Преподаването на литературните творби в 8. клас и развиването на компетентностите по литература е по-ефективно, ако се използват прецизно подбран набор от принципи, методи и средства. В настоящата статия е представено кратко теоретично проучване за спецификите на електронните технологии и използването им в обучението по литература като иновативно средство за формирането на литературни умения в първи гимназиален етап. Направен е преглед на обобщени резултати от експерименталното приложение на технологията. За да се анализира поставеният въпрос, през учебната 2021/2022 година е проведено изследване с 25 ученици от 8. клас, които са обучавани чрез чрез ресурсите и инструментите на облачната платформа Google Workspace for Education Fundamentals. Основните изводи от изследването показват, че електронните технологии в обучението по литература имат потенциала да подобрят знанията, уменията и компетентностите на осмокласниците, да стимулират самостоятелната им работа и творческа изява, да развият дигиталните им умения, които са заложени като ключова компетентност в Учебната програма по български език и литература.
Осми клас се явява първият в гимназиалния етап. Продължава работата за развиване и усъвършенстване на литературните компетентности. Погледът на юношата от тази възраст е обърнат към света и това му позволява да подхожда към произведението като към обективна ценност.
Възпитаването на читателски качества у юношите от този преходен период трябва да цели формиране на теоретико-литературни знания и преди всичко на обективни критерии за подход към произведението. В осми клас читателската култура на учениците вече би трябвало да се издигне на ново равнище. Това означава да се развиват естетическото възприемане, възпроизвеждащото въображение, логическата мисъл, паметта, т.е. учениците трябва да бъдат възпитавани да мислят литературно (Кръстева 2017: 4-5).
Съвременните информационни и комуникационни технологии са нов фактор в нашето съвремие, който оказва влияние върху подрастващите. Те са поколение родени сред дигиталните технологии и живеещи и прекарващи по-голяма част от времето си в Интернет. За тях училището не е единствен източник на знания, информация или социални контакти. Те общуват виртуално с много хора, които могат да са дори непознати, използват кратки фрази, специфичен език и се отнасят пренебрежително към строгите правила и традиции. Те са нетърпеливи да действат, още преди да са научили алгоритъма за това, да се изявяват и да постигат резултат, който да е видим.
Училището не представлява специален интерес за учениците от това поколение. Очакванията към него са да предложи знание по начина, по който те получават информация в неформалната среда – бързо, динамично, чрез разнообразни изразни средства и преди всичко визуално. Същевременно децата имат потребност училището да бъде своеобразна територия, където да се изявяват свободно, да бъдат чути и забелязани като личности и индивидуалности (Цветанска 2012).
Съществуващата образователна система и традиционните методи на обучение в учебния процес трудно задържат вниманието на дигиталното поколение. Дигиталните ученици са поставени в ситуации на консуматори на определено учебно съдържание. Мисията на образованието изисква обучението на технологичното поколение и идващите след него поколения, да се насочи към активно изграждане на знания чрез електронни ресурси и комуникация чрез ангажиране на различни канали. Преподавайки на дигиталните деца, е необходимо – да ги наблюдаваме, да ги питаме, да ги предизвикваме, да уважим техните интереси, да опитаме да разберем идеите им, чак тогава ще бъдем в състояние да им помогнем да станат по-добри, ангажирани и самостоятелни ученици. Всичко това може да се постигне, ако масово се прилага интерактивно и електронно обучение чрез възможностите на дигиталните технологии, като стратегия за преподаване (Бухчева 2016).
Обучението чрез дигитални средства е педагогическа технология, задължителна в съвременната учебна дейност, като се има предвид, че дигиталната компетентност според Учебната програма по български език и литература е ключова компетентност за изпълнението на конкретна задача – изследователска, комуникативна или творческа. Обучителната дейност, реализирана чрез включването на електронни средства, има за цел да стимулира мисълта и креативността на учениците и да се постигат отлични резултати. Използването на електронни продукти в училище подпомага традиционните методи и форми, като ги разнообразява, и естествено и логично да сближава образците на художествената литература и съвременните ученици. Те са начин за прилагането на съвременни интерактивни методи и техники в учебния процес.
В тази връзка трябва да се отбележи, че електронните облачни технологии са възможност за провеждането на всякакъв вид уроци – за нови знания, за упражнения, за преговор, за обобщение и за развитие на комуникативните компетентности. В обучението по литература в съдържателен план те не могат да се различават много, защото взаимно се допълват. И уроците за нови знания, и уроците за упражнение винаги са съобразени с художествения текст, който се изучава, и се подчиняват на тема, определена от него. Всеки от двата вида уроци е звено в една верига, в която организирано и постепенно се постига пълнота, задълбоченост и разнообразие. Така според възрастта на учениците и според ограничения им литературен и житейски опит се изяснява художественият текст. Следва се принципът за единство на научност и достъпност – върви се от простото към сложното (Кръстева 2017: 13-14).
