Важна част от обучението по информационни технологии е залагането на модул “Електронни таблици” в учебния план за Х клас. Главно средство за проверка на знанията и уменията на учениците са тестовете или т. нар. мултимерна методология. Обучението чрез практическа насоченост e един от възможните съвременни пътища за постигане на нов тип педагогическо взаимодействие, насочено към ученика, създаващо условия за по-пълно разгръщане на личностния му потенциал. Тестовата форма за оценяване помага за един по-лесен и коректен начин за проверка на знанията и уменията на учениците за електронните таблици.
Въведение
Според проф. Георги Бижков прилагането на подходящи методи на педагогическо изследване е важна предпоставка за получаване на обективни данни и зависи от различните цели и формати, които трябва да се съблюдават. (Бижков 1995). Затова, за да се получи по-реалистична картина на положителния ефект от прилагането на иновационната технология за проектно обучение с практическа насоченост по модул “Електронни таблици”, е важно да бъдат подбрани подходящите инструменти за изследването. Предвид обективността на теста като инструмент и с оглед на факта, че тестовото изпитване навлиза все по-широко в българското училище, се подбран за основен инструмент теста. Електронният формат на теста напълно отговаря на възможностите, които предоставя информационната среда, в която се намират учениците.
В нашето ежедневие думата „тест“ се употребява за всяка проба, проверка и измерване на различни величини. Но от гледна точка на това, че тестът е научен метод са необходими прецизни определения.
Според Л. Гей: „Тест означава измерване на знанията, уменията, чувствата, интелигентността или способностите на индивид или група“.
Психологическите тестове диагностицират актуалното състояние и развитие на личността като интегрално образуване или на отделни нейни страни и проявления – интереси, мотиви, насоченост и т.н.
Дидактическият тест се състои от целесъобразно съставени въпроси и задачи за обективна проверка на знанията и уменията на проверяваните като резултатите се оценяват числово и се сравняват с предварително създадени норми чрез използването на точно определени процедури.
Дидактическият тест представлява прогресивно средство за разглеждане и класиране на резултатите от процеса на обучение (в рамките на учебния процес и / или отделните проучвания). Количеството и качеството на знанията и уменията за учене в рамките на обекта, са проектирани да направят отговорите отнемащи по-малко време и поддържащи нивото на изискванията, поставени от учениците без промяна на нивото същевременно.
В педагогическите изследвания, тестовете се използват главно като част от така наречената мултимерна методология, в търсене на индивидуалните различия и техните източници.
Контролният (изходен) тест еднакъв и в двете групи (контролната (10г клас), и в експерименталната (10е клас) група). Той е авторски (нестандартизиран), като са спазени основните етапи при създаване на тест: определяне на целите на теста, съставяне на съдържателна рамка, изготвяне на вариант за апробация, апробация и редактиране на теста, анализ на резултатите (надеждност и валидност). Апробацията отчита задачи, които не са сполучливи (една, на която бяха отговорили 95% от учениците, и една, затруднила 98% от десетокласниците). В крайния вариант на теста тези задачи са премахнати и на тяхно място са предложени други, за които апробацията отчете като надеждност и валидност.
Тестът е предназначен за измерване на степента на придобитите знания и рецептивни умения на учениците от десети клас да разбират особеностите на електронните таблици, да разпознават и да класифицират важните обекти, да използват придобитите знания при прилагането им на практика при проектиране на различни видове диаграми (линейни, кръгови и др.), както и да извършват функционални операции (събиране, изваждане, умножение, деление, намиране на средно аритметично и др.).
Въпросите и задачите от теста са от различни когнитивни нива. Преобладават въпросите, чрез отговорите на които се оценяват придобитите знания за създаването и използването на различни функции в електронните таблици. Проверява се също способността на десетокласниците да използват наученото при проектиране на конкретни електронни таблици, извършване на операции в тях и създаване на диаграми и графики, с цел предотвратяване на евентуално допустими грешки от потребителя при използване на електронните таблици.
