В статията е представена методика за развитие на комуникативните умения на ученици билингви чрез прилагане на интерактивни методи на обучение по български език.
Констатиращ етап
В групата се проведе тест, целта на който бе да се проверят знанията и уменията на учениците при използване на традиционни методи на обучение.
Учениците показаха следния резултат (таблица № 1). .
Таблица №1 „Резултати от тест – традиционни методи”
Брой ученици | Среден | Добър | Много добър | Отличен | Среден успех |
19 | 5 | 8 | 4 | 2 | 4,16 |
Обучаващ етап
ПЪРВИ УРОК
Тема: Основно и преносно значение на думата. Многозначност.
Вид на урока: за нови знания
Цели: да се повиши лингвистичната компетентност на учениците; да усвоят знания за основно и преносно значение на думата; да се повиши езиковата им култура ; да усвоят знания за основно (пряко) и преносно значение на думата.
Методи: беседа, самостоятелна работа, работа по групи
ХОД НА УРОКА:
- Организация на класа за работа.
- Проверка на домашната работа.
Решете кръстословицата, като запишете думите, които отговарят на посочените значения. При правилно попълване от първите букви ще получите отвесно дума, която означава – Смисъл, съдържание на дума, явление, символ. ”значение”. /Всеки ученик получава листче с посочените значения и кръстословицата./
- Превземам, завладявам с воюване, с бой.
- Липса на сполука, несполука.
- Възглас за повикване на събеседник в телефонен разговор.
- Водоплаваща птица с бяла окраска и къси крака.
- Красиво горско животно с рога.
- Тежко положение, нещастие, беда.
- Подвеждане, заблуждаване с користна цел.
- Голям естествен или изкуствен водоем, затворен отвсякъде с брегове.
“Значение”
- Завоювам; 2. Неуспех; 3. Ало; 4. Чайка; 5. Елен; 6. Неволя; 7. Измама 8. Езеро
- Поставяне на темата.
Отварям файл с предварително подготвени картинки и обяснявам, че думите се употребяват в речта като название на конкретен предмет, признак или действие. Това са техните основни значения. Когато с думата за един предмет, признак или действие назовем друг предмет, признак или действие въз основа на сходство, употребяваме думата в преносно значение.
Припомням понятието многозначност като напомням на учениците за възможността думата да има едновременно няколко значения.
Всяка дума има едно основно значение, с което е представена на първо място в речника. Тя може да има и други значения, най-често преносни, чрез които предметът, признакът или действието са назовани непряко. В речта думата се употребява само с едно от своите значения.
След което започваме работа с упражненията от електронен учебник. Отварям на стр. 43-44 в електронен учебник и изпълняваме допълнителните електронни упражнения /изпълняваме ги всички заедно/.
ЗАДАЧА № 1
Подредете морфемите в правилния ред, за да се получите дума, която
означава ходене с цел удоволствие /членувано/
Ход- раз-к-та-а – Разходката
ЗАДАЧА № 2
Метално приспособление за отключване. / ключ/
Тропическа птица, която може да произнася човешки думи. /папагал/
Насекомо, което произвежда мед/пчела/.
Нека съставим изречения в които тези думи се използват в пряко- преносно значение.
Отключи врата с малкия ключ. – Ще намеря ключ към сърцето ти.
Шареният папагал е много красив. – Нина е папагалът в класа.
В кошера се настаниха пчелите. – Мила е пчеличката удома.
ЗАДАЧА № 3
Коя от следните думи не е многозначна?
а) дивак; б) плоча; в) връх; г) копър
Следващите задачи учениците работят по двойки като всеки ученик получава листче с изреченията.Задачи 4, 5 и 6/ За всяка задача им се оставя от 2 до 3 мин. за самостоятелна работа, след което се обсъжда в класа.
ЗАДАЧА № 4
Разгледайте изреченията. Определете характера на значението на подчертаната думата – срещу всяко изречение запишете дали думата е употребена в основно или преносно значение.
