят висок рейтинг на училищата сред местните общности и в страната, от друга. Учителите, които искат да спечелят интереса на учениците си, отдавна търсят начини да разчупят часовете си. Статията представя изследователска програма и е част от експериментално изследване. Разглежда теоретичната част на една иновация, която до голяма степен е породена от събитията през последните две години, свързани с пандемията от Ковид-19. Приложението на информационните и комуникационните технологии в обучението по история и цивилизации стана необходимост при дистанционната форма на обучение. Натрупаният опит ми позволи да оценя възможностите на електронните платформи и тяхната полза за образователния процес. Така се стигна до прилагането на платформата Microsoft Teams в присъствена форма на обучение.
Използването на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) за работа и в свободното време, за общуване и споделяне на информация, за учене и оценяване на постиженията е основна характеристика на съвременния свят. Не можем да си представим днешното време без интернет и социалните мрежи, без мобилни телефони, чрез които не само разговаряме, но и споделяме, гледаме филми, разхождаме се виртуално из музеи и туристически забележителности. Възможностите на технологиите са неизчерпаеми, освен това са достъпни и улесненията, които създават, правят ИКТ незаменима част от нашето ежедневие.
Поколението, което се обучава в училище днес, е родено след 2000 г. Това са деца, израснали в среда с интернет, компютри и информационни технологии. Това поколение често се дефинира като „родените в цифровата ера“ или „поколение Z“. Научните изследвания показват, че то възприема и използва технологиите по принципно различен начин от този, който прилагат предходните поколения.
Учебните планове днес следват традиционния модел на класно-урочната система, създадена преди повече от 200 години, в епохата на техническата революция. Това създава ограничения, които могат да бъдат отчасти преодолени с правилен подбор на учебни материали и методи. Повечето издателства предлагат електронно учебно съдържание с интерактивни дейности и оценяване. Това улеснява работата на учителя, но той трябва да може да приложи подходящи методи за работа в дигитална среда. Нужно е де се придобият знания, умения и отношения за ефективно използване на наличните технологии. Успешните учители трябва да познават и адекватно да използват технологиите в своята дейност.
За да бъдат учениците мотивирани и да заобичат историята, в клас трябва да им се предложат мотивиращи дейности и занимания, които все по-често са свързани с компютърните технологии. Постепенно компютърът и екранът се оказаха централни и незаменими в обучението по история. Дали за представяне на презентация, документален филм, линия на времето, видеоразработка; дали за тестова проверка, или за използването му от учениците за представяне на тяхна самостоятелна работа, обучението без компютър вече е немислимо.
Положителна тенденция е, че с всяка изминала година достъпните в интернет ресурси за българската история стават все повече и повече. Все по-лесно става не само за учителите да обогатят своите методи на преподаване, но и за самите ученици да проведат изследване и разработка на самостоятелна работа. Разбира се, не трябва да ставаме твърде зависими от интернет и екрана, а винаги да имаме и алтернативни писмени материали. Неслучайно и в по-широк мащаб, когато се обсъжда въпросът какви са най-важните промени в обучението по история през последните 20 – 30 години, на първо място се споменава използването на компютърните технологии, наред с такива като разширяване на програмата и въпросите, по които се провежда обучението.
Едно от важните предимства, които предоставят на учителите по история интернет и модерните технологии, е, че всеки може сам, където и да се намира и да преподава по света, да направи своя колекция от ресурси, които са качени в интернет, и може да ги използва, ако прецени, че са полезни.
Практиката е доказала, че учениците много повече се ангажират с изучаваната тема, ако при преподаването на даден урок се използват документални филми и видеоуроци. Електронните ресурси в учебното помагало на издателство „Просвета“ например включват над 35 истински документални филма и десетки аудиозаписи на писмените извори в помагалото – общо над 150 видео- и аудиоресурса, които улесняват значително учителите.
Домашните работи, свързани с изследване на даден въпрос в интернет, са важни, доколкото часовете по история са силно ограничени и за да получат по-добра представа за историята на България, учениците трябва редовно да изпълняват и задачи за самостоятелно проучване вкъщи. В новата програма по история и цивилизации също е посочено, че едно от необходимите умения на учениците, които трябва да се изградят в нашите училища, е да „търсят информация чрез ИКТ по зададени показатели“.
Свързан с коментираните дотук въпроси е този какви трябва да бъдат дигиталните умения на учителя по история. Дали всеки трябва да се стреми да стане специалист, който да познава и използва много от уеббазираните платформи и обучителни програми? В днешния свят, доминиран от мобилните комуникации, несъмнено би било предимство, ако учителят по история е запознат със съвременните тенденции.
