В статията е представен модел на прилагане на образователни игри, който повишава активността на учениците и ефективността на процеса на учене в часовете по физика и астрономия в 7. клас. Предложени са примерни образователни игри и разнообразни „сценарий“ за осъществяване на игровия процес при уроците от раздел „От атома до Космоса“.
Въведение
Според Пирамидата на учене, предложена преди повече от половин век от американския експерт Едгар Дейл, „запомняме 90% от това, което казваме и правим чрез правене на нещо или чрез симулация на правене на нещо реално“.
„Учене чрез правене“, а това е пътят по който децата най-добре се развиват и напредват, усещат, схващат, осмислят зависимости, намират решения. Ученето е фокусирано и реализирано чрез преживяванията, в които се включват обучаемите. Това не е просто процес на акумулиране на учебната информация и усвояване на знания и умения. Това е учене в ситуация, в която нещо се преживява, има действия, различен тип активност, има правене на нещата.
Голямо значение за провокиране на познавателните интереси на учениците имат различни видове дидактически игри и атрактивните енигматични материали.
Според Й. Хьойзинха: „Играта е действие, което протича в определено ограничено място, време и настроение. То се извършва в определен ред, спазващ дадени доброволно приети правила. Игровото настроение е настроение на възторг и изолираност. Действието е съпроводено от чувства на възвишеност и напрежение, радост и отмора“. Книгата „Homo ludens“ подтиква към прилагане на игрите в обучението (Хьойзинха 2000).
Внимание заслужават и схващанията на Пиаже за ролята на играта за психичното развитие на детето, и по-специално за развитието на мисленето. Според тях символно двигателните игри надхвърлят сетивно-двигателните упражнения и достигат до същността на мисленето (Пиаже 1988).
Валон подчертава възпитателното значение на играта чрез социалната и развиваща функция: „Играта може да бъде възпитателна за детето до такава степен, до която му дава възможност да изпробва себе си в цялото разнообразие на своите способности“ (Валон 1988).
Използването но образователни игри в обучението по физика и астрономия предполага нов подход към съдържанието на изучения материал, както и ново по вид взаимодействие на субектите. Този процес протича в интерактивна образователна среда, която включва активно участие на учениците чрез осъществяване на връзките ученик – ученик и учител – ученик.
Основната цел на образователните игри в обучението по физика и астрономия е подобряване на знанията, уменията и отношенията на учениците, повишаване на желанието им за учене и предизвикване на позитивни чувства към учебния предмет чрез превръщането на стандартните задачи в интересни и занимателни, които да направят обучението атрактивно и въвличащо в дейност.
Модел на прилагане на образователни игри в обучението по физика и астрономия в
- клас
Представям експерименталния си модел на обучение с цел провокиране на интереса на учениците и мотивиране към учебно- познавателната дейност. Примерите са за образователни игри, използвани при изучаване на раздел „От атома до Космоса“.
В часовете по физика и астрономия в 7. клас най-често използвани и най-подходящи за възрастовите особености на учениците са следните образователни игри:
Физични кръстословици или задачи ребуси „решетки от думи“
Физичните кръстословици или задачи ребуси са дидактически материали със забавен характер, които може да бъдат отнесени към интерактивните методи на обучение и по-конкретно към образователните игри. Приложими са към всяка една методична единица по физика и астрономия и може да бъдат разработени в различни варианти. Разновидност на кръстословиците са игрите на думи или още „ решетки от думи“.
Физични кръстословици
Тема 1. Строеж на атома и атомното ядро https://learningapps.org/940530
Тема 3. Използване на ядрената енергия https://learningapps.org/7075302
Тема 8.От атома до Космоса/обобщение/ https://learningapps.org/22063547
Задачи ребуси „решетки от думи“
Тема 1. Строеж на атома и атомното ядро https://learningapps.org/18503811
Интерактивна симулация
Това е игрови метод, който предполага голяма интерактивност и творческа изява на обучаемите.
Тема1. Строеж на атома и атомното ядро -изгради атом https://bg.izzi.digital/DOS/30307/30383.html
Игри тип „ домино“
Приложими са за проверка дали учениците познават основни явления, закони и понятия от областите на компетентности, посочени в учебната програма по физика и астрономия. Разновидност на играта домино са т. нар. образователни игри за съответствие – „ съвпадащи двойки“ и „ групиране“, при които също трябва да се намерят съвпадащи елементи – напр. основни понятия, величини, явления, техни означения, мерни единици и изображения.
Играта тип „ домино“ активизират учащите и повишават ефективността на урока, придават му „ живот“, а предимствата са в съчетаването на умствената дейност с движение и възможност за индивидуални въпроси, осигуряващи самостоятелната работа на учениците и тяхното творчество.
Игри тип „домино“
Тема 4. Слънчева система https://wordwall.net/bg/resource/7058947
Тема 7. Развитие на Вселената https://learningapps.org/6532934
Тема 8. От атома до Космоса/обобщение/ https://learningapps.org/22069220
Игри за съответствие „групиране“
Тема 1. Строеж на атома и атомното ядро https://learningapps.org/941007
Тест игрите или игри тип „ състезание“
Тест грите или игрите тип „ състезание“ служат не само за установяване на нивото на придобитите от обучението знания, но и за създаване на добро настроение. Този тип игра може да бъде проведена както индивидуално, така и като екипна работа, а допълнително придаденият и състезателен характер води до активизиране на всички ученици и позитивна атмосфера в класа.
