За всеки член на екипа на всяка образователна институция лидерът е своеобразна „батерия“, която зарежда служителите с тяхната енергия за работа, творчество, творчество. Създаването на благоприятен климат в екипа, приятелското отношение един към друг, постоянното търсене на нови идеи за работа, неуморната енергия са важни компоненти на съвременния лидер. В статията са представени резултатите от проведено анкетно проучване сред директори на детски градини през 2023 година с цел проучване мнението им за лидерските качества, компетенции и стил на ръководство,които притежава съвременния директор.
Въведение
Основната задача на ръководството на образователната организация е интеграцията (синтез) на всички въздействия върху обекта с цел осигуряване на стойността му като единичен комплекс.Постигането на най-високото се превръща в необходимост администратори на университет на ниво лидерство като специална форма на партньорство, специфичен тип ново социално взаимодействие между основните предметни групи в образователната сфера.
Днес знанието за модели на управление, за психологическите характеристики на поведението на човек в организации, образователни институции се разглеждат като неразделна част от общата култура на личността на специалиста който и да е профил, определя нивото на социалните му и професионална компетентност.
- Методи и организация на изследването
Цел
Целта на изследването е да се проучи мнението на директорите на детски градини относно лидерските качества, които е нужно да притежава.
Задачи
Задачите на изследване са насочени към проучване и анализ на:
- Да се проучи мнението на директори за лидерските качества и умения, които е нужно да притежават;
- Да се проведе проучване сред директори на детски градини;
- Да се обработят получените резултати;
- Да се направи анализ и изведат изводи;
Обект
Обект на изследване са лидерските качества, които е нужно да притежава директорът като ръководител на детска градина.
Предмет
Предмет на изследване е мнението на директори относно лидерските качества, които е нужно да притежават.
Обхват на изследването са 40 директори на детски градини.
Изследването е проведено сред директори на детски градини от цялата стана в периода април- май 2023 г. Чрез анонимна анкета изготвена чрез Google Forms и предоставяне за попълване в социалната мрежа FACEBOOK.
- Анализ на резултатите от проведеното изследване
На следващите графики са представени резултатите от проведеното изследване сред директорите на детски градини.
Въпрос 1. Според Вас върху мотивацията за работа на Вашите служители, оказва ли влияние Вашето поведение?
Според 25% от изследваните директори тяхното поведение в голяма степен оказва влияние върху мотивацията на служителите в детската градина. Същият процент са на мнение, че не оказва влияние. Резултатите показват, че висок процент от директорите познават своите подчинени и прилагат успешно различни техники и подходи за мотивация.
Въпрос 2. Окуражавате ли своите служители да повишават своята квалификация и да участват в проектни дейности и инициативи?
От резултатите на въпроса е видно, че 75% от анкетираните очакват и мотивират своите служителите да повишават своята квалификация, което от своя страна оказва положително влияние върху крайните резултати от педагогическото взаимодействие с децата.
Въпрос 3. Делегирате ли права и отговорности на своите служители и допитвате ли се до тях при вземането на важни за детската градина решения?
Ако допреди няколко десетилетия единствено директора е взимал решения при управлението на образователната институция, то днес ръководителите не само, че се допитват до своите подчинени, но и им делегират права и отговорности, което от своя страна повишава качеството на образованието.
Въпрос 4. Има ли доверие на своите подчинени?
62% от анкетираните имат пълно доверие на своите подчинени, което е показател за изграден добър екип , които от своя страна много добре се познава от ръководителя.
Има разбира се и такива ръководители, при които има не сигурност и доверието у служителите е минимално. Това може да се дължи на характерова особеност у лидера или на възникнали ситуации, които са довели до минимално доверие.
Въпрос 5. Как определяте Вашия стил на управление?
63% от анкетираните са определили своя стил на управление като демократичен, 37% – либерален.
Няма директор , който да е отбелязал авторитарен стил.
Въпрос 6. Винаги ли налагате своите решения сред служителите си ?
57% от директорите споделят, че често пъти налагат своите решения сред служителите си, което може да се дължи на особеностите на налаганите решения и невъзможността те да бъдат съгласувани със служителите.
Прави впечатление, че 30% много рядко се налагат и решенията най- вероятно се взимат след обсъждане от всички заинтересовани в детското заведение страни.
Въпрос 7. При възникнал конфликт, насърчавате ли изясняването на причините за него и разрешаването на проблема чрез обсъждане?