Разнообразието от електронни образователни продукти и инструменти дават неограничени възможности за провеждането на съответния урок по литература, осигуряват нагледност и активност при излагането на информацията и последвалите практически дейности по конкретната художествена творба.
Феноменът е-ресурси е интегрална част от електронното обучение, което в широкия си смисъл е всяко обучение, подпомогнато от ИКТ. Съществуват различни подходи за дефиниране и класифициране на ресурсите за обучение. Както традиционните, така и електронните ресурси са в помощ на основните учебни дейности, но за разлика от традиционните е-ресурсите са значително по-динамични, като осигуряват много по-бързо актуално учебно съдържание, а различните технологии предоставят възможности за мултимедийното му представяне.
Според формата на обучението, в което се прилагат, електронните ресурси могат да бъдат е-ресурси за присъствено или синхронно онлайн обучение и е-ресурси за асинхронно обучение. В първия случай е-ресурсите основно подпомагат преподаването (например различни мултимедийни ресурси за онагледяване на учебното съдържание от типа на презентации, видеа и др.), а във втория – самоподготовката и саморегулираното учене, като отново биха могли да включват мултимедийни ресурси, но и различни интерактивни материали за упражнения, самоконтрол и самопроверка (Алексиева 2021).
Търсенето на иновативни и привлекателни средства в обучението по литература, даващи възможност за прилагане на подходящи методи и отключващи интереса, вниманието и усъвършенстването на компетентностите на учениците от 8. клас, е основният мотив за разработването и апробирането на технология, която да бъде полезна за отличното развитие на литературното мислене в тази възрастова група.
Тук е представено осъществяването на целта на експерименталната технология, т. е. апробирането ѝ. Обект на изследване е процесът на обучение, свързан с усвояването на епическите и драматургичните литературни произведения в 8. клас в електронна среда. Предметът на изследване е ефективността на новата технология на обучение по литература.
Формулирана е следната хипотеза преди началото на експерименталната дейност: Ако се приложи технологията за усвояване на литературни произведения в електронна среда, то се очаква да се получат по-високи резултати в развитието на компетентностите, заложени в Учебната програма по български език и литература, и да се въздейства върху формирането на положително отношение към изучаваните литературни текстове.
Използвани са следните методи на изследване:
- теоретичен анализ на литературата по проблема;
- педагогическо наблюдение;
- педагогически експеримент;
- тестиране;
- статистическа обработка и анализ на получените данни.
Уроците, структурирани в съответствие с новата технология, са апробирани в присъствена форма на обучение, комбинирана с асинхронна (Google Classroom) форма на преподаване, която е използвана за изпълнението на домашни работи, проектни задачи и самоподготовка.
Изследването е осъществено в СУ “Св. св. Кирил и Методий”, гр. Неделино с 25 ученици в 8. клас. Дейността е реализирана в три етапа: констатиращ, обучаващ и контролен. За целите на това педагогическо изследване са приети равнища на успеваемост: висока успеваемост (ВУ) за задачи, решени с 80 до 100% правилни отговори; средна успеваемост (СУ) – при резултати от 50 до 79%, и ниска успеваемост (НУ) – при резултати под 50%.
В констатиращия етап резултатите от входящия тест по литература показват, че едва 24% от обучаемите имат висока успеваемост, преобладават учениците със среден успех – 64%, а с ниска успеваемост са 12%. На най-ниско равнище са резултатите от работата със задача за прилагане на продуктивни умения. Пропуски се отчитат и при задачите за рецептивни умения.
В обучителния етап е осъществен учебен процес с инструментите и ресурсите на облачната платформа Google Workspace for Education Fundamentals. Подборът на подходящи електронни средства е зависимост от вида на урока – за нови знания, за упражнения, за обобщение или за преговор.
По-често използваните инструменти по време на експеримента са Google Документи, Google Презентации, Powtoon, Google Earth, Padlet, Thinglink, Google Forms, Kahoot, You Tube .
За съхраняването на всички образователни продукти, създадени от учителя и учениците, с цел да са в помощ и на по-късен етап, както и за осъществяване на обратна връзка, е избрана платформата Google Classroom, а за споделянето на по-важните и интересни дейности от учебния процес е предпочетен Google сайт.
Контролният етап е третата стъпка от експеримента. Проведен е изходен тест, който да провери полезността на приложеното ново обучение. От индивидуалните проценти успеваемост за всеки един ученик се установяват 4% с ниска успеваемост, 39% със средна успеваемост, 52% с висока успеваемост.