Учителят определя броят на задачите в „ състезанието“, а ученикът избира дали ще се състезава сам със себе си, или със свой съученик, когато е в обучение от разстояние в електронна среда / ОРЕС/. В присъствена среда сценарият, времетраенето и изборът на формата за провеждане на тест- играта се определя от учителя. Недостатък: изисква дълга подготовка от страна на учителя, на предимствата са повече- например използването на работа в екип дава възможност за кратко време да бъдат оценени голяма група ученици, както и за сравняване на знанията на различни лица върху един и същ материал, спомага за формиране на качества като отговорност, точност, активност, съзнателност и др.
Тест игра
Тема 5. Слънце и звезди https://www.liveworksheets.com/vl546097qm
Тема 7. Развитие на Вселената https://learningapps.org/11540375
Тема 8. От атома до Космоса /обобщение/ https://www.liveworksheets.com/bv739187ge
Игри тип „състезание“
Тема 4. Слънчева система https://wordwall.net/bg/resource/7060015/
Тема 8. От атома до Космоса/обобщение/ https://learningapps.org/25366688
Въпрос по карта или игра тип „състезание“
Насърчават се учениците да работят в екип и да развият своята креативност. С тази активност се подобрява концентрацията на учениците, проверява се дали са усвоили ключовите знания от урока и дали са готови да ги приложат в практиката.
Класът се разделя на групи (3–5 души). В материалите за часа се подготвят специални карти. Раздават се на всяка група по равен брой карти.
Възлага се на всяка група да измисли по един въпрос за всяка от своите карти. Изписаната фраза на картата трябва да е отговорът на въпроса. Важно е във въпроса да не се съдържат думи от самата фраза.
Всяка група споделя пред останалите какви въпроси е подготвила. Обсъждат се отговорите на въпросите с класа.
Тема 5. Слънце и звезди https://ucha.se/watch/1354/Slantse-i-zvezdi/urok/19574
Отборни асоциации или игра тип „състезание“
Ангажира се вниманието на учениците и се развива логическото им мислене. С тази активност се проверява дали класът е разбрал урока и се помага на учениците да запомнят най-важното от темата, докато се забавляват.
Класът се разделя на два отбора и се посочва по един разказвач от всеки отбор.
В материалите за часа се подготвят специални карти.
Разказвачите трябва да обяснят изписаната фраза на своя отбор само с думи.
Важно е да не използват в обяснението си корена на фразата.
Посочва се кой отбор да започне пръв. Първият разказвач обяснява фразата от картата, а отборът му има 1 минута да я познае. Ако не успее, другият разказвач обяснява фразата на своя отбор, който също има 1 минута да я познае. Разказвачите се редуват да обясняват фразата на своите отбори, докато някой я познае.
Когато някой от отборите познае фразата, получава 1 точка и рундът приключва.
Избират се нови разказвачи за следващата карта. Преценява се до колко точки да играят -в зависимост от това с колко време разполага.
Тема 6. Галактики https://ucha.se/watch/1355/Galaktiki/urok/19575
Игри тип „ пъзел“
Например: попълни липсващата величина от формулата, така че да бъде вярна и за следващата формула, попълни празните места в таблицата, подреди правилно, така че дадените връзки да са верни и др.
Тема 2. Радиоактивност https://bg.izzi.digital/DOS/25579/25665.html
Тема 4. Слънчева система https://bg.izzi.digital/DOS/30307/30391.html
Обобщения и изводи
Използването на образователни игри позволява усъвършенстване на
учебната работа по привлекателен и непринуден начин. Игровата методика
способства за по-лесното възприемане на сложната теоретична материя,
разширява познавателния кръгозор на учащите се и води до задълбочаване,
осмисляне и трайно усвояване на онези знания, които имат реално приложно
значение. С тази образователна технология се стимулира ученето чрез
действия, при което водещи са емоциите, ярко се проявяват индивидуалните
качества на личността-самостоятелно мислене, самоконтрол и др. Игрите
допринасят за мобилизиране на вниманието на учащите се; формиране на
интерес към учебната дейност; създаване на готовност за изпълнение на
учебни задачи и снемане на напрежението при тяхното решаване;
индивидуализиране на работата и предоставяне на възможност за развитие на
всеки учащ се.
- Валон, А., Р. Зазо (1988). Детството.София.
Електронен продукт IZZI. https://klett.bg/izzi
Иванов, И. Интерактивни методи на обучение https://www.ivanpivanov.com/research/
Илчева, Юл. (2005) Дидактически материали по физика със забавен характер за проверка и оценка на знанията на студентите във висшите технически учебни заведения. В: Годишник на Минно-геоложкия университет „Св. Иван Рилски“. Т. 48, Св. IV. Хуманитарни и стопански науки.
Приложение LearrungApps.org е Web 2.0, https://learningapps.org/
Хьойзинха, Й. (2000) Homo ludens. С., изд. Захарий Стоянов.
- Антоанета Каменова, старши учител по физика и астрономия, VI СУ „Отец Паисий“, Монтана
antoaneta_kamenova@abv.bg