- Чичо Иван се замисли, подпря глава с ръка и въздъхна.
- Той е глава на семейство.
- Дядо Дойчин извади из скъсаната си торба комат хляб и глава кромид. (Ив.Вазов)
- Прочетох първа глава на книгата.
- Полкът беше тръгнал и главата на колоната беше далеч в полето.
ЗАДАЧА № 5
Открийте думите с преносни значения и ги подчертайте.
- Облаците бягат по небето.
- Гората дреме под слънчевите лъчи.
- Блокът протяга студена сянка върху улицата.
- Над равнината слиза нощен хлад.
ЗАДАЧА № 6
Напишете изречения с преките значения на подчертаните думи.
- Студеният му поглед ме смути.
- Цял час чаках на опашка пред гишето.
- Той не бяга от отговорност.
- Сложихме на покрива сателитна чиния.
ЗАДАЧА № 7
Класът се разделя на три групи. Образувайте колкото може повече словосъчетания с преносните значения на думите: тиква, мост, железен, глух, око, златен, глава.
Задаване на домашна работа. Попълване на анкета. (Приложение 6) Оценка за работата на класа.
ВТОРИ УРОК
Тема: Синоними, антоними, омоними
Вид на урока: комбиниран
Цели: да се припомнят и актуализират знанията на учениците за синоними и антоними; да усъвършенстват уменията си за адекватен избор на синоними; да разберат, че с помощта на синонимите те могат да разнообразяват речта си; да разберат същността на омонимите.
Методи: беседа, самостоятелна работа, игра
ХОД НА УРОКА:
1.Организация на класа за работа.
- Проверка на домашната работа.
- Актуализиране на знанията за основно и преносно значение на думата и за нейната многозначност, за синоними и антоними.
- Поставяне на темата.
ЗАДАЧА № 1
Разгледайте изреченията. Заменете подчертаните изрази с подходящи синоними от изброените: седмото изкуство, Златният век, Новия свят, Стария континент, царят на животните, царицата на спортовете. Учениците работят по двойки като всеки ученик получава листче с изреченията. От 2 до 3 мин. двойките учениците работят самостоятелно работа, след което се обсъжда в класа.
- Нашата държава е една от най-древните в Европа.
- Най-много почитатели днес има киното.
- Леката атлетика е много популярна в целия свят.
- Христофор Колумб е откривателят на Америка.
- Лъвът излъчва сила и достолепие.
- Времето на Симеон е векът на разцвета на българската култура.
ЗАДАЧА № 2
Попълнете пословиците с антоними. Учениците работят по двойки като всеки ученик получава листче с изреченията. От 2 до 3 мин. двойките учениците работят самостоятелно работа, след което се обсъжда в класа.
- Сит на …………………………. не вярва.
- Горчивата истина е по-добра от………………… лъжа.
- Бог дал, Бог …………….
- Учението е светлина, незнанието е …………………..
- Болен ………………. носи.
- Криво седи, ……………… съди.
ЗАДАЧА № 3
Класа се разделя на три групи като се поставя общо условие за всички групи: Разпределете в три групи синонимите: щастлив, умен, радостен, съобразителен, симпатичен, интелигентен, досетлив, красив, изящен, очарователен, весел, усмихнат. Съставете по едно изречение като използвате по един синоним от всяка група.
Учениците работят от 2 до 3 мин., след което всяка група прочита по една група синоними и примерите, които са написали. Прави се обсъждане на работата в групите.
ЗАДАЧА № 4
Редактирайте изреченията, като замените неуместно употребените пароними. Учениците работят самостоятелно. (Приложение 9)
- Отивам да играя със съседното момче.
- Река Дунав има много протоци.
- Неутралният сок е полезен за децата.
- Нашите футболисти получиха призвание в чужбина.
- От удара има на главата му фактура.
