Статията представя резултатите от проведено изследване за използване на WEB – базираното обучение по геометрия в 9 клас и постиженията на учениците от 9 клас по геометрия – Подобност на триъгълници. Компютърните и комуникационни технологии променят педагогическата практика. Обучението чрез интернет е нова и перспективна възможност за разработване на методи за обучение.
Днес в целия свят включително и у нас се наблюдава бързото навлизане на нови методологични иновативни методи на преподаване на всички образователни равнища – във висшите и средните училища, в професионалното обучение и квалификация в държавните и не правителствените организации. Използването на информационните и комуникационните технологии и интернет може да бъде осъществено в присъствена, дистанционна или – най-често – смесена форма.
WEB – базирано обучение е типично за глобалното информационно общество и е отговор на нуждите на съвременния обучаем от гъвкаво обучение, достъпно по всяко време и от всяко място. Учителите трябва да разгръщат творчески, учебна и изследователска дейност в дух на плурализъм, хуманност и демокрация, която, насочва към актуални проблеми и приоритети, като подготвят широко профилни и адаптивни кадри, чиито умения да отговарят на непрекъсната променяща се динамична пазарна икономика.
Всичко това засилва ролята на методическите изследвания в различни предметни области и по-конкретно в диагностично-изследователската дейност на учителя особено към образователната реформа..
Към методическите изследвания могат и да бъдат отнесени някои иновации в технологията на учебния процес, свързани най-често с разработване и използване на специфични дидактически нагледни материали. Изучаването и прилагането на съвременни образователни технологии е свързано с анализ на иновационните процеси и непосредствено наблюдение на влиянието на въпросните конкретни новости върху интересите и компетентността на учениците по темата „Подобни триъгълници“.
Целта на изследването е да се повиши ефективността на учебно-възпитателния процес – да се установи до каква степен използването на възможностите на WEB – базираното обучение по геометрия ще допринесе, учениците да повишат своите знания и умения и практически да ги приложат за решаване на задачи от „Подобни триъгълници“.
Използвани са два метода на обучение, като акцента се пада върху web-базираното обучение.
Компютърно-подпомогнато обучение (Computer-Aided Instruction, Computer-Aided Learning, Computer-Based Teaching, Computer-Aided Teaching)
Web-базирано обучение и по точно метода Web-подпомагани курсове (Web Enhanced Courses)
Компютърно-подпомогнатото обучение се използва като допълнение към традиционните начини за обучение. Този метод се използва като помощ към дадените уроци и провеждането на съответните упражнения. Тези упражнения могат да се извършат като се използва като помощно средство за учащите в техните упражнения. В конкретния случай се използват уроците и упражненията в следния сайт:
http://www.math10.com/bg/geometry/similar-triangles.html
Web-подпомаганите курсове са едни от най-популярните и широко използвани методи на обучение в училищата. Учителите могат да направят цял web-сайт за техния предмет, който да включва учебна програма, ръководството на потребителите, помощни средства, online упражнения, практически тестове и т.н.
В конкретния случай е използван сайт на МОН, който е по учебната програма по математика за 9 клас в сайта – http://content.e-edu.bg/course/view.php?id=140.
Резултатите от експеримента са представени и последователно обработени и анализът е осъществен по метода който включва следните стъпки:
- Представяне на първичните резултати, които служат за информация за постиженията на учениците от курса на обучение. Таблиците включват брой ученици, брой точки трансформираща оценка.
- Трансформиране и представяне на данни и честотни таблици и графични изображения. Таблиците съдържат абсолютни и относителни честоти. Графичните изображения представят резултатите на учениците.
- Представянето на резултатите от първичните таблици чрез статистически величини. При анализа им се стига до обобщение на учениците както следва:
- Медиана – стойност която разполовява статистическия ред (резултата заема средно положение)
- Мода – най-често срещаната стойност в ранговия ред
- Средна стойност (средно-аритметичната стойност – математическо очакване)
Резултатите от първия текущ контрол – самостоятелна работа са:
Среден успех В1 – WEB базирано обучение – Добър – 4.35
Среден успех В2 – Компютърно подпомогнато обучение –Мн. добър – 4.76
За следващото графично изображение представям полигон на честотите и на двата варианта на педагогическия експеримент В1 и В2. Ясно се вижда, че постиженията на учениците при първия текущ контрол са по добри при В2 – компютърно-подпомогнат начин. Средния успех на В2 е също по-висок от на В1. Това е разбираемо, защото учениците от В2 до момента в часовете са използвали почти “традиционния метод” на обучение. За учениците от В1 метода на WEB – базирано обучение е сравнително нов и аудиторията изисква време за да свикне с него.