Проектно обучение с практическа насоченост по модул “Електронни таблици” От първата си версия Excel поддържа програмиране за крайния потребител на макроси (автоматизиране на повтарящи се задачи) и потребителски дефинирани функции (удължаване на вградена функция библиотека на Excel). В ранните версии на Excel тези програми са писани в макро език, за чиито твърдения е трябвало формула и са пребивавали в клетките на макро листа със специално предназначение (съхранени с файлово разширение .XLM в Windows). Започвайки с версия 5.0 Excel записва макроси във VBA по подразбиране, но с версия 5.0 записът на XLM все още се допуска като опция. След версия 5.0, вариантът е преустановен. Всички версии на Excel, включително Excel 2010 са в състояние да работят с XLM макроси.
Excel поддържа диаграми, графики или хистограми, генерирани от определени групи от клетки. Генерираният графичен компонент или може да бъде вграден в текущия лист, или добавен като отделен обект. Тези дисплеи динамично се обновяват, ако съдържанието на клетките се променя.
Обучението чрез проект с практическа насоченост e един от възможните съвременни пътища за постигане на нов тип педагогическо взаимодействие, насочено към ученика, създаващо условия за по-пълно разгръщане на личностния му потенциал.
Модулът Електронни таблици е заложен в учебен план за обучение в Х. клас по ИТ и в този смисъл не може да бъдат анализирани неговите учебни цели и задачи извън основните цели, които поставя обучението по ИТ. Най-общо те могат да бъдат диференцирани в следните групи:
- Да познават приложението на компютрите и ИТ за решаване на практически задачи, свързани с дейности в глобалното информационно пространство и свързаните с тези дейности;
- Да познават предназначението и функциите на избраните за изучаване програмни продукти (електронни таблици) и възможностите да бъдат използвани при решаване на задачи от други предметни области;
- Да усвоят основните дейности, които могат да се извършват с помощта на програми за работа с електронни таблици.
Основните цели на обучение по модул “Електронни таблици” могат да бъдат систематизирани в три основни групи:
- Образователни цели: се изразяват във формиране у обучаемите на система от основни понятия – електронни таблици, таблица, формули, функции, сортиране, филтриране, валидиране, отчети и др., по създаването, модифицирането и експлоатацията на една електронна таблица;
- Възпитателни цели: се заключават във формиране на научен мироглед, развитие на творческо мислене и формиране на способности и умения за самостоятелно придобиване на знания;
- Практически цели: състоят се във формиране на умения за прилагане на получените знания при решаване на задачи от практиката и по другите учебни предмети. Адаптирането на тези цели към спецификата на знанията от модула Електронни таблици води до творческо използване на получените знания по информатика и в частност за приложението на електронни таблици в практиката, с цел подходящо формализиране и оптимално разрешаване на практически проблеми в различни сфери на живота. Практическите задачи позволяват и работа в екип, проектни задания и защита на проект пред класа, като самостоятелната работа на учениците доминира пред лекцията на учителя.
Реализирането на идеята за проектното обучение може да помогне да се преодолее ниската личностна ангажираност. При този вид обучение ученикът действа ангажирано в реален социален контекст, поема отговорност за собствените си действия, учи чрез натрупване на опит и чрез преживяване на случващото се. По този начин практическото приложение на проектното обучение е един надежден начин за управление на механизмите на самоорганизация и саморегулация в учебния процес. На тази форма на обучение се гледа като обучение на 21 век.
Създаване на тест по модул “Електронни таблици”
Тестът в електронен вариант е изработен чрез възможностите на програмния продукт MS Excel. Провежда се в един учебен час. Броят точки, както и оценката, която получава ученика, се изчисляват автоматично в теста.
- Електронните таблици се използват за:
а) въвеждане, редактиране, форматиране, отпечатване и съхраняване на текст, който е представен таблично;
б) съхраняване на данни в табличен вид и извличане на информация отговаряща на определени критерии;
в) автоматизиране на изчисленията и извършване на анализи в графично
представени данни;
г) организиране на информацията под формата на редове, всеки от които се
състои от няколко полета.
- При електронни таблици адресът на клетка, която се намира на 3 ред и 4
колона е:
а) D3;
б) 3D;
в) 3:D;
г) D:3.