ЗАДАЧА № 5
Напишете думи с противоположно значение на думите: (Приложение 9)
красив – _______________ нисък – _______________
светъл – _______________ умен – ________________
добър – _______________ млад – _________________
С три от двойките думи /по избор/ образувайте изречения. Учениците работят самостоятелно.
ЗАДАЧА № 6
Класът се разделя на два отбора. Първата група казват дума на която втората трябва да каже неин синоним, антоним или омоним зависи какво иска първата група/. Първата група продължава да казва думи докато втората познаят. След това се сменят.
Задаване на домашна работа.
Попълване на анкета. (Приложение 6)
Оценка за работата на класа.
ТРЕТИ УРОК
Тема: Видове думи според звуковия им състав и лексикалното им значение.
Вид на урока: обобщение.
Цели: да се затвърдят знанията за думите като речникови единици; правилно и целесъобразно да използват многозначните думи, основното и преносното значение на думите в текста; в контекста разпознават синоними, антоними, омоними и пароними; владеят употребата на думите според смисъла и звуковия им състав.
Методи: упражнение, беседа, самостоятелна работа
ХОД НА УРОКА:
1.Организация на класа за работа.
- Проверка на домашната работа.
- Актуализиране на знанията за основно и преносно значение на думата и за нейната многозначност, за синоними и антоними.
- Актуализиране на знанията.
- Поставяне на темата.
ЗАДАЧА №1
Под всяко от определенията запишете за кой клас думи се отнася то.
Учениците работят самостоятелно.
ЗАДАЧА № 2 (Приложение 11)
Класът се разделя на четири отбора. Всеки отбор получава картинки. Напишете изречение към всяка картинка и определете към кой клас думи принадлежат.
Учениците работят от 2 до 3 мин., след което всеки отбор прочита написаното. Прави се обсъждане на работата в групите.
ЗАДАЧА № 3
Открийте многозначните думи в изреченията: /Учениците продължават да работят на отбори./
А. Този мост е построен от Кольо Фичето.
Мога да правя мост само от легнало положение.
Б. Мини Маус е една очарователна мишка.
Имам нова оптична мишка за компютъра.
В. Вече прочетох първата глава от повестта “Немили-недраги”.
Тази шапка няма да му стане, защото има много голяма глава.
Г. Дядо ми има златни ръце.
Принцесата беше със златна корона.
Учениците работят от 2 до 3 мин..Прави се обсъждане на работата в групите.
ЗАДАЧА № 4
Свържете паронимите с подходящи съществителни имена. /Учениците работят по двойки/.
- стеснен ………………………, стеснителен …………………………
- плодов ………………………., плодовит …………………………….
- месен …………………………, местен ……………………………….
- човечен ………………………, човешки ……………………………..
Учениците работят от 2 до 3 мин..Прави се обсъждане на работата.
ЗАДАЧА № 5
Обяснете смисъла на подчертаните думи в изреченията. Посочете дали значението им е пряко или преносно. /Учениците работят по двойки/.(Приложение 13)
- Думата не ходи по гората. ……………………………………………………………………….
- Думата си върви подир стопанина. …………………………………………………………..
- Огледало на човека е неговият труд. ………………………………………………………..
- Който не се учи, ходи в мрак. ……………………………………………………………………
- Езикът е по-остър от меч. ……………………………………………………………………….
Учениците работят от 2 до 3 мин..Прави се обсъждане на работата.
ЗАДАЧА № 6
Учениците се разделят на 2 отбора. Определете речниковото значение на подчертаните думи в текста от „До Чикаго и назад” на Алеко Константинов, като направите справка в български тълковен речник:
Погледнат отсреща, от канадския бряг, този водопад изглежда като трептяща маса от къдрави снопове пяна, между които личат светлозелените ивици на неразбитата вода.
Учениците работят от 4 до 5 мин. Обсъжда се работата в групите.