Преобладаваща е групата на учениците с висока успеваемост, което формира извода, че приложената технология на обучение има положителен ефект върху усъвършенстването на способностите на учениците. В сравнение с входящия тест процентът с ниска успеваемост е намален от 12% на 4%, със средна успеваемост от 64% на 39% и е завишен процентът на високите резултати от 24% на 52%.
На диаграма 1 се вижда намалена успеваемост в изходните тестове на четирима ученици. При всички други обучаеми се регистрира повишаване на постигнатия брой точки в изходния тест в сравнение с резултатите им на входния тест.
Диаграма 1. Съпоставка на резултатите в началото и в края на експерименталното обучението
При съпоставката на началните и крайните резултати по среден брой точки се установява, че постиженията на учениците в края на експерименталната дейност са се повишили с 1,6 среден бр. т. А в процентно отношение разликата е 68% от входящия тест срещу 76% от изходящия тест, което определя 8% повишаване на успеваемостта в крайния тест. Тенденцията към увеличаване на успеваемостта, макар и с малка разлика, е устойчива. Изведените твърдения са представени на диаграма 2.
Диаграма 2. Съпоставка по среден брой точки от двата теста
За статистическата обработка на резултатите от входния и изходния тест на експерименталното обучение по литература в 8. клас е използван критерият на Уилкоксън. Той е непараметричен метод за установяване на наличие или отсъствие на статистически значими различия в показателите на две зависими извадки, т. е. провеждане на измервания върху едни и същи обекти преди и след подлагането им на определено въздействие.
В обобщен вид данните от проверката на ефективността на новата технология имат следните параметри:
- Според стандартна таблица за критичните стойности за критерия на Уилкоксън при 25 ученици Ткр. е 100.
- Емпиричната стойност на данните от входния и изходния тест по метода на Уилкоксън е Темп. – 55.
Заключението е, че Темп.<Ткр.. Нулевата хипотеза Н0 е отхвърлена и е приета алтернативната хипотеза H1, според която разликата в резултатите на обучаваните е статистически значима и се дължи на приложението на новата технология на обучение.
Въз основа на направения анализ изводите са, че технологията за усвояване на литературни произведения в електронна среда дава възможност:
- да се приложат по иновативен начин принципите на обучение – нагледност, достъпност, активност и научност;
- постигат се по-високи образователни резултати;
- прави уроците по-привлекателни и полезни за учители и ученици;
- олекотяват възприемането на учебния материал;
- по-голяма свобода за учителите и учениците;
- консултацията от учителя може да бъде навременна и независеща от конкретно работно време;
- учебният процес за обучаваните е по-лесен, забавен, интересен и максимално се ангажира вниманието им;
- улеснява се усвояването на съдържанието на литературните творби, важна част за ползотворното изпълнение на другите обучителни дейности по литература;
- инструментите на облачната платформа Google Workspace for Education съдействат за по-практичния и осъвременен начин на осъществяване на другите методи на обучение (учене в и чрез опита, проблемно базирано обучение, проектно ориентирано обучение, развитие на критическото мислене чрез четене и писане) и за комплексното едновременно използване на тези методи в урока, в зависимост от вида и тематичния му облик;
- засилва се сътрудничеството и толерантността между учениците, работата в екип, приложението на междупредметните връзки;
- осъществява се ефективно реализиране на заложените в Учебната програма социокултурни, литературни и комуникативни компетентности;
- повишено качество на проверка и оценяване на знанията и уменията на учениците чрез различни образователни приложения, които предоставя облачната платформа.
Успешното реализиране на учебния план по литература в 8. клас и провеждането на ефективно обучение е в пряка зависимост от подбора на подходящи методи и средства. Научните изследвания в областта на педагогиката посочват, че комбинираното използване на традиционни и иновативни средства на обучение е правилната стратегия в педагогическата дейност на всеки обучаващ. Облачната платформа Google Workspace for Education Fundamentals със своите инструменти и ресурси е иновативен метод, който може да се съчетава с всякакъв вид традиционни педагогически практики и да съдейства за усъвършенстването на компетентностите на обучаваните. Може да ги допълва и да предоставя осъвременен начин на преподаване, в синхрон с нуждите и интересите на новото дигитално поколение.
-
Кръстева, Илияна (2017). Книга за учителя по литература. Булвест 2000. София.
Цветанска, Силвия (2012). Училище за новото поколение или ново поколение училище.В: Годишно научно-методическо списание: Образование и технологии, година 3.
Бухчева, Теменужка (2016). Дигиталните технологии и обучението на дигиталните младежи. В: Педагогически новости, 4.
Алексиева, Любка (2016). Електронни ресурси за онлайн обучение по математика в началните класове – същност, видове, качество. В: Математика и информатика, 64.
-
Светла Здравкова Коруева, учител по български език и литература, СУ „Св.св. Кирил и Методий”, гр. Неделино, обл. Смолян