- При електронни таблици адресът на правоъгълна област се задава чрез:
а) името на работния лист и съответните адреси на клетки от областта; б) адреса на клетката в долния ляв ъгъл и този в горния десен ъгъл; в) адреса на клетката в горния ляв ъгъл и този в долния десен ъгъл; г) изброяване на всички адреси на клетки, включени в нея.
- При електронни таблици, когато във формулите участват адреси на клетки, те могат да бъдат:
а) само относителни;
б) само абсолютни;
в) както относителни, така и абсолютни;
г) или само относителни, или само абсолютни.
- Адресацията на клетка $М13 в електронната таблица е:
а) относителна;
б) абсолютна;
в) константна;
г) смесена;
- Операторът за конкатенация на два низа, който се използва в запис на формули в електронни таблици е:
а) +;
б) &;
в) ^;
г) &&.
- В електронна таблица клетка А9 има стойност Борис, а клетка В9 е 1. Какъв ще бъде резултата от изчислението на следната формула: =А9&В9?
а) Борис+1;
б) Борис1;
в) Борис1;
г) Борис&1.
- При електронните таблици константните величини са данни, които:
а) не зависят от стойностите на други клетки;
б) зависят от стойностите на други клетки чрез формула; в) зависят от стойностите на други клетки чрез функция; г) не зависят от зададения формат за данни на клетката.
- При електронните таблици стойността на клетка, за която е дефинирана формула е:
а) променлива величина;
б) константна величина;
в) абсолютна величина;
г) относителна величина.
- При електронните таблици TRUE и FALSE са:
а) данни от текстов тип;
б) логически стойности;
в) променливи величини;
г) логически оператори.
- При електронните таблици промяна на стойността на клетка, която участва във формула, чрез която е дефинирана друга клетка, води до:
а) запазване на старата стойност, получена чрез формулата; б) преизчисляване на формулата, само ако е указано; в) автоматично изтриване на стойността в клетката; г) автоматично преизчисляване на формулата.
- При копиране на формула в електронна таблица, в която участват клетки с относителни адреси:
а) резултатът ще остане непроменен;
б) резултатът ще се преизчисли за новите клетки;
в) резултатът ще зависи от конкретната програма;
г) резултатът ще зависи от използваната формула.
- При копиране на формула в електронна таблица, в която участват клетки само с абсолютна адресация:
а) резултатът ще се преизчисли за новите клетки;
б) резултатът ще остане непроменен;
в) резултатът ще зависи от конкретната програма;
г) резултатът ще зависи от използваната формула.
- Диаграмите представляват:
а) автоматизирано изчисление, предназначено за малкия офис и дома;
б) графично онагледяване на изменението на даден процес или явление; в) вид форматиране на данните за по-доброто им представяне; г) прогноза на последиците от различни управленски решения.
- При електронните таблици средно аритметичното на аргументите се изчислява с функцията:
а) AVERAGE;
б) SUM;
в) ROUND;
г) MAX.
- Ако в клетка се въведе =(А3+А4)/2, електронната таблица ще извърши
следното:
а) Ще пресметне средното аритметично на числата, записани в клетките А3 и А4;
б) Ще счита въведеното за текст;
в) Ще издаде съобщение за грешна формула;
г) Ще изтрие автоматично грешката.
- Формулата =SUM(A1:A20) пресмята израза:
а) А1+А20;
б) А1:А20;
в) А.1+А.20;
г) А1+А2+….+А20.
- Формулата =SUM(A1;A20) пресмята израза:
а) А1+А20;
б) А1:А20;
в) А.1+А.20;
г) А1+А2+….+А20.
- Стойността на израза 5.(17+6)2 се изчислява с формулата:
а) =5*(17+6)^2;
б) =5.(17+6)^2;
в) =5.(17+6)2;
г) =5*(17+6)2.
- На математическия запис съответства формулата:
а) =(sqrt(144)+10^3-20.5):2;
б) =(sqrt(144)+10^3-20.5)/2;
в) =( +10^3-20.5):2;
г) =( +103-20.5):2.