Историята е наука, която се променя. Учителят трябва винаги да е в крак с новостите и да владее дигиталните възможности за преподаване. Знанията и уменията в областта на информационните технологии е необходимо да са на много високо ниво, за да се подготви един интерактивен урок. Необходимо е, защото историята най-добре се учи с нагледния метод. Колкото повече има изображения и снимки, толкова по-добре се разбира материала. Едно историческо събитие може да бъде представено под формата на кратък филм и това да даде възможност на учениците да добият най-добрата представа за случилото се. В края на часа могат да изкажат собствено мнение и да оформят позиция по проблемни теми. Интерактивните методи развиват най-успешно абстрактното мислене. Някои теми се преподават трудно в рамките на два-три учебни часа. За това време трябва да се възбуди интересът на учениците към събитието, да се изложат основните исторически факти, да се премине през последиците от случилото се и накрая да се затвърдят знанията. В днешно време начинът на възприятие на учениците е променен. В тяхното ежедневие постоянни спътници са компютърът и Интернет и именно поради този факт те запомнят най-бързо, ако е филмирано. Науката история не трябва да ги плаши. Така ще им повишим интереса.
Днес, в XXI в., учителят трябва да може да се приспособи към всяка промяна. Да си преподавател в днешния свят означава да усвояваш непрекъснато променящи се програми, планове, инструменти. Умните дъски заместват черните, таблетите – учебниците, и новият учител трябва да се справя с това.
Технологиите се развиват с бързи темпове и съвременният учител трябва да е в крак с тях. Най-новите технически постижения, независимо дали са за преподаване или оценяване, помагат на учителя и ученика да учат по-бързо и по-добре. Ефективният учител знае как най-новите устройства могат да променят учебния процес за учениците и затова се старае да ги познава.
Всяко общество е загрижено да обновява модела на обучение и учене, така, че той да е адекватен, ефективен и да подготвя образовани граждани. В съответствие с промените в обществено-политическия живот, изискванията към съвременното училищно образование също се променят динамично. Глобализацията никога в такъв мащаб не е застрашавала идентичността на потребителите си така, както днес. Също, никога както днес, човешките същества не са искали толкова сериозно да заявят и защитят своята индивидуалност. Въпросите за паралелно образование и възпитание в класната стая и във виртуалното пространство все по-често се дискутират и престават да звучат изолирано от дневния ред на съвремието.
Важно е децата да получат добро образование, което да е съвременно и да е адекватно на европейските идеи и успешни практики. Учителят изпълнява посреднически функции, като улеснява процеса на усвояване на информацията и формирането на умения и компетентности. Той не само преподава, но и подпомага и насочва дейността на децата към усвояване на похвати и техники за самостоятелна умствена и практическа дейност.
В нашия случай, не просто прилагане на ИКТ в обучението е иновацията. Макар и не масово, днес съвременните технологии в един или друг случай се използват в обучението по история. Иновацията при нас е прилагането на платформата Майкрософт Тиймс, с нейните приложения и възможности, в нормална, присъствена форма на обучение на учениците. В последните две години, заради ковид пандемията, бяхме подложени на изпитания. Налагаше се често, за продължителен период от време, да излизаме в дистанционна форма на обучение (ОРЕС). Към днешна дата все още ни грози опасността от нови вълни на корона вирус. Това означава, че можем отново да излизаме в дистанционна форма на обучение. Това води задължително до употреба на електронни средства за обучение и съответните платформи. Платформата Майкрософт Тиймс е една от най-използваните и познати на обществото.
Във времето, когато редувахме дистанционна с присъствена форма на обучение, аз продължавах да използвам някои от ресурсите на Майкрософт Тиймс. Дори и тогава, когато се завръщахме присъствено в училище. Например някои от учениците по различни причини, продължаваха да се обучават от вкъщи. Със специално разрешение, тяхното обучение продължаваше да е с Майкрософт Тиймс. Това е едната страна на въпроса. По-важното е друго. При учениците, които се обучаваха присъствено, използвах платформата заради възможностите за подобряване на резултатите от обучението. Много често изпращах на децата домашна работа. Те ми връщаха готови предварително зададени проекти – презентации, доклади, изображения. За улеснение, когато съм подготвял по-подробен план на предстоящ урок, качвах плана предварително във „Файлове“ на Майкрософт Тиймс, за да могат да го използват по време на часа.
Така в мен се зароди идеята да използвам платформата Майкрософт Тиймс постоянно в обучението. Една от мерките за безопасност беше да не се смесват учениците от отделните паралелки заради вируса и да не ползват общи кабинети. Използването на кабинет по история и цивилизации от много ученици не беше възможно. Прибягнах до включването на една паралелка от седми клас за целта на експерименталното изследване.
Обучението на експерименталната група от ученици се проведе в отделен, оборудван със съвременни технически средства кабинет. Основното средство, което използвахме беше интерактивния дисплей. Той съчетава в себе си всички познати до неговата поява устройства. И така, без да имаме нужда от отделен компютър, прожекционен апарат и екран, успявахме да използваме платформата Майкрософт Тиймс в образователния процес. Новото, което внасяме в обучението е разширяването на приложението на тази платформа. Както вече отбелязах, Майкрософт Тиймс в последните две години доби популярност с участието ѝ в системата на образованието по време на дистанционното обучение. Учителите, както и учениците, пък и родителите, успяха да свикнат с нейното присъствие в живота им. Възможностите на платформата са доказани.
