Статията разглежда обучението на ученици чрез ролеви игри и приложен софтуер в професионалните училища. Вниманието е насочено към обучение чрез ролеви игри и счетоводен приложен софтуер за генериране на документи, което представлява иновация. Обръща се внимание на образователните иновации, които се свързват с нововъведения за подобряване на пътищата за усвояване на знания, умения, компетентности, поведение на участващите в образователния процес. Разглежда се понятието “ролева игра чрез приложен софтуер”, като иновативен методи в обучението.
Въведение
Много често образованието се възприема като консервативен отрасъл, но в действителност, това не е така и типичен пример за това са многобройните реформи, които се осъществяват: въвеждане на активно базирано обучение, въвеждане на проектното обучение, електронното обучение, ролеви игри, метод на изнесената класна стая и други.
В същото време, една от ключовите компетентности, по които се очакват резултати в гимназиална училищна възраст е дигиталната компетентност. Без да се подценяват останалите компетентности, следва да се посочи, че тя има водещ характер в условията на информационното общество. Действително, в съвременния свят, който все повече пренася общуване, комуникация и други социални дейности в цифрова среда, развитието на дигиталната компетентност е ключово условие за успешна бъдеща професионална реализация, както и за социализация и интеграция на ученика. Това предполага въвеждане на образователни иновации, свързани с информационните и комуникационните технологии чрез приложен софтуер и е обект на редица изследователски проекти, проучвания и дейности.
Иновация
Понятието „иновация“ произтича от късно латинското innovation и означава „изменение, развитие на начините и резултатите от дейността на хората“. То се въвежда в употреба в социалните науки и става популярно за обозначаване на „нововъведения“ като нов метод за маркетинг, организационен метод в търговската практика, нови или значително подобрени продукти, стоки или услуги, нов производствен процес за създаване на пазарни предимства и повишаване на конкурентоспособността. (Бояджиева 2021).
Иновацията ролева игра чрез приложен софтуер в изследователския фокус
Иновацията се определя като нова идея, която се оказва успешна в практиката и може да се установи като иновация, само ако се превърне в повече или по-малко основно приложение с доказване на полезността си в практиката. Превръщането й в основно приложение невинаги зависи от убедителността на творческата идея, а от пазарните възможности, от готовността на сектора да я приеме, от икономическата ефективност, от представянето и възприемането, от случайни външни фактори и др.
Игровите методи предоставят редица предимства в обучението по счетоводство в нашето училище. Утвърждават се интелектуални лидери и се разпределят роли, като по този начин се поставят знанията и уменията като ценност. Развиват се умения за работа в екип и уменията за комуникация.
Образователните иновации се свързват с нововъведения за подобряване на пътищата за усвояване на знания, умения, отношения, компетентности, поведение на участващите в образователния процес. ( Бояджиева 2021).
Учениците се обединяват в името на обща цел и привикват към спазване на определени правила. Създават се предпоставки за диагностика на трудностите, пропуските и грешките на учениците. В условия на колективна работа и на концентрация на вниманието по рационален начин се попълват пропуските и се коригират грешките.
Учениците сами започват да откриват същественото, значимото в учебното съдържание и да осъзнават стойността на придобитите умения. В много голяма степен се изгражда положителна мотивация за участие в учебната дейност. При ролевите игри ученикът се вписва в събитието като в собствено преживяване. Той по същество прави усилия да се приближи до нова идентичност. Това са игри от различен тип за изпълняване на роля на конкретна длъжност в предприятие, за конкретна ситуация.
По какво изпълнението на роли – ролеви симулации се различава от другите видове игри?
В центъра на внимание при ролевите игри е участникът да приеме нова идентичност, както се казва “да стъпи в обувките на друг човек“. По този начин ще почувства какво означава да си на неговото място или да заемеш неговата длъжност. Изпълнението на роли насочва вниманието на ученика към нови идеи, чувства, очаквания, отношения и поведение. Създава възможности за усъвършенстване на комуникативните способности и на правилното изразяване.
При подготовка на урок задължително се взема под внимание да присъстват искреност, откритост, конкретност, активност, инициативност, наблягане върху силните страни на личността на участника, групова и лична отговорност. Когато учениците са част от ролевите игри се разчупват стереотипите в традиционния учебен час и извън класната стая. Самото излизане от училище е послание за свобода и активност.
Ролевите игри могат да бъдат използвани в обучението по всеки предмет, както и във всеки урок/тема. Те могат да бъдат по двойки или в групи от 4-5 души. Освен конкретен материал ролевите игри развиват комуникационни умения в учениците и могат да бъдат структурирани за всяка възраст.