Скала за оценяване:
От 10 до 15 точки-Среден(3)
От 16 до 24 точки-Добър(4)
От 25 до 34 точки-Мн. добър(5)
От 35 до 40 точки-Отличен(6)
Формулата, по която изчислявам оценката въз основа на точките, е:
2+к*брой точки=оценка.
Формулата, по която се изчислява оценката въз основа на точките, е: 2+к*брой точки=оценка, където к е коефициент получен чрез описаната формула и е равен на 0.1.
Тестът има следната структура (въпроси, задачи и отговори):
Той съдържа 20 въпроса, зададени по няколко модела и съдържащи еднакъв брой алтернативни отговори, номерирани по един и същи начин. Задачи с избираем отговор:
Първи въпрос: проверява знанията за електронните таблици и тяхното приложение. Алтернативните отговора са 4.
Втори въпрос: проверява знанията за наименованието на клетката и местонахождението й в електронната таблица. Предложените избираеми отговора са 4.
Трети въпрос: проверява знанията за адреса на правоъгълната област в електронната таблица. Предложените избираеми отговори отново са 4.
Четвърти въпрос: изисква знания за адреса и вида на клетката. Предложените избираеми отговори са 4.
Пети въпрос: проверява знания за вида и адресацията на конкретна клетка в електронната таблица. Предложените избираеми отговори отново са 4, като номерацията е същата.
Шести въпрос изисква знания за оператора за конкатенация на два низа, който се използва в запис на формули в електронни таблици. Предложените избираеми отговори отново са 4.
Седми въпрос: проверява разбирането и използването на формули по зададени параметри. Предложените избираеми отговори са 4.
Осми въпрос: изисква знания за константните величини в електронните таблици. Предложените избираеми отговори отново са 4, като номерацията е същата.
Девети въпрос: изисква разбиране стойностите на клетките в електронната таблица и тяхното дефиниране. Предложените избираеми отговори са 4.
Десети въпрос: проверява знанията на учениците за използването на функциите TRUE и FALSE при електронните таблици. Предложените избираеми отговори отново са 4.
Единадесети въпрос: представлява задача, която изисква знания относно залагане на формула и действията при промяна стойността на клетка, която участва във формула. Предложените избираеми отговори отново са 4.
Въпроси дванадесет и тринадесет: изискват знания за копиране на формули в електронни таблици. Предложените избираеми отговори отново са 4.
Четиринадесети въпрос: изисква знания и умения за построяване на диаграми.
Предложените избираеми отговори отново са 4.
Петнадесети въпрос: изисква знания намиране на средна аритметична стойност. Предложените избираеми отговори отново са 4.
Шестнадесети въпрос: изисква знания за използване на функция IF.
Предложените избираеми отговори отново са 4.
Въпроси седемнадесет и осемнадесет: изискват знания и умения за използване на формули за събиране. Предложените избираеми отговори отново са 4.
Въпроси деветнадесет и двадесет: изискват знания за съставяне и използване на формули, включващи няколко функции едновременно (събиране, умножение и деление). Предложените избираеми отговори отново са 4.
Общият брой точки от теста е 40.
Анализирането на резултатите на учениците от експерименталната група от този тест показва, че се потвърждава заложената хипотеза, а именно: „Ако приложим иновационната технология, проектно обучение с практическа насоченост в модул „Електронни таблици”, то знанията, уменията и компетентностите на учениците ще се повишат“.
-
Бижков, Г., В. Краевски (2007). Методология и методи на педагогическите изследвания. София: Университетско издателство „Св. Кл. Охридски“.
Вълчев, Р.. (2006). Интерактивни методи и групова работа в съвременното образование. София: Център „Отворено образование“.
Дурева, Д., Проблеми на методиката на обучение по информатика и информационни технологии. УИ ЮЗУ „Неофит Рилски“, Благоевград.
Стинсън, Кр. и др. (2005). Всичко за Microsoft Office Excel. С.
-
Любима Георгиева, старши учител по информационни технологии, ЕГ „Акад. Л. Стоянов“, гр. Благоевград