Задаване на домашна работа. Попълване на анкета. Оценка за работата на класа.
- Заключителен етап.
Методическите варианти на уроците бяха разработени така, че да се използват максимално възможностите за приложение на интерактивните методи в обучението по български език.
В първият /констатиращ/ етап на експеримента в групата се проведе тест целта на който бе да се проверят знанията и уменията на учениците при използване на традиционни методи на обучение /Приложение 1/.
Учениците показаха следния резултат. /Таблица №1/.
Таблица №1 „Резултати от тест – традиционни методи”
Брой ученици | Среден | Добър | Много добър | Отличен | Среден успех |
19 | 5 | 8 | 4 | 2 | 4,16 |
В хода на експерименталната дейност чрез овладяване на знанията и уменията се работеше върху разширяване и обогатяване знанията на учениците по Български език. Така чрез системи от практически задачи в съответствие с възрастовите особености на учениците, се покриха очакванията за резултатите от изследването.
След приключването на вторият етап на изследването се проведе тест по български език /Приложение 15/, за да се установи равнището им на знания и умения по предмета български език (таблица №2):
Таблица №2 „Резултати от тест – интерактивни методи”
Брой ученици | Среден | Добър | Много добър | Отличен | Среден успех |
19 | 3 | 7 | 5 | 4 | 4,53 |
Традиционните методи („ТМ”) на обучение, съчетани с интерактивните методи („ИМ”) разнообразяване и обогатяване на урочните единици.
Учениците работят с по-голямо желание и проявяват интерес. Те са по-мотивирани и с готовност посрещат нови предизвикателства. Голяма част от тях се справят по-добре с поставените им задачи. (Диаграма №1, Диаграма №2) Обучението е по-интересно и по-занимателно за учениците.
Учениците работят от 2 до 3 мин., след което всеки отбор прочита написаното. Прави се обсъждане на работата в групите.
ЗАДАЧА № 3
Открийте многозначните думи в изреченията: /Учениците продължават да работят на отбори./
А. Този мост е построен от Кольо Фичето.
Мога да правя мост само от легнало положение.
Б. Мини Маус е една очарователна мишка.
Имам нова оптична мишка за компютъра.
В. Вече прочетох първата глава от повестта “Немили-недраги”.
Тази шапка няма да му стане, защото има много голяма глава.
Г. Дядо ми има златни ръце.
Принцесата беше със златна корона.
Учениците работят от 2 до 3 мин..Прави се обсъждане на работата в групите.
ЗАДАЧА № 4
Свържете паронимите с подходящи съществителни имена. /Учениците работят по двойки/.
- стеснен ………………………, стеснителен …………………………
- плодов ………………………., плодовит …………………………….
- месен …………………………, местен ……………………………….
- човечен ………………………, човешки ……………………………..
Учениците работят от 2 до 3 мин..Прави се обсъждане на работата.
ЗАДАЧА № 5
Обяснете смисъла на подчертаните думи в изреченията. Посочете дали значението им е пряко или преносно. /Учениците работят по двойки/.(Приложение 13)
- Думата не ходи по гората. ……………………………………………………………………….
- Думата си върви подир стопанина. …………………………………………………………..
- Огледало на човека е неговият труд. ………………………………………………………..
- Който не се учи, ходи в мрак. ……………………………………………………………………
- Езикът е по-остър от меч. ……………………………………………………………………….
Учениците работят от 2 до 3 мин..Прави се обсъждане на работата.
ЗАДАЧА № 6
Учениците се разделят на 2 отбора. Определете речниковото значение на подчертаните думи в текста от „До Чикаго и назад” на Алеко Константинов, като направите справка в български тълковен речник:
Погледнат отсреща, от канадския бряг, този водопад изглежда като трептяща маса от къдрави снопове пяна, между които личат светлозелените ивици на неразбитата вода.
Учениците работят от 4 до 5 мин. Обсъжда се работата в групите.
