Една от основните задачи на българското училище е да търси и осъществява съвременни методи на обучение, които да превърнат училището в желана територия на ученика. Училището не трябва да бъде място, където учениците ходят по задължение, а с желание. Мисията ни като учители е да превърнем ученика в равнопоставен участник в учебния процес, за да се оправдаят очакванията на обществото за реални резултати в българското образование. В настоящата статия съм описала приложената от мен образователна технология за визуализиране в презентация при екипна дейност за изучаване на континента Азия в шести клас.
Ролята на иновативните образователни технологии е да стимулират процесите, които влияят положително на резултатите от обучителния процес, да провокират интереса на учениците като ги превърнат в активни участници в процеса на обучение. Целенасоченото и пряко ангажиранe на учениците в урока развива тяхната отговорност, комуникативните им умения и творческо мислене. Така се постигат целите на обучението по география и икономика – развитие на географска грамотност, формиране на географска компетентност и развитие на ценностна ориентация.
Според Дерменджиева обучението в съвременното училище е изправено пред необходимостта да формира, развива и стимулира интереса на учениците към учебното съдържание и учебната дейност. Активизирането на познавателните интереси на учениците е условие за преодоляване на отчуждението и нежеланието за учене, за приемане на познанието като път за изграждане на необходими в съвременния свят качества на личността – информираност, богата култура, творческа инициативност Липсата на умения води учениците до задълбочаване на бедността и социално изключване (Дерменджиева 2021).
Обучението по география заема съществено място в съвременното образованието и трябва да отговоря на изискванията на времето и да изгражда умения необходими за съвременния свят.
Доколкото искаме да сме подготвени за живот и работа в 21 век нужно е да определим кои умения на 21 век притежаваме и кои трябва да развиваме.
Цел на голяма част от уроците по география е формирането на нови знания и умения, които да са основа за бъдещето развитие на учениците. Актуалността на настоящето изследване, произтича от съвременните изисквания за ново качество на обучението, от необходимостта за намиране на такива методически решения, позволяващи на ученика да прояви творческо мислене, информационна грамотност и умения за работа в екип.
В условията на развиваща се наука е наложително нова организация, същност и структура на съвременния урок по география. Урокът е динамична форма на организация на обучението, ангажирането на учениците за учебна дейност и учене е основно условие за ефективност на учебния процес.
Образователната технология (на английски: educational technology или learning technology) е подпомагането на учебния процес и подобряване на представянето на учащите чрез създаване, използване и управление на подходящи технологични процеси и ресурси.
Бързо развиващата се информационна среда поставя нови предизвикателства пред образователните методи и практики да се усъвършенстват и адаптират към нея, за да се превърне информационната грамотност в основен акцент на образователните дейности на всички нива. Информационната грамотност е компетентност да се търси, получава, обработва, осмисля, анализира и/или синтезира информация, да се оценява по различни критерии. Презентациите в клас са възможност учениците да демонстрират разбиране по дадена тема и да я обяснят пред публика. Внимателно подготвеното представяне и систематизираната обратна връзка дават възможност на учениците да придобият опит и да обогатят комуникационните си умения.
Целта на презентациите е не само ученикът да излезе и представи няколко слайда и да прочете даден материал. Презентациите развиват множество умения: проучване и синтезиране на информация; систематизиране и оформяне на информация; държание и говорене пред публика; избор на подходящ език и увереност.
Уменията за работа в екип са комплексни, защото включват в себе си умения за общуване, умения за взимане на решение, умения за излагане на мнение и защитаване на позиция, умения за планиране и организиране на различни дейности, умение за съобразяване с чужда позиция и др. Работата по проект в екип изисква създаване на завършен продукт, в който се използват вече придобитите знания и умения, както и допълване на знанията като се използва метода.
Предмет на изследването е образователната технология за визуализиране в презентация при екипна дейност за изучаване география на континента Азия в шести клас.
Целта на изследването е да се конструира и апробира образователна технология за визуализиране в презентация при екипна дейност за изучаване география на континента Азия в шести клас.
