В статията са представени методически препоръки от страна на учителя, които често се прилагат в процеса на обучение по музика при малките ученици с цел организиране на музикални дейности, реализиращи се успешно в трите направления – възприемане, възпроизвеждане и детско музикално творчество. Необходимостта от възникването им се определя от основната задача на музикалното възпитание – учениците да развиват и формират знания за музиката чрез комплексно изпълнение на упражнения , които формират усет за определяне на изразни средства / бързина, сила, характер/, височина, посока на мелодично движение, кратки и дълги тонове, тембър, метрум – равномерен и неравномерен, тривременен и двувременен; видове жанрове и др. Примерните насоки, от методическа гледна точка, са предложени в части от различни теми на учебното съдържание по музика в начален етап. В тях се конкретизират и развиващите цели за всяка дейност.
- Представяне на варианти от различни части на урок за втори клас на тема Лазаруване
Тема: Лазаруване
Клас: втори
Развиващи цели: Развитие на мелодичен слух и ладов усет.
Ход на урока:
А/ Първа част от урока:
Упражнение за разпяване – представена е музикална схема, чрез наблюдението на която се задават следните въпроси или се поставят задачи на учениците:
От коя песен е схемата? Колко са кратките и дългите части? Има ли повтарящи се тонове? Определете посоката на движение на мелодията. Поставете подходящи нотни стойности.
Методически аспект: Чрез представянето на схемата учениците придобиват ясна представа за дължината на сричките от текста на песента „Щъркел и деца“ и за звуковисочинното движение на мелодията. Замяната на кратките стойности с осмини и на дългите с четвъртини формира знание за начална нотна грамотност и усет за по – правилно изпълнение на песента.
Кратките и дългите части от схемата могат да се заменят с цветя, листа, дъждовни капки или други предмети съобразно темата на урока.
Б/ Трета част от урока – подготовка за представяне на нова песен „Ой, Лазаре“.
От две предложени схеми, отговарящи на съответни мелодии, се избира подходящата за песен „Ой, Лазаре“.
Методически насоки: Учениците избират втората, защото се обосновават, че:
- Мелодията е по – подходяща за народна песен „Ой, Лазаре“, тъй като звучи с характерен танц ръченица;
- Кратките и дългите части от схемата съвпадат със сричките от текста. Първата мелодия звучи валсово и не отговаря на избора.
Сравнявайки двете схеми учениците активират вниманието и музикалното си мислене като дават възможност за аргументиране на избора си. По този начин се преодолява даването на мелодия в готов вариант.
В/ Обобщителна част от урока – обобщаването на знанията за обичай Лазаруване се осъществява чрез метод „мисловна карта“, чрез която се синтезират съществуващите знания. Ето вариант, при който думите се залепят на дъската под формата на пролетни цветя.
- Използване на платформа „иззи“ като част от възможностите на електронните учебници към издателство „Клет“.
Малките ученици с интерес следят и взимат активно участие в урока по музика, поради представяне на иновативни варианти от страна на платформата:
Клас/Тема | Дейности | Методически аспекти |
Първи клас – входяща диагностика
|
Танцово възпроизвеждане – от три картинки с различна жанрова характеристика да изберат вярната и да я оцветят според мелодията, която прозвучава. | Чрез оцветяване на националната носия с четката и предложените цветове се осмисля връзката между танцьорите и ръченицата, а чрез прослушването на танца и двигателното му възпроизвеждане – неговите характеристики – темпо, динамика, настроение. |
Първи клас – Ден на народните будители | Свързване на заглавия на песни с :
а/ картинки, изобразяващи бързина б/ изображения на танцьори в/ подходящи музикални инструменти |
Чрез преместването на картинката към съответното заглавие първокласниците имат възможност нагледно по достъпен и интересен начин да съобразят правилните музикално – изразни средства и определят жанровите характеристики на всяка мелодия. Избират подходящи инструменти като съпровод и го изпълняват с детски музикални инструменти като развиват метро – ритмичен усет. |
Втори клас – Песни за птици | Подреждане на пъзел и откриване на части и тембър на музикални инструменти. | Подреждането на отделните части от пъзела дава възможност на учениците да научат характерните особености на музикален инструмент гъдулка по отношение на външния вид – крушовидна форма, глава, лък. Тази задача е подходяща за сравнение с друг музикален инструмент – тамбура и да се открият разликите. Докато се подреждат частите би могло многократно да се прослуша тембъра на гъдулката и да се уточнят специфичните й характеристики. |
Трети клас – Нотно ограмотяване – във всички уроци за нотни височини.
|
Музикални загадки за откриване на нотни височини в два варианта:
а/ кликване върху определени нотни височини за сглобяване на пъзел б/ определяне на нотна височина, която „пада“ с цел допълване на думи в изречение. |
Третокласниците трябва да съумеят да открият нотни височини в определен момент от образователната игра с цел разбиране и научаване на нейното място върху петолинието. |
Четвърти клас – аудиотехника – обобщение | Допълване на липсващи думи в музикална карта. | Нагледното представяне на нововъведените понятия, свързани с темата аудиотехника, чрез музикална карта дава възможност на учениците да допълнят липсващите думи чрез „ приплъзване“ от няколко предложени. Електронният вариант осигурява активно участие от страна на четвъртокласниците, както и предизвикване на по – голям интерес.
Останалите задачи за слушане помагат на учениците да открият изучените музикални инструменти и тембровите подходящи характеристики. По този начин се формират понятия, които обогатяват музикалната култура по отношение на средствата за звукозапис и възпроизвеждане на звука. |
3.Откриване на принцип контраст в музикално произведение в урок за четвърти клас.
След прослушване на произведението „Увертюра от оп. „Виенска кръв“ от Йохан Щраус – син учениците откриват двете части и според изразните средства темпо, динамика, настроение и мелодична линия определят основните разлики между тях чрез разпределянето им в таблица. Към всяка част допълват усета за тъжно и весело с помощта на илюстрации.
Първа част | Втора част |
весело, бързо, силна динамика
зимен пейзаж – изобразяващ весело настроение |
тъжно, бавно, тиха динамика
зимен пейзаж – изобразяващ тъжно настроение |
Методически аспект:
Представянето на двете части от произведението по този начин подпомага разбирането на понятието контраст в музиката, тъй като изразява свързването на мелодията с основните характеристики.
Предложените педагогически похвати не само улесняват усвояването на необходимите знания в учебния процес по музика в началното училище, но и подпомагат за постигането на една от най- важните цели – активиране на творческото въображение и стимулиране на познавателната способност на малките ученици.
-
Невелина Иванова Илиева, учител по музика в начален етап, СУ „ Николай Катранов“, гр. Свищов