И в най-добрия екип възникват конфликти. Именно поради тази причина е изключително важно директорите да притежават умението да разрешават конфликтни ситуации.
От получените резултати е видно, че няма ръководител, които да не се намеси и да не търси причините за възникналата проблемна ситуация между страните.
Въпрос 8. Искате ли мнението на всеки член на педагогическата колегия при вземането на решения за бъдещото развитие на детската градина?
По отношение бъдещата визия на детското заведение 47% от директорите споделят, че винаги обсъждат и искат мнението на своя екип при вземане на решения свързани с развитието на детската градина.
Все още обаче (13%) има директори , които предпочитат плана за развитие и визия на детското заведение, да бъде в голяма степен тяхно решение, за което само в отделни случаи се допитват до своите служители.
Въпрос 9. Интересувате ли се от ежедневните дейности в детската градина?
Всички директори се интересуват от ежедневните дейности в детското заведение. Това е показател за притежаването тях на качества и компетентности за успешно управление на образователната институция.
Въпрос 10. Успявате ли да разпределите целесъобразно задачите на членовете във вашия екип?
80% от анкетираните са на мнение, че винаги успяват да разпределят целесъобразно задачите сред своя екип. 20% обаче споделят, че не винаги успяват, за което влияние могат да оказват различни фактори- естеството на задачите, времето за тяхното изпълнение и др.
Въпрос 11. Когато поставяте задачи, съобразявате ли се със силните и слабите страни на членовете на екипа?
Отговорите на директорите на този въпрос показва, че познават много добре своите служители и умеят успешно да използват техните силни страни при реализирането на различни задачи.
Въпрос 12. Как мотивирате своя екип?
Най-често директорите мотивират своите служители чрез нематериални награди – 75%. 15% мотивират чрез материални. 20% , за да мотивират своя екип използват различни подходи – материални, нематериални, финансови.
Въпрос 13. Според Вас кои от следните качества е необходимо да притежава ръководителят на детска градина?
На този въпрос анкетираните директори са дали повече от един отговор, което оказва влияние и върху високия процент в графиката.
Водещи качества, нужни да притежава лидерът на детската градина са: комуникативност; силна воля; умение да използват възможностите на всеки един член от педагогическия екип; дружелюбност; компетентност и умението да създават хармонична атмосфера на работното място.
Други качества, които е нужно да притежава директорът са: увереност и готовност да се вслушва в мнението на служителите (77% ).
Въпрос 14. Какви компетентности е нужно да притежава добрият директор на детска градина?
Според анкетираните директори всеки един ръководител на детско заведение е нужно да притежава интердисциплинарни знания, да умее да решава конфликти, да мотивира, да умее да общува с хората, да бъде добър организатор и да умее да води преговори.
Според всички директори е нужно да притежават отлични знания за професията.
Въпрос 15. Как сплотявате Вашия екип?
Важно за един лидер е умението да сплотява и обединява своя екип, което от резултатите на последния въпрос от анкетата за сплотяване на членовете на екипа директорите използват възможността да отбелязват както официални, така и лични празници. 50% чрез екскурзии, а 20% чрез тиймбилдинг.
Заключение
Целта на образованието е да развие и подобри способността за дейност, която позволява на човека да намира уникални житейски значения по отношение на самореализация, самоактуализация в процеса на търсене и реализация, разработване на начини за личностно и професионално самоопределение, включително формиране собствен стил на поведение, развитие на комуникативни, организаторски и лидерски качества.
Лидерът се определя от желанията, възможностите и способностите на човек о от желанията и действията на други хора. Лидерът се номинира от околната среда, особено когато неговият психологически, личен склад до голяма степен съвпада с техния модел за подражание. В психологията е известно, че хората се стремят към човек, който е носител на лични качества, които им липсват. Това е един от механизмите за формиране на лидер. Подражанието и идентификацията са в основата на формирането и развитието на лидера. От това следва, че волята на един човек не е достатъчна, за да се обяви за лидер, необходима е волята на средата. Волята е външен и вътрешен фактор за формирането на лидер и лидерство в човека.
- Бижков Г. (1999) Педагогическа диагностика. София.
Иванов, И. (2006) Педагогическа диагностика. Шумен, УИ „Еп. Константин Преславски“.
- Геновева Георгиева, Детска градина „Прилет“, Русе
genoveva81@mail.bg