Очаквани резултати:
- Да се осъществи активен контакт и взаимодействие между учениците чрез работата им в екип
- Да получат удовлетворение от участието си в общата дейност, да преценят резултатите от своето участие, като проявят оценъчност и критичност към себе си и към околните
- Да усъвършенстват уменията си за работа с текст с географско съдържание
- Ще се акцентира върху междупредметните връзки с (ИТ и БЕЛ) за реализиране на изследването
- Развитие на умения за визуализиране.
Основни изследователски задачи:
- Да се изведат научно – теоретични основания за изследването
- Да се изработи модел на технологията и програма за неговото осъществяване в обучението по география и икономика в шести клас
- Да се изследва ефективността на технологията.
В трите етапа на иновационното изследване задачите са:
- В констативния етап какво могат учениците относно правенето на презентации по предмета компютърно моделиране и информационни технологии и работата в екип
- В обучаващия етап: Да се приложи образователна технология за визуализиране в презентация при екипна дейност за изучаване география на континента Азия в шести клас – планиране на фрагменти от презентация в пет теми
- В заключителния етап:
3.1) Да се установят резултатите от визуализирането в урока за обобщение
3.2) Анкетиране за ефективността на екипната работа и установяване на удовлетвореността от проведената работа в екип
3.3) Тестиране – тест за тематичен контрол „Азия“ 6. клас – за установяване на нивото на усвоения учебен материал
- Да се представят и анализират резултатите.
Хипотеза на изследването
С настоящото изследване, чрез използването на иновационен модел на образователна технология за формиране на умения при изучаване география на континента Азия в шести клас се постига следното:
- осигурява висока активност и повишава интереса към географията, като учебен предмет
- развива умението за работа в екип
- разнообразява обучението и повишава неговото качество
Изследването е проведено през месеците март – май 2022 година. Участници са 25 ученици от 6 клас.
Образователна технология за визуализиране в презентация при екипна дейност за изучаване география на континента Азия в шести клас (Резултати от иновационното изследван)
Иновационното изследване обхваща всички уроци за нови знания от раздел Азия.
Използвайки наученото в часовете по география и икономика, учениците се разделят на 5 екипа, които ще изготвят по 5 слайда в зависимост от темата която получат – Географско положение, граници и големина на континента, Природата на Азия, Население, Стопанство и Страни в Азия. По време на затвърдяването на всяка тема, учениците споделят идеите си за съдържанието на слайдовете и източниците за събиране на информация.
Използват часовете по компютърно моделиране и информационни технологии за изготвяне на отделните слайдове. Готовите слайдове се обединяват в обща презентация в обобщителния урок за Азия.
Презентациите са изработени и представени, в съответствие с приетите показатели. Информацията в слайдовете е с високо качество, обемът е оптимален, използвани са различни източници на информация – текст, карта, графика, таблица, снимки. Водещите на екипите представиха отделните части кратко, точно и ясно. Прави впечатление, че разликата в резултатите от разработването и представянето на презентациите на теми от раздел Азия е минимална, а оценките и на петте екипа са добри. От тук може да се направи извод, че избраната образователна технология за визуализиране и екипна работа в часовете по география, развива следните уменията у учениците – четивна грамотност, умения за визуализация и работа в екип.
Използването на ИКТ и интернет от учениците дава възможност да повишат мотивацията си за учене, посредством естествения си интерес към компютърните технологии.
След представянето на презентацията направих анкетно проучване за установяване на удовлетвореността от проведената работа в екип. Учениците споделят, че работата им в екип е помогнала да развият умения за комуникация, уважение и взаимопомощ, а това са ключови умения за тяхното бъдещо развитие и реализация. Сътрудничеството помежду им е спомогнало да намерят интересни решения, да провокират мисленето си.
В екипната работа всеки може да покаже силните си страни, дори и учениците с по- нисък успех и така в екипа се откроява личната индивидуалност.