Резултатите от втория текущ контрол – тест са:
Среден успех В1 – WEB базирано обучение – Мн.добър – 5.42
Среден успех В2 – Компютърно подпомогнато обучение –Мн. добър – 5.18
Ако проследим резултатите от първия текущ контрол ще видим, че по-добрите показатели са в В2. Това е напълно обяснимо, защото метода е познат на учениците. При втория текущ контрол показателите на В1 реално изпреварват тези на В2. Покачване на показателите се вижда при втората контрола в увеличаването на медианата. Аналогично изменение се наблюдава и при следните стойности – 17,23 – В1 срещу 16,35 – В2. Повишаването на ефективността във втората контрола показва и ефективността на прилаганата технология. Интересът към новия метод и предимствата, коѝто той дава мотивират учениците. Web базираното обучение е един модерен учебен процес при който акцентът е върху самостоятелно учене и изгражда умения, поведение и отношение към работата. То е добра основа за използване на метода „Обърната класна стая“, при който – за разлика от традиционното обучение – учениците разглеждат новия учебен материал извън клас. Обикновено това се случва, като учениците сами се запознават с учебното съдържание от няколко източника, включително и видеоклипове, които са подбрани от учителя. Нещо повече, активностите, класически завършвани в час, сега се завършват от учениците в удобно за тях време. Много модели започват с контакт „очи в очи“, следван от различни извънкласни активности. Времето в клас на следващия ден се използва за по-добро усвояване на новите знания чрез различни стратегии като дискусии, допълнителни упражнения, решаване на казуси, изготвяне на презентации, проекти и др.
Педагогическия експеримент – една нова дидактическа технология на преподаване при изучаване на материала по геометрия в 9 клас (иновация) – допринесе учениците да повишат своите зания и умения не само по геометрия. В следствие на този експеримент наблюдавах как те постепенно започнаха да изграждат умения за критично и творческо използване на ИКТ за постигане на цели си.
Уеб-базираното обучение е инструмент, който позволява на обучаемите да контактуват помежду си, да си помагат с разбирането на учебното съдържание, да задават въпроси на преподавателите и да получават отговор своевременно. Използването на уеб базирани системи за обучение дава дори още по-големи възможности – онлайн тестове, видеоконференции, изпълняване на различни задания в реално време.
-
Николова, И (2000). Проектиране и реализации на WWW – базирано обучение; Методологически средства.
Наумов, В.Г., Кунев, Г. В., Иванова, Г.И. (1999). Мултимедия и дистанционно обучение. Регионален център за дистанционно обучение гр. Варна.
Павлов, Д.(2003). Образователни информационни технологии. Университетски курс, МЗ, ИК Даниела Убенова.
Павлов, П., Атанасова, М.(2001). Образователни технологии и стратегии на учене.
Георгиева, М. (2001). “Мултимедия и интернет – перспективи и проблеми “, Стратегии на образователната и научна политика, С.
Карастанева, Н.С., С. А. Рашкова (2003). “Мотивационни аспекти на дистанционното обучение – Педагогика, № 6.
Дистанционно (2005). Дистанционното обучение – новото предизвикателство – Азбуки, № 6, 12.
Национална стратегия за въвеждане на ИКТ в българските училища
Belinger,F.& Jordan, D.H.(2000). Evuluation and Implementation of Distance Learning Tehnologies, Tools and Techiniques Idea Group Publicishing, Hershey USA
Hall, B.(1997). Web – Based Traning Published Published by John Wiley&Sons, Inc.USA
Hillq J. R.(1997). Distance Learning Environ ments Via the World Wide Web. In Badzu Khan Web – Based Instrucstion. Educational Technology Publications, Englewoad Cliff New Yersey
Milke, D. (1999). Effecctive Teaching in Distance Education ERIC Diggst. ERIC Clearinghouse on Taching and Teacher Education Washington DC.
Whils, B. & Dickingson, J.(1997). Distance Education and the World Wide Web. In Bardu Khan Eb – Based Instruction Educational Techology Publications, Engewood Cliffs, New Yerrey
Методи и модели (uni-sofia.bg)
- Красимира Николаева Дамянова, СУ „Проф. д-р Асен Златаров“, гр. Първомай