В статията е обърнато внимание на предимствата и недостатъците на обучението в електронна среда в начална училищна възраст. Разглеждат се информационните и комуникативните технологии, използването на електронни ресурси. Обръща се внимание, че чрез тези технологии учениците имат възможност да търсят различни източници, за да изберат и синтезират дадена информация. Разглежда се прилагането на технологиите и електронните ресурси в образованието. Обърнато е внимание и на методите и техниките за преподаване на малките ученици в електронна среда – провокация, дискусия, работа с текст.
Въведение
Оценяването на обучението в електронна среда и неговите предимства и недостатъци в начална училищна възраст следва да се направи в контекста на това, че педагогиката на началната училищна възраст е наука, но в същото време, тя се различава от науки като математика, физика. Тя трудно може да бъде ограничена в рамки и усвоена стъпка по стъпка, предвид самата необятност на детското развитие и множеството неуточнени все още проблемни области на това развитие.
Все пак в контекста на личния педагогически опит е възможно да се направи кратка оценка на предимствата и недостатъците на обучението в електронна среда в начална училищна възраст.
Предимства от гледна точка на преподавателския процес
Някои проучвания сочат, че първият достъп до интернет технологиите за 50% от децата се случва още преди първи клас, преди прекрачването на прага на училището, преди те да са се научили да четат и да пишат (Кънчев, Апостолов, Данов 2017), както и че към втори, трети, четвърти клас, но в рамките на началното училище, над 90% от учениците са потребители на дигиталните технологии (Кънчев, Апостолов, Данов 2017).
Използването на електронни ресурси помага на учениците в следните ситуации (Sivakova 2010):
- в търсене, подбор и тълкуване на информация;
- в разпознаване на модели, връзки и поведение;
- в моделиране, прогнозиране и формулиране на хипотези;
- проверка на достоверността и коректността;
- преоценка и промяна на работата, за да се подобри нейното качество;
- при самооценяване на работата;
- при повишаване на ефективността;
- в общуването с другите и представяне на идеи;
- информационните и комуникационните технологии помагат на учениците да бъдат креативни и да поемат рискове;
- при изграждането на самоувереност и независимост.
С използването на информационните и комуникационните технологии учениците имат възможност да развиват своите информационно-комуникационни способности. Учениците имат възможност да подпомагат своята работа, например (Sivakova 2010):
- да търсят чрез различни източници, за да изберат и синтезират информация, за да удовлетворят своите нужди;
- за обмен и споделяне на информация, пряко или чрез електронните медии;
- да развиват своите идеи чрез използване на ИКТ, да подобряват работата си и да повишат нейното качество и коректност;
- да проверят, модифицират и оценяват своята работа.
Информационните и комуникационните технологии активно се използват в организирането, оценяването, интегрирането и представянето на информацията (Sivakova 2010):
- Организиране на информацията чрез използване на изчисления и база данни;
- Получаване на информация чрез използване на интернет, чрез компакт дискове, търсене на файлове, намиращи се в мрежови системи;
- Интеграция на информацията, чрез използване на различни софтуери;
- Оценка на информацията;
- Показване на информация чрез използване на мултимедийни инструменти, като рисуване, картографиране, снимки и видео.
Прилагането на технологиите и електронните ресурси в образованието не е лесна задача. На първо място, за да използват технологиите в образованието, учителите трябва да бъдат обучени да работят с тях адекватно. Учителите трябва да бъдат обучени както в новите технологии, така и как да ги използват в преподаването. В допълнение, технологиите се развиват много бързо и поддържането на ниво с новите технологии, особено сред по-старото поколение учители, може да не е лесна задача.
В общия случай, ако преподавателския процес в начална училищна възраст включва просто разяснение на материала, то тогава учениците имат да въпроизведат това, което им е преподавано- и действително, този подход е добър при изучаване на някои предмети в следващи образователни степени.
Но началната педагогика е повече от това: тя е обяснение на света, на личността, на мястото на човека в природата, на случващото се около нас…От тази гледна точка, предимствата на електронното обучение могат да се търсят:
- в условията на електронно обучение, децата могат да получат материал под формата на интерактивни материали, които материали да прегледат допълнително;
- в условията на електронно обучение, което се осъществява в реално време, децата могат да изпълняват задачи, свързани с търсене на материали в интернет-това, разбира се, е валидно за децата в III и IV клас, при осигурени условия като интернет връзка, устройства и т.н;
- в условията на електронно обучение, което е асинхронно, учениците могат да работят върху задачи и проекти, съобразно собствената си организация и при готовност да изпращат разработките на своя преподавател.
Предимствата от електронното обучение, както е изброено по-горе, не са малко и те включват: възможност за самоорганизация; възможност за търсене на допълнителни материали и работа по проекти.
Недостатъци от гледна точка на преподавателския процес
Обучението в начална училищна възраст е комуникация. Не напразно, най-добрите древногръцки философи- тези, от които започва и развитието на самата педагогика са ритори. Техните послания се базират на три елемента: Етос, Патос, Логос. Етос е начина на установяване на доверие към себе си. Няма проблем учителят да установи подобно доверие в условията на електронно обучение. Логос е аргументацията, за която също няма проблем в условията на електронно обучение. Остава патоса: той се базира на емоционалното въздействие. Патосът често кара децата да се чувстват така, сякаш те имат личен дял в предоставяната информация и често е катализаторът, който ги кара да действат. Въпреки развитието на технологиите, въпреки усъвършенстваната техника за електронна комуникация, патосът, който се предава лице в лице е много по-ефективен, отколкото електронно предавания глас. Проблемът се задълбочава, ако става въпрос за асинхронно електронно обучение: интонацията, емоцията, патетичния заряд на педагога се губят, с което се отнема огромна част от самия чар на познанието.
Електронното обучение намалява ефекта на присъствието на самия педагог, неговата личност, неговите качества като ритор и като мотиватор на децата.
Заключение
Въпреки недостатъците има подходящи методи и техники за преподаване на малките ученици в електронна среда, които могат да включват:
- Провокация
Чрез провокиране на мисленето и разсъжденията на учениците, те осмислят поставените въпроси и сами стигат до дадено решение. Това е много добър метод, когато се изследват въпроси, свързани с околния свят и природа;
- Дискусия
Наподобявайки древногръцката агора, учениците не само получават знания, но и свикват аргументирано и точно да излагат своите становища и да убеждават останалите в тях. Това е метод, който може да се прилага в условията на синхронно обучение, при това по всички образователни направления;
- Работа с текст
Работата с текст дава възможност на учениците не само да се запознаят със световните и национални литературни образци, но и да разширят своя мироглед, както и намерят „своята” литература, като я превърнат в собствено светоусещане и обяснение на света и случващото се в него.
- Кънчев, П., Г. Апостолов, Д. Данов, Д. (2017). От медийно-дигитална грамотност към дигитално гражданство. ИОО, София.
Лазарова, С. (2021). Педагогически аспекти на електронното обучение. УИ „Св. Св. Кирил и Методий“, София.
Лазарова С., Л. Лазаров. (2017). Информационни и комуникационни технологии в обучението и работа в дигитална среда. УИ „Св. Св. Кирил и Методий“, София.
Sivakova, D., (2010). The influence of using the information and communications technology in primary education. – Procedia Social and Behavioral Sciences 2, p. 4270–4273.
- Радостина Димитрова, старши учител в начален етап, 4. ОУ „Св.св. Козма и Дамян“, гр. Сандански