Целите, които си поставих с прилагането на иновацията са:
- увеличаване на нагледността в учебния процес;
- осигуряване на обратна връзка в учебния процес;
- търсене на информация от различни източници;
- моделиране на изучаваните процеси и явления;
- организиране на колективна и групова работа;
- осигуряване на индивидуализация на учебния процес.
Фигура 1. Схема на модела на обучение чрез платформата Майкрософт Тиймс
Чрез схемата се показва водещата роля на платформата Майкрософт Тиймс в този модел на обучение и свързаните с нея приложения. Платформата, използвана за образователни цели, служи като център за класна стая. Тя предлага много функции, които улесняват както учителите, така и учениците. Тук няма да се спираме на възможностите ѝ в дистанционната форма на обучение. В иновацията, която представям, разглеждаме приложението на Тиймс в присъствената форма на обучение.
Не се налага да правим събрания, защото учител и ученици са заедно в класната стая. Чрез възможностите на интерактивния дисплей и платформата имаме достъп до електронния учебник на издателство „Просвета“ – София. Така може да се възползваме до ресурсите му, които разбира се липсват в традиционния хартиен учебник. Тъй като има връзка между Тиймс и е-Просвета, електронния учебник се явява приложение на платформата.
Разработването на планове на уроците също спестява време с използването на Майкрософт Тиймс. Предварително подготвени от учителя, плановете се качват във „Файлове“. Там в папка „Материали за учениците“ те могат да ги отворят и да се възползват от тях.
Друга възможност, която се предлага, е свързана с домашната работа. Вградената функция „Възложени задачи“ в Тиймс позволява на учениците да имат достъп до възложената им работа, да виждат крайните срокове и да подават възложени задачи директно в приложението.
За друга текуща работа всяка паралелка разполага с приложението OneNote, където учениците могат да си водят бележки, да четат материали от учителя и да си сътрудничат с други ученици. Те имат достъп до него чрез „Бележник на класа“
С приложението „Формуляри“ могат да се съставят и задават на учениците тестове. Това дава възможност напълно обективно да се оценяват знанията и уменията на учениците.
Приложението “Бяла дъска” на Майкрософт Тиймс ни помогна да изработим в края на учебните часове линия на времето, на която нанасяхме важните исторически дати. Това караше учениците да бъдат по-активни в учебния процес и да затвърждават наученото по време на часа.
Разбира се, възможностите на Майкрософт Тиймс и на интерактивния дисплей не се изчерпват с това. Всеки отделен час може да протече с включването на още ресурси и приложения. Тук трябва да споменем интерактивното съдържание, инструменти и игри на mozaWeb, свързани с учебния предмет история и цивилизации. Ние, за съжаление, не можахме да ползваме пълната версия на образователния софтуер, защото нямахме заплатен потребителски лиценз. В обучението по този начин може да се включат и други проверени интернет сайтове, които ще бъдат в полза на учениците.
След провеждане на обучението с прилагане на тази иновация мога да направя следните констатации:
- Учениците подхождат творчески;
- Влагат старание;
- Проявяват изобретателност;
- Приемат с желание практическите задачи;
- Забавляват се в обучението;
- По-добре разбират мненията на другите;
- Непринудената обстановка при изпълнение на задачите им позволява да общуват помежду си, да обменят идеи, да работят в екип;
- Учениците се преобразуват от пасивни получатели на знания в активни конструктори на тяхното собствено знание.
Това обосновава педагогическата ми идея и е подчинено на иновацията. Въпреки предизвикателствата, пред които сме изправени в днешно време, креативните учители не се предават. Те създават свои собствени стратегии, с които да въвлекат децата в учебния процес и да им помогнат да разберат по-добре уроците си. Да бъдеш преподавател е по-скоро мисия отколкото професия. Добрият педагог е приел да се учи цял живот, да следи новостите и да предава знанията си на подрастващото поколение. Той е негов ментор, съветник и пример за подражание. Затова преподавателите са спокойни, че няма да бъдат заменени от високите технологии и дори вярват, че машините са техни партньори в битката за по-добро бъдеще.
-
Георгиева–Лазарова, С., Лазаров, Л. (2014). Информационни и комуникационни технологии в образованието. Велико Търново: Унив. изд. „Св. св. Кирил и Методий“.
Георгиева–Лазарова, С., Лазаров, Л. (2017). Информационни и комуникационни технологии в обучението и работа в дигитална среда. Велико Търново: Унив. изд. „Св. св. Кирил и Методий“.
Кременска, А. (2021). Информационни и комуникационни технологии в обучението по английски език и работа в дигитална среда. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
https://azbuki.bg/uncategorized/obuchenieto-po-istoriya-v-digitalna-sreda-analiz-i-perspektivi/
-
Красимир Веселинов Стоимиров, старши учител по история и география, ОУ „Проф. Марин Дринов“, гр. Кюстендил
krasistoiov@abv.bg