В последните няколко години сме свидетели на масовото навлизане на дигиталните технологии в съвременния начин на живот. Тези процеси се наблюдават и в сферата на образованието. Оценяването със съвременни иновативни методи на знанията на учениците е ново предизвикателство, за което съвременния учител трябва да има своя адекватен отговор. Начинът на оценяване на знанията на учениците с Kahoot се доближава до голяма степен до тяхното кинетично възприемане на информацията и определя правилният подход на тяхното мислене. В настоящата статия се представят изводите и обобщенията, които са достигнати с прилагането на модел с Kahoot за оценяване знанията на учениците по икономика в Професионална гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Пеньо Пенев“, гр. Русе.
Изследването е направено през периода м.02-м.05.2022г. в ПГСАГ „ П.Пенев“ гр. Русе, като се работеше с два 10 класа , които имат изравнени познания по икономика преди да бъде направено самото изследване. От двата класа се сформираха две групи на произволен принцип, без да се има в предвид – пол, етническа принадлежност и други качества. Основният акцент при определянето на целта е да се изследват знанията на учениците от 10 клас по икономика с прилагането на Kahoot.
Формулира се следната изследователска хипотеза: Ако учителят използва електронен тест с Kahoot тогава може да се очаква положителна промяна в успеха на класа при решаването на теста по икономика.
В процеса на обучението се приложи моделът/методиката „Kahoot”. Установи се, че той е ефективен метод за оценяване на знанията и уменията на учениците. В резултат на събраните и обработени емпирични данни и използвания статистически инструментариум се потвърди алтернативната хипотеза, която гласи – отхвърля се нулевата хипотеза Н0 и се приема алтернативната – На защото се повишават резултатите на учениците от експерименталната група в резултат от прилагането на експерименталния модел при оценяване на знанията на учениците по икономика с Kahoot./ критерий на Уилкоксън / Това ни дава основание да потвърдим и основната изследователска хипотеза, че с прилагането на Kahoot като метод за оценяване знанията на учениците по икономика в 10 клас в ПГСАГ „П. Пенев“ гр. Русе подобрява техните знания и равнището на успеваемост. Доказателство за това откриваме в следните основни параметри:
- Средният успех на експерименталната група от първият контролен тест е Добър /3,88 / При извършване на самият експеримент с Kahoot групата постигна среден успех Мн. добър /4,60 / Това се дължи на прилагането на нетрадиционни методи на оценяване по „Икономика”, Като цяло се повиши общата мотивация в групата. Преодоля се психологическият стрес при решаването на теста с Kahoot. Изпита се невероятна положителна емоция от учениците. По този начин се предостави възможността те (учениците) да разгърнат целия си потенциал от знания и умения по Икономика. Поставянето на учениците в съвсем нова среда на оценяване при наличие на конкурентност по между им повиши още по вече мотивацията им за по добро представяне при решаването на теста с Kahoot. Аудио визуалните ефекти допълнително допринесоха за развитието на логическата мисъл на ученика по всеки един въпрос от теста, с което покачи общото равнище на успеваемост.
- В детайлното проследяване на знанията и уменията на учениците в двете групи много ясно се очертават положителните тенденции в експерименталната група.
Всичко това още веднъж доказва формулираната изследователска хипотеза.
От направеното педагогическо изследване могат да се направят следните изводи и обобщения:
- Въз основа на първоначалния теоретичен литературен анализ се установи, че проблемите с оценяването на знанията на учениците са заемали важна роля в цялостния учебно – възпитателен процес, винаги са имали своята актуалност и динамично развитие, което дава възможност за прилагането на все по нови методи за оценяване знанията на учениците, като се съобразява с действащата нормативна уредба, ДОС и др.;
- Създадения модел за оценка на знанията на учениците Kahoot е съобразен със съвременните педагогически изисквания свързани с използването на нови съвременни форми и методи на преподаване и оценяване;
- Използвана е нова методика на преподаване и оценяване, чийто акцент и философия са визуализирането на сложни икономически понятия, процеси и механизми, въз основа, на която учениците получават по- добра представа за учебното съдържание по Икономика, изразяващо се във:
- Представяне на икономическа информация на интерактивна дъска и работа в STEM среда;
- Разработване на учениците съвместно с учителя теми по икономика с аудио визуални ефекти, като се използват образователни слайдове за нов дизайн при оформянето им – innovative backround – Google;
- Използване на приложенията на Microsoft Teams, като учениците изпращат свои отговори по предварително формулирани задачи. По този начин може да се види къде е сбъркал даден ученик и на момента да разбере и осмисли грешката си. Така няма да я допуска повече. Това е една прекрасна възможност, която софтуера предоставя. Той се оценява не само от мен като учител, който може да коментира и заедно с учениците да обсъди отговорите на много от тях и да види имали проблем и къде е той, но и от учениците, защото всеки от тях е доволен, когато възможно най – бързо разбере нещо, което е объркал и не е направил така както трябва;
- Използване на видео материали от сайта Уча.се, който има много добри лекции по икономика. Подхождайки иновативно урокът по икономика се изпълва с нова форма и съдържание;
- Реализирането на педагогическият експеримент за нетрадиционно оценяване знанията на учениците по „Икономика” , превръща изпитването от сложно педагогическо явление с дидактически противоречив характер в невероятно положително изживяване, при което всеки ученик конкурира своите знанията с останалите ученици от групата;
- Използването на съвременни форми на обучение , заедно с оценяването с Kahoot, допринасят за развитието и повишаването на знанията и уменията, създават възможност за изграждане на мотивация за учене по икономика, за активиране на познавателни дейности и за подобряване качеството на учебния процес;
- Приложението на нетрадиционната методика на оценяване освен, че оказва положително влияние върху учениците, то дава отражение и на моята дейност като учител. Спомага да се самоусъвършенствам като придобия нови професионални знания и умения.