Задаване на домашна работа. Попълване на анкета. Оценка за работата на класа.
- Заключителен етап.
Методическите варианти на уроците бяха разработени така, че да се използват максимално възможностите за приложение на интерактивните методи в обучението по български език.
В първият /констатиращ/ етап на експеримента в групата се проведе тест целта на който бе да се проверят знанията и уменията на учениците при използване на традиционни методи на обучение /Приложение 1/.
Учениците показаха следния резултат. /Таблица №1/.
Таблица №1 „Резултати от тест – традиционни методи”
Брой ученици | Среден | Добър | Много добър | Отличен | Среден успех |
19 | 5 | 8 | 4 | 2 | 4,16 |
В хода на експерименталната дейност чрез овладяване на знанията и уменията се работеше върху разширяване и обогатяване знанията на учениците по Български език. Така чрез системи от практически задачи в съответствие с възрастовите особености на учениците, се покриха очакванията за резултатите от изследването.
След приключването на вторият етап на изследването се проведе тест по български език /Приложение 15/, за да се установи равнището им на знания и умения по предмета български език (таблица №2):
Таблица №2 „Резултати от тест – интерактивни методи”
Брой ученици | Среден | Добър | Много добър | Отличен | Среден успех |
19 | 3 | 7 | 5 | 4 | 4,53 |
Традиционните методи („ТМ”) на обучение, съчетани с интерактивните методи („ИМ”) разнообразяване и обогатяване на урочните единици.
Учениците работят с по-голямо желание и проявяват интерес. Те са по-мотивирани и с готовност посрещат нови предизвикателства. Голяма част от тях се справят по-добре с поставените им задачи. (Диаграма №1, Диаграма №2) Обучението е по-интересно и по-занимателно за учениците.
Диаграма №1 „Резултати от тестове”
Диаграма №2 „Среден успех”
Първоначално допуснатата хипотеза, че интересите на учениците към обучението по Български език и комуникативните им умения ще се повишат, ако се използват интерактивните методи на обучение, се потвърди.
Интересното и провокиращо поднасяне на учебния материал по Български език в пети клас чрез използване на интерактивните форми, повиши познавателната дейност, знанията и интереса на учениците билингви към учебния процес.
За да се установи валидността на предложените методични варианти в края на всяка методична единица се проведе една и съща анкета с учениците. /Приложение 6 /
Анкетираните ученици са ученици от 5 клас / Диаграма № 3/
Диаграма № 3 „Участници в анкетите”
Вариантите на отговори са “Да”,”Малко” и“Не”, или „Отлично”, „Добро” и „Лошо”.
Резултатите от анкетите показват, че учениците са доволни от така проведените занятия.
На Въпрос №1 Участва ли активно в час по български език? се вижда че се е увеличило участието на учениците при използване на интерактивните форми на обучение.
На Въпрос №2 „Беше ли интересно в час по български език? си проличава до каква степен преподавателя, с предложените варианти на задачи, е успял да мотивира учениците да работят.
На Въпрос №3, 4 и 5 са поставени в анкетната карта за да провокира анкетираните ученици и да се замислят върху това, кое тях ги е затруднило, кое за всеки един ученик е интересно, кои знания за тях все още не са усвоени и трябва да обърнат внимание. / Таблица № 4, Диаграма № 4./
Таблица № 4. „Отношение на учениците към учебните единици”
Въпрос № | Отговори на І анкета | Отговори на ІІ анкета | Отговори на ІІІ анкета | ||||||
Отлично | Добро | Средно | Отлично | Добро | Средно | Отлично | Добро | Средно | |
6 | 17 | 2 | 19 | 19 |
Диаграма № 4 „Отношение на учениците към учебните единици”
Предостави им се възможност да оценят всяко едно от занятията, да направят препоръки или да дадат други идеи. / Таблица № 5, Диаграма № 5/
Таблица № 5. „Оценяване на учебните единици от учениците”
Въпрос № | І анкета | ІІ анкета | ІІІ анкета | |||
Момчета | Момичета | момчета | Момичета | Момчета | Момичета | |
7 | 7 | 12 | 7 | 12 | 7 | 12 |
Диаграма № 5. „Оценяване на учебните единици от учениците”
С развитието на науката и техниката възникват нови изисквания към обучението в училище, особено актуално от които е развитието на познавателните интереси на учениците. Това може да стане чрез включване на интерактивните форми на обучение, информационните и комуникационните технологии в обучението по всички учебни дисциплини. При тези методи учителят направлява самостоятелната работа на учениците за усвояване и преработване на информация. Така ученикът има възможност сам да развива познавателния си интерес към знанията и пътищата за тяхното изграждане.