Ролевата игра е симулация, вид драматизация, в която учениците са поставени в реална ситуация, всеки в специфична роля, с ясни инструкции за действия и краен резултат. Ролевата игра може да се прилага в края на раздел като автентично оценяване (напр. Маркетинг – ситуация в магазин; провеждане на кампания; интервю за продукт; Бизнес комуникации – делови преговори; провеждане на интервю; бизнес етикет и др. Финанси – изчисляване на прогнозен данък; изчисляване на чиста работна заплата; изчисляване на бюджет и др. Тя може да бъде спонтанна, може задачата да е дадена и за домашно – като проучване, за разиграването да се случва в клас. В зависимост от целите времето за самата сценка е различно.
Основните стъпки, които трябва да се предприемат при създаване на такава задача, за учениците са:
- Ясно дефиниране на целта на ролевата игра (напр. нова лексика при езиците; замърсяване на река/парк по биология; реална историческа сцена по история и т.н.);
- Дефиниране на всички възможни проблеми, които могат да възникнат или външни пречки (място; брой ученици);
- Внимателно преценяване на времето;
- Определяне и описание на различните роли; разпределяне между участниците;
- Детайлно описание на ситуацията;
- Ясни инструкции за остатъка от класа (наблюдаване и даване на обратна връзка, както и когато времето и целите позволяват – преиграване на ситуацията от наблюдаващите);
- Представяне на ситуацията;
- Обсъждане на ситуацията.
Иновативните методи на обучение се прилагат от преподаватели по цял свят, които варират от началното до висшето образование. Това не е обикновено самостоятелно учене, а целенасочено и под контрола на преподавател, който умело насочва своите ученици и подава правилната информация. Ако учениците се оставят сами, те ще решат да търсят в Google, но ще попаднат в море от информация, където не е ясно какво точно ще пресеят и до какви изводи ще стигнат. Технологиите се развиват, увеличаването на влиянието на интернет се разраства, учителите трябва да експериментират. Има онлайн платформи, които предоставят счетоводна помощ или създават готово съдържание и използват информацията след това, което е възможно най-лесно устроено.
Необходимостта от иновации в обучението на деца и ученици се обуславя от следното:
- Съвременното образование трябва да отговаря на изискванията на бизнес средата;
- Нарастват изискванията на самите обучаеми (Черешева 2010);
- Въвеждат се принципи като например „Образование през целия живот”, които изискват промяна в самите предлагани продукти на образованието;
- Обучаемите, т.е. човешките ресурси все повече с разглеждат като основна ценност на организацията и т.н. ( Захариев 2001).
Следователно, обучението следва да бъде „податливо” на нови подходи, методи, тактики на процеса на предаване на знание.
Заключение
Нефизическата реалност, която и сега се използва за видеоигри все повече ще навлиза в образователния процес. С помощта на ролевата игра чрез използването на приложен софтуер, учениците ще могат да се потопят във въображаеми ситуации, които изискват от тях реални знания и уменията. впрочем, подобни примери има и в момента: например, по този начин се обучават специалистите в информационните технологии, правото, специалисти в сферата на общественото хранене, здравеопазването, полицай, пожарникари и др.
Прогнозите за развитие на дигиталните технологии в образованието са насочени към „излизане” от реалността и навлизане в света на приложните програми. Електронните тестове, електронните учебници, презентациите, предоставянето на материали по електронен път отдавна вече не е иновация, а обичайна практика на повечето училища.
В съвременните пазарни условия проблемът за автоматизация на счетоводството е ключов проблем поради необходимостта да се събира и обработва все по нарастващ обем от данни, вследствие от бързото развитие на бизнеса, както и изискването за своевременното предоставяне на резултатите и техния анализ за изработване на управленски решения. На настоящия етап, автоматизираната обработка на икономическата информация и в частност на счетоводната е единствената съвременна алтернатива за ефективното функциониране на цялата информационна система на предприятието.
- Бояджиева, Н. (2021). Приложение на иновативни методи в училищното образование. Годишник на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Факултет по науки за образованието и изкуствата. Книга педагогически науки. Том 114, София.
– Захариев, А. (2021). Финансово управление на човешките ресурси, Абагар, В. Търново.
– Черешева, М. (2010). Границите на свободата в образованието, Дневник, 06.12.2010.
- Борислав Митков Гошев- старши учител по счетоводни дисциплини в ПГИМ“Йордан Захариев „ – гр. Кюстендил