От направените изводи мажем да кажем, че изследователската цел и поставените задачи са намерили своето решение . По своя характер разработеният модел за оценяване знанията на учениците по икономика с Kahoot e иновация, която има за цел да повиши качеството на образователния процес като цяло и да отговори на предизвикателствата на съвременните изисквания в областта на образованието.
Да получаваш веднага информация за твоите резултати при решаването на теста по икономика с Kahoot е иновативен момент в оценяването на знанията на учениците. Той до голяма степен облекчава работата на преподавателя при оценяването знанията на учениците по икономика, дава много детайлна и подробна информация за начина на протичане и оценяване знанията на всеки ученик от класа. Решаването на стандартни тестове на хартиен носител изисква много по вече време за тяхното проверяване и оценяване
Изследванията в областта на образователният процес имат своите предизвикателства в нашето съвремие.
Основната роля на съвременния учител е да провокира учениците към правилно мислене и получаването на комплексни знания, за да могат да се справят с поставените задачи. В тази посока педагогиката има достатъчно много методи, които учителя трябва правилно да подбере за постигането на своята цел. За да може да се привлече вниманието на учениците и те да изпитват по голямо желание за работа, трябва да се подходи по различен начин като се усетят техните нагласи за придобиване на нови знания и умения. По някога нетрадиционния подход към тях привлича вниманието и всичко ново и позитивно, което се случва в техния час предизвиква желание и интерес за по добра работа. На тях им е интересно да бъдат поставени в нестандартни ситуации и да бъдат провокирани да откриват в себе си неща, които не са подозирали, че съществуват. Въпросът е да се подхожда по правилния начин, за да може да осъзнаят важността от изучаването на икономика, какви са нейните приложения, какви ползи може да извлече за себе си и бизнеса, който следва да развива. Така по този начин се формират положителни качества на предприемчивост и последователност във всяко едно действие за постигането на положителен резултат.
Използването на съвременните електронни подходи, технологии, методи и средства има своите предимства, но и недостатъци. Трябва да се прилага един балансиран подход и да се търси разумния компромис в това отношение.. От една страна използването им в образователния процес позволява бързо и лесно да се откриват допусканите грешки от учениците, много по бързо става тяхното оценяване, субективизма при оценяването се свежда до абсолютен минимум, което поражда много голямо доверие между учителя и ученика. От друга страна не трябва да си пренебрегва прекият контакт с учениците, защото по този начин се усеща нагласите на ученика към учебния процес, неговото мислене и емоция, както и неговата социална адаптивност.
При въвеждането в процеса на обучението на съвременното тестиране по методиката Kahoot се установи положителен педагогически, икономически и екологичен ефект. Основните педагогически ефекти се разгледаха в настоящата статия. Икономическият се изразява в намаляването на тонове хартия / в годишен аспект /, които са необходими при съставянето на тестове на хартиен носител, както и съпъстващите консумативи като тонери и др. , без които не може да се отпечата теста на хартиен носител. Екологичният ефект се изразяване с намаляването употребата на хартия, където основните суровинни източници за нейната направа са различни дървесни видове. По този начин ние ще опазим природата и ще подобрим екологичните норми на съвременния начин .на живот и ще дадем своят скромен принос за опазването на околната среда за идните поколения.
Прилагането на нетрадиционното електронно тестиране в учебния час ще позволи да се формират икономии от бюджетни средства при издръжката на всяка образователна институция. Финансовият ресурс, реализиран от икономии, може са се насочи за повишаването на качеството на образователната услуга, в посока подобряване на материалната база, допълнително финансово стимулиране на изявени учители, повишаване на квалификацията на учителите.
-
Йордан Ангелов, старши учител , ПГСАГ „ Пеньо Пенев“, гр. Русе