Получените резултати и направения анализ показват, че са постигнати очакваните резултати, посочени във втората част на изследването, от представената образователна технология за развитие на умения за визуализация и работа в екип при изучаване на география и икономика в шести клас
Създадената иновативна технология е доказателство на тезата, че по-голямата част от учениците се нуждаят от по-нагледно представяне на учебния материал, което ще позволи по-добро усвояване на получената информация, както и развитие на творческите способности на учениците. Успехът на обучението до голяма степен зависи от формата, в която е организирано. Работата в екип мотивира учениците, тъй като всеки член на екипа се стреми да даде най – доброто от себе си в решаване на груповата задача. Когато работят в екип учениците се научават на споделена отговорност.
Използването на информационни технологии, интегрирани уроци с предмета компютърно моделиране и информационни технологии и география и икономика, поставят ученика в нестандартни ситуации и позволяват да се увеличи творческият потенциал и да се допринесе за по – добрия успех на ученика.
Мотивирането за дадена дейност е от съществено значение, то е движещата сила в обучението на учениците. Мотивацията е свързана с възможности за включване на интересни за ученика дейности, установяване на партньорски отношения в класа, изявяване на индивидуалните творчески способности на всеки ученик.
Важно е да се знае до каква степен учениците са развили уменията да намират, осмислят, преработват и представят информация или да решават проблеми в ситуации, близки до реалните. Оценява се реалното приложение на наученото, осъществяването на междупредметни връзки и използването им в реални ситуации. Затова е важно и полезно всеки учител, независимо от това по какво преподава, да развива функционална грамотност. Грамотността е в основата на основното образование и е от съществено значение за изкореняване на бедността.
Учениците придобиват ново качество, което характеризира развитието на интелигентността на нов етап, способността да мислят критично, повишаване на самочувствието на личността, формират се и се развиват уменията за публично говорене. Ученикът получава потвърждение за своята значимост и успех.
Успехът на обучението до голяма степен зависи от подходите за учене, насочени в две посоки – учебна среда ориентирана към ученика и система за обучение базирана на технологиите. Когато двата подхода си взаимодействат се постига ефективност в образователно – възпитателния процес.
При иновативната технология е важно не какво преподава учителят, а какви умения се очаква да придобият учениците. Това е същността на днешното образование, от предметно ориентирано обучение към компетентностно ориентирано учене.
Съвременното училище се нуждае от принципно нова система на обучение, базирана на най-добрите традиции и да отчита индивидуалните характеристики на учениците. Ето защо е толкова важно да се разработят технологии за обучение и организацията на образователните дейности на учениците с ясно определена цел и планирани резултати, да се търси универсалност на знанията и тяхната практическа приложимост.
Задълбочаващите се социални неравенства, затрудняват включването на отделни групи в образователната система. Усилията ни като учители, особено работещите в училища с 100% ученици от ромски произход, трябва да бъдат насочени към осигуряване на най – благоприятна образователна среда за всеки ученик, в условията на толерантност и уважение към всички и недопускане на дискриминация. Ключово е разбирането, че компетентноститe, които младите хора формират в училището, се отразяват върху способността им да продължат обучението си и да се включат успешно в обществото.
Изработването и представянето на презентация на фона на развитието на умения за четивна грамотност, умения за визуализация и работа в екип е ефективна форма на обучение по география и икономика, която повишава интереса на учениците към географската наука.
Тази образователна технология е изключително подходяща за формиране на уменията на 21 веки и за развитие на модели на поведение, което е и най –високата степен на географска култура.
- Дерменджиева, С и др. (2017). Книга за учителя по география и икономика за 6 клас. С.
Дерменджиева, С. (2021). Теория и методика на географското образование. ИТИ В. Търново.
Андреев, М . (2001). Процесът на обучението. С., УИ „Св. Кл.Охридски“.
Василева, М. (2018). Методика на обучението по география . С., УИ „Св. Климент Охридски“.
Гайтанджиева, Р. (2000). Стратегия на географското образование в средното училище при новите реалности. С., Анубис.
- Елеонора Илиева, старши учител по география и икономика, СУ „Темелко Ненков“, гр. Перник