За да се активира познавателната дейност в часовете, трябва по-често на учениците да се преподава с ползване на нестандартни методи на обучение, като се поддържа интересът им във възбудено състояние.
Използването на интерактивни методи на обучение, обмен и прилагане на ”добрите практики” съдейства за превръщане на взаимодействието учител – ученик в партньорство, значително би повишило качеството на образованието.
Въвеждането в учебния процес по всички учебни предмети на нови информационни педагогически технологии поставя ученика в активна позиция при усвояване на знания и формиране на умения. Организирането на учебния процес, като се отчитат индивидуалните интереси и възможности на ученика, разширява хоризонта на неговите възможности.
При обучението основно значение има взаимодействието между обучаващия и учащите, което ги поставя в активна позиция. Реализирането на различни дейности в процеса на обучение, например – груповата работа, води до превръщане на учащия в партньор на преподавателя и повишава неговите познавателни интереси. Това реално се постига чрез използването на многообразие от методи, определяни като интерактивни.
В хода на педагогическия експеримент се стигна до следните ИЗВОДИ:
- Предложените методически разработки на уроци с включените в тях подходящи упражнения /задачи/ предлагат добри възможности за формиране и усъвършенстване на комуникативните умения, на познавателните интереси на учениците и биха могли да се използват резултатно в часовете по Български език.
- Използването на информационните технологии в обучението е едно от средствата за организиране на познавателната дейност на учениците, което да се съчетава успешно с традиционните методи на преподаване.
- Осъществяването на методическите разработки на практика ще подобри мотивацията на учениците за работа, ще оптимизира качеството на учебния процес и като цяло ще доведе до по-пълноценно усвояване на учебното съдържание, а от там и до по-високи резултати.
- Ангелова, Т. (2002). Диглосията в обучението по български език – нови отговори на стари въпроси”.
Андреев, М. (2018). Процесът на обучението. Дидактика. Електронно копие. С.,
Университетска библиотека при СУ „Св. Кл. Охридски“.
Бижков, Г. Г. Методология и методи на педагогическите изследвания, С.,1983г.
Верешчагин, Е. М. (2014). Психологическая и методическая характеристика двуязычия (Билингвизма).
Виденов, М. (2005). Диглосията с оглед на българската езикова ситуация. С.
Гарушева, П. (2004). Методически насоки по български език в условията на билингвизъм.
Георгиева, М. (2004). Обучението по български език в условията на билингвизъм.
Димчев, К., (1992). Обучението по Български език като система, С.
Здравкова, Ст., Кючуков, Хр. (1998). Ограмотяване в условията на билингвизъм, С.
Glaser, R. (2016). The Rise end fail of Programed instruksion informing.
Еngelkamp, St. (2015). Writighormg Constructiust normi research and politick of ambiquitu. (with Katarina Glaab). Alternative: Global – Lokal – Politicalq 40.
http://www.mindu.government.bg http://bglog.net/Obrazovanie/11487
http://www.socialninauki.com
- Тоска Георгиева Бойчева, заместник-директор, ОУ „Л. Каравелов“, с. Узунджово, област Хасково